بستن

آخرین برکه‌ی گبری گراش در آستانه‌ی نابودی

گریشنا: جواد اسدی؛ مسئول اداره‌ی میراث فرهنگی از مسئولین شهرستان می‌خواهد؛ به آخرین برکه گبری بازمانده‌ی گراش، در محله‌ی فخرآباد توجه داشته باشند قبل از این که این برکه نیز مانند برکه کده‌بان به خاطره‌ها بپیوندد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ی میراث فرهنگی؛ آب‌انبار گبری، آخرین بازمانده از برکه‌های گبری در گراش است که در محله فخرآباد، کنار زمین فخرآباد واقع شده است. برکه‌های گبری، فرمی متفاوت با برکه‌های دوران اسلامی دارند و بیشتر مستطیلی شکل هستند و سقف آن‌ها نیز به وسیله تاق گهواره‌ای شکل و بسیار مقاوم ساخته می‌شد.
برای ساختن قسمت مخزن آب این نوع برکه‌ها نیز از ملات ساروج که مقاوت زیادی دارد استفاده می‌کردند. تعداد زیادی از این برکه‌های زیبا در گراش تخریب شده است که آخرین آن‌ها برکه کده‌بان در صحرای چارلسسی بود.
فرم و زیبایی برکه‌های گراش زبانزد مردم منطقه است شورا و شهرداری می‌تواند با احیای تنها بازمانده‌ی برکه‌های گبری و دادن کاربری خاص و ایجاد فضای سبز در اطراف آن از این محیط به عنوان پارک و فضای سبز در محله‌ی فخرآباد استفاده کند. تا از این طریق تنها بازمانده‌ی هویت معماری منطقه نیز حفظ شود.

BERKE3

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top