هفتبرکه: طیاره، پایگاه خبری تخصصی هوانوردی، گزارش داد یک فروند هواپیمای MD-82 به رجیستر EP-LAD امروز ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۴ از فرودگاه مهرآباد پرواز آزمایشی انجام داد.
این هواپیما تولید ۱۹۸۸ میلادی است اما از تایم پروازی کمی برخوردار است. هیجده سال پرواز برای شرکتهای چینی و حدود سه سال پرواز برای ایرانایر را در کارنامه خود دارد و از سال ۱۳۹۵ در فرودگاه مهرآباد زمینگیر شده بود.
هواپیما با رجیستر EP-CBC توسط شرکت چابهار برای ایرانایر وارد کشور شده بود و با آغاز فعالیت پروازی توسط چابهار، همچنان زمینگیر بود تا اینکه شرکت هواپیمایی لاد ایر که قرار است در آینده با محوریت فرودگاه لارستان فعالیت خود را آغاز نماید، این هواپیما را از چابهار خریداری و با رجیستر EP-LAD وارد ناوگان خود کرد.
به نظر میرسد تا زمان فعال شدن لاد ایر، هواپیما در اجاره شرکت تابان پرواز خواهد کرد.
راهاندازی هواپیمایی لاد ایر یکی از وعدههای علاالدین بروجردی در انتخابات مجلس بود. خبرهای مربوط به این هواپیمایی را در این صفحه بخوانید.
۱۶ شهریور ۱۴۰۴
بیایم تحلیلی نگاه کنیم ببینیم این متن چقدر واقعیت داره و کجاهاش ممکنه اغراق یا یکطرفه باشه:
🔎 بخش فنی:
عمر طراحیشده MD-82 (و خانوادهاش مثل MD-80) واقعاً همون حدود ۲۵ تا ۳۰ سال یا ۵۰ تا ۶۰ هزار سیکله.
چکهای A, B, C, D استاندارد جهانی در هوانوردی هستن و درست توضیح داده شده. چک D واقعاً گرونه و معمولاً ایرلاینهای ضعیف ترجیح میدن هواپیما رو بازنشسته کنن بهجای اینکه خرجش کنن.
➡️ این قسمت متن فنی و دقیق و درسته.
🔎 بخش مقایسهای با جهان:
گفته که ایران با جمعیتی ۱۵ برابر کمتر از چین، ۵ برابر بیشتر ایرلاین داره.
این آمار بهصورت خام درست نیست، چون چین هم بیش از ۴۰–۵۰ ایرلاین فعال داره (نه فقط چندتا). ایران حدود ۲۰–۲۵ تا ایرلاین ثبتشده داره (ولی نصفشون عملاً نیمهفعال یا تکهواپیمایی هستن).
اما اصل حرفش درسته: نسبت تعداد ایرلاینها به اندازه بازار و ناوگان، در ایران غیرمنطقی بالاست.
🔎 بخش مربوط به انگیزه تأسیس ایرلاینها:
رانت سوخت یارانهای: این نکته واقعاً درست و بارها از زبان کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس مطرح شده. چون سوخت جت در ایران یارانهایه، داشتن حتی یک هواپیمای فعال به معنای دسترسی به یک منبع درآمد جانبیه.
فروش بلیت بدون ناوگان مناسب: برخی شرکتها برای گرفتن مجوز و شناختهشدن، با اجاره یا خرید هواپیمای فرسوده وارد میشن. این هم در عمل اتفاق افتاده.
🔎 مثالهای ذکرشده:
شرکت آسمان با یک هواپیما و ۲۵۰۰ کارمند:
آسمان ایرلاین قدیمیه و زمانی ناوگان بزرگی داشته. درسته که الان تعداد هواپیماهای فعالش بهشدت کم شده، ولی همچنان ساختار پرسنلی سنگین باقی مونده. این حرف نماینده مجلس قابل استناد هست.
