بستن

هشدار یک بیماری به مسافران کشورهای عربی

گریشنا: تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۳، بیش از ۶۰۰ نفر از مسافران کشورهای مختلف که به عربستان و امارات متحده عربی سفر داشته‌اند، به ویروس MERS مبتلا شده‌اند. این ویروسی از خانواده ویروس‌های عامل سرماخوردگی است که برای اولین بار در عربستان و سپس در برخی کشورهای عربی خاورمیانه شناخته شد و به همین دلیل، «نشانگان تنفسی خاورمیانه» (Middle East Respiratory Syndrome) نام گرفت.

این ویروس جدید معمولا بیماری تنفسی خفیفی ایجاد می‌کند که بعد از چند روز خودبه‌خود خوب می‌شود. اما در افراد سن بالا و یا دارای بیماری، ویروس MERS می‌تواند باعث بیماری تنفسی شدید و حتی مرگ گردد. تاکنون ۳۰ درصد افرادی که به این ویروس دچار شده‌اند، فوت کرده‌اند.

تاکنون آمار ابتلا به این ویروس در ایران بسیار پایین بوده است. در گراش نیز تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده است. با این وجود، با توجه به مسافرت‌های مکرر شهروندان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عربستان، آشنایی با نحوه رفتار مناسب برای در امان ماندن از این ویروس ضروری است.

دانشکده علوم پزشکی گراش دو ماده آموزشی درباره‌ی نحوه انتقال ویروس، چگونگی پیشگیری از ابتلا به آن و نشانه‌های فرد بیمار را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف (+) و یک فایل پاورپوینت (+) برای گریشنا ارسال کرده است؛ که برای سهولت استفاده، به صورت تصویر نیز به خوانندگان ارائه می‌شود.

MERS01

MERS02MERS03MERS04MERS05MERS06MERS07MERSpdf01MERSpdf02

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top