هفت‌برکه – راحله بهادر: حاج زینل زینل گراشی تاکنون نزدیک به ۲۰۰ واحد آپارتمان اجاره‌ای برای زوج‌های جوان ساخته است. پس از پایان پروژه‌های خال زینل ۱ و ۲ و ۳ در نقاط مختلف شهر گراش، ۲۴ واحد از پروژه ۸۰ واحدی خال زینل ۴ در کنار مسکن مهر گراش نیز افتتاح شد. 

جمعه شب چهارم خرداد ۱۴۰۳ با حضور جمعی از خیرین گراش و خانواده حاج زینل زینلی گراشی، پروژه خال زینل ۴ افتتاح شد. بخش عمده حاضرین را مردم و دوستان خال زینل تشکیل می‌دادند و کم‌کم شبانی، مدیر کل راه و شهرسازی لارستان؛ و محمود طاهرزاده، فرماندار گراش و همراهان به این جمع اضافه شدند. 

 حاج زینل زینلی گراش در سخنانی کوتاه در این مراسم گفت: «من قطره کوچکی از خیرین گراش هستم. تا حالا هم ۲۰ سال از خدا عمر اضافه گرفته‌ام و تا هر وقت زنده هستم به ساخت خانه برای جوان‌ها ادامه می‌دهم.»

پروژه خال زینل ۴ در زمینی به مساحت بالغ ۳ هزار متر مربع و با زیربنای ۱۲ هزار متر مربع در پنج بلوک ساخته شده است. در این مرحله ۲۴ واحد از ۸۰ واحد خال زینل ۴ افتتاح شد و تا پایان امسال قرار است همه ۸۰ واحد تکمیل و به زوج‌های جوان واگذار شود. 

از سال ۱۴۰۱ با تاسیس خیریه نیک‌اندیشان گلستان، مدیریت پروژه‌های خیریه خال زینل با این موسسه است. دکتر احمد عبداللهی، رییس هیات مدیره خیریه گلستان، با یاد همه شهدا به ویژه شهید حمید زینلی گراشی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: «خال زینل بزرگ‌ترین آدم دنیا نیست اما یکی از دوست‌داشتنی‌ترین آدم‌های دنیا است. گراشی‌ها مثلی دارند که «خونه یعنی خون دل» و خال زینل با ساخت این خانه‌ها سعی کرده است که خون دل جوان‌های در آغاز زندگی مشترک را کمتر کند.»

موسسه خیرین گلستان در این مراسم از حاج زینل زینلی بانی خیر، مهندس سعید فرهادی مشاور پروژه، مهندس قدرت فانی رییس اداره برق، حاج علی قنبری پیمانکار پروژه و حمید قنبری مدیر مجتمع‌های خال زینل برای همکاری در ساخت این پروژها با اهدای لوح تقدیر تشکر کردند. 

تاکنون بیش از ۲۵۰ زوج جوان زندگی مشترک خود را از خانه‌های خال زینل شروع کردند و ۶۰ زوج دیگر نیز در نوبت هستند. 

Zeynali 01

مسکن، آب و ورزش، اولویت کار خیر در گراش است

حسن شبانی، مدیر کل راه و شهرسازی لارستان، در سخنانی کوتاه گفت: «حضرت علی می‌فرماید نیازمندی‌های مردم به شما نعمت است. کسی که پول دارد خیر نیست، خیر بودن همت بلند می‌خواهد. در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان تا امروز ۴۰۰ کیلومتر راه را با کمک خیرین ساخته‌ایم یا در حال ساخت است.»

شبانی گفت: «این مجموعه با بهترین مصالح و زیر نظر مهندسین مجرب ساخته شده است. زمین این طرح در قالب طرح ساماندهی در اختیار خیر گذاشته شد و در فرصت کوتاه این مجموعه به سرانجام رسید. برای زوج‌های جوانی که در ابتدا راه زندگی هستند، مشکل مسکن یکی از بزرگترین مشکل‌هاست که امیدوارم همچنان با خیر همکاری داشته باشیم و بتوانیم یکی از نیازمندی‌های مردم را رفع کنیم.»

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، نیز گفت: «گراش شهر خیرین اما خیرین گمنام است. خانواده شهدا و خیرین دو بال ما و افتخار این شهر هستند. این همت بلند خیرین باعث شده است بخشی از بار از دوش ما دولتی‌ها برداشته شده است.»

