هفت‌برکه: مهمان هفتاگرامِ بیست و هشتم، طبق روال هر ماه، علی بیضایی، نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی گراش بود. این نخستین گفتگوی زنده با بیضایی در سال ۱۴۰۳ است.این هفتاگرام قرار بود هفته‌ی قبل برگزار شود که به دلیل سرعت اینترنت لغو شد.

پرسش‌های گوناگونی در این هفتاگرام مطرح شد. بیضایی از مهمترین پروژهای سال آخر شورای شهر گفت و خبر داد طرح تفصیلی به صورت مشروط تصویب شده است. مرور پروژه‌های ناتمام شهرداری و نحوه محاسبه عوارض خیرین از دیگر موضاعات مطرح شده بود.

در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی هفت‌برکه را با علی بیضایی نایب رئیس و سخنگوی شورای شهر می‌خوانید و می‌توانید ویدیو کامل را اینستاگرام ببینید:

HaftaGram 28 Beyzaii Shora

دو اتفاق: شهادت رئیس جمهور و انتخابات مجلس

یک سری اتفاقات در این مدت افتاد و مردم نشان دادند چطور قدردانی خود را از یک خادم خستگی‌ناپذیر نشان دهند. تشکر می‌کنم از مردم گراش که به پاسداشت خدمات دولت و آقای رئیس‌جمهور بزرگداشت در خور شانی را در سطح شهرستان برگزار کردند.

اتفاق دیگر انتخابات مجلس بود. جا دارد تشکر کنیم از خدمات آقای حسین‌زاده در این مدت چهار سال و خدمات ارزنده‌ی او برای منطقه و حوزه‌ی انتخابیه‌ی خودش که تمام مردم چهار شهرستان از او راضی هستند با مردمی بودن. اتفاقی که در دوران او افتاد این بود که سطح انتظارات را از یک نماینده‌ی مردم بالا برد.

 نحوه‌ی تعامل شورا با نماینده‌ی جدید مجلس

ما قطعا به عنوان شورای شهر گراش همکاری لازم را با نماینده‌ی جدید خواهیم داشت. امیدواریم ایشان بتوانند با حس دلسوزانه و وضع قوانین در سطح مجلس گره‌ای از مشکلات مردم را حل کنند. در اوایل انتخاب ایشان دیدار هم داشته‌ایم، نگاه شورا این است که به عنوان بازوان نماینده در خدمت نماینده باشیم و بتوانیم در کنار ایشان مسائل کلان شهرستان را دنبال کنیم.

 اولویت پروژه‌ها در سال آخر شورای شهر

مبلغ بودجه‌ی ما در این دوره بودجه به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید و برای اولین بار بودجه‌ی گراش از ۱۰۰ میلیارد عبور کرد. امیدواریم با همت دوستان و شهرداری بتوانیم امسال هم این بودجه را محقق کنیم. پروژه‌هایی که داشتیم تا حدودی به آن رسیدیم. چشم‌انداز مهمی در سال ۱۴۰۲ داشتیم. در ۱۴۰۲ نگاه‌مان به سیما و منظر شهری بود. قطعا نواقصی هم داشته‌ایم.

امسال عمده‌ی پروژه‌های مهم برای شورا ابتدا پارک بانوان است. قطعا هزینه‌ای که می‌گویم برای شروع است. پارک‌های بانوان قبلی تحت عنوان فضای سبز حفظ شده است و هیچ تصمیمی برای تغییر کاربری گرفته نشده است و اگر تصمیمی گرفته شود در همان خیابان نام‌آور تامین می‌شود و تا قبل از جایگزینی اقدامی صورت نمی‌گیرد. نگاه ما به پارک خانواده هم است و واقعا در یک منطقه‌ای قرار دارد که به لحاظ فضای سبز فقیر است. با توجه به اینکه در نقطه‌ای است که الحاق چهار شهرک است و شاید در انتهای خیابان بسیج بیشتر هم شود. پارک بانوان جدید در پشت اکو پارک است و زیرساخت از قبل بود و تصمیم بود که پارک گل‌ها باشد اما دوستان موافقت کردند که با تغییر محیطی که کل زمین پنج هکتار است به پارک بانوان تبدیل شود. در فاز اول زمین دو هکتاری با مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان قرار است شروع شود. موضوع دوم میدان ولایت که ورودی شهر است و مدت زمان زیادی هم از آن می‌گذرد که بودجه‌ی آن ۸ میلیارد است و با طراحی از جای دیگر شاید به ۹ میلیارد هم برسد.

