بستن

جمعه‌های داغ در گراش و لار و لامرد

 گریشنا: نماز جمعه امروز در سه شهر گراش و لار و لامرد صحنه‌ی ادامه‌ی بحث‌ها درباره‌ی ارتقای دو اداره لار به اداره کل بود. مردم در این هفته‌های اخیر به انتظار شنیدن آخرین خبرها از وضعیت سیاسی منطقه، بخصوص در مورد ارتقای ادارات، در نماز جمعه حضور چشم‌گیری دارند، و امامان جماعت شهر نیز به انتظار مردم پاسخ می‌گویند. نمونه‌ی از این خواست مردمی، شب گذشته اتفاق افتاد؛ وقتی که عده‌ی زیادی از مردم لار به جلوی خانه‌ی امام جمعه رفتند و حمایت و پیگیری او را در خصوص مصوبه ارتقای دو اداره خواستار شدند.

در نماز جمعه‌ی امروز، چهارم مردادماه نیز در حالی که امام جمعه گراش بر سخنان هفته‌ی قبل خود پافشاری کرد و از پیگیری‌ها خبر داد، امام جمعه لار در سخنانی نزدیک به سخنان جعفرپور، خواستار برخورد با کسانی شد که او آنها را «فتنه‌گر» خواند. در حاشیه نماز جمعه لامرد نیز مردم لامرد با نصب بیانیه‌ای از تلاش‌ها و خدمات سید موسی موسوی، نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر، در زمینه استقلال ادارات جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت این شهرستان تقدیر و تشکر کردند.

 

امام جمعه گراش: ما قانون‌مندیم. ناشیانه عمل نمی‌کنیم.

به گزارش رویداد شهر، سومین نمازجمعه ماه مبارک رمضان با حضور بسیار مردم برگزار شد. حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه گراش پس از ایراد خطبه‌ی نخست، در خطبه‌ی دوم ابتدا به سالگرد عملیات مرصاد و شکست منافقین اشاره کرد و سپس به مسائل شهر و منطقه پرداخت.

ایشان در بخش آخر صحبت‌های خود به مساله شهرستان و صحبت‌های خود در خطبه‌های دو هفته‌ی گذشته اشاره کرد و گفت: من صحبت‌هایم را در دو هفته‌ی گذشته بیان کرده‌ام و حرف دیگری ندارم و علت اصلی آن حرف ها نیز رفتارهایی بود که باعث شد صبر من تمام شود.

امام جمعه گراش خبر داد که پیگیری‌هایی در هفته‌ی گذشته صورت گرفته است و ازاین بابت از استاندار و معاون‌های ایشان تشکر می‌شود. او تاکید کرد که ما آدم قانون‌مندی بوده و هستیم و می‌دانیم که چگونه قانونی عمل کنیم. ما ناشیانه عمل نمی‌کنیم و خبرهایی در روزهای آینده خواهید شنید.

 

امام جمعه لار: با عاملان تفرقه برخورد شود

به گزارش لادستان، حجت الاسلام نوربخش امام جمعه لار در خطبه های دوم نماز جمعه به ابلاغ مصوبه دو اداره کل جنوب فارس به مرکزیت لارستان از سوی دولت محترم جمهوری اسلامی شد و ذکر کرد که مسئله در حال پیگیری است و هم مردم و هم مسئولان انتظار دارند که این مصوبه هر چه زودتر مراحل اجرایی اش آغاز شود.

خطیب جمعه لارستان همچنین گفت: «حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها به این نکته اشاره نموده اند که وجود امام جمعه و روحانیت در منطقه می بایست باعث وحدت باشد و همیشه می بایست مردم را به وحدت دعوت کنند و لارستان بزرگ بسیار مردم فهیم و با بصیرت و شریف دارد و برای ما مرز جغرافیایی وجود ندارد مهر و لامرد و خنج وگراش و اوز برای ما یکسان هستند.» این بخش از سخنان دکتر نوربخش ناظر به سخنانی است که در هفته اخیر به نقل از امامان جمعه لامرد و گراش علیه لارستان و مصوبه قانونی دولت مطرح شده بود.

