هفت‌برکه: نصب تابلوی مسافت شرعی شهر لار در جاده گراش – اوز واکنش‌هایی را در فضای مجازی گراش به دنبال داشت.

هفت‌برکه این موضوع را از ادارات مختلف پیگیری کرد و به نظر می‌رسد نصب این تابلو از سوی نهادهای مذهبی لار برای مشخص کردن مسافت شرعی شهرها است، ولی هماهنگ نکردن با مسئولین گراش برای نصب تابلو حساسیت شهروندان را در پی داشته است. 

Tang Jadeh 01

مهندس تنهایی‌پور از اداره کل راه و شهرسازی لارستان در پاسخ به هفت‌برکه گفت: «نصب تابلوهای مسافت شرعی در شهرهای مختلف انجام می‌شود و این کار ارتباطی با ادارات راه و شهرسازی ندارد. ممکن است دفتر امام جمعه، سازمان تبلیغات یا حوزه‌های علمیه تابلو را نصب کرده باشند.»

منصور یوسفی دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر گراش در مورد نصب این گونه تابلوها گفت: «برای مسلمان و شیعه‌ای که تکلیف شرعی دارد باید دو چیز مشخص باشه یکی حد ترخص است که حدود ۱۳۰۰ متر است که در اطراف شهرهای نصب شده است. یک موضوع دیگر مسافت شرعی است که بین ۲۳ تا ۲۵ کیلومتر است که از آنجا نماز و روزه شکسته است این تابلوها در اکثر شهرها در حال نصب است و مشکلی ندارد.»

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد غلامی مسئول دفتر امام جمعه گراش گفت: «برای نصب این تابلو با دفتر امام جمعه گراش هماهنگی نشده است. قبلا تابلوهای حد ترخص نصب شده است اما به نظر می‌رسد در نصب تابلو مسافت شرعی کج سلیقگی شده است و در دو شهر به هم چسبیده هر کسی می‌تواند مسافت شرعی محاسبه کند.»

غلامی در مورد احتمال نصب تابلو مسافت شرعی گراش گفت: «برای گراش در پنج مسیر جاده چک‌چک، جاده اوز، گراش – شیراز و گراش – بندر و گراش – بستک ما مسافت شرعی داریم که تاکنون تصمیمی برای نصب تابلو نبوده است اما اگر لازم باشد می‌توان تابلو نصب کرد.»

به گزارش هفت‌برکه هر چند حساسیت شهروندان در این مورد قابل تقدیر است اما باید توجه کرد این موضوع ارتباطی با تقسیمات کشوری و محدوده شهرها ندارد و تنها راهنمایی برای نشان دادن نحوه انجام واجبات شرعی است.

Tabloo 03

 تکمیلی خبر : تابلو بحث‌برانگیز جمع‌آوری شد

▫️بر اساس تصاویر ارسالی شهروندان تابلوی مسافت شرعی لار که در جاده گراش – اوز امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ جمع‌آوری شد.

▫️هر چند هنوز مشخص نیست که چه نهادی این تابلو را نصب کرده است اما چون این تابلو بدون هماهنگی با مسئولین گراش نصب شده بود، جمع‌آوری شد.