هفت‌برکه – نوریه بلبل: همایش هشتمین آفتاب در روزهای آخر اردیبهشت در حسینه‌ی ابوالفضل (ع) آغاز به کار کرده است. این همایش در پنج شب از پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت تا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان همشهری‌ها و عاشقان به امام رئوف است. این همایش با شبیه‌سازی هنری صحن انقلاب از حرم مطهر امام رضا (ع) در حیاط حسینیه‌ی ابوالفضل گراش برگزار می‌شود.

شب اول  پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ مشهدی کوچک در دل گراش که این شب‌ها مهمان کسانی است که از حرم امام رئوف دور مانده‌اند. حسینیه‌ی ابوالفضل ده سال است که میعادگاه کسانی‌اند که با پای دل به دیدار امام رضا (ع) می‌روند و همان جمله‌ی شاعر که می‌گوید: «بُعد منزل نبود در سفر روحانی»

Atab 01

قرآن که شروع می‌شود کمی از شور فضا کم می‌شود و همه با نگاه قاری را دنبال می‌کنند تا کمی آیه‌های قرآن مرهم دل‌های دور مانده‌شان از حرم باشد. عبدالرضا ابراهیمی قاری و حافظ قرآن گراشی شروع کننده‌ی میزبانی شب اول بود.

مجری که تسلط زیادی در گرداندن مراسم و همایش دارد، کمی شور از دست رفته‌ی مردم‌ حاضر در حیاط حسینیه را دوباره برمی‌گرداند. حسین خرم‌نژاد این شب‌ها صحنه‌ی همایش را اداره می‌کند. خرم‌نژاد با فن‌بیان و شیوایی کلامش مردم را با صلوات خاصه‌ی امام رضا (ع) که از بلندگوهای حیاط شنیده می‌شود، همراه می‌کند. زنی در گوشه‌ای از حیاط با اشک‌هایی که به مهمانی چشم‌اش آمده‌اند و نگاهی که به آسمان دوخته است کمی فضا را روحانی‌تر می‌کند همه چیز برای وصل شدن مهیاست.

کم‌کم مراسم شکل رسمی‌تری به خودش می‌گیرد و بچه‌ها هم در این مهمانی کمی میزبانی می‌کنند، پسر بچه‌های نونهال و نوجوان گروه سرود راویان آفتاب به سرپرستی محمد رستم‌پور به صحنه می‌آیند و سرود می‌خوانند. قرار است تصاویری از مراسم به شبکه‌ی استان فارس پخش زنده برود پس همه حواس‌شان به اجرا و مراسم است.

خادمان و برگزارکنندگان مراسم برای تکمیل شدن حال و هوای حسینیه ابوالفضل (ع) به صحن انقلاب، پرچم متبرک و مزین شده به نام امام رضا (ع) را بر بالای گنبد طلای شبیه‌سازی شده به اهتزاز در می‌آورند و پخش شدن صدای نقاره‌ها از بلندگوهای حیاط جان تازه‌ای به مردم می‌دهد. سیدمجتبی معصومی که یکی از پیرغلامان اهل‌بیت (ع) است به همراه آقای مطیفی پرچم را به اهتزار در می‌آورند.

کودکان باز هم صحنه را به دست می‌گیرند، بچه‌های مهدالرضا گراش شعری کودکانه می‌خوانند. بچه‌ها مانند رنگینک‌های نشانده شده در ظرف روی صحنه‌ی اجرا به صف شده‌اند. بچه‌ها با لباس فرم‌ سبز رنگ‌شان مانند خرماهای کال و نرسیده‌ای هستند که در زیر سایه‌ی امام هشتم (ع) قرار است رسیده بشوند. مربی جلوی آنها می‌ایستد و آنها را با هم هماهنگ می‌کند تا کمی شور بچگی‌شان آرام بشود و سرود بخوانند.