دکتر نوربخش در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد شدید از اعتراضات شهرهای دیگر به ارتقای ادارات در لار بیان داشت: «ما از مسئولین نظام جمهوری اسلامی و دفتر مقام معظم رهبری می خواهیم به عاملانی که باعث تفرقه در منطقه می شوند تذکر داده شده و برخورد لازم صورت پذیرد.»

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه منصب امام جمعه اظهار داشت: »نماز جمعه بسیار با اهمیت است و مردم وحدت و همدلی را از منصب نماز جمعه انتظار دارند و از امامان جمعه لامرد و گراش می خواهم با بصیرت و آگاهی که دارند مردم را به وحدت دعوت کنند و به بعضی از اختلافات که فتنه‌گران از آن استفاده می‌کنند دامن نزده و نگذارند سو استفاده‌ای صورت پذیرد.»

وی افزود: «بنده حمایت خودم و مردم را از دکتر جعفرپور اعلام می کنم و اعلام می دارم ایشان را در تمام مراحل رشد و تعالی مردم لارستان بزرگ تنها نخواهیم گذاشت.»

 

امضای طومار در لار

به گزارش لادستان، در پایان نماز جمعه امروز لار، نمازگزاران با تجمع در صحن اصلی مسجد جامع با شعارهایی ضمن تأیید سخنان خطیب جمعه لارستان و حمایت از نماینده مردم از دولت برای تصویب ایجاد این دو اداره کل تشکر نموده و از رئیس مجلس تقاضای اجرایی شدن این مصوبات کردند.

میلاد لارستان نیز نوشته است: در پایان نماز، نمازگزاران با سر دادن شعارهای: «مجلس حمایت کن در شادی لارستان»، «جعفرپور حمایتت می‌کنیم»، «این دو اداره کل موهبت دولت است»، «مجلس خدمت گزار، توقع توقع»، «مجلس انقلابی، حمایت حمایت»، «امام جمعه ما، حمایت حمایت» خواستار انجام سریع‌تر مصوبه و حمایت مسئولین در انجام این کار شدند. در این میان حجه الاسلام و المسلمین نوربخش با حضور در این جمع، خواستار آرامش مردم شد و قول پیگیری موضوع از طریق قانون را داد.

در کنار این شعارها، طوماری نیز در حمایت از جعفرپور و تقاضا از مجلس شورای اسلامی برای تسریع در اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت آماده شده و به امضای نمازگزاران رسید.

 بیانیه تقدیر از موسوی در لامرد

به گزارش خبرنگاری فارس، در حاشیه نماز جمعه این هفته شهر لامرد، آحاد مردم شهرستان لامرد با نصب بیانیه‌ای در درب ورودی مصلی الغدیر مسجد جامع از تلاش‌ها و خدمات گسترده سید موسی موسوی نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی به ویژه در زمینه استقلال ادارات جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت این شهرستان و فعالیت همچنان این ادارات زیر نظر مرکز استان فارس تقدیر و تشکر کردند.

به نظر می‌رسد تا انتشار اخبار رسمی از تصمیم هیات دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی، این کش و قوس‌های خبری همچنان ادامه داشته باشد.

24 نظر

    1. حسن جولایی،معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:
      عمده ترین دلیل مر گ و میر در فارس ابتدا بیماریهای قلبی، دوم سرطان و حوادث ترافیکی رتبه سوم را دارد.

  1. بیرمی علت اعتراض به لار عملکرد خود مسولین میباشد:
    یت الله نسابه: “ما با خطر روبرو هستیم آن مسائل و چالش هایی که در دوره قبل به وجود آمد این دوره به وجود نیاید و اگر آن شخص نماینده شود فتنه ای به مراتب بالاتر از فتنه حسنی برپا خواهد شد . و خطر دیگری که با آن روبرو هستیم مربوط به لامرد است .
    آقای سید صولت مرتضوی ( معاون اول وزارت کشور ) در همین جا و در حضور آقا دو سه بار این جمله را از ایشان شنیدم که گفت : قرار نیست استانی در جنوب تشکیل شود و اگر اگر اگر قرار بشود به مرکزیت لار است .
    هم نمایندگان وظیفه خطیری دارند و باید سخت کوش و قوی و شجاع و با مقامات رده بالا سر و کار داشته باشند و شما ، مردم هم باید وحدت خود را یکجا کنید . لاری نباید دو بار شکست بخورد . پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : مومن دو بار دست در سوراخ عقرب نمی کند .

