بستن

دمی با مجتبی فردفانی، افتخار قرآنی گراش

گریشنا: اگر از مخاطبان شبکه‌های استان فارس و چهار سیما باشید، در ایام ماه مبارک رمضان چهره‌ی مجتبی فردفانی را در پخش مستقیم قرائت قرآن از بارگاه ملکوتی شاه‌ چراغ زیاد دیده‌اید. این بهانه‌ای شد تا قاسم ایزدیان، سرپرست ایران آنلاین در استان فارس مصاحبه‌ای داشته باشد با این قاری برجسته‌ی کشوری. این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

مجتبی فردفانی، حافظ برتر بین‌المللی قرآن کریم عقیده دارد کانون خانواده بهترین محل جهت آموزش کلام الله مجید است و انس و الفت از زمان کودکی موثرتر است، چرا که دراین دوره استعدادها آمادگی پذیرش افزون دارند.

مجتبی فردفانی، حافظ کشوری و بین‌المللی کل قرآن کریم از دیار ولایت‌مداران و دل‌دادگان به انقلاب اسلامی و شهرستان گراش در جنوب فارس می‌باشد که در سال ۱۳۷۰ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در گراش متولد و اکنون دانشجوی ارشد رشته قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد است. به گفته خودش در کودکی با الگوپذیری از والدین و برخی دوستان، روخوانی کلام الله مجید را شروع می‌کند و با رشد در کنار والدین مومن خویش، قرائت کتاب‌الله را تداوم می‌دهد. مجتبی بیست‌وچهار ساله و اصالتا گراشی است، اما بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از او به عنوان شهروند مشهدی نام برده‌اند. خود دراین باره به خبرنگار ما در گراش می‌گوید: «محتمل آن است که به خاطر محل تحصیلات‌ام در مشهد مقدس، همکاران‌تان بر این اندیشه به باور آمده‌اند که مشهدی باشم. اما اهل ایران اسلامی و فاخر به مسلمان شیعه بودن مکان نمی‌شناسد که همه جای ایران اسلامی سرای اوست.»

Fardfani2

این جوان بیست‌وچهار ساله گراشی، امروز به عنوان حافظ کل قرآن کریم در سرتاسر ایران اسلامی به عنوان قاری و موذن برتر شناخته می‌شود. او در پی تلاش و دلدادگی‌اش توانسته است از خود یک چهره‌ی بین‌المللی و کشوری کلام وحی بسازد. حافظ و قاری بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌ الحجج (ع) می‌باشد و در قیاس با عمر اندکش در مسابقات بسیار قرآنی حضور داشته است. در سال ۹۲ ازسوی شورای عالی قرآن کشور و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی‌ الهاشمی کشور اردن اعزام و تنها نماینده کشور در جمع قاریان و حافظان ۳۳ کشور اسلامی جهان می‌شود.

مجتبی بسیار متواضع است و از تواضع‌اش با خبرنگار ما به آرامی سخن می‌گوید و چندان تمایل به انعکاس فعالیت قرآنی خویش ندارد که بسیاراست، اما خبرنگار ما به زیرکی همه کارنامه زندگانی نورانی‌اش را که درخدمت کلام وحی بوده است ورق می‎‌زند. فردفانی از زمان شروع فعالیت قرآنی‌اش چنین می‌گوید: «ازکودکی در خانواده و با تاسی از والدین به قرائت قرآن الفت می‌گیرم. برخی دوستان نیز مشوق می‌شوند و در سال تحفیظی ۸۵ – ۸۶ در موسسه فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهراء (س) شهرستان استهبان فارس موفق به حفظ کل قرآن کریم می‌شوم.»

او با کسب مقام نخست مسابقات دانش‌آموزی استانی در دوران دبیرستان که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، فعالیت قرآنی را شروع می‌کند و با احراز رتبه نخست در رشته قرائت (تحقیق) درمسابقات کشوری هلال احمر و به میزبانی اصفهان ادامه می‌دهد. او می‌گوید آرزوی همه حافظان و قاریان قرآن در وجهه‌ی خاص مشترک است و آن زیارت و دست‌بوسی سلاله پاک نور و نایب حضرت عدالت‌گستر، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی که درمعیت دوستان قاری، سه سال پیش براین امر توفیق یافتم.

