گریشنا- محمدیاسین کرمی*:‌ چندی است خبر درگذشت عزیزان هم شهرستانی دلمان را به درد آورده است. از درگذشت عروس و داماد جوان اردی در حادثه‌ی رانندگی درمسیر خروجی بخش اوز شهرستان لار و درگذشت ۲ بانوی دیگر اردی در ورودی بخش ارد شهرستان گراش گرفته تا جان باختن همسر حاج عباس قاسمی در میانه در حادثه‌ی رانندگی، همه و همه نقش عوامل انسانی را برای‌مان یادآوری می کند.

به هر حال، تمام مشکلاتی که انسان برای حفظ حیات با آن دست و پنجه نرم می کند راهکاری دارد. در نامه ای به سردبیر که در سال ۲۰۱۲ میلادی در مجله ی معتبر پزشکی American Journal of Surgery آمریکا به چاپ رساندیم در شرح تایید مقاله ی پژوهشی که در آن مجله آمریکایی به چاپ رسیده بود به شرح یکی از مهمترین عوامل دخیل در تصادفات رانندگی منجر به فوت در جاده‌های جمهوری اسلامی ایران پرداختیم. بر خود واجب دانستم با یادآوری این موارد قدمی هرچند کوچک در کاهش تصادفات رانندگی در سطح منطقه داشته باشم. (لینک مقاله)

Tasadof 180492 2

اگر چه کشورهای ایران و آمریکا فرهنگ ترافیکی متفاوتی از جمله استفاده از کمربند ایمنی و استانداردهای مربوط به ایمنی وسایل نقلیه در صنایع خودروسازی از قبیل کیسه‌های هوای جلو و استقامت بدنه‌ی خودرو دارند، لذا نصب و راه اندازی کیسه هوا به صورت اجباری در تمام خودروهای سواری را پیشنهاد می‌کنیم.

صدمات ترافیک جاده‌ای یک مشکل عمده سلامت عمومی است. در میان کشورهای با درآمد متوسط، جمهوری اسلامی ایران یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر ناشی از صدمات ترافیک جاده ای را داراست. تا سال ۲۰۰۰ میلادی، اگر چه جمهوری اسلامی ایران یک صدم جمعیت دنیا را داشت ولی از یک سی‌ام حوادث ترافیک جاده‌ای در جهان برخوردار بود. در جمهوری اسلامی ایران، آسیب های عمده در تصادفات با سرعت بالا ماشین به ماشین از جلو شناسایی شده است و بالاترین میزان مرگ و میر در مسافر صندلی جلو و به دلیل آسیب سر و گردن دیده شده است.

نصب و راه اندازی کیسه‌های هوای جلو در جمهوری اسلامی ایران تا قبل از سال ۲۰۱۲ برای اکثر خودروها اجباری نبود. اکنون که اجباری‌ست نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا موانعی در نصب آن وجود دارد. در جمهوری اسلامی ایران، نصب کیسه‌های هوا توسط اکثر تولیدکنندگان خودرساز به عنوان یک گزینه انتخابی برای رانندگان (اما نه برای کمک رانندگان و مسافران صندلی عقب) برای حفظ ایمنی سرنشینان در تصادفات خودرو از جلو ارائه شده است.

مشتریان مجبور به پرداخت پول اضافی (حدود ۵۰۰ دلار آمریکا) برای به دست آوردن کیسه هوا (جلو) به عنوان یک وسیله ایمنی هستند. در جمهوری اسلامی ایران، زمانی که تصادفات جلو خودرو به خودرو رخ می دهد، آسیب شدید در میان رانندگان و دستیار راننده که کیسه هوا جلو ندارند به طور قابل توجهی بالاتر است. در مقابل، در حوادث از کنار خودرو خطرناک‌ترین عامل موثر بر مرگ مسافران نبستن کمربند ایمنی و نبود کیسه هوای جانبی است.

خوشبختانه از چندی پیش استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب اجباری است، اما سرنشینان صندلی عقب آن را زیاد جدی نمی‌گیرند. میزان مرگ و میر در میان مسافران صندلی عقب که کمربند ایمنی نبسته‌اند به طور قابل توجهی بالاتر از موارد استفاده از آن بوده است. هدف از نوشتن این مقاله  درخواست از تولیدکنندگان خودرو ملی ایران و دولت برای تسهیل اجباری کردن استفاده از کیسه‌های هوای جلو و جانبی (کیسه های هوای جانبی در خودروهای  آمریکایی از ابتدای سال ۲۰۱۳ به منظور حفاظت از سر و گردن در تصادفات خودرو از کنار، اجباری شده است) برای رانندگان، سرنشین صندلی جلو و عقب برای کاهش طیف وسیعی از میزان مرگ و میر بود.

* : محمد یاسین کرمی– فارغ التحصیل دکترای حرفه ای پزشکی و دانشجوی نمونه کشوری وزارت بهداشت درمان ، آموزش پزشکی سال ۱۳۹۰