هفت‌برکه: محمدعلی شامحمدی وقتی با خودرو به‌هم‌ریخته‌ی خود روبه‌رو شد فکر کرد کار سارقین یا یک موش چموش است، اما ترکیدن اسپری خوشبوکننده در اثر شدت گرما، دلیل تخریب بخش‌هایی از کابین خودرو او بود. حادثه‌ای که در تابستان داغ جنوب در سال‌های گذشته برای افراد دیگری نیز رخ داده است.

انفجار اسپری، پکیدن داشبورد

به گزارش هفت‌برکه، در مدت سفر کاری محمدعلی شامحمدی، مدیر عامل موسسه هفت‌برکه، خودروی او به مدت پنج روز در حیاط خانه پارک بود. او ۱۵ خرداد از سفر برگشت و با این صحنه روبه‌رو شد: «از سفر که برگشتم به سمت خودرو رفتم و متوجه حادثه شدم. اول فکر کردم به خودرو دستبرد زده‌اند یا حیوانی موذی مثل موش از داشبورد ماشین وارد شده است. اما بعد از مدتی متوجه موضوع شدم. داشبورد پکیده بود و تمام وسایل درون آن در کل خودرو پخش و پلا بود. چند سی‌دی و چند دسته چک و یک شانه که در داشبورد بود، کاملا تکه‌تکه شده بود و داشبورد و اطراف آن و در خودرو و حتی سقف خودرو کنار آیینه هم در اثر انفجار خسارت دیده بود.»

او ادامه داد: «خوشبختانه بیشتر محتویات اسپری خوشبو‌کننده را استفاده کرده بودیم و نصف اسپری خالی بود و گرنه ممکن بود شدت حادثه بیشتر باشد و همین طور خدا را شکر می‌کنم که خودرو خالی بود و هنگام حادثه خانواده در خودرو نبودند.»

ابراهیم برازش، تعمیرکار خودرو، که بیست سال سابقه‌ی کار دارد، می‌گوید: «خوشبختانه میزان خسارت به خودرو آقای شامحمدی زیاد نبود و انفجار باعث آسیب به موتور ماشین نشده بود و تنها داشبورد و فضای داخلی ماشین خسارت دیده بود. من به شدت به مردم توصیه می‌کنم؛ به خصوص در فصول گرما و ساعات اوج گرما بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر که اتاق ماشین داغ می‌شود، خیلی حواسشان را جمع کنند و هیچ گاه عطر، اسپری، حشره‌کش و مواد اشتعالزا و خطرناکتر دیگری مثل فندک و کپسول گاز مسافرتی را در خودرو نگهداری نکنند.»

او ادامه می‌دهد: «در سال‌های گذشته این چنین حوادث را زیاد داشتیم. یکی از موارد که پارسال اتفاق افتاد انفجار یک فندک در خودرو بود که خسارت مالی زیادی به مالک خودرو وارد شد. و امسال اولین مورد، خودروی آقای شامحمدی را داشتیم.»

Spray Khodroo

این بار اول نیست

یوسف شامحمدی، مسئول فروش سایپا گراش، می‌گوید: «متاسفانه در منطقه ما این حوادث فراوانی زیادی دارد. که به دلیل نگهداری مواد اشتعالزا و فضای بسته و گرمای زیاد درون خودرو باعث انفجار می‌شود. ما مراجعه داشتیم که در اثر این حادثه شیشه‌های عقب خودرویش آسیب دیده بود. بیشتر شیشه‌های عقب خودرو آسیب می‌بیند چون بیشتر مردم اسپری را عقب می‌گذارند. پارسال بالای ده مورد انفجار در خودرو به وسیله اسپری و فندک داشتیم. اما بدترین انتخاب برای نگهداری این قبیل وسایل، گذاشتن آن در داشبورد و قسمت جلو خودرو است چون ممکن است آسیب به جلوبندی و موتور خودرو وارد شود و حتی احتمال احتراق دارد. یک مورد داشتیم که انفجار فندک باعث احتراق درون خودرو شده بود و صندلی‌ها و فرمان ماشین دچار سوختگی شده بود.»

فرشید شکوه، مسئول ایران خودرو گراش، نیز می‌گوید: «روزانه هشدارهای زیادی در خصوص گرمای داخل خودروها زیر نور آفتاب دست‌به‌دست می‌شود و به‌ویژه یکی از توصیه‌های ایمنی که مورد تاکید قرار می‌گیرد، پرهیز از قراردادن اسپری‌ها، فندک و دیگر وسایلی از این قبیل در درون ماشین‌های پارک شده در آفتاب تابستانی است. اما متاسفانه زیاد جدی گرفته نمی‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «تابستان و گرمای آن می‌تواند حادثه‌ساز باشد. شرایط جوی که شهرستان گراش در آن قرار دارد گاهی دما بالای ۴۵ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند. یکی از موارد قابل اهمیت، و رعایت شروط عقل در خصوص طبیعت گازها در گرمای تابستان است. یکی از توصیه‌های ایمنی که مورد تاکید قرار می‌گیرد پرهیز از قراردادن اسپری‌ها، فندک و دیگر وسایلی از این قبیل است. هرنوع ماده قابل اشتعال نباید در معرض گرما و به خصوص نور خورشید قرار گیرد. برخی برای براقی سطوح داخل خودرو، خوشبوسازی و ضدعفونی کردن، از اسپری استفاده می‌کنند. مواد داخل این اسپری‌ها به دلیل وجود الکل، قابل اشتعال هستند و حتما باید از گرما دور بمانند. افراد از اسپری‌ها استفاده می‌کنند و با خروج گاز از محفظه آن، حجم زیادی از مواد را در فضای خودرو رها می‌کنند و با ایجاد گرما، به عنوان مثال با روشن کردن سیگار، انفجار رخ می‌دهد. پس توصیه می‌کنیم در زمان تابستان از استفاده بی‌رویه مواد ضد عفونی کننده و اسپری‌های براق کننده و خوشبوسازی در داخل خودرو کمتر استفاده کنند.»

هر چند حادثه خودرو محمدعلی شامحمدی آسیب زیادی نداشت اما با گرم شدن هوا شدن احتمالا تکرار این حوادث وجود دارد. شما هم همین الان داشبورد و خودرو خود را بررسی کنید که اسپری، فندک، کپسول گازَ، عطر و … که می‌توانند مثل یک بمب کوچک باشد، به همراه نداشته باشید.