بستن

پیراهنی از ساروج نو بر تن پنج برکه گراش

گریشنا: عملیات مرمت برکه‌های مجموعه تاریخی پنج برکه با همکاری شهرداری و اداره اوقاف گراش آغاز شد.

5Berkeh (4)

به گزارش روابط عمومی شهرداری گراش مرمت مجموعه تاریخی پنج برکه گراش مقدمه‌ای برای اجرای فضای سبز و پارک در این محوطه است. عملیات بازسازی از تاریخ ۱۷ آبان شروع شد. رضا نریمانی از فداغ مجری این بازسازی است. نریمانی کارشناس ارشد طراحی و تولید هنرهای سنتی از دانشگاه هنر تهران است.

عبدالرضا هرمزی سخنگوی شورای شهر گراش در مورد ضرورت اجرای این طرح گفت: این محوطه تاریخی وضعیت مناسبی نداشت و از سال‌های قبل به دنبال بهسازی آن بودیم. در این مرحله شهرداری به هزینه‌ای معادل ۵۰ میلیون تومان مرمت برکه‌های مجموعه را آغاز کرده است و در مرحله بعد محوطه‌سازی و ساخت پارک محله‌ای انجام خواهد شد.خود اهالی پیگیری موضوع بوده‌اند و قرار است در بخش محوطه‌سازی کار با همیاری همسایگان انجام شود. در ورودی خیابان بسیج نیز باید شهروندان بیشتری همکاری داشته باشند.

هرمزی به فعالیت شورا در بخش میراث فرهنگی اشاره کرد و می‌گوید: شورای چهارم اهمیت زیادی برای مباحث میراث فرهنگی قائل است. خرید خانه علی‌پور یکی از نخستین کارها بود اکنون هم مرمت پنج برکه آغاز شده است و در مرحله بعد به سراغ هفت برکه خواهیم رفت. در این مورد از همکاری تنگاتنگ نهادهای مردمی همانند ایکوموس نیز استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام زین‌الدینی رییس اداره اوقاف و امور خیریه گراش در گفتگو با گریشنا از همکاری با شهرداری برای به سرانجام رسیدن این طرح می‌گوید: این طرح به صورت مشارکت بین شهرداری و اوقاف است و در گام اول ده میلیون تومان از سوی اوقاف پرداخت شده است. در مراحل بعد نیز با توجه به هزینه‌ها همکاری خواهیم داشت. زمین این محوطه نیز با هدف ایجاد فضای سبز به شهرداری اجاره داده شده است.

رضا نریمانی در گفتگوی با روابط عمومی شهرداری در مورد گروه بازسازی می‌گوید: تیم مرمت این بنای تاریخی شهر گراش از افراد مجرب تشکیل شده است. مهندس رضا غفاری کارشناس ارشد رشته مرمت و مهندس حسن موحدی کارشناس ارشد مرمت از دانشگاه هنر تهران از اعضای این گروه هستند که با همکاری انجمن مردمی ایکموس  این پروژه را انجام خواهند داد.

همکاری در مرمت تزئینات پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، مرمت اشیاء تاریخی فرهنگی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، فعالیت در پایگاه میراث فرهنگی بشرویه خراسان، فعالیت در پایگاه میراث فرهنگی نجف آباد اصفهان و مرمت و بازسازی چهارطاقی فداغ از جمله فعالیت‌های  مجری بازسازی هفت برکه است او امیدوار است پروژه پنج برکه الگویی برای بازسازی در منطقه باشد. نریمانی بر استفاده از روش‌های کاملا سنتی در بازسازی تاکید دارد و می‌گوید: احیا با ملات ساروج انجام می‌شود که سالهاست خبری از استفاده آن در بناها نیست  و به دست فراموشی سپرده شده است.

مهندس حامد عبدالهی عضو فعال انجمن مردمی ایکوموس نیز با ابراز خرسندی از شروع این پروژه می گوید: مرمت پنج برکه و همچنین محوطه‌سازی فضای اطراف برکه‌ها و پنج کوچه آن توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر نشان از توجه ویژه به مسائل فرهنگی و تاریخی در شورای شهر و شهردار گراش دارد.

عبداللهی در مورد روش بازسازی می‌گوید:این پروژه شامل لایه برداری و اضافه کردن لایه‌ی جدید ساروج به نمای کلی برکه‌هاست. همچنین در بحث طراحی علاوه بر استفاده اهالی محل و شهروندان از فضایی زیبا و سنگفرش به اضافه‌ی فضای سبز و فضای تفریحی‌، در تلاشیم تا بتوانیم از داخل فضای برکه‌ها نیز استفاده فرهنگی داشته باشیم که طرح‌های پیشنهادی در دست بررسی است.

