بستن

نوحه خوان گراشیٰ بعد از پنجاه‌وشش سال به گراش می آید

گریشنا:حاج مصطفی گراشی یکی از معروف‌ترین نوحه‌خوانان استان بوشهر بعد از پنجاه و شش سال به شهر اجدادی خود گراش می‌آید تا شهری که نام‌خانوادگی‌اش را از آن دارد را از نزدیک ببیند و با آن بیشتر آشنا شود.

حاج مصطفی گراشی فرزند غلامحسین در سال ۱۳۳۶ در بوشهر به دنیا آمد. او به عنوان خوش‌صداترین نوحه‌خوان بوشهری در خطه‌ی جنوب شناخته شده است تا جایی که آوازه‌ی او از استان بوشهر هم فراتر رفته و در استان خوزستان و سایر استان‌ها نیز با صدای گرم او در عزاداری‌های اهل‌بیت(ع) آشنا هستند.

او به بهانه‌ی بزرگداشت شیخ علی‌اصغر رحمانی در روز پنج‌شنبه بیست‌ویکم آذر ماه به عنوان مهمان وپژه به گراش خواهد آمد تا در این مراسم حضور داشته باشد.

او در مورد شهرت گراشی خود می‌گوید:« از پدربزرگم شنیده‌ام که پدربزرگ پدرم، حاج عباس گراشی نزدیک به صد سال پیش از گراش به قصد عزیمت به بحرین حرکت می‌کند اما در دریا دچار طوفان می‌شود و مال خود را ازدست می‌دهد این حادثه باعث می‌شود که او در بندر بوشهر بماند و همان‌جا ازدواج کند و خانواده ما از نوادگان حاج حسن گراشی هستند.»

حاج مصطفی تا به حال به گراش سفر نکرده است و هیچ آشنایی با فرهنگ و زبان و مردم این شهر ندارد اما از طریق مراودات شغلی با دو شهروند گراشی احمد عسگری و حاج علی عسگری آشنا است.

او می‌گوید:« خیلی مشتاقم که زودتر این شهر را از نزدیک ببینم و از فرصت به وجود آمده برای آمدن به گراش بسیار خوشحالم.»

4 نظر

  1. من ایشان را در تاسوعا وعاشورای ۱۳۷۷در بوشهر دیدم
    ساعت ۱:۳۰شب عجیب جمعیتی توی حسینیه جمع شده بودند و نوحهی ایشان را گوش میکردند.
    حاجی گراشی به شهر اجدادی خودت خوش امدید

  2. من فکر میکنم ۳-۴ سال پیش ایشون اومدن گراش، چون احساس میکنم برام آشنا هستن. لطفا تحقیق کنید ببینم من اشتباه میکنم یا اون که اومده بود یه حاج گراشی دیگه بود؟؟

    1. طی تماس تلفنی که با ایشان داشتیم؛حاج مصطفی گراشی برای اولین بار به گراش سفر می‌کند و تا به حال فرصت دیدن شهر اجدادی خود را نداشته است. چند سال قبل از او برای آمدن به گراش دعوت شد اما به دلیل کسالت موفق به این سفر نشدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top