هفت‌برکه دکتر مینا جباری: پنجم شهریورماه روز داروساز نامگذاری شده است. با توجه به اینکه من اکنون در حال گذراندن طرح خود در معاونت غذا و داروی یزد هستم، لازم دانستم درباره‌ی قسمت‌هایی از بخش داروییِ این معاونت که با مردم ارتباط مستقیمی دارد، و همچنین مسئولیت­هایی که بر عهده‌­ی من و همکارانم به عنوان داروساز است، توضیحاتی ارائه دهم. این توضیحات بر اساس معاونت غذا و داروی یزد نوشته شده، اما کلیت آن در معاونت غذا و داروی تمام دانشگاه‌­ها یکسان است و فقط ممکن است در یک سری جزئیات با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

Davachi 10 Ghaza va Daru

تلفنی که همیشه زنگ می‌­خورد!

با توجه به شرایط حال حاضر کشور و کمبود بسیاری از داروها، یکی از راه­‌هایی که مردم از طریق آن می­‌توانند راحت­‌تر داروی مدنظر خود را تهیه کنند، شماره‌­گیری ۱۹۰ است. یکی از مسئولیت‌­های من و همکارانم در معاونت غذا و دارو، پاسخگویی به تلفن ۱۹۰ است. ما با توجه به دسترسی به فاکتورهایی که روزانه از شرکت­‌های پخش برای هر داروخانه زده می­‌شود، در خصوص داروی مد نظر بیمار و داروخانه­‌هایی که احتمالا این دارو را دارند، راهنمایی­‌های لازم را انجام می‌دهیم.

این مسئله در شهرهای بزرگ از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که تعداد داروخانه­‌ها بیشتر است و با توجه به کمبود تعداد زیادی از داروها، هنگامی که سهمیه‌­ی خاصی برای آن استان در نظر گرفته می­‌شود، به اصطلاح لازم است پلن (نقشه) داده شود؛ یعنی با توجه به اینکه تعداد دارو کم است، طی یک برنامه­‌ریزی و انتخاب یک سری از داروخانه­‌ها (طبق شرایط خود داروخانه­‌ها، شرایط شرکت‌های پخش­، محل این داروخانه‌­ها و…) یک داروی خاص فقط برای این داروخانه­‌ها فاکتور می­شود. تلفن ۱۹۰ اینجا برای جلوگیری از سرگردانی بیماران، اهمیت بیشتری پیدا می‌­کند.

موضوع دیگری که در این بخش اهمیت دارد، نظارت بر داروهای تحت کنترل است. یک سری از داروها (بخصوص داروهای اعصاب و روان) که امکان سو استفاده از آنها وجود دارد، می­‌بایست به شکل کنترل­‌شده و با نظارت به بیماران مصرف­‌کننده­‌ی آن تحویل داده شود، بدین صورت که بیمار با داشتن نسخه­‌ی پزشک متخصص اعصاب و روان یا تخصص‌­های مربوطه، به معاونت غذا و دارو مراجعه می‌کند؛ سپس با بررسی نسخه و سابقه‌­ی مصرف بیمار که در سیستم ثبت می­‌شود، به ایشان گواهی لازم جهت تهیه­‌ی تعداد مشخصی از دارو داده می­‌شود. البته این موضوع صرفا مختص داروهای اعصاب و روان نیست. یک سری از داروهای خاص دیگر نیز وجود دارد که جهت جلوگیری از ورود آنها به بازار آزاد، فقط با بررسی شرایط بیمار، نسخه پزشک و هماهنگی با داروخانه‌­های خاص به بیماران تحویل داده می­‌شود.

تهیه داروهای خیلی خاص و تک‌نسخه‌ای

نکته‌­ی دیگری که در این قسمت می‌­توان گفت این است که برخی داروها (بخصوص داروهای مربوط به شیمی‌درمانی) در فهرست دارویی کشور وجود ندارد، اما پزشک ممکن است با توجه به شرایط بیمار، برای ایشان تجویز کند. برای تهیه‌­ی این داروها که به اصطلاح به آنها داروهای تک­‌نسخه‌­ای گفته می‌­شود، بیمار می‌­بایست در سایت مربوطه (میز خدمت) ثبت ­نام و مدارک لازم را بارگزاری کند. سپس کامل ­بودن مدارک توسط معاونت همان استان تایید می‌شود و این درخواست به سازمان غذا و داروی تهران ارسال می‌­شود و خود سازمان مسئول تهیه‌­ی داروی مد نظر است. البته این فرآیند ممکن است یک الی دو ماه و حتی بیشتر به طول بینجامد.

شکایاتی که هرروزه درگیر آن هستم

یکی از مسئولیت­‌هایی که در معاونت غذا و داروی یزد اختصاصا بر عهده­‌ی من است، رسیدگی به شکایات است. شکایات مردم موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد؛ از جمله گران­فروشی، عدم حضور مسئول فنی در داروخانه، فروش دارو و محصولات غیر مجاز و قاچاق، سایت‌­ها یا کانال‌­هایی که بدون داشتن مجوز در آنها دارو به فروش می‌­رسد، نقص در نسخه‌­پیچی­، تحویل داروی اشتباه و…. البته بسیاری از این شکایات رد می‌­شوند. اما شکایت‌هایی که به اثبات برسند، با توجه به موضوع آن، ممکن است به تعزیرات، نظام پزشکی و… ارجاع داده شوند و یا به داروخانه تذکر کتبی یا شفاهی داده شود.