    یک بار ما گزیده شده ایم آن یک هفته تعطیلی و تظاهرات و . . . وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید و نامزد ها هم پای همدیگر بنشینند و با یکدیگر توافق کنند.”

  2. توجه شما را به کامنتی که در صحبت نو درج شده جلب میکنم:
    مناسفم برای مردم منطقه که این چنین نسبت به هم جبهه می گیرند. کسی نداند خیال میکند در مقابل دشمن خونی خود قرار گرفته اید و قصد دارید یک متجاوز به خاک خود را بیرون برانید. متاسفانه همین رویه در سایت های منطقه هم دیده می شود. مانده ام شما وقتی چنین غیض آلود در برابر هم صف آرایی می کنید چگونه دم از اتحاد با کشورهای همسایه و مسلمانان می زنید. این چند روزه از خواندن مطالب و کامنت های سایت های گراشی، لامردی و لاری بد جور دلم گرفته. جالب این است که این طرز فکر بین مثلا فرهیختگان هم کاملا مانند مردم عادی است. یدک کشیدن عنوان دکتر و استاد دانشگاه و … نیز علی الظاهر هیچ تاثیری در طرز فکر ندارد و غیر از بغض و کینه و حرفای عوامانه گو خبری از عقل و محبت نیست. دلم گرفته

    1. خودمونی؟
      وقتی شهرستانی عملاً مورد تجاوز همسایه خود قرار میگیرد حالا کجاشو دیدی؟!!
      موضوع تجاوز محدوده لار به گراش که از سال ۱۳۴۵ در اداره ثبت لار و وزارت کشور به ثبت رسیده و تمام مدارک و نقشه هایی هم موجود است حتی سانت آن هم مشخص شده تا کجا محدوده دوشهر است، چرا گروهی از سیاسیون و فتنه گران ادعای محدوده و خاک گراش را دارند؟؟؟؟
      دست بکشید و به خدا پناه ببرید و دیگر با حقه و کلک نمیشود حاکمیت کرد. مردم بیدار شده اند (اما شما در خواب خفته اید)
      به قول قدیمیها و نقل قول شده… زمان زلزله لار اولین کسی که به داد مردم لار رسیدند گراشیها بودند که آذوقه در اختیار شهروندانش قرار دادند.

    2. این بحث ها نشون میده که لار چی به سر سایر شهرستانها و شهرها و بخش ها آورده که همه باهاش مشکل دارن و دشمن حسابش میکنن. خدا به داد منطقه برسه و شر این موجود خودخواه رو از سر مردم جنوب فارس کم کنه.

  3. متاسفانه تمام بدبختیهای گراش به خاطر این بی عقلی شونه…بیچاره ها خیلی ساده هستند نمی توانند خوب را از بد تشخیص دهند…نمی فهمن اگر یک زمانی لامرد به جای لار استان شد به جای ۱۰ دقیقه ۲ساعت و نیم تا مرکز استان تو راه هستند…الحق و الانصاف آداب و رسوم شما بیشتر به لامردی ها می خوره…زنده باد لار و اوزو خنج و بستک اینها لارستانی واقعی هستند…نه شما تازه به دوران رسیده ها …من دانشجو همدانم وقتی اسم گراش رو میارم اصلا نمی دونن کجا هست.

