بستن

جایزه احمد اقتداری به پژوهش‌های برگزیده خلیج فارس اهدا می‌شود

هفت‌برکه: دهم اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی ایران، «روز خلیج فارس» نامیده شده است. نام خلیج فارس در طول قرن‌ها بر روی آب‌های بین المللی دریای پارس گذاشته شده است. با این حال، این نام در طول تاریخ محل مناقشه کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. دهم اردیبهشت همان روزی است که سپاهیان حکومت صفوی به فرماندهی امام‌قلی‌خان، پرتقالی‌ها را از خاک هرمز بیرون راند و به حاکمیت بیگانه بر بخشی از خاک ایران پایان داد.

با درگذشت احمد اقتداری در بیست و هفتم فروردین‌ماه ۱۳۹۷ و مراسم تدفین ایشان در گراش، همه‌ساله ضمن گرامی‌داشت او، جایزه‌ای نیز برای ترویج جنوب‌پژوهی به صورت دوسالانه در نظر گرفته شده است. صادق رحمانی، دبیر این جایزه، در گفت‌وگو با خبرنگار هفت‌برکه گفت: «امسال نخستین دوره این جایزه دوسالانه در روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت در سالن دفاعیه دانشکده علوم پزشکی برگزار خواهد شد.»

 

دبیر جایزه علمی احمد اقتداری افزود: «پس از فراخوان آثار متعددی به دبیرخانه رسید و سه داور با تحصیلات تخصصی به ارزیابی آثار پرداختند. پنج نامزد معرفی شد که از این میان یک اثر حایز جایزه ۱۰ میلیونی خواهد شد.»

در مراسم پایانی جایزه دوسالانه احمد اقتداری که ساعت ۴ عصر با حضور فرهیختگان منطقه برگزار می‌شود، از چهار نامزد جایزه تقدیر و پژوهشگر برگزیده نیز اعلام خواهد شد.

برای هر دو سال، از یک پژوهشگر که در حوزه خلیج فارس فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی داشته است، با عنوان «فرهنگ‌یار خلیج فارس» تجلیل خواهد شد. برای این دوره، احمد حبیبی، نویسنده و پژوهشگر منطقه بستک هرمزگان، برگزیده شده است.

در بخش جنبی مراسم، ساعت ۳ عصر، مستند پژوهشی «سدید: پدر خلیج فارس‌شناسی» که در واحد تولید مستند صدا و سیمای مرکز خلیج فارس تهیه و تولید شده است به نمایش گذاشته خواهد شد. تهیه‌کننده این مستند سعید ماندگاری، کارگردانی و تدوین آن با فرشید ایران‌پرست و مشاور آن مهدی ده‌دار است.

سدیدالسلطنه کبابی مینابی بندرعباسی، جزو نخستین پژوهشگرانی بود که به مطالعه فرهنگ، آداب و رسوم و سیاست شهرهای حاشیه خلیج فارس همت گماشت و چندین کتاب را در این زمینه به نگارش در آورد. احمد اقتداری به تصحیح و تحشیه کتاب‌های او پرداخت که کتاب «سفرنامه سدیدالسلطنه» از جمله آن است.

به جز جایزه اصلی، دو جایزه‌ی جنبی هم در این مراسم معرفی خواهد شد. در بخش جنبی مراسم نیز نمایشگاهی از کتاب‌های مرتبط با موضوع جایزه برگزار خواهد شد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top