فرماندار گراش در مورد اولویت کار خیر در گراش گفت: «در کنار بهداشت و آموزش، حوزه مسکن، آب و ورزش اولویت گراش است. ما امروز شاید دیگر نیاز به مدرسه و مسجد نداشته باشیم. اولویت ما مشخص است مسکن، آب و ورزش؛ و دست خیرین مانند حاج زینل که برای کار خیر مشورت می‌گیرند را می‌بوسیم.»

فرماندار گراش با اشاره به شهادت رییس دولت گفت: «دولت در نظام جمهوری اسلامی هزینه‌هایی داده است. که سیدالشهدای خدمت همین خط خدمتگزاری به محرومین را دنبال می‌‌کرد. یادم است در سفر رییس‌جمهور به استان فارس ایشان گفتند تعطیلات پنجشنبه و جمعه برای مردم است نه برای مسئولین و مشی ما هم باید همین باشد.»

تاسیس موسسه گلستان برای مدیریت پروژه‌ها

به گفته‌ی حاج حسن حسینی، موسسه‌ی خیریه‌ی نیک‌اندیشان گلستان در سال ۱۴۰۱ تاسیس شد و پروژه‌های خیریه‌ی حاج‌زینل زینلی، خیر نام‌آشنای گراشی، به مدیریت و نظارت این موسسه انجام می‌شود. در تازه‌ترین افتتاح یک طرح خیریه، حاج‌ زینل سراغ ساخت یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز جامعه، یعنی تامین مسکن برای زوج‌های جوان رفته است و این کار گام بزرگی برای حمایت از آنها در آغاز زندگی‌شان است. چهار پروژه‌ی مسکن حاج ‌زینل زینلی که «خال ‌زینل» نام دارد با هدف حمایت از زوج‌های جوان ساخته شده‌اند و ارزش وقفِ این کار در گرانی حیرت‌آور مسکن در روزگار حاضر، بر کسی پوشیده نیست.

حسینی درباره‌ی مشخصات این چهار پروژه می‌گوید: «از دوازده سال قبل، پروژه‌ی مسکن خال‌زینل شروع شد. پروژه‌ی اول ۱۰ واحدی و در خیابان نیایش بود. پروژه‌ی دوم ۲۵ واحدی و در انتهای خیابان بسیج، روبه‌روی کوچه‌ی درمانگاه حضرت ابوالفضل (ع). پروژه‌ی سوم ۵۰ واحدی در شهرک فرهنگیان، خیابان گلستان ۵؛ و پروژه‌ی چهارم به نام خال‌زینل ۴ در انتهای خیابان عاشورا واقع در مسکن مهر گراش. در مورد پروژه‌ی چهارم، سه زمین اول را خودش خریداری کرد و زمین چهارم را دولت و وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت واگذار کرد. هدف از این چهار پروژه، تسهیل در ازدواج زوج‌های جوان به منظور اجاره به آنها با نرخ پایین به مدت سه سال است.»

کمک‌های بعدی در راه است

حسینی می‌گوید: «این پروژه اتمام مسکن‌سازی خیریه با نام خال‌زینل نیست و ساختمان بعدی در راه ساخت است.» او اضافه می‌کند: «انشاالله پس از به اتمام رسیدن پروژه‌ی ۸۰ واحدی چهارم در خیابان عاشورا، پروژه‌ی خال زینل ۵ هم که در انتهای خیابان بسیج قرار دارد و مالکیت زمین نیز با خود آقای زینلی است، شروع می‌شود.»

در کارنامه‌ی کارهای نیک حاج‌زینل زینلی، ساختمان‌های خیریه‌ی دیگر و کمک به بخش درمان شهر نیز چشمگیر است. حسینی در این‌باره می‌گوید: «یک پروژه‌ی دیگر، احداث ساختمان ۱۶ واحدی برای اساتید و دانشجویان متاهل در دانشکده‌ی علوم پزشکی است که کار ساخت آن از خرداد سال گذشته شروع شده است. کمک‌های حاج‌زینل به بیمارستان گراش نیز شامل کمک‌هزینه‌ی خرید دستگاه رادیوتراپی که بار اول در سال ۹۶ خریداری شد؛ کمک برای خرید دستگاه سیتی آنژیو قلب؛ کمک به برگزاری همایش سالیانه‌ی سرطان‌شناسی و کمک به هزینه‌های درمان افراد نیازمند و فقرا است که تنها بخشی از این کمک‌ها را اسم آوردم.»

