بستن

کودکان محروم زیر چتر طرح‌های «اکرام ایتام» و «محسنین»

گریشنا: هاجر کهندلی، مددکار ایتام در شهرستان گراش در یادداشتی طرح‌های اکرام و محسنین را معرفی و تشریح کرده است.
این یادداشت را با هم می‌خوانیم:
طرح‌های«اکرام ایتام»و«محسنین»، از جمله طرح‌هایی هستند که کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا می‌کند. طرح «اکرام ایتام» مختص کودکانی است که پدر خود را از دست داده‌اند. طرح «محسنین» مربوط به کودکانی است که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند و یا آن‌که پدرشان در قید حیات است، اما به دلیل بیماری قادر به تامین معاش خانواده نیست. تشخیص نیازمند بودن این خانواده‌ها برعهده‌ی کارشناسان کمیته امداد است.

در هر کدام از این طرح‌ها، فرد خیر می‌تواند حامی تعدادی از این کودکان شود، فرد حامی بایستی ماهانه حداقل بیست هزار تومان به حساب هر یک از کودکان تحت حمایت خود واریز کند. وی پس از سه ماه پرداخت متوالی می‌تواند با هماهنگی کمیته امداد کودک تحت حمایت خود را ملاقات کند. هر شش ماه یک بار نیز توسط کمیته امداد صورت‌حساب پرداختی‌ها برای فرد حامی ارسال می‌شود.

بیشترین استقبال از این طرح توسط مردم عزیز کشورمان، در ایام ماه مبارک رمضان به خصوص در شب‌های قدر انجام می‌شود. اما متاسفانه در بقیه سال این طرح حالت رکود دارد. واحد اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد حضرت امام(ره) در این چند سال سعی داشته با همکاری سایر حوزه‌ها و مشارکت هسته‌های مشارکت‌های مردمی، از پتانسیل دیگر مراسمات مذهبی نیز استفاده کرده و این سنت حسنه را در طول سال زنده نگه داشته و در جامعه اسلامی ترویج دهد.

محسنین؛ محسنین در قرآن کریم به معنای« نیکوکاران» می‌باشد و حامی؛ به اشخاصی حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که نسبت به حمایت و ارائه خدمت به خانواده‌های نیازمند از طریق پرداخت بخشی از هزینه‌های زندگی آنان اقدام می‌کنند.

kohandeli

خانواده مشمول طرح؛ آن دسته از خانواده‌های نیازمندی که سرپرست خانواده دارای بیماری صعب العلاج، از کارافتاده، زندانی و یا فاقد سرپرست می‌باشد. انسان در نظام اجتماعی اسلام دارای ارزش والایی است و حفظ حرمت و کرامت او بر همگان واجب است و خداوند رحمان دوست دارد که همه بندگانش درعزت به سر برند، از سوی دیگر خداوند متعال خواسته است تا نیاز محرومان به دست هم‌نوعانشان و به قصد قرب و رضایت پروردگار مرتفع شود و همگان در امر انفاق و نیکوکاری مشارکت کنند تا زمینه زندگی عزتمندانه برای همه آحاد جامعه فراهم شود.

انواع مساعدت مالی حامیان در این زمینه؛ کمک هزینه معیشتی ماهیانه،کمک هزینه جهت بیمه عمر و سرمایه آتیه‌ی فرزندان زیر دوازده سال، کمک هزینه تعمیر مسکن، کمک هزینه درمانی، کمک هزینه تامین جهیزیه و کمک هزینه جهت اشتغال را شامل می‌شود.

تعداد ایتام و محسنین تحت پوشش این نهاد ششصد نفر است که میانگین مساعدت مالی به هر یک از آنها حداقل ۵۰۰۰۰۰ ریال در ماه می‌باشد.

در کنار فرزندان محروم از نعمت پدر، نوگلان دیگری هم هستند که تقدیر به گونه‌ای دیگر آنان را از وجود این پشتوانه عظیم بی‌بهره نموده است پدرانی که علی‌رغم میل باطنیشان به دلیل بیماری، کهولت، از کار افتادگی و گسستن از فضای پر مهر خانوادگی توان اداره زندگی خود را نداشته و با تامین معیشت خانواده بر دوش زنان سرپرست خانوار نهاده شده است.
به منظور جاری ساختن اهداف متعالی ارزش‌های اصیل اسلامی و جوشش رافت و الفت بین اقشار مختلف مردم با اجرای طرح محسنین شرایطی فراهم شده تا خیرین و نیکوکاران به نیازمند‌ترین خانواده‌ها مساعدت نمایند. با واریز ماهیانه مبلغی هر چند کم سرانه پیشنهادی ۲۰۰۰۰۰ ریال، نیکوکاران می‌توانند نیات خیرخواهانه خود را جامه عمل پوشانده و تصنیف مهربانی را در وجود فرزندان محروم زمزمه نمایند.

با استفاده از این مفاهیم بلند اعتقادی و ارزشی، طرح‌هایی نظیر اکرام ایتام و محسنین، مبتنی بر باورهای ایمانی مردم نیکوکار و خیر کشورمان پا به عرصه حیات نهاده که به دنبال رسیدگی به امور نیازمندان جامعه با ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی خاص، همانند سالمندان،کودکان، بیماران، از کار افتادگان، زنان سرپرست خانواده و در یک کلام خانواده‌های نیازمند می‌باشد.
این طیف از اقشار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) علی‌رغم دریافت خدمات اولیه از این نهاد فاقد امکانات افزون‌تر برای تامین نیازهای اساسی و حیاتی خود بوده و ضرورت رسیدگی ویژه به امور آنان با استفاده از کمک‌های مردم خیر و نوع‌دوست در مقطع کنونی محسوس می‌باشد.
افرادی که تمایل دارند با ستاد اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) شهرستان گراش همکاری داشته باشند می‌توانند با شماره‌های؛ ۰۷۱۵۲۴۴۸۰۹۰ – ۰۷۱۵۲۴۴۸۸۸۱ – ۰۷۱۵۲۴۴۸۵۸۶ – ۰۷۱۵۲۴۴۲۳۷۷ مربوط به حوزه طرح اکرام ایتام و محسنین گراش تماس بگیرند.
شماره حساب سیبا بانک ملی ۰۱۰۱۲۵۱۱۸۳۰۰۲ نیز جهت دریافت مساعدت خیرین در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top