بستن

نامزدها با هنرمندان گراش حرف زدند

گریشنا: جمعه‌شب، ۱۷ خرداد، ۶ تن از نامزدهای شورای چهارم، یعنی حبیب‌الله مهرابی، مهندس عبدالرضا هرمزی، محمد ناصری، علی‌اصغر حسنی، محمدعلی شامحمدی و دکتر ابوطالب مهرابی به دعوت تعدادی از فرهنگ‌دوستان و فعالان فرهنگی و هنری گراش در خانه فرهنگ گراش حضور یافتند تا دیدگاه‌های فرهنگی خودشان را اعلام کنند و سوالات و درخواست‌های نمایندگان فرهنگی شهر را بشنوند. در این جلسه که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب به طول انجامید، حاضرین امیدوار بودند از طریق طرح مباحث و معضلات حوزه‌های فرهنگی و هنری بتواند به ارائه راه‌کارهایی برای ارتقای وضعیت این حوزه‌ها منجر شود.

حبیب‌الله مهرابی اولین نامزدی بود که سعی کرد در مدت کمتر از ده دقیقه، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را برای حاضرین توضیح دهد. مهرابی گفت به اعتقاد او «شورا برآیند خرد شهر است.» او با اظهار این که معتقد به منطق گفتگو است، اضافه کرد: «شهر از تنگ‌نظری رنج می‌برد.» او شهری توسعه‌محور و نشاط‌انگیز را شهری ایده‌آل‌تر دانست.

مهندس هرمزی با ارائه یک مثال از دوره ۶ساله عضویت‌اش در شورای سوم شروع کرد: «روز اول که خواستیم در حوزه مبلمان شهری کار کنیم، عده‌ای بحث کردند که این کار هدر دادن سرمایه است، چون ماندگاری ندارد و مردم ما اصلا پارک نمی‌روند و … ولی ما توانستیم این مساله را به عنوان یک عادت فرهنگی در آوریم و فضایی در شان مردم گراش ایجاد کردیم.» او عمل‌کرد شورای سوم را در بحث مغفول‌مانده‌ی فرهنگی و ورزشی موفق ارزیابی کرد، و به ارایه مثال‌هایی در این زمینه پرداخت: «ما به درخواست کمک تمام گروه‌های فرهنگی و تیم‌های ورزشی جواب مثبت دادیم. از جشنواره کل حمایت کردیم، چون با دیگر جشنواره فرق دارد، چون هم هزینه‌اش بالاتر است و هم معرفی بهتری برای شهرستان است. طرح فرهنگ‌سرای شهرداری را آماده کردیم و با آن در شورا موافقت شده و باید شورای بعد همت کند و بسازد. و از تشکیل سمن‌ها هم حمایت کرده و می‌کنیم.»

محمد ناصری در ابتدا دغدغه فعالان فرهنگی و هنری را تحسین کرد. او با ذکر این که «من می‌توانم مسئول کمیته فرهنگی شورا باشم»، اشاره‌ای هم به خودکشی‌های اخیر در شهر کرد و اظهار امیدواری کرد در «شهر امید و نشاط و تلاش» این مسائل ریشه‌کن خواهد شد. او توسعه کاریکاتوری که فقط در یک بخش کار می‌کند را مردود دانست و گفت توسعه باید همه‌جانبه باشد: «باید با شهر مثل یک آدم رفتار کرد که هم جسم دارد و هم روح، و باید با کارهای فرهنگی به فکر روح شهر هم باشیم.»

