گریشنا: صغری جعفرزاده، سرپرست سابق اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش، چند هفته پیش برای چندمین بار از سمت‌اش استعفا کرد؛ و با قبول شدن این استعفا، جایش را به حسن رهبر داد. او در این نامه به ارائه‌ی عمل‌کرد هفده‌ساله‌ی خویش (و همچنین مهدی آینه‌افروز مسئول سابق کتابخانه عمومی) در زمینه‌ی مدیریت کتابخانه‌های گراش می‌پردازد. خواندن این نامه  که به درخواست نامبرده در سایت قرار  می گیرد؛ برای آگاهی از وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در گراش مفید خواهد بود.

 Ketabkhaneh Mohebi 6

بسمه تعالی

خدا را شاکرم که دعای شبنم [در خصوص قبول شدن استعفای مادرش] روز ۱۶/۴/۹۲ مستجاب شد.

در پی استعفای مکرر اینجانب در تاریخ‌های مختلف از سمت سرپرستی اداره کتابخانه‌های عمومی گراش و در پی آخرین نامه‌ی استعفا در نیمه اول تیر ۹۲، بالاخره روز یک‌شنبه ۱۶/۴/۹۲ با استعفای اینجانب موافقت شد. و از این به بعد فقط به عنوان کتابدار در خدمت کتابخوانان و فرهنگ‌دوستان عزیز می‌باشم.

اهم فعالیت‌های انجام گرفته در دوران سمت اینجانب را مختصرا برای همشهریان عزیزم اعلام می‌دارم.

۱-   پی‌گیری‌های مستمر از طریق نامه‌‌های اداری به مسوولان ذی‌ربط در خصوص ساخت کتابخانه در گراش و توابع و نیز از طریق حضور در جلسات شورای اداری استان و شهرستان.

۲-   پی‌گیری‌های جذب دو‌درصد نفت و گاز برای اداره چه در زمان فرماندار سابق و چه در حال حاضر. در زمان فرماندار سابق هیچ بودجه‌ای از این محل اختصاص داده نشد ولی فرماندار جدید جناب آقای کریمی‌فرد ۱۴۹۰۰۰۰۰ تومان (چهارده میلیون و نهصد هزار تومان) به اداره کتابخانه اختصاص داد که به علت تحریم‌ها علیه ایران، با پی‌گیری‌های مستمر فقط ۶۹۲۷۰۰۰ تومان از مبلغ فوق تخصیص یافت.

۳-   پی‌گیری‌های مستمر تجهیزات کتابخانه‌ای مخصوصا قفسه برای کتابخانه مرکز شهر از طریق نامه به مسوولان مربوطه چون در کتاب‌خانه محبی به علت فقر قفسه و تجهیزات از کمد‌های دکور منزل یکی از اقوام و از کمد‌های اسقاطی مغازه‌ای که در کوچه گذاشته بودند استفاده می‌شد. که به حمدا… در سال ۹۱ سه قفسه دو طرفه از اداره کل ارسال شد که باز هم کفاف نمی‌داد. یکی از دغدغه‌های اینجانب در خصوص فقر تجهیزات کتابخانه‌ای این بود که به علت نداشتن قفسه خالی، ارسال منابع (کتاب) از نهاد برای کتاب‌خانه مرکز شهر قطع شد. بنابراین تصمیم گرفته شد که از محل آخرین مبلغ تخصیص‌یافته دو درصد نفت و گاز از سوی اداره کل نوزده قفسه دو طرفه چوبی برای کتابخانه محبی خریداری و ارسال شد که البته ۲۵۰۰۰۰ تومان کرایه حمل بار نیز از این محل پرداخت شده است. و از کارشناس محترم مربوطه در اداره کل جناب آقای کریمی به خاطر پی‌گیری و اقدام‌شان سپاسگزارم.

۴-   افتتاح کتابخانه عمومی آبشار اندیشه به عنوان دومین کتاب‌خانه عمومی گراش در تاریخ ۲۲/۹/۹۱ با پی‌گیری‌های مستمر اینجانب و مدیریت محترم آبشار اندیشه با حضور مدیر کل جناب اسماعیل‌پور و جناب حسینی مدیر کل امور انجمن‌های نهاد و مسوولان شهرستان و اعضای انجمن کتابخانه.