مورد بعدی که عمرانی است شامل سه پارک محله‌ای؛ یک بهسازی و دو احداث. احداث پارک برا با مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون، که لاین ورودی به سمت شهدای گمنام واقع می‌شود که می‌توان گفت پارکینگ و بن‌بست است و دو سال قبل کلنگ‌زنی شده و در اولویت است. همچنین بهسازی پارک پرستار در مسکن مهر با یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان و پارک نیایش با مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون تومان.

یک سری از پارک‌های محله‌ای از قبل کلنگ‌زنی شده اما پیش نرفته است چون این پروژه‌ها با خیر در ارتباط است و از سرفصل‌های دیگر برای بهسازی بودجه‌ی آنجا هم تامین می‌شود.

برخی آیتم‌ها مثل آسفالت معابر اصلی و فرعی در بودجه ثابت است؛ شامل کانیواگذاری و زیرسازی و بخش عمده‌ای از بودجه‌ی ما را به خود اختصاص می‌دهد. در سال گذشته قریب به ۱۰۳ هزار متر مربع جهاد آسفالت را داشتیم عمده‌ی آن بلوار سرداران بود. امسال قریب به ۲۰ هزار متر مربع آسفالت را انجام داده‌ایم. آیتم مهم دیگر که الزاما باید در بودجه وجود داشته باشد، ممیزی شهر گراش است که هنوز انجام نشده و بودجه‌ی آن دو میلیارد تومان است.

ضرورت و اولویت‌بندی حجم روکش آسفالت

این ذهینت به ما هم منتقل شده که جاهایی که در چشم است آسفالت می‌شود. شاید جای انتقاد هم دارد اما جاهایی که آسفالت شده هم نمی‌شود گفت اصلا اولویت نداشته است. جاهایی که آسفالت شده، معابر پرتعدد شناسایی شده است و روکش آسفالت هم انجام دادیم. گله‌ها را جلسه‌ای با شهردار داشتیم و تمرکز را گذاشته‌ایم بر معابری که شهروندان درخواست داشتند. قطعا معابر فرعی هم مدنظر ما است و امیدواریم معابری که از نظر ما پنهان مانده به سراغ‌شان برویم. انجام مثلا ساب یا شیارها یک بحث فنی است. در جلسه‌ی پیمانکار با واحد عمران او گفت با تنها روکش کار حل می‌شود و امیدوارم به این شکل باشد و اگر اینطور نشد بحث حسن انجام کار با شورا مطرح می‌شود.

 نحوه‌ی تامین نیروی انسانی شهرداری در سه سال گذشته

در این موضوع مراجعات زیادی در شورا هم داریم. دوستانی که بیرون از شورا هستند شاید بتوانند بهتر درک و گله کنند. امیدوارم شهردار در ادامه‌ی کار با نگرش جدید و مجوزات لازم جذب نیروهای بومی و متخصص را انجام دهد. شخصا معتقدم نیروسازی یک رکن مهم است و امیدواریم نیروهای بومی تخصصی باشند. شورا به عنوان ناظر شهرداری امیدواریم بتوانند این امر را محقق کنند. عملا ما از شهردار خواستیم درخواست نیرو را از سازمان شهرداری‌ها داشته باشند تا در ادامه بتوانیم با بندهای اولویت نیروهای بومی را جذب کنیم.

بلاتکلیفی موضوع کمیسیون‌های تخصصی

قبل از اینکه بخواهید وارد یک مجموعه شوید ایده‌هایی دارید که قرار است پیاده کنید. زمانی می‌توانید موفق باشید که بتوانید بالای ۵۰ درصد آن را پیاده کنید. در ابتدا ایده‌ی کمیسیون‌های تخصصی خوب بود. ما این گله را در صحن شورا داشتیم. خودم در دو کمیسیون عضو هستم، کمیسیون تبصره‌ی ۲۰ ماده‌ی ۵۵ و کمیسیون هم‌عرض. کمیسیون‌های مشورتی در ابتدا با سیما و منظر خوب شروع شد و در ادامه رها شد. در جلسات اخیر با شهردار این را گفتیم. چون عمده‌ی اینها برخی به سمت شورا و برخی کارگروه‌های مشورتی تلفیقی هستند. الان با وجود یک مهندس در بدنه‌ی شورا که به جمع ما اضافه شدند یعنی آقای فیروزی خواستیم برخی از این کمیسیون‌ها فعال شود. در ابتدا خوب پیش می‌رفت اما بعدها نقش کمیسیون‌ها به علت کارهایی که به سمت شورا می‌آید کمرنگ شد. تا الان که خود شورا به احساس خطر رسیده. در دو جلسه‌ی قبل شورا تصمیم گرفت و دوستان هم پیمان شدند که باز این کمیسیون‌ها از سر گرفته شود. این گله وارد است و ما می‌پذیریم. ما موضوع را به صحن شورا انتقال می‌دهیم.

