گریشنا: ابراهیم مهروری سرانجام بعد از ده سال مدیریت و چندین استعفای نافرجام، سکان آموزش و پرورش گراش را به محمدهاشم درویشی سپرد.

به گزارش خبرنگار گریشنا، مراسم تودیع و معارفه‌ی روسای آموزش و پرورش گراش امروز ۲۲ مرداد ساعت ۱۰ با حضور فرماندار شهرستان گراش؛ نظری، معاون پرورشی اداره کل استان فارس؛ کمان‌دار، مشاور مدیر کل؛ چند تن از مسئولین ادارات، دهیاران توابع، بخشداران، هیات امنای مساجد، و کسبه و معتمدین شهر در سالن سراجی برگزار شد.

پس از پخش یک گزارش تصویری از زندگی مهروری از دوران جنگ تا خدمت در آموزش و پرورش، دخترش دکتر مهروری دل‌نوشته‌ای در مورد او خواند و از او به خاطر خدمات سی‌ساله‌اش تشکر کرد و بازنشستگی‌اش را تبریک گفت.

Mehrvari-Darvishi (8)

 مهروری: دوران بحران را مدیریت کردم

پس از این کلیپ و متن، ابراهیم مهروری سخنرانی کرد. او گفت: بعد از ده سال و پس از استعفاهای متعدد توانستم رضایت آذری را بگیرم. من از سال ۸۰ بازنشسته‌ی حالت جانبازی شدم، و از سیزده سال قبل می‌توانستم با حقوق استراحت کنم، اما فعالیت‌ام را ادامه دادم.

مهروری بخشی از سخنرانی‌اش را نیز به گزارش عملکردش اختصاص داد: سه چهار سال دوران بحران را مدیریت کردم. خانه معلم نداشتیم، و با همت خیر حسن‌نژاد خانه معلم ساخته شد و من بر آن نظارت داشتم. با شهرستان شدن گراش و همت برادارن سعادت، خانه معلم با تجهیزات بیشتر احداث شد. تعداد ۷۰ مدرسه در گراش داشتیم که سند نداشت و ما توانستیم در این مدت بیش از سی سند مدارس به دست آوریم. هفت خودرو از خیرین گرفتیم. ۱۶ پروژه در حال ساخت و ۹ پروژه آماده بهره‌برداری و اکثرا خیرساز هم داریم، از جمله مدرسه‌ای که در مسکن مهر بهره‌برداری می‌شود، سالن ورزشی در مدرسه شهید غلامی و نمازخانه در مدرسه پاک‌زاد فداغ، مدرسه آماده در آغصه و مدرسه در حال ساخت در زینل آباد.

ابراهیم مهروری از این که سه سال از داشتن تریبون محروم بوده گله کرد و ضمن اشاره به انتقاداتی که از مدیریت او بر آموزش و پرورش می‌شود، گفت: واقعیت این است که دانش آموزان درس خوان نیستند و همه تقصیرها از آموزش و پرورش نیست و نمی‌توان فقط آن را مقصر دانست. توجه نکردن والدین به دانش‌آموزان در زمینه تحصیل هم مهم است. آخرین جلسه‌ای که خداحافظی کردم سال ۸۹ بود، که وزیر آموزش و پرورش به لار آمده بود و از من خواسته شد سخنرانی کنم و مسایل منطقه را به صورت کلی بگویم و آن مساله باعث ایجاد تهمت و برجسب‌هایی به من شد. من از مسئولین می‌خواهم حمایت کنند و به دنبال وحدت و تفاهم و همکاری باشند.

او صحبت‌هایش را با تشکر و قدردانی از آذری و نظری و همچنین خانواده‌اش به اتمام رساند.

 Mehrvari-Darvishi (5)

فرماندار: نظام تعلیم و تربیت قوی منشا خیرات است

اصغر فرودی فرماندار شهرستان گراش سخنران بعدی مراسم بود. او گفت پایه و اساس پیشرفت جوامع، و همچنین عامل رکود جوامع را در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد. هر کجا که نظام تعلیم و تربیت ناقص دارند، برای بشریت ایجاد مشکلات و گرفتاری کرده است. این مشکلات که امروز دامن جهان را گرفته، مثل گروه‌های تکفیری به خاطر دو مشکل است: جاهلیت آنها و عدم پرورش روح و اخلاق؛ اگر روح پرورش نیابد نمی‌تواند در جوامع مثمرالثمر واقع شود. اما جاهایی که دارای نظام تعلیم و تربیت قوی هستند، منشا خیرات شدند. پس باید آموزش و پرورش را تقویت کنیم.