اطلاع‌رسانی داروها و سموم

یکی دیگر از بخش‌­هایی که مردم خیلی خوب می­‌توانند از آن استفاده کنند، بخش اطلاع‌­رسانی داروها و سموم است. داروسازان یکی از در دسترس­‌ترین افراد کادر درمان هستند (بخصوص در داروخانه) و مردم می‌­توانند در خصوص بسیاری از مشکلات خود با داروسازان مشورت کنند. اما در صورتی که افراد نتوانند جهت دریافت راهنمایی­‌های لازم به داروخانه مراجعه کنند، می‌­توانند با شماره­گیری ۱۹۰ و زیرشماره­‌ی مربوط به این قسمت، با داروساز مشورت کنند. این سوالات می‌­تواند در خصوص تداخلات دارویی، نحوه مصرف دارو، عوارض داروها، نحوه نگهداری آنها و… باشد که داروساز با گرفتن اطلاعات و شرایط کامل بیمار و با توجه به دانسته­‌های خود و نیز جستجو در منابع علمی معتبر، پاسخگوی ایشان خواهد بود.

عوارض دارویی ناخواسته را می‌­توان گزارش کرد!

برخی مواقع، ممکن است بیماران با مصرف یک دارو، عوارضی را مشاهده کنند که کمتر شایع است. فرم‌­های مخصوصی وجود دارد که مرکز ثبت عوارضِ داروییِ ناخواسته آنها را تهیه کرده و در اختیار کادر درمان قرار داده است. کلیه حرفه‌های پزشکی از جمله پزشکان عمومی، داروسازان، دندانپزشکان، متخصصین رشته­‌های پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی، پرستاران و سایر کارکنان می­‌توانند این عوارض را گزارش کنند.

نکته‌­ی قابل توجه این است که این فرم‌­ها در بسیاری از موارد توسط پزشکان یا پرستاران برای بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند تکمیل می‌­شوند، اما فرم زردرنگ در داروخانه‌­ها نیز وجود دارد و داروساز داروخانه نیز می­‌تواند آن را تکمیل کند. در نتیجه، بیمارانی که مدتی است داروی خاصی را مصرف می­‌کنند و به تازگی با عارضه­‌ی خاصی مواجه شده‌­اند، و یا هر نوع عارضه‌­ای را به دنبال مصرف یک داروی خاص مشاهده می‌کنند که در دوزهای مصرفی بیمار، معمول نیست، می‌­توانند با مراجعه به داروساز و دادن اطلاعات کامل در خصوص این شرایط، فرم را تکمیل کنند.

مزیت تکمیل این فرم‌­ها این است که اگر چندین گزارش از سراسر کشور در خصوص یک داروی خاص دریافت شود، آن دارو به صورت کامل بررسی می‌شود و در صورت نیاز ممکن است از بازار دارویی جمع‌­آوری شود.

لازم به ذکر است که این عوارض می‌­تواند در خصوص داروها، فرآورده‌­های گیاهی، محلول‌­های لنز چشمی­، فرآورده­‌های خونی و واکسن‌­ها، مواد حاجب، مواد مورد استفاده در دندان­پزشکی یا جراحی و… باشد. البته جهت گزارش یک عارضه، اطمینان از وجود ارتباط قطعی میان مصرف فرآورده و بروز عارضه ضروری نیست؛ تردید به ایجاد عارضه نیز قابل گزارش است.

اپلیکیشن TTAC

یکی از برنامه‌­هایی که پیشنهاد می‌­کنم همه‌­ی مردم بر روی گوشی خود داشته باشند، برنامه تی‌تَک یا TTAC است. این برنامه از بخش‌­های مختلفی تشکیل شده است.

یکی از این قسمت‌­ها، قسمت گزارش است که می­‌توانید شکایات یا دیگر موارد را در این قسمت گزارش کنید.

قسمت بعدی با عنوان اطلاعات دارویی، یکی از بخش‌­های بسیار کاربردی این اپلیکیشن است که می‌­توانید به راحتی با جستجوی نام دارو، به یک سری اطلاعات پایه از جمله موارد مصرف، هشدارهای مربوط به مصرف دارو، اطلاعات مربوط به یک برند خاص از دارو مثل قیمت، کشور سازنده و… دسترسی داشته باشید.

قسمتی تحت عنوان لیست داروخانه­‌ها نیز وجود دارد که بر اساس محل شما، داروخانه­‌های نزدیک به خودتان را می­‌توانید مشاهده کنید. نیز با جستجوی نام یک داروخانه‌­ی خاص، می‌­توانید به آدرس، شماره تلفن و نوع فعالیت داروخانه (روزانه، شبانه‌­روزی و نیمه‌­وقت) دسترسی داشته باشید.

مهم­ترین قسمت این برنامه، بخش کنترل اصالت است که از طریق این قسمت به راحتی می‌­توانید از اصل بودن (مجوز داشتن) یا قاچاق بودن داروی خود اطمینان حاصل کنید. کافی است کد ۱۶رقمی روی برچسب زردرنگ دارو را که مربوط به اصالت داروست، وارد کنید. سپس اطلاعات کامل دارو برای شما نشان داده می­‌شود. باید تمام اطلاعات نشان­ داده شده با اطلاعات موجود بر روی محصول مطابقت داشته باشد؛ از جمله نام دارو، تاریخ انقضا، شرکت سازنده، کد GTN، کد LOT و….

Davachi 10 TTAC