تفکیک کار در شورا و بین اعضا

در بحث زمینه کاری تفکیک وجود دارد. کارهای خارج شورای شهری بیشتر من و آقای دانشور و گاها آقای دلخوش فعالیم و پیگیری کارها را در سطح استان و کشوری داریم. نظارت بر بحث مالی و عملکردی شهرداری آقای فیروزی و آقای جعفری مامورند. ولی اینکه کاملا تفکیک و تخصصی کنیم این اتفاق نیفتاده است. من برای تقویت کمیسیون‌ها حدس می‌زنم باید اتفاق بیفتد اما با توجه به حجم بزرگ کارها در شورای شهر سخت است. شورای شهر یک نهاد محلی در قالب سیاست‌گذاری و خط‌مشی است اما در شهرهای کوچک که ما هم درگیر آن هستیم مثل اینجا می‌رود سمت نظارت بر شهرداری. در کلان‌شهرها به دلیل زیاد بودن اعضا بحث کمیسیون‌های مشورتی و تفکیک کارها بیشتر و سریع‌تر است و وظیفه‌ی خط مشی و سیاست‎گذاری روشن‌تر است. در شوارهای ۵ یا ۷ نفره مثل اینجا از این مسیر دور می‌شوند و تبدیل به کارگذاری شهرداری می‌شوند.

ارتباط حسنه بین شورا و شهرداری به کار ما کمک کرده است. اینطور نیست که بعد نظارتی ضعیف باشد و گاها تذکراتی هم از سمت شورا به شهرداری داده‌ایم اما مردم هم باید از ما بخواهند. ما خودمان تفکر شهروندی را به این سمت سوق داده‌ایم که کارهای شهرداری را از ما بخواهید و این دید اشتباه است. شهروندان هم انگار شوراها را اینطور بار آورده‌اند که خواسته‌هایشان در حد شهرداری باشد.

شورای شهرستان و بحث ارتقا فداغ

شورای شهرستان را داشته‌ایم اما آن را خبری نکرده‌ایم. ما در موضوع ارتقا فداغ اعلام نظر کردیم و سه جلسه برگزار کردیم و در سطح استان خانم پیلتن فعال است. در سطح بخش ارد کار هماهنگی آقای عباس رشیدی بازخورد را انجام می‌دهد. در بخش مرکزی هم آقای زنده‌پیل کارها را به ما ارجاع می‌دهد. در بخش شورا، نامه‌نگاری‌ها چه از پیگیری آب ارد، مشکلات خلیلی در بحث اورژانس و مرکز جامع خدمات سلامت و چه بحث خلیلی و ارتقا فداغ ما مسر هستیم و پیگیرها از سطح شورای شهرستان با آقای استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز سید وحید حسینی داشته‌ایم. در جلسات قبل هم اعلام کردیم که ارتقا سیاسی حق فداغ است و این وظیفه‌ی سیاست‌مردان است که راه حلی بدون تنش انتخاب کنند. امیدوارم با اتفاقاتی که اخیرا در فداغ افتاد یک مسئله‌ی به حقِ قانونی را به سمت موضوع امنیتی نبرند. با نماینده‌ی جدید هم تعامل داریم تا ارتقا اتفاق بیفتد. فرماندار جدید هم در این مدت سه ماه به شدت پیگیر است.

نحوه‌ی همکاری شورا با پروژه‌های خیرساز

از خیری با دیدگاه متفاوت آقای خال زینل زینلی تشکر می‌کنم همچنان که تغییر نگاه و تفکر از سمت ساخت اماکن مذهبی به سمت ساخت مسکن باشد و باید از این تفکر خارج شویم و از نگاه خاص خال زینل که استارت این کار را زد تشکر می‌کنیم. دست این خیرها با این نگرش را باید بوسید. تخفیف در این بُعدی که باید اعمال شود اعمال شد. با آقای استاندار جلسه داشتیم که ارتباطاتی با خال زینل هم دارند. او گفت ما در حد قانونی که دست‌مان باز بود کمک کرده‌ایم ولی متاسفانه عدم وجود این مصوبه و قانون مشکل به وجود آورده است. آقای ایمانیه گفتند شما مصوبه را بالا ببرید و من در سطح استان کمک می‌کنم. شفاها گفتند. من درگیر لایحه‌ی طرح تشویق و کاهش عوارض ساختمانی برای خیرین در بعد شورا هستم و تلاش می‌کنیم در این زمینه کاری انجام دهیم. امیدواریم بحث انشعابات رایگان همانطور که برای مدارس است برای پروژه‌ی خیرساز هم اعمال شود که مربوط به مجلس است نه ما. الان این لایحه از سمت من دارد انجام می‌شود تا لایحه نوشته شود تا در سطح شورا مطرح کنیم و تخفیفات کاهش عوارض پلکانی داریم. شاید یک خیر در حوزه‌ی مسکن ۱۰۰ درصد کاهش عوارض داشته باشد. در بحث تجاری منتسب به خیریه‌ها یا ساختمان‌های خیریه‌ساز به صورت منفک پیگیری می‌شود. طرح تشویقی برای خیرین مسکن‌ساز با تخفیفات بالاتر است. ما یان طرح را در شورا مطرح و مصوب می‌کنیم، هیئت تطبیق مصوب و به استان ارائه می‌کند. می‌خواهیم از نهایت ظرفیت شورای شهر استفاده کنیم.

