بستن

تقسیم جوایز یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش

گریشنا: فیلم‌های «از من نترس»، «من تهرانی هستم» و  «غروب، مرگ، شکستن، سکوت و تنهایی» جایزه‌های سه بخش اصلی داستانی، مستند و تجربی جشنواره فیلم کوتاه کل گراش را به خود اختصاص دادند. هر چند داوران جشنواره با تقسیم جوایز و همچنین تقدیرهای پرشمار، سعی کردند همه فیلم‌ها و فیلمسازان مطرح، راضی جشنواره را ترک کنند. توزیع ۳۷ تقدیر و تندیس در شب پایانی جشنواره کل نشانه این مساله بود.

جوایز جشنواره کل در سه بخش میراث فرهنگی، مسابقه اصلی و ویژه توزیع می‌شود. برندگان اصلی یا صاحبان تندیس به رنگ قرمز و تقدیرشدگان به رنگ آبی مشخص شده است.

Kal11 Payan

بخش میراث فرهنگی

دکتر حمید قاسم‌زادگان جهرمی از سوی هیات داوران بخش میراث فرهنگی بیانیه این داوران را خواند. حمید قاسم‌زادگان جهرمی، مرجان ریاحی و محمد کاظم محمودی داوران این بخش بودند، که در کنار سه تندیس پیش‌بینی شده، سه لوح تقدیر نیز اضافه کردند.

تندیس بهترین تحقیق میراث‌فرهنگی به فیلم واسونک ساخته امید شریفی و محسن مقدم رسید. در این بخش از کوروش و پاسارگاد ساخته‌ی مسعود احمدی تقدیر شد.

تندیس بهترین کارگردانی میراث فرهتگی به عبدالرضا میراحمدیان کارگردان فیلم انار و آتش رسید. در این بخش نیز از مسعود احمدی کارگردان کوروش و پاساگارد تقدیر شد.

در بخش بهترین فیلم میراث فرهنگی از میان انار و آتش، واسونک، کوروش و پاسارگاد و سنگ‌آب، جایزه به فیلم واسونک ساخته امید شریفی و محسن مقدم رسید، تا این فیلم که درباره آیین واسونک در عروسی‌های استان فارس است موفق‌ترین فیلم بخش میراث فرهنگی باشد.

هیات داوران بخش میراث فرهنگی جایزه ویژه خود را به فیلم سنگ‌آب ساخته حامد نیساری از گراش دادند، تا در این بخش یک جایزه از دست شیرازی‌ها در برود.

بخش مسابقه اصلی

امیرشهاب رضویان از اعضای هیات داوران برای اعلام نتایج بخش اصلی مسابقه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «استاد نیستم. رییس هیات داوران نیستم. بیانیه هم ندارم.»

رضویان بر تاسیس انجمن سینمای جوان در گراش تاکید کرد و گفت: «بدون تولید و داشتن انجمن سینمای جوان، سینمای گراش پیشرفتی نخواهد داشت. خوشحال شدم از این که برای دومین بار در گراش هستم.» و به شوخی گفت: «فیلمسازان بعد از اعلام نتایج بیرون یقه ما را نچسبند.»

فیلم‌های داستانی، مستند و تجربی در این بخش با یکدیگر رقابت کردند که به نظر می‌رسید فیلم‌های داستانی امسال رقابت نزدیک‌تری با یکدیگر داشتند. در این بخش ۱۰ تندیس با تقدیرنامه و ۱۹ تقدیرنامه اهدا شد تا داوران دل همه را به دست آورده باشند. امیر شهاب رضویان، مرجان ریاحی و احسان شادمانی داوران این بخش بودند.

جایزه پژوهش مستند مانند پژوهش میراث فرهنگی بود. در این بخش از مسعود احمدی برای فیلم «کوروش و پاسارگاد» و امید شریفی و محسن مقدم برای فیلم واسونک تقدیر شد.

بهترین تدوین دو تقدیر و یک تندیس داشت. تندیس تدوین به شیما پورسهم‌الدین برای فیلم تجربی «غروب، مرگ، شکستن، سکوت، تنهایی» رسید. از افشین شهسواری برای مستند «شبرنگ و پود و چله» و مصیب حنایی برای فیلم تجربی «ایماژ» تقدیر شد.

بهترن بازیگر زن، از میان چهار نامزد زن، از سودابه بیضایی برای فیلم «از من نترس» تقدیر شد و جایزه اصلی و تندیس جشنواره به وجیه لاریجانی برای فیلم مات رسید.

بهترین بازیگر مرد، از غلامحسین چمنانی بازیگر میان‌سال فیلم «رانندگی برای آقای نون» تقدیر شد و جایزه و تندیس جشنواره به ارشیا زرین برای فیلم «مات» رسید، تا هر دو تندیس بازیگری را فیلم مات ببرد.

داوران در بخش بازیگری از محمدرضا لشکری بازیگر نوجوان فیلم «روز آخر تابستان» نیز تقدیر کردند.