ماندانا منصوری هم به قافله‌ی میزبانی کودکان می‌پیوند و دکلمه‌ای می‌خواند. ماندانا خواند و دل‌های پرکشیده برای صحن انقلاب حرم امام رضا (ع) دوباره در آسمان دلتنگی‌شان اوج گرفتند و به سوی مشهد پر کشیدند.
‌‌‌
سرهنگ جابر مهدیار دبیر کانون خدمت رضوی استان فارس که این روزها و شب‌ها در گراش به مناسبت دهه کرامت سرش شلوغ است از خدماتی که آستان قدس رضوی و کانون خدمت رضوی استان فارس در استان و شهرستان انجام داده‌اند برای مردم صحبت کرد. مهدالرضا، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، مشاوره در زمینه‌های مختلف، تامین جهیزیه، اعزام زائر اولی‌ها،کلاس‌های تابستانه و تقویتی رایگان، توزیع غذا و تبرکی‌های حرم از سری کارهای این کانون در سراسر استان است که ما شاید کمی از آنها بی‌خبر باشیم.

سرهنگ جابر مهدیار: ما به عنوان آستان قدس رضوی خودمان را مسئول می‌دانیم که ارائه خدمت بدهیم و خدمت کنیم.

‌یک. مهدالرضا که تقریبا چند سالی است در گراش فعالیت خودش را شروع کرده است و تا الان خیلی از کودکان گراشی سر کلاس‌های آن حاضر بوده‌اند، گفت: «امسال در گراش حدود ۱۸۰ کودک سر کلاس‌های مهدالرضا حاضر بوده‌اند و حدود ۳۷۰۰ نفر در سراسر در استان فارس در مهدالرضا شرکت کرده‌اند. در سال‌های گذشته نزدیک به ۱۸۰۰۰ نفر را در این کلاس‌ها آموزش دادیم و سال‌ تحصیلی را گذرانده‌اند. تشکر از آموزش و پرورش گراش بابت این همکاری و کار موثری که انجام داده‌اند.»

دو. آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هم از سری کارهایی است که این کانون در دستور کار قرار دارد و درصورتی که خانواده‌هایشان به کانون مراجعه کنند با هماهنگی‌های لازم موجب آزادی افراد دربند می‌شوند. مهدیار توضیحاتی در رابطه با اینکه هزینه‌هایی که برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تامین می‌شود، گفت: «کسانی که به حرم مشهد مشرف می‌شود و نذورات خودشان را هدیه به حرم می‌کنند، همین نذورات در کشور پخش می‌شود و سهم استان فارس در دستان ما قرار می‌گیرد و به وسیله‌ی همین نذورات برای زندانیان اقدام می‌کنیم.»
«این کانون در سال گذشته آزادی حدود ۶۰۰ نفر که تقریبا ۱۸۰ نفر از آنها خانم‌ها بودند انجام داده است و در دهه‌ی کرامت امسال آزادی حدود ۶۰ نفر را فراهم کرده و به زودی به آغوش خانواده برمی‌گردند.»
«امشب به شما می‌گویم که اگر زندانی دارید که زیر ۵۰ میلیون تومان بدهکار است، ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که یک نفر به خاطر ۵۰ میلیون تومان در زندان بماند. این وظیفه‌ی ما و محبت امام رضا (ع) و لطف امام رضا (ع) به کسانی که در بند هستند، است.»

سه. موضوع مشاوره دادن که بحث داغ این روزهای جامعه است هم از دیگر خدماتی است که این کانون به مردم ارائه می‌دهد. مشاوره در زمینه‌ی؛ ازدواج، رفع اختلافات (زناشویی و طوایف و قومیت) و هرجا هر موضوعی که نیاز به مشاوره داشته باشد این کانون خدمتگزار مردم استان است.

چهار. موضوع ازدواج آسان و جهیزیه دادن که گراشی‌ها در این کار خیر از پیشگامان این فعالیت هستند از دیگر کارهایی است که این کانون در حال خدمت‌رسانی است. شرایط اهدا جهیزیه‌ی آسان شامل کسانی می‌شود که سطح درآمد آنها پایین است. تهیه‌ی چند قلم مورد نیاز از وسایل زندگی به ارزش ۵۰ میلیون تومان که کمک اهدایی از سمت حرم امام رضا (ع) ۲۵ میلیون تومان است و مابقی توسط خیرین تامین می‌شود.

