بستن

کار پست فقط نامه رسانی نیست

گریشنا: آشفته، مسئول اداره‌ی پست، برنامه‌ها و طرح‌های امسال خود را اعلام کرد و پلاک‌کوبی منازل را جزئی از این فعالیت‌ها شمرد.

طی مصاحبه خبرنگار گریشنا با آشفته، مسئول اداره پست؛ این اداره، یک شبکه وسیع است که هر فرد با آن سر و کار دارد تا قبل از این فعالیت‌های اداره به رساندن قبوض و نامه‌ها خلاصه می‌شد، اما از سال ۹۰ بیشتر خدمات اجرایی به پست واگذار شد. هدف اداره­‌ی پست کم شدن رفت و آمد و تخلفات است.

post7 پست، در زمینه­‌های مختلف؛ ثبت اسناد، امور مالیاتی، محیط زیست، بنیاد مسکن، بهزیستی، اداره­‌ی راه و شهرسازی، آبفای شهری و روستایی، صنایع طبیعی و… فعالیت دارد و این فعالیت­‌ها به دو دسته­‌ی قبول و توزیع بسته‌های پستی تقسیم می‌شود که به­‌صورت خدمات پایه و خدمات برون سپاری شده­‌ی عادی، مطبوع، سفارشی، پیشتاز، امانت، ویژه و استعلام کد پستی ده رقمی به مقصد خواهد رسید.

در گراش چهار گشت و دو نامه­‌رسان وجود دارد که کل محصولات توزیع شهری و روستایی به عهده‌ی آن‌ها است توزیع شهری به صورت روزانه و توزیع روستایی سه روز در هفته در روزهای زوج انجام می‌شود. در بخش قبول بسته‌های پستی نیز پنج دفتر شهری و پنج دفتر روستایی وجود دارد. او در ادامه گفت: «محصولات زیاداند، اما نامه­‌رسان‌های ما کم است و اعضا به صورت دو شیفت کار می‌کنند.»

کار برخی دستگاه­‌ها نیز به وسیله­‌ی اداره­‌ی پست صورت می­‌گیرد؛ فروش اقلام:«کلیه­‌ی دفترچه‌‌ها و دفاتر مورد نیاز پلیس+۱۰ را پست به افراد تحویل می‌دهد.» آموزشگاه رانندگی مهر نیز رسیدهای خودرویی، گواهینامه و ثبت­‌نام دانشجویی را به این دستگاه می­‌سپارد. تمام کارها و مراحل توزیع کالابرگ­‌های سوخت نیز به دست اداره­‌ی پست است.»

آشفته گفت: «امسال نیز قصد داریم طرح نصب صندوق­‌های پست در منازل را نیز اجرا کنیم.» از او در رابطه با کدهای پستی پرسیدیم، او در جواب گفت: «در سال ۹۰ روستاها پلاک نداشتند و در گراش تقریباً هفتاد درصد پلاک‌کوبی انجام شده بود اما در حال حاضر،اکثر مناطق پلاک‌دار­‌ شده است و تا پلاک‌کوبی یک قسمت به اتمام نرسد، مجوز فعالیت و خدمات‌رسانی به بخش­‌های دیگر داده نمی‌شود. بیشتر مشکل ما در شهرک­‌ها است.»

تا قبل از اقدام پلاک­‌کوبی جدید، حدود پنج­‌هزار خانه باید پلاک­‌کوبی می‌شد. در این رابطه چندین جلسه برگزار شده است که طی آن شهرداری و اداره­‌ی راه و شهرسازی نصف هزینه را پرداخت کرده است. این اقدام طی یک قرارداد شش ماهه از اواسط مرداد ماه امسال شروع شد و مردم در صورت بروز هر نوع مشکل می­‌توانند برای رفع آن به اداره­‌ی پست اطلاع دهند.

در ادامه­‌ی مصاحبه، آشفته در رابطه با تعداد دستگاه­‌های این اداره گفت: «سی و سه دستگاه به‌­صورت نیابتی به اداره­‌ی پست واگذار شده است که در گراش تاکنون به هشت دستگاه رسیده است.»