بهترین موسیقی از میان رنگان ۹۹، مات، یک سالگی، از من نترس، جایزه به میلاد صفایی آهنگساز «رنگان ۹۹» رسید. دو لوح تقدیر هم توزیع شد: در این بخش از عباس سرافزار آهنگساز «یک سالگی» و  یونس اسکندری آهنگساز فیلم «از من نترس» تقدیر شد.

بهترین تصویربرداری، از بین چهار فیلم جنین خاک، مات، رنگان ۹۹، یک سالگی، شبرنگ و پود و چله، با تقدیر از محمد سلیمی برای فیلم جنین خاک و مهدی گلبو تصویربردار مستند شبرنگ و پود و چله. تندیس به آیین ایرانی و رنگان ۹۹ رسید.

برای بهترین فیلمنامه شام دیشب، مات، روز آخر تابستان، از من نترس، جنین خاک نامزد بودند. تندیس بهترین فیلمنامه به کوروش شیرعالی در فیلم روز آخر تابستان رسید. در این بخش از زهرا خیری و مژده محمدی نویسندگان «شام دیشب» و مهدی راوش نویسنده «مات» تقدیر شد.

بهترین کارگردانی: کارگردانان شام دیشب، مات، رنگان، یک سالگی نامزد‌های این بخش بودند. مهدی راوش کارگردان کازرونی فیلم مات جایزه این بخش را برد و هیات داوران دو تقدیر داشتند: تیام یابنده کارگردان «رنگان ۹۹» و سعید کشاورزی کارگردان «یک سالگی»

در نهایت نوبت به معرفی فیلم‌های برتر هربخش رسید.

بهترین فیلم تجربی بین پنج فیلم بخش تجربی، چهار فیلم «ایماژ»، «غروب، مرگ، شکستن، سکوت و تنهایی»، «۳۶۰ درجه»، «کپچر» نامزد شدند. با تقدیر از دو فیلم تندیس جشنواره به فیلم «غروب، مرگ، شکستن، سکوت و تنهایی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین رسید. او تنها کسی بود که پشت تریبون صحبت کرد و جایزه را به استادش مسعود احمدی پیشکش کرد. در این بخش از آزاده مسیح‌زاده لاری کارگردان ۳۶۰ درجه و مصیب حنایی کارگردان ایماژ تقدیر شد.

بهترین فیلم مستند «من تهرانی بودم»، «واسونک»، «کوروش و پاسارگاد»، «شبرنگ و پود و چله» از میان ۹ فیلم بخش مستند نامزدهای بهترین فیلم بودند. با تقدیر از فیلم واسونک به کارگردانی محسن مقدم و امید شریفی، تندیس این بخش به سجاد ایمانی از نورآباد ممسنی برای فیلم من تهرانی بودم رسید.

تندیس بهترین فیلم داستانی رنگان ۹۹، مات، روز آخر تابستان، از من نترس رقیبان این بخش بودند که در نهایت با تقدیر از روز آخر تابستان به کارگردانی کوروش شیرالی، تندیس بهترین فیلم داستانی به فیلم از من نترس به کارگردانی نگین امین‌زاده رسید.

بخش ویژه

در بخش ویژه دو جایزه فیلم گراش و جایزه تماشاگران توزیع می‌شود. هر دو تندیس این بخش به سعید روانبخش کارگردان فیلم وهم رسید. جایزه فیلم گراش به بهترین فیلم درباره گراش یا از کارگردانان گراشی در جشنواره اهدا می‌شود. وهم این جایزه را از هیات داوران گرفت. جایزه دوم را نیز تماشاگران به فیلم وهم دادند. با توجه به حضور روانبخش در خارج از کشور، محمد نوروزی این جوایز را دریافت کرد.

تقسیم جایزه‌ها

از ۱۵ تندیس این دوره جشنواره فیلم «مات» سه تندیس را به دست آورد. این فیلم محصول دفتر سینمایی حوزه هنری است و در تهران ساخته شده است. واسونک دو تندیس میراث فرهنگی را به دست آورد، اما در بخش اصلی مسابقه تنها دو لوح تقدیر نصیب این فیلم شد. زنگان ۹۹ و غروب، شکست، مرگ، سکوت، تنهایی دو فیلم موفق این دوره بودند که هر کدام دو تندیس گرفتند. وهم موفق‌ترین فیلم گراشی این دوره بود که هر دو جایزه سالانه گراشی‌ها را به دست آورد. چهار تندیس دیگر به چهار فیلم انار و آتش، از من نترس، من تهرانی بودم و مات رسید.

جالب این که بهترین فیلم‌های مستند و داستانی بدون آن که تندیسی در بخش‌های فنی، بازیگری و کارگردانی دریافت کنند جایزه بهترین فیلم بخش خود را به دست آوردند.

