بستن

مستند دکتر احمد اقتداری امشب پخش می‌شود

گریشنا: مستندی از زندگی دکتر احمد اقتداری، پژوهش‌گر نام‌دار خلیج فارس، که نمایش آن در هفته پیش به آینده موکول شده بود (خبر در گریشنا)، امشب ۱۹ خردادماه ساعت ۲۳:۲۵ از شبکه یک صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ابوالقاسم ناصری کیا، مدیر گروه مستند شبکه یک، از پخش مستند  «به ایرانِ جاودانی‌ام» خبر داد. او افزود: این مستند که امشب ساعت ۲۳:۲۵ از شبکه یک سیما پخش می شود، درباره زندگی و خدمات علمی دکتر احمد اقتداری است که بیش از ۶۵ سال از عمر ۹۰ ساله خود را صرف مطالعه تاریخ و جغرافیای فرهنگی مناطق حاشیه خلیج فارس نموده است.

Eghtedari

تولید مستند «به ایران جاودانی‌ام…» با موضوع زندگی و تلاش‌های علمی «احمد اقتداری» (پدر مطالعات خلیج ‌فارس) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا رشیدیان مرداد ۱۳۹۲ آغاز شد.  به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این مستند که به سفارش گروه مستند شبکه یک سیما در  دو قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولیده شده است، به بهانه‌ پرداختن به زندگی «احمد اقتداری»، بخش‌هایی از تاریخ معاصر و برخی مسایل مربوط به خلیج‌فارس مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.

سایر عوامل تولید این مستند عبارتند از: تصویربردار: ارسطو مداحی گیوی/ صدابردار: منصور شهباز زاده/ تدوین: احمد وفایی/ مدیرتولید: ایمان سیاح و عکاس: فریدون کوچکی.

احمد اقتداری متولد ۱۳۰۴ در شهر لار و از خانواده خوانین گراش است. اقتداری از نخستین دانشجویان رشته حقوق دانشگاه تهران بود و از این دانشگاه دکترای افتخاری تاریخ دریافت کرده است. او بخش عمده‌ای از عمر خود را به تحقیق در تاریخ و فرهنگ خلیج فارس گذرانیده است. (وبلاگ اخبار دکتر اقتداری)

احمد اقتداری هم اکنون تمام کتاب‌های تاریخی و مقالات تحقیقاتی خودش را درباره خلیج‌ فارس به کتابخانه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هدیه کرده است.

10 نظر

  1. با سلام خدمت دست اندرکارن سایت گریشنا.سید عبدالعلی ایت اللهی نه لاری بود و نه متولد لار و به اغای گپ لار معرف بود.و هیچ شخص لاری به لاری نبودن این شخص اعتراف نمیکرد.با وجود انکه خود شخص دکتر احمد اقتداری در برنامه امشب اسمی از شهر خود و پدر جدیش خود گراش نیاوردحداقل از سایت گریشنا توقع نداریم که بگوید این شخص لاری هست.شاید در سال ۱۳۰۴ متولدین گراش از لار سجل میگرفته اند.

  2. بس بکنی دگه.تا چی میشه میان نظر میدن راجع به لار وگراش.
    گیرم گفته بود گراشیم.خوب چکار براش میکردین.مراسم تقدیری.
    احترامی عزتی.قدرشو میدونیم؟
    اصلن میفهمیم کیه؟
    پژوهشگر ملی که میخاست کتاباشو به کتابخونه گراش اهدا کنه.کو کتابخونه؟
    کو کتابخون؟کو نمک شناس

  3. ای کاش از مرحوم حاج الله قلی خان مقتدری.بزرگ مرد تاریخ کهن گراش واولین شهردار گراش و پدر آبادانی گراش تقدیر می شد

  4. بنام خدا:
    با سلام، مستند بسیار جالبی بود از آقای دکتر اقتداری. در سال ۱۳۳۹ زلزله ای در شهر لار بوقوع پیوست و حدود ۳۶۰ نفر کشته و زخمی شدند. همین مسئله بهانه ای شد تا یک سری خانه هایی با استاندارد ضد زلزله در منطقه ای که بعدها شهر جدید (شهر نو) نام گذاری کردند در زمین های بین (دو روستای) آ نزمان بنامهای خور و بائن بسازند، این زمین ها متعلق به شهر های خور و بائن بود که لار یها گرفتند و شهر جدید ساختند. اما مسئله بهمین جا ختم نمیشد و لاری ها داشتند بطرف گراش پیشروی می کردند و زمینها را اشغال و غصب می نمودند. شهر دار وقت گراش آقای ال… قلی مقتدری (معفوی) بود و پس از نشست هایی با لاری ها در نتیجه منجر شد به توافقنامه و اسنادی که در سال ۱۳۴۵ محدوده گراش و لار را مشخص کرده و به ثبت رساندند. با این پیش مقدمه:
    در همین ایام بود (سالش درست یادم نیست) که انتخابات نمایندگان مجلس شورا و سنا بر گزار می شد و آقای احمد اقتداری از منطقه لار و(لارستان آن زمان) کاندید شده بودند. آقای اقتداری با سخنرانی ها، پشتکار و تلاش شبانه روزی و تبلیغات نظر تقریبا تمام لاریها و لارستانی ها را جلب کرده بودند و بدون اغراق صد در صد بعنوان نماینده ما می رفتند مجلس. در یکی از سخنرانی های خود جمله ای گفته بودند باین مضمون “میزانی که شما می گویید برای ساختن شهر جدید خرج کرده اید بنظر می آید که واقعی نباشد و هزینه مصرف شده خیلی خیلی کمتر از این رقم است و…..). مسئولین لاری احساس خطر کردند از اینرو دست بکار شدند که بهر نحوی شده جلو ورودش به مجلس را بگیرند. مسئولین لار به در بار شاه گزارش دادند و از آنها (ظاهرا اشرف پهلوی بوده) تقاضای کمک کردند. چند روز به انتخابات نمانده یواش یواش آقای احمد اقتداری را منزوی کردند و ممنوع التبلیغ و از صندوق های انتخابات نمایندگان مجلس اسم شخصی بنام دکتر خطیبی که اهل شمال ایران بود ند بیرون کشیدند. ما هر گز او را ندیده بودیم و ندیدیم، فکر می کنم حتی یکبار هم به منطقه سفر نکرده بودند و هیچکس او را نه دیده بود و نه می شناخت. در مجلس آقای دکتر خطیبی بعنوان نماینده مردم لارستان به مردم ایران معرفی شدند و بر کرسی مجلس جا خوش کردند و لاری ها هم خوشحال از اینکه خطر بزرگی را از خود دفع کرده بودند…..این هم نقطه پایانی بود بر زندگی سیاسی دکتر احمد اقتداری و از این ببعد هم برای همیشه ساکن تهران شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top