هفت‌برکه: دادستان گراش در واکنش به استفاده از ترقه و تفنگ با صدای ناهنجار و به ویژه در اطراف بیمارستان گراش گفت: «مخالف شادی کردنِ مردم نیستم، اما این شادی نباید باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شود.»

انتشار گلایه‌ی یکی از پرستاران بیمارستان گراش در هفت‌برکه واکنش‌های زیادی را در پی داشت و بسیاری از شهروندان از استفاده از تفنگ و ترقه‌های پر سر و صدا در برخی عروسی‌ها گلایه کردند. این پرستار بیمارستان گراش دوشنبه ۴ تیرماه با ارسال فیلم تازه‌ای نوشته است: «این‌ بار هم به خیر گذشت و فقط دو نفر از مریض‌های ما دچار تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب به بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه) شدند. ظاهرا فرهنگ سازی مجازی خیلی جواب نمی‌دهد و دادستان محترم لازم است رسما به قضیه ورود کنند.»

Aroosi

قاضی زارعی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «نگاه ما به مراسم‌های عروسی این است که مردم بتوانند از این فرصت برای شادی استفاده کنند و شادی آنان شادی ماست. توقع ما این است که خود مردم و صاحبان مراسم با برخی رفتارهای نامناسب برخورد کنند.»

دادستان گراش گفت: « در راستای سیاست پیش‌گیری از جرم باید از مواردی مانند استفاده از سلاح در عروسی یا ترقه‌ و فشفشه‌های با صدای نابهنجار، پیش از وقوع حوادث تلخ، پیشگیری کنیم. بهترین افراد برای پیشگیری، خود شهروندان هستند؛ هر چند اگر نیاز به برخورد قضایی باشد، قانون در این زمینه صراحت دارد.»

زارعی در مورد مواد قانونی برای پیشگیری و برخورد با این رفتارها به دو ماده قانونی استناد کرد: «مطابق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد، یا مردم را از‌ کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. همچنین در صورتی که رفتار فرد مشمول قانون مذکور نگردد، مطابق با ماده ۲۹ قانون هوای پاک، ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع می‌باشد. در مورد منابع ثابت، مرتکب به جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.»

دادستان عمومی و انقلاب گراش تاکید کرد: «با افرادی که در قالب کارناوال‌های عروسی یا به مناسبت‌های مختلف ملی با ایجاد سر و صدا از طریق تیراندازی یا پرتاب ترقه و ایجاد آلودگی صوتی از طریق وسایل نقلیه، اعم از خودرو و موتورسیکلت، اقدام نمایند، مطابق مواد مذکور برخورد قانونی می‌گردد. به ویژه در این مورد لازم است به امکان عمومی مانند بیمارستان توجه شود که در نزدیکی این اماکن از ایجاد سر و صدا و استفاده از فشفشه‌ و تفنگ خودداری کنند. »

دادستان گراش گفت: «چندی پیش در شهر ارد نیز شاهد یک حادثه تلخ و آسیب دیدن چهار جوان در اثر پرتاب ترقه بودیم. هدف اصلی ما حفظ آرامش شهروندان و همچنین پیشگیری از حوادث است تا خدای ناکرده مراسم جشن و شادی به یک خاطره تلخ برای خود افراد و سایرین تبدیل نشود.»