نوبت به علی‌اصغر حسنی که رسید، او از همان ابتدا خواست که وقت اضافه‌ای برایش در نظر گرفته شود تا گزارشی از عمل‌کرد چندین‌ساله‌ی فرهنگی‌اش، بخصوص در دوران نمایندگی مجلس، ارائه دهد. او گفت: «در زمانی که در جمعیت هلال احمر بودم، در بحث آموزش فرهنگی حرف اول را می‌زدیم و در همه شاخه‌های فرهنگی و هنری کار کردیم. بعد از نمایندگی هم با کمک شورا در بحث ثبت و تعیین بودجه جشنواره فیلم کوتاه کل موفق عمل کردیم.» او وضعیت کنونی خانه فرهنگ را نامناسب و حاکی از ضعف و ناتوانی مسئولین دانست. راه‌اندازی کانون پرورش فکری، پیگیری برای کسب مجوز و استقرار اداره ارشاد، پیگیری افتتاح کتابخانه آبشار اندیشه، و اخذ مجوز نشریه برای گراش از عمده مسائلی بودند که حسنی به آنها اشاره کرد.

اما در بخش برنامه‌ها نیز حسنی ایده‌های متعدد و البته مثل همیشه بلندپروازانه‌ای داشت. او این برنامه‌ها را در ساخت ۴ طرح خلاصه کرد: ۱) پارک فرهنگ، شامل سینما و تئاتر روباز و سالن نگارستان و …؛ ۲) بزرگ‌ترین تفرج‌گاه طبیعی و شکارگری در تنگ آب؛ ۳) پارک سلامت، شامل مجموعه‌های ورزشی متعدد، و نصب یونیت‌های دندانپزشکی برای ارائه خدمات رایگان دندان‌پزشکی، فشار خون، قند خون و …؛ ۴) پارک بانوان برای آزادسازی پتانسیل‌های ورزشی و فرهنگی بانوان.

محمدعلی شامحمدی از همان ابتدا اعلام کرد که به نمایندگی از ائتلاف «شیفتگان خدمت» در جمع نامزدها حاضر شده است. او گفت: «من جزو بدنه‌ی این خانه فرهنگ و وادی هنر هستم و همه می‌دانند که بیشترین دغدغه من مسائل هنری و فرهنگی‌ست.»

اما سخنان دکتر ابوطالب مهرابی از جنس دیگری بود. او گفت مدیریت شهری باید رویکرد اجتماعی داشته باشد و شهرداری باید یک نهاد اجتماعی محسوب شود و برای هم کاری که انجام می‌دهد، زیرساخت‌های فرهنگی‌اش ایجاد شود. او به هنرمندان نیز یک روی‌کرد دیگر نشان داد: «شما هنرتان قیمت ندارد. نگویید کمک می‌خواهیم و مشکلات‌مان را دیگران باید حل کنند؛ بلکه مردم باید از شما کمک بخواهند. شهرداری باید نیازهای فرهنگی‌اش را بسنجد و از شما برای رسیدن به آنها کمک بخواهد.»

بعد از سخنان نامزدها، حدود یک ساعت هم جلسه به گفتگو بین نامزدها و حاضرین جلسه اختصاص یافت، که البته در بیشتر این دقایق علی‌اصغر حسنی برای دفاع از عمل‌کرد خودش در حوزه‌های مختلف صحبت کرد. نکاتی که در این بخش جلسه مطرح شد، ضرورت پیگیری و راه‌اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نحوه تعامل نامزدها با رسانه‌ها در صورت راه‌یابی به شورا، لزوم حمایت و احترام به هنرمندان و فعالان فرهنگی در برنامه‌ها و همچنین در دیدگاه مسئولین، و لزوم تهیه تقویم فرهنگی در شورا بود.

ساعت به ۱۲ رسیده بود که مجری ختم جلسه را اعلام کرد. کارگر اظهار داشت همین که این نامزدها برای این جلسه دعوت شده‌اند، نشان‌دهنده‌ی شناخت حاضرین از پتانسیل‌ها و دغدغه‌های فرهنگی آنهاست؛ ولی این مساله، دیدگاه‌ها و عمل‌کرد فرهنگی دیگر نامزدها را نفی نمی‌کند و فعالان فرهنگی و هنری امیدوارند بتوانند با آنها نیز فرصت صحبت داشته باشند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top