دکتر سید جواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش: در چند سال اخیر، شاهد تغییر رویکرد کلانی در ارائه خدمات درمانی در گراش بوده‌ایم و از توسعه‌ی صرف بخش دولتی به سمت توسعه‌ی بخش خصوصی نیز رفته‌ایم. این تغییر رویکرد که با نیازسنجی جدید در شهر و با هدف برندسازی برای گراش انجام شده، از جهات مختلف برای گراش و منطقه مفید بوده است.

رویکرد گذشته: توسعه‌ی صرف بخش دولتی

در سال‌های پیشین، مدیران دانشکده و بیمارستان بر توسعه‌ی بخش دولتی و بیمارستان متمرکز بودند. از هر نظر تلاش می‌شد تا کلینیک بیمارستان را توسعه بدهیم و پزشکان متخصصان را به بیمارستان بیاوریم و آنها را به صورت تمام‌وقت با تعرفه دولتی در خدمت داشته باشیم.

در همین راستا، به پزشکان متخصص اجازه‌ی دایر کردن مطب داده نمی‌شد و همین مساله، بار زیادی را از لحاظ مالی به دوش بیمارستان وارد می‌کرد. به همین خاطر پزشکان تمایل زیادی به ماندن طولانی مدت در گراش نداشتند و بعد از اتمام دوره طرحشان از گراش می‌رفتند.

مساله‌ی دیگری که ایجاد می‌شد این بود که مردم منطقه برای گرفتن خدمات درمانی سنگین و پرهزینه مثل جراحی قلب و جراحی مغز و اعصاب به بیمارستان گراش می‌آمدند، ولی برای خدمات درمانی ساده به لار و اوز می‌رفتند. طبعا تعداد بیماران سرپایی و ساده، خیلی بیشتر از بیماران پیچیده است. مراجعه‌ی بیماران سرپایی به مطب‌های خصوصی در شهرها، هم در آبادی شهرها تاثیر داد و هم گردش مالی بالاتری ایجاد می‌کند و باعث رونق بازار می‌شود. اما با سیاست گذشته، گراش از این رونق و آبادی محروم مانده بود.

رویکرد کنونی: سرعت دادن به توسعه‌ی بخش خصوصی

اما در دو سه سال اخیر، با تغییر رویکرد در بخش درمان، هرچند همچنان توسعه‌ی بخش دولتی با جدیت دنبال می‌شود، اما روند توسعه‌ی بخش خصوصی و افزایش کلینیک‌های خصوصی را نیز پیش برده‌ایم. از یک طرف، به پزشکان اجازه داده‌ایم که مطب خصوصی بزنند و در بعضی موارد حتی برای پیدا کردن محل مناسب برای مطب کمکشان هم کرده‌ایم. از طرف دیگر، به کسانی که در ساخت‌وساز مشارکت دارند، پیشنهاد داده‌ایم که کلینیک پزشکی بسازند و به آنها قول داده‌ایم که پزشکان متخصص و فوق تخصص را بیشتر کنیم و در این کلینیک‌ها مستقر کنیم.

بدین ترتیب، اکنون چهار کلینیک خصوصی و یک کلینیک دولتی در گراش در حال فعالیت است: پلی‌کلینیک‌های سیمرغ، طالب، مجتمع پزشکان و درمانگاه سلامت که خصوصی هستند؛ و پلی‌کلینیک مولی‌الموحدین(ع) که دولتی است. چند کلینیک دندان‌پزشکی نیز در شهر فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، در سیاست جدید سعی بر این بوده است که هم تعداد پزشکان متخصص بالاتر برود، و هم پزشکان فوق تخصص را به گراش بیاوریم. امروز تعداد پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف اضافه شده است، به عنوان مثال، سه متخصص زنان، سه متخصص ارتوپد و سه متخصص قلب، غیر از درمانگاه دولتی، در گراش مطب دارند. در رشته‌های دیگر هم سعی شده است تعداد پزشکان متخصص زیاد باشد تا مردم حق انتخاب داشته باشند و از خدمات متفاوت استفاده ببرند.

ضمن این که در زمینه‌ی فراهم کردن خدمات فوق تخصصی و آوردن پزشکان فوق تخصص به گراش هم اقدامات موفقی کرده‌ایم. برای مثال، اکنون خدمات فوق تخصص جراحی قلب و عروق، انژیوگرافی، انترونشن قلب، فوق مراقبت‌های ویژه، ناباروری، غدد درون‌ریز، گوارش، نوزادان، جراحی پلاستیک، جراحی سرطان، شیمی‌درمانی (هماتولوژی) با حضور پزشکان در این رشته‌ها در گراش دایر است و باز هم برای ارائه‌ی خدمات فوق تخصصی رشته‌های دیگر از جمله نفرولوژی و روماتولوژی پیگیری می‌کنیم.

هدف: برندسازی برای گراش

یکی از اهداف اصلی این سیاست‌گذاری، برندسازی برای گراش و پزشکان ساکن در گراش است. توسعه‌ی بخش خصوصی و افزایش پلی‌کلینیک‌ها چند فایده‌ی مستقیم و غیر مستقیم دارد: یکی این که استقبال مردم منطقه بیشتر می‌شود و گراش به برند معتبری در زمینه‌ی درمان و خدمات بهداشتی تبدیل می‌شود.

دوم این که برای مردم گراش و منطقه، احساس امنیت سلامتی و درمانی می‌آورد چون خیالشان راحت است که تقریبا اکثر خدمات درمانی که در مرکز استان ارائه می‌شود، در گراش نیز ارائه می‌شود.

سوم این که در کنار این امنیت و برندسازی، مراکز متعدد تجاری و مرتبط درمانی مثل کالای پزشکی و داروخانه‌ها هم رشد می‌کند و باعث افزایش گردش مالی و کسب درآمد برای کسبه می‌شود. این که می‌بینیم شلوغی و رونق شهر گراش روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، بخش عمده‌ای از آن به خاطر فراهم کردن خدمات درمانی در گراش است.

می‌توان جمع‌بندی کرد که تغییر رویکرد در بخش درمان در زمینه‌ی توسعه‌ی همزمان بخش‌های دولتی و خصوصی در چند سال اخیر، به خوبی جواب داده است و باید این سیاست را در آینده نیز ادامه داد.

14030702 Dr. Mohaqqeq Simorgh