۵-   کلنگ‌زنی زمین کتابخانه عمومی سابق در تاریخ ۲۲/۹/۹۱ با حضور مسوولین فوق‌الذکر که عملیات خاک‌برداری زمین در تاریخ ۲۶ و ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۱ و بالاخره بتن‌ریزی فونداسیون کف ساختمان در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۱ انجام گرفت که هزینه‌های شروع به کار ساخت این پروژه از محل مطالبات نیم درصد مختص کتابخانه از شهرداری مربوط به سال‌های گذشته می‌باشد که از شورای محترم شهر و خصوصا از شهردار فرهیخته و فرهنگ‌دوست جناب آقای مهندس قائدی در پرداخت‌های به موقع این هزینه‌ها کمال تشکر را دارم. شایان ذکر است که اگر همراهی و همدلی و همکاری جدی و پی‌گیری‌های مستمر پدر کتابخانه‌ عمومی در گراش یعنی مهدی آیینه‌افروز نبود هنوز بتن فونداسیون کف نیز انجام نگرفته بود چرا که جناب آقای سلمان رضایی به خاطر نسبت قوم و خویشی با ایشان و اعتمادبه ایشان بود که عملیات بتن فونداسیون را انجام داد و از کل مبلغ هزینه بتون که ۱۹،۲۱۵،۰۰۰ تومان می‌باشد فقط ۸ میلیون تومان آن به سلمان رضایی پرداخت شده است و هنوز اداره به ایشان و پیمانکار ساخت پروژه بدهکار و شرمنده است. البته پی‌گیری‌های متعددی انجام داده‌ام که باقی بدهی ها پرداخت شود. که یا از محل نیم درصد۹۲ به مرور پرداخت خواهد شد و یا خیّری که قرار است کار ساخت را تکمیل نماید پرداخت خواهد نمود. با اتمام بتون فونداسیون عکس‌هایی از مراحل مختلف ساخت پروژه تهیه شد و با واسطه نماینده‌ی خیر برای جناب رهبر محبی فرستاده شد که امیدوارم خیّر بزرگوارکه بانی اولین کتابخانه عمومی در گراش می باشداین کتابخانه را تکمیل نماید. البته خیّر دیگری هم قول داده در صورت منصرف شدن جناب آقای محبی، ایشان کار تکمیل پروژه را انجام خواهد داد. خداخیرشان دهد. جا دارد از مسوول سابق کتابخانه و احیاگر کتاب‌خانه عمومی در گراش در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ کمال تشکر را داشته باشم چرا که در دی ماه ۱۳۸۵ حتی در انتقال تمام تجهیزات و کتاب‌ها و کل اساس کتاب‌خانه به ساختمان استیجاری فقط ایشان همراه اینجانب بوده‌اند و نیز لازم به ذکر است که قرار‌داد اجاره‌ی ساختمان حسینیه‌ی اعظم که اکنون کتاب‌خانه در آن دایر است به نام شخص ایشان می‌باشد و چک ایشان نزد موجر می‌باشد.

۶-      پی‌گیری جذب نیروی انسانی و موافقت نهاد با جذب چهار نفر برای گراش از طریق آزمون‌نهاد در سال ۹۱ و ابلاغ برای سال ۹۲

۷-     پی‌گیری و جذب کتاب برای کتابخانه آبشاراندیشه (۴۰۰۰ نسخه کتاب در سال ۹۱ و سی کارتن کتاب از سوی نهاد در اردیبهشت ۹۲

۸-   برگزاری برنامه‌های فرهنگی ازجمله مسابقات کتابخوانی و مقاله نویسی ونقاشی وخاطره نویسی راهیان نور واهداء جوایز به برندگان باکمک خیرین گراشی و نصب تبلیغات کتاب و کتاب‌خوانی در سطح شهر در هفته کتاب ۹۰ و ۹۱و سالهای قبل.

۹-   پی‌گیری جذب نیم‌درصد مربوط به کتاب‌خانه ازشهرداری.لازم به ذکر است چون کتابخانه های عمومی کشور یک نهاد غیردولتی می باشد هزینه های آن از محل نیم درصد شهرداری مختص کتابخانه تامین می گردد. شایان ذکر است که اجاره‌بهای کتاب‌خانه تا پایان شهریور ۹۲ پرداخت شده است.

۱۰- دیدار با نماینده سابق مجلس آقای علی اصغر حسنی به همراهی رییس دفتر ایشان آقای حمید حسن‌زاده، در خصوص بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی گراش

در پایان از مدیریت محترم حسینیه اعظم در خصوص پرداخت شش ماه اجاره‌بهای کتابخانه در سال‌های گذشته کمال تشکر دارم و نیز از مدیریت محترم آموزش و پرورش گراش جناب آقای مهروری و نیز مدیریت محترم جمعیت هلال‌احمر گراش جناب آقای محسنی در خصوص همراهی‌شان با اینجانب جهت برگزاری برنامه‌های هفته کتاب در سال ۹۰ و ۹۱ و نیز همکاری فرماندار محترم شهرستان جناب اقای مهندس کریمی‌فرد و شهردار محترم جناب آقای مهندس قائدی و نیز جناب مهدی آیینه‌افروز عضو انجمن کتاب‌خانه و دوستان ایشان آقای عبدالحمید عالی‌زاده و مهدی جعفری و آقای آشفته در خصوص نصب پارچه‌های تبلیغاتی در سطح شهر در سال‌های ۹۰و۹۱ وآقای عبدالرضاصلاحی درجمع آوری کمدهای امانتی استفاده شده درکتابخانه کمال تشکر را دارم. شایان ذکر است از دو کودک و نوجوان به نام‌های شبنم آیینه‌افروز و محمد امین نورانی که در تابستان ۹۱ در بخش آماده‌سازی کتاب‌های جدید کتابخانه مرا یاری نموده‌اند تشکر ویژه دارم.از والدین عزیز و خویشانم وسرکارخانم مریم فرهادی به دلیل همیاری وهمدلی اشان با اینجانب و از خانم دکتر حوریه رحمانیان و آقایان جاوید وحبیب شیخی به خاطر کمک های مالی جهت برگزاری برنامه های فرهنگی کتابخانه در سال‌های گذشته سپاسگزارم.

و نیز به کلیه مسوولینی که از سال ۱۳۷۰ تا تیر ۱۳۹۲ نامه‌های در‌خواست و پی‌گیری‌های ما را پی‌گیری کردند کمال تشکر را داریم و کسانی که به هر دلیل پیگیری نکردند این جمله از حق «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره».

همیشه سالم و کتاب‌خوان بمانید.

صغری جعفرزاده

سرپرست سابق اداره کتابخانه های عمومی گراش

و در ادامه، یک گزارش تصویری ببینید از فعالیت‌های اداره کتاب‌خانه‌های عمومی گراش در زمان خانم جعفرزاده.