بستن

درخواست‌ها برای اداره‌ ارشاد در شب پایانی کل

عکس‌ها از محمد‌امین نوبهار

هر چند زمرمه‌های در خصوص حضور شمقدری معاونت سینمایی کشور در جشنواره به گوش می‌رسید اما در غیاب او، شب گذشته سالن دانشکده علوم پزشکی شاهد اختتامیه هشتمین جشنواره استانی فیلم کوتاه کل گراش با حضور محمود عالی‌شوندی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بود. علی اصغر حسنی نماینده مردم در مجلس، مهندس خواست خدایی فرماندار شهرستان گراش، عالی‌حسینی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان، سرهنگ انصاری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گراش، دکتر فتحی، مهندس هرمزی، و کریمیان و صلاحی اعضای شورای اسلامی شهر و مهندس قائدی شهردار گراش و جمعی دیگر از مسئولان و همچنین فیلم‌سازان و سینمادوستان در این جمع حاضر بودند.

درخواست‌های پیاپی از مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس 

در شب اختتامیه که ساعت ۸:۳۰ شروع شد، بعد از قرائت قرآن مجید و پخش سرود ملی و پخش یک گزارش تصویری از شب‌های قبل جشنواره، به مهمانان و حاضرین خوش‌آمد گفت و در سخنانی کوتاه اظهار کرد: «بسترهای کار فرهنگی در شهرستان گراش آماده است» او اظهار امیدواری کرد با حمایت‌های مسئولان، از این ظرفیت‌ها در راه اعتلای فرهنگ منطقه استفاده شود.

حسنی نماینده مردم در مجلس، دومین سخنران اختتامیه بود. او نیز در سخنانی کوتاه، تلاش هیات برگزاری جشنواره را ستود و جشنواره فیلم کوتاه کل را یک نقطه‌ی عطف در فعالیت‌های فرهنگی گراش دانست. حسنی نیز ضمن تکرار درخواست فرماندار روبه مدیر کل ارشاد فارس خواستار حمایت بیشتر این شهرستان در زمینه‌های فرهنگی شد.

عبدالعلی صلاحی دبیر اجرایی جشنواره گزارشی کوتاه از برگزاری دوره هشتم جشنواره ارایه داد، و در پایان نیز درخواست هیات برگزاری جشنواره چند سال اخیر، یعنی منطقه‌ای شدن جشنواره کل را تکرار کرد. صلاحی که خود یکی از اعضای فرهنگی شورای اسلامی شهر گراش است، علاوه بر این درخواست، تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان گراش، احداث مجتمع فرهنگی و اهدای تجهیزات سخت‌افزاری برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را نیز جزو درخواست‌های خود برشمرد.

پخش گفتگو با مجید برزگر، دبیر آکادمی فیلم کوتاه ایران

پس از سخنان صلاحی یک گزارش تصویری دیگر پخش شد، که بخش عمده‌ی آن صحبت‌های مجید برزگر، یکی از داوران این دوره از جشنواره درباره‌ی سطح کیفی بالای جشنواره و نحوه‌ی داوری آثار توسط هیات داوران بود. برزگر در این مصاحبه گفت: اصلی‌ترین معیار ما برای انتخاب فیلم‌های برگزیده، رعایت هنر سینما است. سینما اعم از تصویر، پرداختن به موضوع، تحقیق و شکل برخورد فیلمساز با موضوع. هر فیلم‌سازی که سعی کرده به موضوع خود متفاوت نگاه کند و جدی به مسئله نگاه کند برای مهم بوده است. او گفت امیدوارم فیلم‌سازان و تماشاگران از انتخاب ما خیلی شگفت‌زده نشوند. برزگر در ادامه گفت: در این دوره ما فیلم‌های خوبی از استان فارس دیدیم که مایلم بگویم یک پنجم فیلم‌ها، فیلم‌های درخشان و دوست داشتنی‌ای بودند. فیلم‌هایی که جدی به مسئله فیلم کوتاه نگاه می‌کردند. دبیر آکادمی فیلم کوتاه ایران ادامه داد: من خیلی خوشحالم که جشنواره کل گراش در حال برگزاری است. خوشحالم که در یک شهر کوچک مثل گراش به فیلم کوتاه اهمیت داده می‌شود و هشت دوره برگزار شده است. امیدوارم که مسئولین حتما در ارگان‌های مختلف به این مسئله اهمیت بدهند و در سال‌های آینده در حالی که به یک جشنواره سراسری تبدیل شده باشد در این جشنواره به عنوان فیلم‌ساز، داور و یا میهمان شرکت کنم. برزگر در خصوص سطح کیفی جشنواره نسبت به جشنواره‌های دیگر ایران گفت: ما به عنوان انجمن فیلم کوتاه ایران تقریبا همه‌ی جشنواره‌های ایران را رصد می‌کنیم و در جریان همه اتفاقات فیلم کوتاه هستیم و سعی می‌کنیم در آنها تاثیرگذار باشم. راست‌اش را بخواهید من از این جشنواره این سطح را انتظار نداشتم. فیلم‌های بسیار خوبی دیدم.

سخنرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس

محمود عالی‌شوندی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر جشنواره، سخنران بعدی مراسم بود. او نیز در سخنانی کوتاه، فیلم کوتاه را حاصل فکر بلند خواند، و فیلم‌سازان را به داشتن فکر و دیدگاه‌های بلند تشویق کرد. او همچنین از همت هیات برگزاری جشنواره تقدیر کرد و گفت: خوشحالم که فیلم کوتاه کل عمر کوتاهی نداشته. او گفت: با توجه به برخوردار بودن گراش و بحث خیرین، امیدواریم خیرین فرهنگی بیشتر شوند. امروزه فقر، نبود کتابخانه و برنامه‌های فرهنگی است. عالی‌شوند در خصوص راه‌اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر قوانین اجازه داد اداره ارشاد داشته باشیم پیگیری خواهد شد و اگر نشد در حد نمایندگی سعی خواهد شد فعالیت داشته باشد.

فیلم «بیتال» ساخته سجاد ایمانی که در پنج رشته نامزد جوایز بود به نمایش درآمد. حداقل خوبی این کار این بود که با توجه به پخش این فیلم و فیلم‌هایی مانند «می‌خواهم بیشتر بخوابم»، «عکس یادگاری»، «هرچیز بی‌اهمیت»، «از پس صدای زنگ»، «عقد آسمونی» و «پنجره» که در رشته‌های بهترین کارگردانی و فیلم نامزد جوایز بودند، در نوبت نمایش عصر، عملا تماشاگران این فیلم‌ها را ندیده بود که شاید برای دوره‌های آینده هیات برگزار کننده دقت بیشتری برای نمایش فیلم‌ها داشته باشند. بعد از پخش فیلم، مجری مراسم لیستی از حامیان جشنواره را قرائت کرد تا با تشویق حاضرین، از ایشان نیز تقدیر به عمل بیاید. سپس از نماینده هیات داوران جشنواره درخواست کرد که بیانیه هیات را قرائت کند.

امیر شهاب رضویان بیانیه را با لحنی گرم و صمیمانه خواند، و با تشویق چندین باره‌ی حاضرین مواجه شد؛ بخصوص جایی که ظرفیت جشنواره کل را برای منطقه‌ای شدن و حتی کشوری شدن خاطرنشان کرد. رضویان مشکلات جشنواره و فیلم‌های حاضر را در بدی زمان برگزاری جشنواره و ضعف در پژوهش عنوان کرد. او معیارهای انتخاب بهترین‌های جشنواره را از طرف داوران برشمرد، و اظهار داشت خوشحال است که در این جشنواره، بیش از حد انتظارش فیلم خوب دیده است.

پس از قرائت این بیانیه، با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد فارس، نماینده مجلس، فرماندار گراش، سرپرست  اداره ارشاد لارستان, دبیر اجرایی جشنواره، شهردار و رییس شورای اسلامی شهر، از هیات داوران این دوره، آقایان امیر شهاب رضویان، مجید برزگر و تورج زارع گلستانی؛ داوران بخش اصلی و یکی از هیات داوران بخش ویژه بومی‌گرایی آقای محمدکاظم محمودی با اهدای لوح سپاس و هدیه تقدیر شد.

