هفت‌برکه: «قصه‌ی اصلی سینما فرهنگ گراش بحث تجهیزات است و باید به طور کلی تغییر کند و نوسازی شود. ما همین جا قولش را می‌دهیم.» این قولی بود که حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سفر نیم‌روزه‌اش به گراش در عصر جمعه ۲۸ اردیبهشت، در سینما به هنرمندان داد و مورد استقبال گرم هنرمندان قرار گرفت. سینمای گراش از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون تعطیل است (اینجا و اینجا).

افشار: خیر توقع دارد که دولت هم به تعهدش عمل کند

یک بخش از برنامه‌ی سفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد به گراش، که به همراهی عبدالرسول موسوی‌نژادیان، معاون هنری، و صمد سلیمانی، مسئول امور شهرستان‌ها انجام شد، بازدید از سینما فرهنگ گراش و برگزاری یک نشست با هنرمندان در این مکان بود. سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، در ابتدای سخنش گفت: «دلیل انتخاب سینما برای این جلسه این است که خواستیم تراژدی سینما حاکم بر جلسه باشد.»

عبدالرضا افشار، یکی از هنرمندان گراش و نماینده خیر سینما، نیز به کمبودهای جدی تجهیزاتی و نیاز به اعتبار برای تامین آنها صحبت کرد و گفت: «در رابطه با تجهیز سینما خیر تا اینجا کمک کرده اما از اینجا به بعد کمک اداره‌ی کل را طلب می‌کند. توقع خیرین این است که وقتی یک بخش از کار را به عهده می‌گیرند، دولت هم به تعهدات خودش عمل کند. الان همینطور که مشاهده می‌کنید، وضعیت دیوارپوش‌ها، سیستم صوتی و پخش فیلم اصلا خوب نیست.»

مدیر کل: ما بودجه عمرانی ندارد، اما سه میلیارد تجهیزات می‌دهیم

مدیر کل ارشاد در پاسخ به صحبت‌های رییس اداره و نماینده خیر، برای تامین تجهیزات قول داد اما بحث بهسازی و عمرانی سینما را به خود شهرستان محول کرد. او گفت: «قصه‌ی اصلی سینما فرهنگ گراش بحث تجهیزات است و باید به طور کلی تغییر کند و نوسازی شود. ما همین جا قولش را می‌دهیم. مطالبه‌ی اصلی سه شهرستان لار، خرم‌بید و بوانات هم تجهیزات است. ما برای تجهیز این سالن و سالن پلاتو قول مساعد می‌دهیم. بحث تجهیزات شامل پرده‌ی سینما، پروژکتور، سیستم صوتی و عایق‌بندی با ما. آقای فتحی درخواست را بزنند به اداره‌ی کل و پیگیری کنند و ما تجهیزات را اختصاص می‌دهیم.»

به گفته‌ی مدیر کل، اداره کل فرهنگ و ارشاد برای مسائل عمرانی نمی‌تواند بودجه‌ای اختصاص دهد، اما همین تامین تجهیزات، نیز حدود سه میلیارد تومان هزینه می‌برد. مدیر کل در ادامه افزود: «مسئله‌ی اصلی این سالن، سقف آن و تجهیزات مربوط به آتش‌نشانی است که تا نصب نشود باقی تجهیزات نمی‌تواند تخصیص یابد و باید حداقل‌های استاندارد فراهم شود. وزارت به ما بودجه نمی‌دهد، فقط تجهیزات می‌دهد و خودشان هم می‌آیند نصب می‌کنند.»

مدیر کل اختصاص این تجهیزات را مشروط به انجام کارهای عمرانی و تاییدیه‌ی کمیسیون ماده ۸ کرد: «البته اول باید از شهرداری پیگیری کنید و شما باید تاییدیه کمیسیون ماده‌ی ۸ را بگیرید. ما می‌توانیم ردیف تجهیزات را پشتیبانی کنیم. اینجا هم بحث ایمنی و تجهیزات آتش‌نشانی را دوستان کمک کنند. مثلا در مورد سیستم آب‌پاش این کمیسیون باید تایید کند.» در ادامه، مدیر کل و معاون هنری او، موسوی‌نژادیان، نکاتی را در مورد ایمن‌سازی و تاییدیه‌های آتشنشانی و اداره کل راه و شهرسازی بیان کردند که پیش از این در خبرهای هفت‌برکه برشمرده شده است.

قول فرماندار گراش برای اختصاص بودجه دولتی

با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و هیات همراهش در همایش هشتمین آفتاب، فرصتی بود که او با مسئولان شهرستان نیز به صحبت بپردازد. در یکی از این صحبت‌های غیر رسمی، طاهرزاده، فرماندار گراش، قول داد که از محل بودجه‌های دولتی برای سینما مبالغی را اختصاص دهد.  

با این روند سینما گراش سه مرحله دیگر پیش‌رو دارد، بهسازی ساختمان، تجهیزات جدید و در نهایت تعیین بهره‌بردار، مراحلی که معلوم نیست چقدر زمان ببرد. 

14030230 Qanei Cinema