هفت‌برکه: حاج غلامرضا مسلمانی معروف به «حاجی غلوم شیخ»، امروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ درگذشت.

حاج غلام فرزند شیخ طالب متولد سال ۱۳۰۷ بود؛ پیرمردی که با قبای بلند سفید و دستار به سر، تکیه‌زده به صندلی در ورودی مغازه‌ی همیشه پر از مشتری‌اش در سر پیچ بلئلز، تا سال‌های سال در ذهن ما گراشی‌ها می‌ماند.

حاج غلامرضا در جرگه‌ی خیرین گراش هم بود. او در سال ۱۳۹۵ پارک محله‌ای مسلمانی در شهرک فرهنگیان را ساخت (خبر در هفت‌برکه) و در شهریور ۱۴۰۳ نیز پایگاه اورژانس خلیلی که او به همراهی مرحومه حاجیه رقیه غلامی در ساخت آن مشارکت داشت افتتاح شد (خبر در هفت‌برکه). حاج طالب، یکی از پسرهای حاج غلام، در گفت‌وگو با هفت‌برکه می‌گوید پدرش در جاهای دیگر هم دست خیر داشته است، اما چون در زمان حیاتش ذکری از آنها نمی‌کرده، ترجیح می‌دهد پس از درگذشتش نیز این کارهای خیر ناگفته بمانند: «شاید خودش راضی نباشد که ما کارهای خیر او را بگوییم.»

14030617 Haj Gholam Mosalmani 2

‌از حاج غلام چهار پسر و چهار دختر به یادگار مانده است. طالب، خلیل، علی و موسی نام پسرها، و زینب، فاطمه، صفیه و حکیمه نام دخترهای او است. پسر اول او، حاج طالب، در بانک ملی گراش به مردم خدمت کرده و یکی از اولین مدیران بومی بانک در گراش بوده است. دو پسر او راه پدر را ادامه داده‌اند و به کار خواربارفروشی مشغول هستند. پسر آخری هم مغازه‌ی پرنده‌فروشی دارد.

به گفته حاج طالب، «حاج غلوم شیخ» پسوند کنار اسم‌اش را هم از پدرش که آخوند و شیخ بوده به ارث برده است. شیخ طالب برای مرده‌ها نماز می‌خوانده و روزه‌ نیابتی می‌گرفته و به شیخ معروف بوده است.

حاج غلام از دوران پهلوی اول که مردم را مجبور می‌کردند پوشش‌شان را عوض کنند و به فرم کت و شلوار دربیایند، از لار به گراش مهاجرت می‌کند و همین‌جا هم ماندگار می‌شود و ازدواج می‌کند. بعد از حاج غلام، برادرش حاج محمد شیخ و دایی‌اش حاج باقر کارکن هم به گراش می‌آیند. البته بعضی از اقوامشان هم به بندرعباس مهاجرت می‌کنند.

‌حاج غلام از همان سال‌های ابتدایی اقامتش در گراش به کار خواربارفروشی مشغول می‌شود. او از اتاقی کوچکی در منزلش شروع می‌کند و به فروختن سفیدآب، گِل سر شور و… مشغول می‌شود. مدتی هم مغازه‌‌ای را از مَش‌رضا علی اجاره می‌کند و کار خودش را ادامه می‌دهد. اما بعد از خیابان‌کشی گراش، حدود سال‌های ۱۳۵۶ یا ۱۳۵۷ یک قواره زمین چهل متری کنار منزلش در خیابان امام را می‌خرد و چند متری هم از خانه‌اش به آن اضافه می‌کند و مغازه‌ی «مشکل‌گشا» را راه اندازی می‌کند که معروف می‌شود به «مغازه‌ی حاجی غلوم شیخ». این مغازه همانند اسمش‌ است و همه چیز، از خواربار و تره‌بار گرفته تا دیگر اقلام مورد نیاز روزانه‌ی مردم، در آن پیدا می‌شود.

حاجی غلوم شیخ فردا یکشنبه ۱۸ شهریور ساعت ۱۶:۳۰ در گلزار شهدا به خانه‌ی ابدی‌اش می‌رود.

14030617 Haj Gholam Mosalmani 3