هفت‌برکه سمیه کشوری: معرفی فیلم مستند « جفری اپستین: ثروتمند کثیف» و فیلم سینمایی «اسکوپ» و همچنین موسیقی دارک وِیو یا موج تاریک

ثروت، قدرت، فساد

در این شماره به معرفی یک فیلم مستند و یک فیلم سینمایی می‌پردازم: مستند «ثروتمند کثیف: جفری اپستین» که به زندگی ثروتمند مشهور جفری اپستین می‌پردازد؛ و فیلم «اسکوپ» به درباره دوستی جفری اپستین با شاهزاده اندرو پسر ملکه‌ی انگلستان است.

به عبارتی، در مستند با شخصیتی به نام جفری اپستین آشنا می‌شویم و در فیلم متوجه می‌شویم چرا شاهزاده اندرو برای دوستی با این فرد به چالش کشیده می‌شود. از این منظر، این دو اثر باعث می‌شود با ساختاری که جفری اپستین به وجود آورده است و در آن موفق هم می‌شود بیشتر پی ببریم و همچنین از زاویه دیدهای متفاوت به این ساختار کثیف نگاه کنیم. داشتن چشم‌اندازهای متفاوت در جنایت باعث می‌شود به چنین مشکلاتی ریشه‌ای به آن فکر کرد، حتی اگر شده در ذهن خود، تا در حد ایجاد احساس تنفر و ترس باقی نماند.

پیشنهاد من دیدن مستند و در آخر دیدن فیلم است ولی هیچ اصراری بر ترتیب دیدن آن‌ها وجود ندارد.

مستند Jeffrey Epstein, Filthy Rich درباره‌ی جفری اپستین، سرمایه‌دار مقیم نیویورک است. او دائما با افراد فوق‌العاده ثروتمند و قدرتمند جهان روابط برجسته‌ای داشت. اپستین با افرادی مثل ترامپ، بیل کلینتون، شاهزاده اندرو پسر ملکه انگلستان و سلیبریتی‌های معروف در ارتباط بود. اما هیچ‌کس از چگونگی روند ثروتمند شدن او باخبر نیست. جفری اپستین وقتی خبرساز می‌شود که به جرم سوءاستفاده و قاچاق دختران زیر سن قانونی دستگیر می‌شود.

«جفری اپستین: ثروتمند کثیف» یک مینی سریال تلویزیونی مستند وب آمریکایی در مورد مجرم جنسیِ محکوم به جنایت جفری اپستین است. این مینی‌سریال بر اساس کتابی به همین نام در سال ۲۰۱۶ نوشته جیمز پترسون و نویسندگی مشترک جان کانولی و تیم مالوی ساخته شده است. Filthy Rich در ۲۷ می ۲۰۲۰ در نتفلیکس منتشر شد. این مستند شامل مصاحبه با چندین بازمانده از جمله ویرجینیا گیفره و ماریا فارمر، به همراه اعضای سابق کارکنان و رئیس پلیس سابق مایکل ریتر، یکی از افراد کلیدی اولین پرونده جنایی علیه اپستین است. به عبارتی این مستند داستان بازماندگان جفری اپستین و چگونگی استفاده‌ی او از ثروت و قدرت خود برای ارتکاب این جنایات را بیان می‌کند.

جفری اپستین عملیات تجاری خود را در جزایر ویرجین ایالات متحده راه انداخت. اپستین در سال ۱۹۹۸ جزیره‌ای به مساحت ۷۲ هکتار به نام لیتل سنت جیمز را به قیمت ۸ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد. گفته می‌شود که او در اینجا فعالیت‌های قاچاق جنسی خود را انجام می‌داد و بیشتر در آنجا فعالیت می‌کرد. برخی از کوچکترین دخترانی که به این جزیره قاچاق شده بودند، دوازده ساله بودند.

Komod 78 Jeffery Epstein

فیلم Scoop یا «خبر دست اول» یا «خبر داغ» فیلم درام زندگی‌نامه‌ای بریتانیایی محصول ۲۰۲۴ به کارگردانی فیلیپ مارتین با بازی گیلیان اندرسون، کیلی هاوز، بیلی پایپر و روفوس سیول است. این یک بازگویی دراماتیک از روند تامین امنیت و فیلمبرداری مصاحبه تلویزیونی بی‌بی‌سی پرنس اندرو در سال ۲۰۱۹ توسط مجری و روزنامه‌نگار امیلی مایتلیس و تیم سازنده در برنامه خبری و امور جاری BBC Two است. فیلمنامه پیتر موفات و جف بوستیل از کتاب ۲۰۲۲ Scoops نوشته سام مک‌آلیستر سردبیر سابق Newsnight اقتباس شده است.

این فیلم درباره‌ی رابطه‌ی شاهزاده اندرو با مجرم جنسی محکوم به جنایت جفری اپستین و اتهامات مربوط به تجاوز جنسی اندرو به یک خردسال است. شاهزاده اندرو، دوک یورک، فرزند سوم و دومین پسر ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهزاده اندرو متهم شد که با واسطه‌گری جفری اپستین با یک دختر نوجوان ۱۷ ساله ارتباط جنسی داشته‌ است؛ مصاحبه ماه نوامبر شاهزاده اندرو با بی‌بی‌سی که قرار بود به بهبود وجهه‌ی پسر ملکه کمک کند، از سوی رسانه‌ها یک فاجعه لقب گرفت. شاهزاده اندرو به دنبال این مصاحبه مجبور به کناره‌گیری از وظایف سلطنتی خود شد. این مصاحبه بعدها به عنوان یک «سقوط هواپیما با یک نفتکش، ایجاد سونامی، ایجاد انفجار هسته‌ای» توصیف شد.

Komod 78 Scoop

موسیقی موج تاریک

در اینجا به معرفی سبک موسیقی دارک وِیو و در همین راستا معرفی گروهی در همین سبک می‌پردازیم.

دارک وِیو یا موج تاریک Dark Wave یکی از سبک‌های موسیقی است که از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی و همزمان با محبوبیت سبک‌هایی در حال و هوای موسیقی راک شکل گرفت و ساختار آن بر پایه‌ی اصول بنیادین آن سبک‌ها است. هنرمندان این سبک موسیقی اشعار تیره و درون‌گرایانه را در تم آهنگ‌های خود اضافه کردند، برخی گروه‌های این سبک از موسیقی، زیرصداهایی حزن‌انگیز نیز در کار خود استفاده می‌کنند. دارک ویو برای توصیف گروه‌هایی گفته می‌شد که نوعی موسیقی تیره و اندوهبار مشتق شده از پست پانک و نیو ویو (گونه‌هایی از موسیقی راک) را اجرا می‌کردند.

دِد کَن دَنس Dead Can Dance که به صورت تحت‌اللفظی معنای «مرده‌ها می‌توانند برقصند» را می‌دهد، یک گروه موسیقی در سبک دارک ویو است که توسط برندن پری و لیزا جرارد در اوت ۱۹۸۱ در ملبورن استرالیا تشکیل شد. کارهای گروه شامل تم‌هایی از موسیقی خاورمیانه‌ای، آفریقایی، اسکاتلندی می‌باشد.

آلبوم در قلمروی خورشید رو به افول Within the Realm of a Dying Sun سومین آلبوم گروه موسیقی استرالیایی دد کن دنس است. این آلبوم با استفاده از گیتار و باس، منظره‌ای سینمایی و اغلب آخرالزمانی خلق می‌کند و ایده‌های عرفانی و مبارزات کهن‌الگوی حماسه‌های تاریکی را نشان می‌دهد.

 

Komod 78 Dead Can Dance