پنچ. اعزام زائر اولی‌ها به مشهد مقدس که بعد از بررسی و تحقیق انجام می‌شود. کانون خدمت رضوی برای هر شهرستان سهیمه‌ی جداگانه در نظر می‌گیرد.
اردوهایی که به شکل مجردی دخترانه و پسرانه که به صورت دسته جمعی برگزار می‌شود و طبق اختیارات و امکاناتی که کانون دارد می‌توانند راحت‌تر به زیارت امام رضا (ع) بروند و خدماتی نیز به آنها ارائه بکنند.

‌شش. کلاس‌های تابستانی و تقویتی رایگان برای تمام کسانی که فرزندانشان احتیاج به کلاس تقویتی دارند در اماکن متعدد شهرستان وجود دارد و کانون این امکان را دارد که کمک کند همانطور که در سطح استان در حال اجرا و برگزاری است.

هفت. کانوان بانوان خدمت رضوی طرح و برنامه‌ی متنوعی دارد و در هرجا که نیاز باشد خانم‌ها به طور مستقیم با آنها می‌توانند ارتباط بگیرند.

‌هشت. این کانون در استان مواد غذایی و اطعام رضوی را نه به عنوان صدقه و نه به عنوان کسی که نیازمند است بلکه به عنوان تبرکی امام رضا (ع) توزیع می‌کند در اختیار مردم استان و شهرستان قرار می‌دهد.


‌‌‌احسان حسین‌شیری مداح و ذاکر نام‌آشنای گراشی با نوای گرمش داغی این دوری از حرم را تازه‌تر کرد. حسن‌شیری خواند اما بعضی‌ها با او اشک ریختند، بچه‌ها در این قصه‌ی اشک‌ها صحنه‌ی لبخندها را اجرا می‌کردند. آنها در حیاط حسینیه می‌دویدند و شادی می‌کردند.

آخر برنامه یعقوب صادقی که یکی از فعالان حوزه‌ی مذهبی در گراش است میزبانی شب اول را به پایان رساند. صادقی از فعالیت‌های خداپسندانه‌‌ی ستاد جهیزیه‌ی آسان و ازدواج آسان که سال‌هاست در گراش فعالیت می‌کند، صحبت کرد.

‌شعار ستاد جهیزیه‌ی آسان: جهیزیه‌ی آسان برای ازدواج آسان|سری بعد برای اشتغال جوانان اقدام خواهیم کرد.

«سال ۱۳۹۲ متوجه شدیم که خیلی از جوانان برای ازدواج کمی دلسرد هستند، موانع را که بررسی کردیم یکی از آنها تهیه‌ی جهیزیه بود، که به لطف خدا و با همکاری خیرین محترم آنچه را که برای یک زندگی ضروری است را تهیه می‌کنیم و در اختیار زوج‌ها جوان گراشی قرار می‌دهیم.»

«تا الان حدود ۷۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان شهرستان گراش اهدا شده و این جهیزیه‌ها همه از کمک‌های مردمی بوده است. جهیزیه‌ها شامل یخچال، لباسشویی، اجاق‌گاز، جاروبرقی، فرش، پتو و ظروف آشپزخونه است و حدود ۲۰۰ نفر در نوبت هستند برای جهیزیه و ثبت‌نام کرده‌اند.»
«جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ما هشت سری به نام حضرت امام رضا (ع) به زوج‌ها تقدیم می‌کنیم.»
«این ستاد به صورت قانونی به ثبت رسیده است و شماره حساب هم دارد.»

برنامه‌ی شب اول به پایان رسید اما ماجرای مردم و امام رضا (ع) تا همیشه برقرار است و همیشگی است. چهار شب دیگر امام رضایی‌های گراش در حیاط حسینیه ابوالفضل(ع) دور هم جمع هستند.