جوایز

بخش آخر مراسم، اعلام برگزیدگان جشنواره با آرای هیات داوران و اهدای جوایز به آنان بود. در ابتدای هر بخش، نامزدهای دریافت جایزه معرفی شدند، و سپس برندگان جوایز به روی صحنه آمدند و جوایز خود را دریافت کردند. شاید دلگرمی فیلم‌سازان گراش برای شرکت در دوره‌های آینده جشنواره این باشد که تماشاگران آنها را فراموش نمی‌کنند. جایزه تماشاگران، شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ دو میلیون ریال به آقای عبدالله فربود برای فیلم «پلاستیک سیاه» تعلق گرفت. محمدرضا حق‌نگهدار با فیلم «بالا» جایزه بهترین فیلم تجربی شامل دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال را به دست آورد و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال به آقای قاسم کشاورزی برای فیلم «نسبت طلایی اعجاز خداوند در خلقت» در قسمت بهترین پژوهش رسید. حسن وزیر‌زاده به خاطر فیلم «بوی باران» نیز در این بخش تقدیر شد. مصیب حنایی با «شاعر بوریاها» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ شش میلیون ریال برای جایزه بهترین فیلم بخش ویژه (بومی‌گرایی) را دریافت کرد. مصیب حنایی با این فیلم در بخش بهترین فیلم مستند نیز تقدیر شد. در بخش بهترین فیلم مستند، دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون ریال به آقای محمد سلیمی‌راد برای فیلم «عقد آسمونی» تعلق گرفت، سلیمی راد با این فیلم که درباره پنج برادر معلول بود در رشته بهترین کارگردانی هم نامزد بود.

سجاد ایمانی

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ شش میلیون ریال را سجاد ایمانی برای فیلم «روزی که مرد می‌شویم» در رشته بهترین مستند گرفت. همانند پارسال از بهترین فیلم‌های پخش شده در این دوره ساخته سجاد ایمانی و دوستانش بود. سجاد ایمانی برای فیلم «بیتال» نامزد بهترین فیلم داستانی هم بود که از او در آن بخش تقدیر شد. البته سجاد ایمانی برای «بیتال» هم که حکایت شیطنت‌های یک بچه موسرخ در روستا بود، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال در رشته بهترین تدوین دریافت کرد. در بخش بهترین تدوین دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون ریال به آقای محمد فرزین‌پور برای فیلم «اعتراف» تعلق گرفت. فواد فلّاحی نیز برای بهترین تصویربرداری با فیلم «اعتراف» تقدیر شد. جایزه بهترین تصویربرداری شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال به آقای امید میرزایی برای فیلم «پنجره» رسید. «پنجره» در قسمت‌های اصلی دیگر هم نامزد بود. دو دیپلم افتخار در بخش بهترین کارگردانی از بین هفت نامزد اهدا شد که مهدی زارع برای فیلم «از پس صدای زنگ» و خانم شیما پور سهم‌الدین برای فیلم «می‌خواهم بیشتر بخوابم» به همراه مبلغ یک میلیون ریال دریافت کردند. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال را آقای مصیب حنایی با فیلم «هر چیز بی‌اهمیت» برای بهترین کارگردانی این دوره دریافت کرد. از بین پنج نامزد بخش جایزه بهترین بازیگر، خانم شراره منصورآبادی تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال را برای فیلم «عکس یادگاری» به دست آورد. «عکس یادگاری» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ شش میلیون ریال را برای بهترین فیلم داستانی برد و امین باقری آخرین کسی بود که جایزه خود را دریافت کرد.

عکس یادگاری برندگان جشنواره هشتم به همراه داوران

خبرنگار پایگاه خبری هفت‌برکه عضو انجمن شاعران و نویسندگان گراش داستا‌ن نویس

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top