مجموعه پنج برکه در خیابان بسیج پشت حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) واقع شده است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

18 نظر

  1. اب امبار چالیسی که تخریب کردن اب امبار چهارتاق داره تخریب میشه و بیشتر اب امبارهای گراش و روستاه و بخشهای گراش شماره گذاری داره میشه تا به مردم واگذار بشه برای تخریب .یعنی اوقاف بغیر از تخریب و گرفتن زمین های بعضی از اشخاص بازسازی هم بلده

  2. خبر خوب و مسرت بخشی بود. دست اعضای شورا و شهرداری و انجمن ایکیموس درد نکنه. اگر برای احداث چنین طرح هایی نمای تری دی آن ساخته بشه و به انظار عموم گذاشته بشه، انعکاس بهتری می تونه داشته باشه.

  3. مال باخته عزیز
    مارا در غم خود شریک بدانید .
    جای خوشوقتی است که به اًثار گذشته دارند توجه میکنند لطفا به این کار گیر ندین زمان خیلی دور نیست که اب شرب مردم را تامین میکرده ،دست دستندکاران درد نکنه.

  4. تلاش در جهت حفظ اثار تاریخی و مرمت ان که شناسنامه ی شهر و میراث ماندگار نیکانمان است بسیار ستودنی و نیکو است به خصوص اینکه این مرمت توسط کارشناسان خبره انجام میگیرد
    از شهرداری٬ شورای شهر و انجمن ایکموس تشکر میکنیم

  5. ضمن تایید سخنان جناب نوبهار به اطلاع میرساند که سقف برکه حاج اسدالله در حال تخریب و فروریختن می باشد این اب انبار خدمت زیادی در تامیین آب شرب مردم گراش واکنون نیز بعنوان مخزن فاضلاب شهر داشته که باید قبل از تخریب ان به فکر مرمت ان باشند .به نظرم اولویت دارد

    1. ضمن عرض سلام و تشکر از کلیه مسوولین و دست اندرکاران زحمتکش که در مرمت آب انبارها و زیباسازی منطقه ۵ برکه فعال هستند.
      پیشنهاد:
      این آب انبارها پس از مرمت می توان برای کارهای فرهنگی جهت اوقات فراغت همشهریان و توریست و گردشگر استفاده نمود اعم از:
      ۱- زورخانه سنتی
      ۲- قهوه خانه سنتی
      ۳- محل اجرای موسیقی سنتی
      ۴- رستوران
      ۵- کافی نت
      ۶- برگزاری تئاتر و امثالهم…
      اگر این پیشنهاد پس از بررسی لحاظ شود توجیهی اقتصادی خوبی هم برای شهرداری دارد.

  6. خدا قوت میگم خدمت مجموعه ی شهرداری و دیگر نهادهای مجری
    بالاخره کلنگ یکی از انتظارات دیرینه ی مردم خیابان بسیج به زمین خورد که جای بسی خوشحالی دارد. فقط من باب یادآوری میگم مدت زمانی برای اجرای این پروژه تعریف می کردید بهتر نبود؟؟؟
    احساس می کنم این پروژه چند برابر ۵۰ ملیون تومان هزینه بردار باشه
    لذا استمرار در کار هم برای مردم مهمه” یه جور نشه بعد پنج سال به اتمام برسه
    در مورد توضیحات مهندس هرمزی ، تا اونجایی که بنده در جریان پیگیری امور هستم به نظر میاد لفظ “ابتدا” خطای تایپی بوده و منظورشون انتهای خیابان بسیج هست که در بحث فاضلاب ،گاز و بوستان محله ای مشکل دارن.

  7. سلام. خسته نباشید.خدا قوت
    دست همه دست اندرکاران عزیز درد نکنه
    دیروز اومدیم واز نزدیک دیدیم. بسیار زیبا وجالب بود.اب انبارهای بیشماری در روستای ما هم هست.ولی هیچکدام به قشنگی این آب انبار نبود..احسنت برشما که بفکر.پایداری بناهای تاریخی هستین.

  8. بیایید یه فکری به حال این طرح نسنجیده انتقال آب به روی کلات بکنه .
    صاحبان این طرح چه فکری کردن؟
    با پول این طرح میشه بیشتر آثار تاریخی رو مرمت و بازسازی کرد.
    حمام دهباشی لنگ دوهزار پول برای مرمته اون وقت رفتن لوله خریدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top