او از حضورش درمسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه که از معتبرترین مسابقات کشوری است درسال ۹۱ و کسب مقام دوم در رشته حفظ ۲۰ جزء مسابقات در شهرستان ساری، استان مازندران، می‌گوید و اضافه می‌کند: «در سال بعد در همین مسابقات، رتبه نخست را به دست می‌آورم. در سال ۹۲ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی و از سوی شورای عالی قرآن به مسابقات بین‌المللی الهاشمی کشور اردن که با حضور ۳۳ کشوراسلامی و به مدت هشت روز برگزار می‌شود اعزام شدم اما نتیجه از پیش در کشور ارزیابی شده بود و هدف حضور در عرصه بین‌المللی قرآن بود.»

مجتبی با فروتنی خاص خود سکوت می‌کند، اما با اصرار خبرنگار ما به سخن ادامه می‌دهد و می‌گوید: «درسال ۹۰ درمسابقات کشوری دانشجویی که در میبد یزد برگزار شد شرکت و در حفظ بیست جزء نفر اول شدم و در همین مسابقات در سال بعد که به میزبانی زاهدان برگزار شد، رتبه نخست حفظ کل قرآن مجید را کسب کردم و چون در حاشیه مسابقات، مسابقات اذان به منظور پخش از شبکه هامون (سیمای مرکز زاهدان) در حال برگزاری بود، در آن نیز شرکت کردم و به احراز مقام نخست توفیق یافتم. در سال ۹۲ در حفظ بیست جزء مسابقات کشوری دانشجویی در شهر مقدس قم، مقام اول و در سال بعد در پنجمین دوره مسابقات دانشجویی کشوری که در زادگاهم شهرستان گراش برگزار شد، در حفظ کل کلام‌الله مجید به رتبه نخست دست یافتم و توانستم به مسابقات جشنواره‌ای کشور که در آبان ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآنی قم برگزار می‌شود راه یایم.»

مجتبی فردفانی، مقام نخست مسابقات دانشجویان بسیجی خراسان رضوی و رتبه اول حفظ مسابقات دانشجویی کشور را نیز در کارنامه دارد. او در روزهای دهم و یازدهم، شانزدهم، هفدهم، بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم ماه مبارک رمضان جاری نیز حافظ و قاری برتر جزء بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن‌ موسی‌ علیه‌السلام شیراز بوده که صوت و تصویرش در این ایام از شبکه‌های ۴ و مرکز فارس پخش می‌شد. او کارنامه‌ای سراسر توفیق در راه ترویج کلام الهی دارد. در مفاهیم و ترجمه نیز بسیار فعال است. اما ناچار، کارنامه این جوان ۲۴ ساله گراشی را با اجمال ورق زدیم که عناوین‌اش فراوان و رتبه‌هایش بسیار و خارج از فرصت ما بود، که انشاءالله تداوم توفیق قرآنی‌اش و نور باران حیات‌اش مستدام باشد.

10 نظر

  1. تبریک به اقای فرد فانی و خانواده احترمشان
    امیدوارم بیش از بیش موفق باشیدو در خدمت قران باشید
    شما مایه افتخار گراش هستید قدمتان روی چشم

  2. سلام علیکم
    با ارزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه سراسر نور و رحمت
    از شما دوستان عزیز که به بزرگواری خود مرا مورد لطف قرار داده اید کمال تشکر و قدردانی را دارم همچنین از عوامل محترم سایت.
    ان شاالله ذیل عنایات حضرت حق و اهل بیت طاهرین مستدام باشید.

  3. باسلام ،به آقا مجتبی گل ،صدهزار ما۶شاالله وتبریک، وآرزوی سلامتی برای خود و والدین گرامی از درگاه منان خواستارم ، الله یحافضک اخی المحترم، بارکلا فیک ، توضیح بذکر است که چند سال قبل سوالی درباره آیاتی الهی داشتم با وجودی که در کلاس تشریف داشتن از گراش که به این عزیز گرامی زنگ زدم ،(ازنمایندگی بچه های آژانس تاکسی) جواب سوالمان داد وکمال تشکر دارم وباعث افتخار و سربلندی شهر وکشورمان است،

  4. سلام علیکم
    تبریک میگم عید سعید فطر رو
    جناب دارشی عزیز از اینکه موجب قوت دل و انگیزه مضاعف فعالین شهرستان میباشید سپاسگزارم.
    کثر الله امثالکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top