ایرلاین لار و هواپیمای ۳۷ ساله:
این هم متأسفانه واقعیت داره. ایران معمولاً هواپیماهای دستدوم بسیار قدیمی میخره، چون بهدلیل تحریمها به هواپیماهای نو دسترسی نداره.
۱۳ شهریور ۱۴۰۴
این کامنت نوشته لغز نیست بلکه یک سری اطلاعات مجرد و جدا در ارتباط با شرکت های هواپیمایی و همواپیماست که در ایران شاغل هستند و یا می خواهند کارشان را شروع کنند. امیدوارم مفید و مورد توجه خوانندگان قرار گیرد . هواهپیمای MD-82 یکی مدلهای خانواده، McDonnell Douglas امریکا است.که از سال ۱۹۸۰ وارد بازار ایرلینها شده است.عمر ظراحی شده (Design Service Life ) آن حدود ۲۵ تا ۳۰ سال یا ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ سیکل پروازی است است. هر سیکل پروازی = یک نشست و برخاست .البته بشرطی که تعمیرات دوره ای در صنعت هوایی که به چکهای A,B,C,D معروفند خوب انجام شده باشد. چکهای دی هر شش تا ده سال انجام میشود در این مرحله هواپیما تقریبا کامل باز میشود، بدنه، بالها، وموتورها بازرسی دقیق می شود. هزینه این فاز دی بسیار بالا است می تواند به چندین میلیون دلار هم برسد. عجله و شتاب در تاسیس شرکتهای ایرلین در ایران پدیده های صنعتی عجیبی هستند زمانی عجیبتر بهنظر میرسد که بدانیم ناوگان فعال هوایی ایران، هم از نظر تعداد و هم از لحاظ فرسودگی، در مقایسه با آمارهای بینالمللی در وضعیت بسیار نامطلوبتری قرار دارد. با این حال، شمار ایرلاینهای ایرانی چندین برابر متوسط جهانی است. برای نمونه، ایران با جمعیتی که حدود ۱۵ برابر کمتر از چین است، نزدیک به پنج برابر بیشتر از این کشور، شرکت هواپیمایی دارد. چرا اینگونه است و چرا با وجود فرسودگی و نبودن هواپیما کافی عده ای هجوم می برند که شرکت هواپیمایی راه اندازی کنند در سود و منفعت تاسیس کنندگان آن نهفته است نه ضرورت بازار . تاجاییکه یک ایزلین یکی از هواپیماهایش را به گروه دیگری که خواهان تاسیس یک ایرلین جدید هستند می فروشد حتی اگر اسقاطی و بازنشسته شده باشد و شرکت جدید هم برایش تنها یک چیز مهم است که یک هواپیما قابل پرواز در اختیار بگیرد که بتواند بعنوان یک ایرلین فعال شناخته شود و سوخت هواپیما سوبسید شده بگیرد و بلیط با هر قیمتی بفروشد. نماینده مجلس شورای اسلامی آقای علی خضزیان برای نمونه اشاره داشته به شرکت آسمان که یک هواپیمای قابل پرواز دارد ولی به ۲۵۰۰ نفر حقوق پرداخت می کند حتی در شهرستانی هر روز ۵۰۰ نفر به سر کار می آیند و می روند. طاهرا علت هجوم برای تاسیس ایرلین گرفتن رانت سوخت هواپیما است که در آمد اصلی آنجا خوابیده و چند خرده رانت دیگر که ضرورت کفتنش نیست والا از نطر صنعت هواپیمایی تاسیس این نوع ایرلینها اقتصادی نیست. هواپیما مورد خرید لار ایر از شرکت چاه بهار ساخت۱۹۸۸ است یعنی امروز ۳۷ سال سن دارد یعنی ۷ سال از ماکزیمم عمر مفید این نوع هواپیماها بیشتر. برایشان آرزوی موفقیت دارم همه از این خوان نعمت می برند چرا نه که منطقه ما هم ببرد