وقتی در مورد مشکلات اداره­‌ی پست از او پرسیدیم، گفت: «هیچ دستگاهی بدون مشکل نیست و مشکل ما در بحث تجهیزات است.» او در این رابطه به مشکل سوخت اشاره کرد که چون تنها یک پیکان بنزین­‌سوز در اختیار دارند، خرج سوخت آنان زیاد است و همه­‌ی فعالیت­‌ها با ماشین شخصی صورت می­‌گیرد. مشکل بعدی که آشفته به آن اشاره کرد، بحث مکان بود که گفت: «در حال حاضر محیط کوچکی در اختیار ماست. همچنین در سال ۹۳ درخواست مهمان­‌سرا دادیم که هنوز این طرح نیمه‌کاره مانده و با ما همکاری نمی‌شود.»

او در ادامه گفت: «اعتراضات مردم کم است و این را مدیون نیروها، دفاتر پیشخوان، مدیر کل پست استان و امام جمعه شهر هستیم.»

در پایان او زیر مجموعه­‌های فعالیت­ این اداره را نام برد؛ استعلام کد پستی: بر اساس ماده­‌ی چهل قانون فرمان اجرایی، دستگاه­‌ها موظف­‌اند کد پستی و کد ملی را برای مراجعه­‌کنندگان پیگیری و ارائه دهند، پست یافته:«در این قسمت مردم می‌­توانند از طریق سایت رهگیری، محصولات را بیابند.» صندوق شخصی:«این صندوق­‌ها سالانه اجاره داده می­‌شود و کلید آن نیز به خود افراد تحویل داده می‌شود افرادی که به سفر‌های خارجی می‌روند بیشتر از این صندوق استقبال می‌کنند.» تمبر:«افراد می­‌توانند برای نامه­‌های خود تمبر یادگاری سفارش دهند.»خرید اینترنتی:«روزانه حجم وسیعی از این خدمات استفاده می­‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.» کرایه در مقصد:«در این بخش پس از ارسال محصول، کرایه از گیرنده دریافت می‌­شود.» توزیع در نشانی برای بار دوم:«در این بخش محصول فرستاده شده برگشت ندارد و در اداره­‌ی مقصد نگه­داری شده و به دریافت­‌کننده می­‌رسد.»

بیشتر این خدمات به­‌صورت الکترونیک است. اداره­‌ی پست همچنین یک شبکه­‌ی امور مالیاتی دارد که به شبکه­‌ی کشوری وصل است.

Post

 

5 نظر

  1. باسلام وعرض ادب واحترام:ابتدابایدعرض نمایم که درخصوص پلاک کوبی شهرستان شورای محترم اسلامی شهروشهرداری وفرمانداری محترم همکاری ومساعدت لازم دراین خصوص داشته اندکه درمتن فوق تنهانام شهرداری واشتباهاًنام اداره راه وشهرسازی درج شده که بنده ازمحضرهمه دوستان عذرخواهی می نمایم ودرخصوص مرسولات سفارشی بایدعرض نمایم که مرسولات سفارشی اززمان قبول تارسیدن به مقصددرخارج ازاستان قریب به۵الی۷روزطی می شودتابه مقصدبرسدکه این زمان بسیاری جهت یک مرسوله می باشدکه اعتراض بسیاری ازهمشهریان رادرپی داشته است وچون اجباری جهت انتخاب نوع سرویس وجودنداردولی مابه اجبارازقبول مرسولات سفارشی خودداری نموده ایم.باتشکر

    1. تمام شهرهای کشور پست سفارشی ارسال میکنند، و به دلیل هزینه کمتر نسبت به پست پیشتاز خیلی ها از این نوع ارسال استفاده می کنن و خیلی ها هستن زمان به دست رسیدنشون براشون مهم نیست، و کسی که اصرار به ارسال با پست سفارشی می کنند نیز ارسال نمی کنید که این مغایرت قوانین می باشد. امیدوارم ارسال پست سفارشی نیز در اداره پست گراش انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top