هفت‌برکه: وقوع یک قتل در خنج، باعث افزایش درخواست‌ها برای اخراج اتباع افغانستان از این شهرستان شد. با انتشار این خبر، برخی از شهروندان دیگر شهرستان‌های جنوبی فارس نیز خواهان اخراج و ساماندهی اتباع شده‌اند.

Afghan Khonj

قاتل ۱۷ساله در خنج

به گزارش هیجار خنج، یازدهم تیرماه ۱۴۰۳، جسد عزیز بازیار، حدودا ۶۵ساله، در کنار پارک «مهتاب» شهر خنج شناسایی شد. ایوب، نوجوانی ۱۷ساله اهل افغانستان، ساعتی بعد خود را به کلانتری معرفی و به قتل اعتراف کرد.

به گزارش فرمانده انتظامی خنج، تحقیقات پلیس نشان داد پسر ۱۷ساله کارگر مقتول در یک رستوران بود. این دو به دلیل اختلافات شخصی در کنار پارک با هم درگیر می‌شوند و این پسر با ضربات متعدد چاقو به بدن و سر مقتول، جان صاحب کار خود را می‌گیرد.

ایوب ف. در نخستین اعتراف خود در کلانتری «اختلاف شخصی» را انگیزه قتل می‌داند. متهم برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

دادستان اخطار اخراج داد

با انتشار خبر این قتل، جمعی از مردم خنج با امضای طوماری خواستار اخراج اتباع بیگانه شدند و جلسه‌ای نیز در دادستانی خنج تشکیل شد. شهرستان خنج بر اساس مقررات موجود یکی از شهرستان ممنوعه برای اقامت اتباع بیگانه است. با این وجود، تعداد زیادی از اتباع افغانستان در این شهرستان ساکن هستند.

در ادامه، ستاد پیشگیری از جرائم شهرستان خنج، با نصب بیلبوردی به اتباع بیگانه غیر مجاز و شهروندانی که به آن‌ها خدمات می‌دهند، اخطار داد. در این اطلاعیه آمده است: «به اتباع بیگانه غیر مجاز در شهرستان اخطار می‌گردد که به قید فوریت نسبت به خروج از شهرستان اقدام و در غیر این صورت به صورت قهری از شهرستان اخراج و از کشور طرد خواهند شد.

«ضمنا به مالکین منازل مسکونی و خودروها که در اختیار اتباع بیگانه قرار داده‌اند نیز اخطار می‌گردد که در اسرع وقت نسبت به استرداد اموال از جمله منازل و خودرو و … اقدام نمایند. در غیر این صورت برخورد قانونی به عمل خواهد آمد و تبعات احتمالی آن نیز بر عهده آن‌ها می‌باشد.»

۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ خنج نیوز به نقل از سرهنگ بردبار فرماندهی انتظامی خنج گزارش داد ۶۰ نفر از افاغنه غیر مجاز دستگیر و برای انتقال به مرز به شیراز اعزام‌ شده‌اند.

درخواست‌های اخراج در فضای مجازی

نصب این بیلبورد بازتاب زیادی نه تنها در خنج بلکه در شهرستان‌های همجوار از جمله گراش، اوز و لارستان داشت و در فضای مجازی برخی از شهروندان با انتشار مجدد این بیلبورد، خواهان ساماندهی و اخراج اتباع بیگانه از شهرستان خود شدند.

آمار دقیقی از میزان حضور اتباع افغانستان در این شهرستان‌ها وجود ندارد. بر اساس تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و همچنین خدمات بهداشتی ارائه شده، برآورد می‌شود در گراش نزدیک به ۱۰ هزار نفر اتباع بیگانه مجاز و غیر مجاز حضور دارند. (گزارش هفت‌برکه در سال ۱۴۰۲)

تاکنون بارها موضوع ساماندهی اتباع خارجی در جلسات مختلف فرمانداری مطرح شده است. طاهرزاده، فرماندار گراش، نیز این آمار را نگران‌کننده دانست و گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد به‌ویژه در سه سال اخیر، متاسفانه خیل بیشتری از اتباع وارد شهرستان شده‌اند.»

کار برخورد با اتباع در خنج به دلیل ممنوعه بودن این شهرستان، ساده و قانونی‌تر از شهرستان‌های دیگر جنوب فارس است. هر از چند وقتی، خبرهای اجرای طرح اتباع نیز منتشر می‌شود اما به نظر می‌رسد میزان ورود اتباع بسیار بیشتر از خروجی آن‌هاست. یکی از گلایه‌های نیروی انتظامی در زمان جمع‌آوری اتباع این است که در زمان طرح‌های طرد اتباع افغانستانی، کارفرمایان به شکل مختلف برای رهایی کارگران خود پادرمیانی می‌کنند.

فرماندار گراش شهریور ۱۴۰۲ در نشست خبری هفته دولت با گلایه از شهروندانی که به اتباع منزل و کار می‌دهند، در مورد ساماندهی اتباع خارجی گفت: «قرار است سازمان ملی مهاجرت در اولین اقدام یک کارت مثل کارت شناسایی خودمان برای اتباع صادر کند تا بتوانند برای دریافت خدماتی مانند راهنمایی و رانندگی و تردد و خدمات دولتی و بانکی، دریافت تلفن همراه از این کارت شناسایی استفاده کنند.»

تقریبا یک سال گذشته است و باید دید فرمانداری این بار در برابر نگرانی‌ها از افزایش تعداد اتباع چه پاسخی دارد؟ به ویژه این که بعید نیست با افزایش سخت‌گیری‌ها در خنج، بخشی از اتباع ساکن خنج راهی گراش و دیگر شهرستان‌های جنوب فارس شوند.