جشنواره یازدهم فیلم کوتاه کل ۲۰ اسفندماه در سالن دانشکده علوم پزشکی گراش به پایان رسید. (گزارش تصویری این شب در گریشنا)

13931220 Kal (8)

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

6 نظر

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت مسوولین و دست اندرکاران فرهنگی شهرستان گراش
    واقعاً جای تعجب است که در شهر گراش همچون استعدادهای فرهنگی وجود داشته و سالهاست توسط گروهی متحجر سرکوب شده است!!!!
    دست همه دست اندرکاران درد نکند.

    1. سلام و درود و احترام بر اصحاب فرهنگ شهرستان گراش
      آفرین بر مدیریت راهبردی جشنواره فیلم کوتاه کل گراش
      خسته نباشید به کلیه زحمتکشان حوزه فرهنگ و هنر و سینما.
      الحق و الانصاف در زمینه فرهنگی کار شده است.
      امیدوارم که خیرین از این قشر فهیم و باسواد جامعه حمایت کنند که آینده آن ۱۰۰% به نفع فرزندان ماست.تا فرهنگ قرون وسطی از چهره شهر زدوده شود و دیگر میدان برای متحجرین باز نشود که فرهنگ ساختگی و خودساخته و خرافات به جامعه تحویل دهند.
      به امید فردای بهتر برای همشهریان خوب
      پاینده باشید

  2. لطفا نظرات مخالفتان را نیز چاپ کنید
    ۱. شاهد عینی محترم به نظرم دچار توهم شدی!
    ۲. “این همه استعداد” بگو ببینم به غیر از وهم سعید خان عزیز چه فیلم دیگه ای از گراش ازش تقدیر شده؟!!!
    ۳. مسوولین جشنواره یه فکری به حال حجاب شرکت کنندگان در جشنواره باید بکنند.
    میدونم درجش نمی کنی ولی گفتم “تذکر لسانی وظیفه همگانی” گفتم که شما که با هم حشر ونشر دارید اگر میلتان کشید!تذکر بفرمایید.
    و سلام بر پیروی کنندگان از نور و هدایت

    1. جناب جلاد محترم
      شاهد عینی هم دنیادیده و هم ایران گشته. دچار توهم هم نشده

      لطفاً متن ذیل را چندبار مرور کنید و جواب خود را دریافت کنید.
      (العاقل یکفی بالاشاره)
      مهاتما گاندی رهبر فقید هندوستان:
      بهترین و بدترین آدمها را در بین دینداران دیدم! بهترین آنها کسانی بودند که می خواستند خودشان به بهشت بروند و چقدر بی آلایش و پاک بودند!…
      سرشان به کار خودشان بود و بی آزاربودن و بهترین مشوق من به دین بودند!!
      بدترین آنها کسانی بودند که می خواستند غیر از خودشان بقیه را هم به بهشت ببرند!… چقدر وحشتناک بود برخورد با آنها! تظاهر و ریا و خشونت و توحش در بین آنها موج می زند و نقطه مشترکشان بود!!

  3. جشنواره ای جاییست برای رقابت اما متاسفانه فیلم های گراشی که به جشنواره راه پیدا کرده بودن فاقد استانداردهای لازم برای جشنواره بودند. نمونه اش مستند سنگ آووی بود.
    فیلم حدود بیست دقیقه بود که پانزده دقیقه ی آن فقط فیلمبرداری از صحنه های اطعام و سینه زنی بود که به راحتی میشد حذفش کرد

  4. شاهد عینی محترم یا محترمه، دست اندر کار خشنواره یا سایت:
    تفکرات گاندی و مسیحیت معیار ماست یا دین مبین اسلام و دستورات پیامبر مهربانی ها؟!!!
    قضیه میخ و کشتی و دریا و مسافرانش را در کتاب دینی دوره راهنمایی نخوانده ای مسلمان؟!!!
    قضیه موسی کلیم و خضر نبی را در کتاب آسمانی قرآن کریم را یاد آوری میکنم باشد که متذکر شوی یا الو الالباب؟!!!
    بسم الله الرحمن الرحیم
    فَبَشِّرْ عِبَادِ (۱۷)
    بندگان من را مژده بده… :
    الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ
    آنان که سخن را با دقّت مى‏شنوند
    فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ
    و بهترین آن را پیروى مى‏کنند
    أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ
    آنانند که خداوند هدایتشان نموده
    وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ (۱۸)
    و آنانند همان خردمندان.
    سوره الزمر – آیه ۱۸
    شنیدی؟ حالا هی گویند: مگویید و مشنوید ! … خودش میگه همه حرفها را گوش بده و بهترین را انتخاب کن… خودت انتخاب کن. با عقل و فهم و شعور خودت… حالا هی منتظر باش یکی بهت بگه راه درست کدومه! آهای ! با توام… با تو… خودت را خیلی دست کم گرفتی… بلند شو توی آینه نگاه کن! تو… تجلی خداوندی… عقل و شعور و فهم داری… بشنو … بخوان… بفهم… خودت انتخاب کن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top