گریشنا: نخستین‌‌ کارگاه «طراحی مدل کسب و کار» برای علاقه‌مندان به کارآفرینی در گراش برگزار شد. کارگاهی‌ سه‌ساعته که بر خلاف عرف دوره‌های کارآفرینی، نسل‌های مختلف شهر در آن شرکت داشتند، از مهندسین پیشکسوت گرفته تا کنکوری‌ها!

یک دانش‌آموخته کارآفرینی گراشی

ساعت ۸:۳۰ صبح دوشنبه، محمد اسدنژاد تدریس کارگاه کارآفرینی را در سالن کنفرانس دانشکده علوم پزشکی گراش با ارائه تعاریف آغاز کرد.

اسدنژاد، کارشناسی مدیریت صنعتی خود را از دانشگاه شیراز گرفته و حالا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران است. او در صحبت‌های سه‌ساعته‌اش نشان می‌دهد که دوست ندارد کارگاه فضای رسمی داشته باشد و می‌گوید: برای کارگاه اول فکر کردم بهتر است کت و شلوار بپوشم. اما این درست نیست!

با این‌که تقریبا نصف شرکت‌کنندگان را شخصیت‌های شناخته‌شده شهر تشکیل داده‌اند، اما پس از یک ساعت کم‌کم یخ برنامه آب می‌شود و مشارکت آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

karafarini2

چیستی کسب و کار

«کسب و کار چیست؟» اسد‌نژاد، جلسه را با این سوال آغاز می‌کند و بعد از شنیدن پاسخ‌ها می‌گوید: «کسب و کار یعنی ایجاد و حفظ مشتری و با این تعریف می‌شود گفت کارآفرینی یعنی ایجاد و حفظ مشتری بهتر از رقبا»

برای موفقیت در یک کسب و کار باید با این مفاهیم آشنا باشیم: «تعریف کسب و کار، خلاقیت و نوآوری، شناخت نیاز مشتری و بازاریابی.»

اسد‌نژاد معتقد است: «در محیط پویای امروزی هیچ کسب و کاری نمی‌تواند ادعا کند بدون نوآوری ۱۰ سال موفق مانده‌ است.»

این دانش‌آموخته ارشد کارآفرینی پیشنهاد می‌کند علاقه‌مندان به ایجاد کسب و کار، مسیر شکل‌دهی کسب و کار خود را این‌گونه طراحی کنند:

BIG

پس از ارائه تعاریف نوبت به طراحی «مدل کسب و کار» می‌رسد. مدل کسب و کار، یک حالت کلی و در واقع ماکت کار است و به جزییات نمی‌پردازد. برای ملموس شدن این موضوع کلیپی دو دقیقه‌ای پخش شد که در آن یک کارآفرین در دانشگاه استنفورد بخش‌های مختلف یک مدل کسب و کار ارائه می‌کند.

karafarini1

بخش عملی بدون استاد

تا این‌جای کار ۲۰ شرکت‌کننده در کارگاه کارآفرینی یاد گرفته‌اند که «مدل کسب و کار چیست؟» مدرس کارگاه، در این قسمت از اعضای شورای شهر حاضر در جلسه می‌خواهد تا یکی از مشکلات شهر را مطرح کنند تا شرکت‌کنندگان درباره آن ایده‌پردازی کنند.

«زباله» موضوعی است که فاطمه خواجه، عضو شورای شهر پیشنهاد می‌کند و گروه‌های کوچک ۳ تا ۴ نفره مشغول تفکر و ایده‌پردازی می‌شوند. به نظر می‌رسد این بخش از برنامه، جذاب‌تر از دیگر بخش‌ها است و این را از پویایی شرکت‌کنندگان می‌توان فهمید. با این وجود با توجه به این‌که اسدنژاد، باید به پروازش برسد، کارگاه در این بخش به پایان می‌رسد. او ابراز امیدواری می‌کند که این جلسه ادامه داشته باشد و می‌گوید: «در جلسات آینده درباره STP و روان‌شناسی فروش بیشتر صحبت خواهیم کرد.»

karafarini4

بحث‌های خارج از قاعده

با پایان کارگاه، خواجه و یوسفی، اعضای شورای شهر از حاضرین می‌خواهند درباره کارآفرینی و اشکالات آن در شهرستان هم‌فکری کنند.

مهندس محمود نوروزی، مدیر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، که در جلسه حضور دارد، با اشاره به صنایع قدیمی شهر این سوال را مطرح می‌کند که «چرا این صنایع نتوانسته‌اند خود را با نیازهای عصر جدید وفق دهند؟» او می‌گوید:‌ «صنایعی همچون شیشه‌گری، باروت‌سازی و پالان‌دوزی می‌توانستند با کمی تغییر رویه، امروز فعال باشند و نیازهای جامعه را رفع کنند.»

karafarini3

جعفر اژدری، مدیر موسسه کاریابی کارگستر، می‌گوید: «بهتر است در جلسات بعد، از سطح جهانی به سطح منطقه تغییر رویه دهیم. باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا تعداد شرکت‌های موفق در شهر ما نسبت به دیگر شهرها کمتر است؟»

همچنین او پیشنهاد می‌کند: «گروه‌ها مطالبه خود را از نهادها پیگیری کنند تا به سرانجام برسند.»

مجتبی اسدی، از دانشجویان فعال شهرستان، معتقد است مسئولین به ایده‌های نیروهای بومی توجه کمتری دارند و علت را از اعضای شورای شهر جویا می‌شود. جعفر یوسفی، عضو شورای شهر، در پاسخ می‌گوید: «وقتی نهادهای شهرستان جایی هزینه می‌کنند، به خدمات پس از فروش آن نیز توجه دارند و در نتیجه تمایل دارند با شرکت‌هایی که ضمانت اجرایی داشته باشند، همکاری کنند. برای همین است که گاهی به ایده‌های یک شخص نمی‌توان به صورت جدی پرداخت.»

محمد ناصری، دیگر عضو شورای شهر، می‌گوید: «شورا محیطی را در محل سابق سازمان تبلیغات برای استقرار شرکت‌های نوپا و جوان ایجاد کرده که امیدواریم گروه‌های اجتماعی همچون ایکوموس و گراش‌نما و … در آن مستقر شوند.» او همچنین اضافه می‌کند: «شورای شهر منتظر ایده‌های خوب قشر جوان است و توانایی سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را دارد.»

حسین فولادی، رییس سابق اتاق اصناف شهرستان، نیز می‌گوید: «جوان‌ها در وضعیتی هستند که نمی‌خواهند ایده‌های خوب خود را بدون تضمین اجرایی در اختیار مسئولین بگذارند. این اتفاق خوبی است و من شخصا این‌جا ضمانت می‌کنم که اگر ایده‌ی کاربردی و خوبی ارائه شود، حتما آن را پیگیری کنیم.»

حدود ساعت ۱۲ پایان جلسه اعلام می‌شود. حالا علاقه‌مندان به کارآفرینی می‌توانند جدی‌تر به ایده‌هایشان فکر کنند تا کارگاه بعدی که احتمالا در پاییز برگزار می‌شود.