بستن

در جشنواره دهم، دو برابر فیلم ببینید

Kal-10-Poster گریشنا: ۴۶ فیلم در بخش‌های مختلف دهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش به رقابت خواهند پرداخت. گزینش این تعداد فیلم جهش قابل توجهی نسبت به سال قبل محسوب می‌شود، که در آن تنها ۲۶ فیلم به نمایش در آمدند.

علی فخری دبیر اجرایی جشنواره درباره‌ی اعلام لیست فیلم‌های گزینش‌شده برای جشنواره دهم اظهار کرد: «بنا به گفته‌ی هیات گزینش جشنواره، سطح کیفی فیلم‌های ارسال شده به جشنواره در حد بسیار مطلوبی بوده است. به همین دلیل، و علی‌رغم سختی‌هایی که انتخاب این تعداد فیلم برای هیات برگزاری جشنواره ایجاد خواهد کرد، به احترام هنرمندان،  حدود ۴۰ درصد از فیلم‌های ارسال شده به جشنواره در بخش‌های مختلف گزینش شدند و به نمایش در خواهند آمد.» فخری در ادامه افزود: «دوست داشتیم در صورت تامین بودجه و امکانات، میزبان تمام فیلم‌های ارسال‌شده باشیم.»

از این تعداد فیلم، مجموعا ۳۴ فیلم در بخش مسابقه‌ی اصلی حضور خواهند داشت: ۱۵ فیلم در بخش داستانی، ۱۲ فیلم در بخش مستند، و ۷ فیلم در بخش تجربی. به علت به حدنصاب نرسیدن تعداد فیلم‌های گزینش‌شده در بخش پویانمایی، این بخش از جشنواره حذف شده است. بدین ترتیب، نسبت به دوره قبل که ۲۴ فیلم در بخش مسابقه اصلی گزینش شده بودند، در این دوره رشد کمّی قابل توجهی در تعداد فیلم‌ها دیده می‌شود، که می‌تواند نویددهنده‌ی رشد کیفی فیلم‌ها نیز باشد.

در بخش‌های ویژه‌ی جشنواره نیز در مجموع ۱۸ فیلم حضور دارند، که از این تعداد ۶ فیلم با بخش مسابقه مشترک است: ۱۳ فیلم در بخش ویژه میراث فرهنگی؛ و ۵ فیلم در بخش ویژه گراش.

برای دریافت لیست فیلم‌های گزینش شده، به سایت جشنواره بروید (+).

همانند سال‌های قبل، در این دوره نیز تعداد فیلم‌های ارسال شده از شیراز از بقیه شهرها بیشتر است. ۱۸ فیلم بخش مسابقه اصلی و ۵ فیلم بخش ویژه میراث فرهنگی از شیراز ارسال شده‌اند. فیلم‌سازان نورآباد نیز با ۵ فیلم، مثل همیشه حضور پررنگی در جشنواره دارند. جهرم با ۴ فیلم و کازرون با ۳ فیلم در رتبه‌های بعد هستند. حضور فیلم‌هایی از استان‌های هرمزگان و بوشهر در بخش ویژه میراث فرهنگی باعث شده است تنوع در این بخش بیشتر باشد: ۴ فیلم از استان هرمزگان و یک فیلم از استان بوشهر در این بخش حضور دارند.

 حضور کم‌تعداد گراشی‌ها

حضور فیلم‌سازان گراشی در بخش مسابقه اصلی به دو فیلم محدود شده است: محمدکاظم محمودی با فیلم «از فردا می‌ترسم» در بخش داستانی، و کیوان محسنی با فیلم «ساعت شش» در بخش تجربی حضور دارند. سه فیلم‌ساز دیگر، یعنی سعید سعادت با مستند «پرواز از آسمان»، زهرا متین با فیلم داستانی «اشک خاموش»، و محمدرضا خواجی با فیلم داستانی «افق»، باید تنها به بخش ویژه گراش دل ببندند؛ هر چند قابل پیش‌بینی است که رقابت اصلی در این بخش نیز، همچون جایزه ویژه تماشاگران، بین محمودی و محسنی خواهد بود.

 کارگردان‌های آشنا و قابل اعتماد

بیشتر کارگردان‌های منتخب دوره‌ی قبل در این دوره نیز در بخش مسابقه حضور دارند. نام‌هایی همچون احسان درخشنده، کورش شیرالی، تیام یابنده، احسان شادمانی، محسن مقدم، مصیب حنایی، در کنار کیوان محسنی برای آنان که دوره‌های پیشین جشنواره را با دقت دنبال می‌کنند، نام‌هایی آشنا و امیدوارکننده‌اند. سجاد ایمانی، فیلم‌ساز نورآبادیِ پرکار و موفق در دوره‌های قبل، نیز گرچه در این دوره فیلمی را کارگردانی نکرده است، اما در پشت صحنه بیشتر فیلم‌های ارسالی از نورآباد حضور دارد، و می‌تواند به جایزه‌های فنی امیدوار باشد.

یوسف محمودپور پرکارترین کارگردان این دوره جشنواره است. او از هرمزگان سه فیلم مستند برای بخش ویژه میراث فرهنگی فرستاده است که هر سه فیلم نیز مورد توجه هیات گزینش این بخش قرار گرفته‌اند. سید علیرضا هدایتیان نیز سه فیلم در این بخش دارد، که دو تای آنها به‌هم‌پیوسته‌اند.

جشنواره فیلم کوتاه کل در روزهای هشتم و نهم اسفندماه ۹۲ برگزار می‌شود. برنامه‌ی زمان‌بندی نمایش فیلم‌ها چند روز قبل از شروع جشنواره اعلام خواهد شد.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top