 تخصیص زمین‌ها و نقش شورا در موضوع مسکن ملی

گلایه‌ی من این است به اداره‌ی کل راه و شهرسازی. ما پروژه‌هایی اینجا داریم که متوقف است. الان هم از مدیر کل و دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم توضیح دهند آن بحث تفکیک و تخصیص بودجه‌ها و اعتبارات به چه صورت تقسیم شده و چه پروژه‌هایی تعریف شده است. برخی پروژه‌ها در بحث مطالعاتی باید خود اداره‌ی راه و شهرسازی ارائه دهد. ما پروژه‌هایی داریم مثلا بحث مجتمع اداری که مختص گراش نیست در جاهای دیگر به بهره‌برداری رسیده و در گراش اینطور نیست چون بودجه‌ای ندارد. این نگاه که چند سال است پروژه‌ی صفر می‌دهند یعنی چه. الان چند میلیارد هزینه شده اما در گراش بسیاری از ادارات دایر نمی‌شود به دلیل نبود جا. مجتمع اداری برای شهرستاهای نوپا نیاز است. چرا در گراش بودجه‌ای ندارد؟ این را صریحا اداره‌ی کل کتبا می‌تواند دفاع کند و به شورا بفرستد. بودجه بعد از چند سال صفر شده است و آن مقداری که ساخته شده است هم حیف و میل بیت‌المال است.

در بحث مسکن ملی آن هم از اداره‌ی کل راه و شهرسازی خواستیم شفاف‌سازی کند. قریب ۳۵۰۰ نفر داریم که تعیین زمین نشده‌اند و خیلی جاها سایت برایشان باز نمی‌شود تا ثبت‌نام کنند. الان برای تامین زمین نامه‌نگاری شده و پاسخی دریافت نکرده‌ایم. برخی از پرستاران و اعضای کادر زمانی در بعد زمانی که در کرونا درگیر بودند نتوانستند در زمان قانونی ثبت‌نام کنند. در شورای مسکن پیش رو و در جلسه با فرماندار قرار شد این موضوع شفاف‌سازی شود. مثلا زمین در اصل برای طرح ملی مسکن بوده اما الان شده طرح نهضت ملی مسکن فلان ارگان خاص. ما درخواست کرده‌ایم از اداره کل توضیح دهد اما نداده اما مجبوریم از این به بعد از دستگاه‌های نظارتی بخواهیم که پیگیری کنند..

الان یک فرصت ویژه برای گراش است. یک شهرک ۸۵۰ هکتاری که تثبیت محدوده شده و تایید شورای عالی معماری را گرفته و فقط منتظر تایید طرح جامع شهرک است که دو هفته قبل جلسه داشتیم. چون برای ۳۵۰۰ نفر متقاضی دیگر در گراش جای مناسبی نداریم اما می‌شود با همین ثبت‌نام در زمینی مرغوب که مختص شهرک‌سازی است انجام شود و کمک کنند بتوانیم عملی کنیم.

بن‌بست طرح تفصیلی

کلیات طرح مصوب شده است و دلیل اعلام نشدن آن یک امضا از آقای صالحی نماینده‌ی جهاد کشاورزی است که مخالف است و دو ماه طرح عقب افتاده و امضا صورت جلسه لازم دارد.

محمدآباد و سلطان آباد

از دو هفته قبل به دلیل مشکلات شخصی خودم وقفه‌ای افتاد. در استان پیگیر بودم. با آقای فرماندار جلسه داشتیم و آقای فرماندار جلسات داخلی داشتند. دو موضوع باید مشخص شود: تصویب کد روستایی که گرفته‌اند و ساختمان‌ها باید به کمیسیون بروند برای جریمه یا هر رای دیگری تا منجر به صدور پروانه شود و از سمت دیگر تهیه‌ی طرح هادی که با یک خیر صحبت کردیم که متقبل کرد پرداخت کند تا کار تهیه‌ی طرح هادی اتفاق بیفتد و در مرحله‌ی پیش‌نویس است.

گفتگو کامل را اینستاگرام ببینید:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by HaftBerkeh Gerash (@7berkeh)