فرودی با اشاره به خدمات مهروری اضافه کرد: دنبال جانشین مناسب برای مهروری بودیم تا کارهای مثبت مهروری تداوم داشته باشد و مشکلات آموزش و پرورش را مرتفع کند. من از درویشی شناختی نداشتم، اما با مشورت و شناختی که معتمدین و آقای آذری از درویشی داشتند، مورد قبول واقع شد. باید همه از درویشی حمایت کنیم تا کارش را درست و مناسب انجام دهد.

فرماندار اعتقاد داشت این سه هدف باید در راستای کار رییس جدید قرار گیرد: ایجاد انگیزه‌های تحصیلی، پاک‌سازی و نوسازی مدارس، توجه به مدارس بخش‌ها و توابع.

 نظری: نظر ویژه‌ای نسبت به گراش دارم

نظری، معاون پرورشی اداره کل، پس از تشکر از مهروری و همکاران‌ش در آموزش و پرورش هم‌دلی همیشگی در بین کارکنان را ستود و ابراز امیدواری کرد که این همکاری و همدلی پایدار باشد.

او در مورد اداره گراش گفت: همیشه نظر ویژه‌ای نسبت به گراش داشتم. بحث گراش که می‌شود جایگاه خیرین و خیراندیشین آن را باید ذکر کرد. مردم منظقه همیشه روحیه انفاق و تعصب و شجاعت نیز داشته‌اند، که از تعداد ۱۲۰ شهیدی که گراش در جنگ داشته می‌توان فهمید. این شهرستان در خیلی موارد خاص و برتر است، که توسط جوانان باید شجاعت و خیراندیشی و تعصب همراه با هم باید به نسل بعد منتقل شود. من آمدم تا به نیابت از همه همکاران تشکر ویژه داشته باشم.

او ضمن آرزوی توفیق برای درویشی، اظهار کرد: قطعا درویشی هم با استفاده از تجربیات مهروری و سابقه درخشان خود در این سمت موفق خواهد بود.

Mehrvari-Darvishi (2)

پس از سخنرانی نظری، مراسم اهدای لوح تودیع و معارفه انجام شد. پس از این، درویشی به عنوان رییس جدید پشت تریبون رفت.

 درویشی: به اصرار دوستان قبول کردم

محمد هاشم درویشی سخنان‌اش را با تشکر شروع کرد و گفت اگر اصرار دوستان نبود این سمت را قبول نمی‌کردم: : من خودم را شایسته محبت دوستان نمی‌دانم. تشکر می‌کنم از مهروری که عمر گران‌مایه خود را در راه تعلیم و تربیت گذاشت و سعی می‌کنیم از تجربیات او استفاده کمال و تمام را ببریم. امیدوارم توصیفاتی که دوستان در مورد من به کار بردند خدا به من عطا کند و امیدوارم بتونم خدمت‌گزار خوبی باشم. همکاران، از شما توفیق همکاری می‌خواهم. توان‌مندی و تجربه من کمتر از مهروری است، که این باعث می‌شود همکاران کمک‌ها و حمایت‌های بیشتری نسبت به من داشته باشند و دریغ نکنند.

او به برخی از برنامه‌های خود نیز اشاره کرد: باید عواملی که انگیزه را از دانش‌آموز می‌گیرد حذف کنیم. ارتقای انگیزه دانش‌آموزان، کم کردن توجه به رفتن برای تجارت به حوزه خلیج فارس، به رخ نکشیدن ثروت و چشم‌وهم‌چشمی‌های اقتصادی از اهداف ماست.

او چند وعده و چند خواسته را نیز مطرح کرد: وعده‌هایی که می‌خواهم ان را عملی کنم: یک، شایسته‌سالاری را در مجموع آموزش و پرورش گسترش دهم. دو، پایه‌گذار اداره‌ای باشم که با صداقت و پاکی اداره می‌شود و ناهنجاری اجتماعی و اخلاقی در آن وجود نداشته باشد. و سه، کرامت اسلامی معلم و دانش‌آموزان و اولیا برای تشویق و پیشرفت مورد تکریم قرار گیرند. خواسته‌هایم هم اینهاست: پرهیز از غیبت و تهمت.  از همه مخصوصا دانش‌آموزان انتظار تلاش بیشتر دارم، چون استعداد دارند؛ و این که تقوا را مد نظر قرار دهند.

Mehrvari-Darvishi (10)

در پایان مراسم و قبل از این که همه برای روبوسی و تبریک به سمت همدیگر بروند، به کارکنان آموزش و پرورش هدایایی اهدا شد.

عکس‌های بیشتری از این مراسم را در این گزارش تصویری در گریشنا ببینید.