این عضو هیئت امنا خیریه‌ی گلستان می‌گوید: «حاج‌زینل زینلی در خنج و چند شهر دیگر هم کارهای خیریه‌ی زیادی انجام داده است که تمایلی به صحبت درباره‌ی آنها ندارد.»

توجه به افراد نیازمند بومی

رحمت مهیایی، مدیر عامل این خیریه، هم از ساختمان‌های خیریه‌ی دیگری که حاج ‌زینل ساخته می‌گوید هدف از ساخت این بناهای خیریه باز کردن گرهی از گرفتاری مالی افراد نیازمند بومی است. یکی از این ساختمان‌های خیریه سال‌هاست محل تامین معیشت زنانی است که برای گرداندن چرخ زندگی خودشان با حمایت این مرکز مشغول به کارند. مهیایی درباره‌ی این مرکز می‌گوید: «پروژه‌ی خیریه دیگر ساخت مرکز خیریه‌ی بانوان نیک‌اندیش واقع در خیابان شهید صیاد شیرازی است که حاج حسین سعادت اسکلت آن را بنا گذاشت و اتمام آن با حاج‌زینل بود و در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد. در این مرکز زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و نیازمند، با خوداشتغالی و حمایتِ مرکز مشغول به کار هستند و خرج زندگی‌شان را تامین می‌کنند. یک پروژه‌ی دیگر، ساختمان خیریه‌ی امام علی‌ابن‌ابیطالب(ع) واقع در کوچه‌ی کناری داروخانه‌ی بهادر است. هدف از این مرکز کمک به ایتام و نیازمندان محلی و اعطا تسهیلات قرض‌الحسنه به اقشار نیازمند است.»

توسعه‌ و آبادانی گراش مرهون مشارکت خیرین در همه‌ی زمینه‌ها است و چه می‌توان گفت جز اینکه سایه‌ی سخاوت خیرینِ بزرگ و کوچک این شهر، پرآوازه یا گمنام، از سر گراش کم مباد.

شرایط سکونت در آپارتمان‌های خال زینل 

با توجه اجاره‌های ناچیز پروژه‌های خال زینل، افراد زیادی متقاضی سکونت در این مجتمع‌ها هستند. رحمت مهیایی در مورد شرایط اجاره پروژه‌های خال زینل گفت: «با تاکید و بر اساس نیت بانی خیر، خانه‌ها در اختیار زوج‌های گراشی مستحق زیر ۳۰ سال قرار می‌گیرد و ما در این مورد اختیار مطلق نداریم.»

متقاضیان پس از ثبت‌نام اولیه در هیات مدیره بررسی می‌شوند: «مهمترین نکته این است که خانه‌ها به افراد مستحق تعلق بگیرد. همچنین زوج‌ها هر دو هم مرد و هم زن باید گراشی باشند. بعد از شرایط اولیه، موضوع در هیات مدیره مطرح می‌شود و و برای این مورد ما تحقیقات محلی می‌کنیم که افراد صلاحیت عمومی هم داشته باشند و مثلا معتاد نباشند. مدت اجاره برای سه سال است و قابل تمدید نیست. این شرایطی است که بانی خیر تعیین کرده و ما شرعا باید آن را رعایت کنیم.»

هیات مدیره‌ای بدون خال زینل

هر چند خیریه گلستان مدیریت ساختمان‌های احداث شده حاج زینل زینلی گراشی  را بر عهده دارد اما خود او نقشی در هیات مدیره خیریه ندارد. مرحوم حاج حسن سراجی از جمله کسانی بود که نقش اصلی را در تاسیس خیریه گلستان داشت و پس از او در حال حاضر رحمت مهیایی مدیرعامل خیریه نیک‌اندیشان گلستان است.

مسیری که خال زینل شروع کرده است می‌تواند چراغ راه دیگر خیرین گراش باشد. هر چند خود حاج زینل زینلی می‌گوید: «بعضی‌های دیگر هم سعی کردند این کار را بکنند اما هم ساختن و هم نگهداری خانه‌ها دردسر زیادی دارد و کسی همکاری نمی‌کند.»

 

ویدیو را در یوتیوب ببینید: