هفت‌برکه: با آتش‌سوزی در سابات میرعبدالحسین میرزمانی در بافت تاریخی گراش این سابات روزهای آخر عمر خود را طی می‌کند. 

به گزارش هفت‌برکه در ساعت‌های بامدادی شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳ نیروهای آتش‌نشانی گراش دو نوبت برای خاموش کردن آتش‌سوزی به کوچه سابات میرعبدالحسین اعزام شدند. علت و عامل این آتش‌سوزی مشخص نیست. 

بر اساس اعلام محسن حسن‌زاده روابط عمومی آتش‌نشانی گراش «نیروهای آتش‌نشانی ساعت ۱۲:۱۳ تا ۱۲:۴۷ نیمه شب و ۷:۱۵ تا ۷:۴۵ صبح روز شنبه ۱۲ خرداد به این محل اعزام شدند و با خاموش کردن آتش از سرایت آن به بخش‌های دیگر و خانه‌های همجوار خودداری کردند.» در این حادثه سمت شرقی سابات که دارای درهای چوبی بوده است در آتش سوخت. 

سابات میرعبدالحسین در بافت تاریخی گراش و نزدیکی مسجد آخوند قرار دارد. این اثر ثبت ملی نیست ولی به عنوان اثر واجد ارزش ثبتی شناخته شده بود. حدود یک ماه پیش با تخریب یکی از خانه‌های همجوار این سابات در وضعیت بلاتکلیف قرار گرفت که هفت‌برکه در گزارشی موضوع را پیگیری کرد.

سید عفیف‌الدین زندوی رییس اداره میراث فرهنگی گراش در مورد آتش‌سوزی در سابات گفت: «من ساعت ۲ بامداد پس از اطلاع از آتش‌سوزی از محل بازدید داشتم و مستندسازی کردم. البته مثل این که قبلا در چوبی را برده‌اند و تابلوی نرگس شیراز که در این سابات جلب توجه می‌کرد هم گفته شد توسط مالک برداشته شده است.»

زندوی در مورد پیگیری این موضوع گفت: «من امروز صبح از واحد حقوقی اداره کل کسب تکلیف کردم. چون این اثر ثبت ملی نشده است دست ما برای پیگیری بسته است و با توجه به این که این سابات یک گذر شهری است شهرداری از نظر قانونی می‌تواند موضوع را پیگیری کند.»

Sabat Mirzamani