    1. اقای مهدی اکر راست میکی که همدان هستی زحمت بکش برو تاریخ شهرستان کراش و لار رو بخون بعد بیاه اینجاه حرف مفت بزن .دانشجو باشی ولی هیجی از تاریخ نفهیمی بس بشین حرف نزن .دانشت رو ببر بالا تا شهور خودت رو زیر سوال نبری

    2. گراش ودیگر شهرها سالهای مدیدی زیر نظر لار بودن و غرضورزیه لاریارو به اندازه کافی دیدن.کسای که فقط به فکر منافع خودشونن نمیتونن نیازهای منطقه رو رفع کنن.شمای که هنوز شعور اینو ندارید که در صحبتاتون در مورد شهرهای اطرافتون ادب رو نگه دارید چطور اظحار نظر میکنید؟

    3. سعی نکن خنج و بستک و اوز رو با خودتون همراه نشون بدید.لار فقط به خودش فکر میکنه.خوشحالیم که اداره کل به لار داده نشده.به قول رئیس جمهور عزیزمون برید اب بریزید اونجاتون که میسوزه.

    4. آقای مهدی…
      دوست عزیز؟ کسی که دنیا را گشته دیدگاهش و شعورش حتماً از کسی که ۴تا شهرستان را بیشتر ندیده بالاتر است و اهالی منطقه خیلی از شما لاریها جلوتر هستند.
      جدیداً مدارک تحصیلی با کمی هزینه کردن همه جا هست. لطفاً زیاد بلندپروازی نکنید.
      ضمناً: غرور، تکبر و خودبزرگ بینی بعضی از افراد سیاسیون لاری، لار را نابود کرده.

    5. برادر مهدی
      ادب مرد به ز دولت اوست

      در تمام کامنتهایی که منتشر شده متوجه تفاوت فرهنگ لاری با دیگر مردم ایران را متوجه می شویم .
      با عصبانیت همراه با تهدید و دیکتاتور مآبانه می خواهند جلو کاری را بگیرند غافل از اینکه … صبح فردا هم دل انگیز است.

      برادر مهدی در همدان همان لارت را نمی شناسند ولی در عوض در کشورهای حوزه خلیج فارس ایران را با نام گراش می شناسند .
      من تا هنوز هم مطمئنم لار روستایی است از توابع گراش کبیر

    6. از کی تا حالا فقط فاصله مهمه؟؟؟؟ ما حاضریم بجای ۲ ساعت که شما گفتی حتی ۲۰ ساعت بریم تا به مرکز استان برسیم اما جزء لار نریم.چون نزدیک بودن به تنهایی دردی رو دوا نمیکنه. ما از لار و لاری بیزاریم و نمیخوایم به بهانه فاصله کمتر کاری کنیم که تا ابد زیر سلطه لار باشیم و ظلم ببینیم.لار خودشو نشون داده و به هیچ عنوان نمیشه بهش اعتماد کرد.اونا دشمن قسم خورده گراش هستن و تا بتونن جلو منافع گراش رو میگیرن.هیچ دشمنی خیر و صلاح طرف مقابل رو تحمل نمیکنه پس لار هم خیر و صلاح گراش رو نمیخواد و الان هم چون نیاز دارن صحبت دوستی با گراش میکنن. وگرنه توبه گرگ مرگه و لار همیشه لاره و همیشه دشمن غیر لار(گراش لامرد خنج مهر داراب فسا جهرم زرین دشت اوز بیرم جویم بنارویه عمادده)

      1. حرفهایت را قبول می کنم . اما چرا وقتی پای منافع مادی به میان می اید . در حوزه فردی .
        گراش با لار اختلاف ندارد ؟ چرا در پیوندها ی خانوادگی با هم اختلاف ندارند . مرد گراشی دلش می خواهد با دختر لاری ازدواج کند و مرد لاری دلش می خواهد از گراش زن بگیرد

  4. فقط ادم خندش میکره درباره حرفهای امام جمعه لار یعنی امام جمعه های لار در نماز جمعه حرف از یک دلی منطقه میزنند یادتون رفت وقتی کراش شهرستان شد امام جمعه وقت لار جه فحش و ناسزا های به کراش کفتین.بخدای بزرک قسم وقتی منافع خودش در خطر هست حرف از عدالت و مظلوم بودن میزند وقتی مردم منطقه در خطر هستن حرف حق بودن میزنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 نظر
scroll to top