بستن

رییس شورا: از ما توقع شق‌‌القمر نداشته باشید

هفت‌برکه: شورای ششم دوره کارآموزی را طی کرده است و حالا جوان‌هایی که سال ۱۴۰۰ جوان‌ترین شورای ادوار گراش را تشکیل داده‌اند با واقعیت‌ها آشناتر شده‌اند. در مصاحبه روز شورای ۱۴۰۳ در آستانه سال آخر شورای شهر سعی کردیم به جای پروژه‌ها در مورد طرح‌های زیربنایی شهر بپرسیم، از جمله طرح تفصیلی، طرح جامع، طرح آب‌های سطحی، نیروی انسانی و درآمد پایدار در شهرداری. علیرضا دانشور، رییس شورای ششم، که قرار بود یک سال رییس باشد، در سومین سال حضور خود بر صندلی ریاست معتقد است با توجه به شرایط موجود و مشکلات به‌جامانده از دوره‌های قبل، نباید از شورای شهر توقع «شق القمر» داشت و این که چند پروژه مثل طرح تفصیلی هم به نتیجه برسد کار بزرگی است. 

  

هفت‌برکه: الان به سال آخر شورا نزدیک می‌شویم. فکر می‌کنید در سال سوم، مهم‌ترین کارهایی که انجام شده است چیست و در سال چهارم هدف‌گذاری شما بیشتر در چه بخشی است؟

دانشور: ما بیش از ۶۰ درصد بودجه‌ی شهرداری را در مسائل عمرانی هزینه کردیم. شهر وسیع و بودجه و اعتبارات محدود است و کار مفید این است که ما و شهردار هزینه‌های جاری‌مان را مدیریت و صرفه‌جویی کنیم. ما بر خلاف شهرداری‌های دیگر هستیم و با مدیریت شهردار، بودجه بیشتر در بحث عمرانی هزینه شده و این را برگ برنده‌ی خود می‌دانیم. می‌توانید استعلام بگیرید. ادوار قبل هم زحمت کشیده‌اند و ما هم تشکر می‌کنیم. از لحاظ متراژ آسفالت چه در معابر و چه در خیابان و بافت فرسوده خیلی بیشتر و ویژه‌تر این قضیه را دنبال کردیم و کما اینکه در برنامه‌های سال آتی هم قصد داریم که بیشتر شود. چه شهرک‌های جدید و چه شهرک‌هایی که از قبل رها شده؛ کانیواها، معابر آب؛ برنامه داریم به طور ویژه. پارسال یک تحول ویژه داشتیم.

هفت‌برکه: خیلی جاها بحث بهسازی بوده و معبر جدیدی نداشتیم و خیلی بخش‌ها نیاز داریم معابر جدیدی ایجاد شود و نداریم.

دانشور: البته این حرف شماست. بخش کلات بهسازی نبوده و عملا احداث شده. کاری که از لحاظ فنی و هزینه دوره‌های قبل در آن مانده بودند و ما دوست داریم اگر فضا وجود داشته باشد با اهمیت ویژه سمت آن برویم. شاید بگویید خیابان ساحلی باید احداث شود. خب یک سری گیر و دارهای اداری و بحث مالک وجود دارد. نه اینکه ما نخواهیم و ما داریم دنبال می‌کنیم. ولی گره‌ها را تک به تک بخواهی باز کنی و با مالکین ارتباط بگیری و هموار کردن مسیر و بعد وارد احداث یک جاده بشوی نیازمند زمان است. ما همین که طرح تفصیلی به نتیجه برسد و  اصلاح طرح جامع با هماهنگی دفتر شهری و معاون استاندار در دستور کار است. اما بحث بهسازی باید در اولویت می‌بود. و اهمیت بهسازی را بحث کرده‌ایم و در سال آینده که لیست آن موجود است. بعضی جاها شهردارهای ادوار قبل یک لاین از مثلا شهرک ایمان آسفالت ریخته‌اند و رها شده و کانیوا و لاین دوم و چیزی در آن مشخص نیست. این شاید به دید شما احداث نباشد. اما من آن را نوعی احداث می‌دانم. ما اگر بتوانیم لاین دوم را بزنیم و مسیر آب را مشخص کنیم. آن مسیر دارد ساخت و ساز طرح وزارت ملی مسکن می‌شود. از سوی دیگر شهرک‌ها افزایش جمعیت و ساخت و ساز دارند و در مسیر دانشگاه هم هست و یک لاین جوابگو نیست. یا مثلا بلوار فلسطین؛ ما برای یک ساختمان بیش از چهار جلسه مذاکره کردیم.

هفت‌برکه: بحث زمان مهم است.

دانشور: بحث زمان بعضی جاها واقعا از دست ما خارج است. مثلا شما مالک یک باب زمین یا واحد در خیابان ساحلی هستید. اول اینکه من باید آنجا طرح مصوب داشته باشم.

هفت‌برکه: خب طرح مصوب هم به شورا برمی‌گردد.

دانشور: به شورا برمی‌گردد، ولی ما داریم مسیر را هموار می‌کنیم طرح را یک جا ببینیم. یعنی اینکه بیاییم در اصلاح طرح جامع آنجا را ببینیم و بعد می‌توانیم خیلی راحت‌تر با مالکین وارد مذاکره بشویم. ما تا به امروز نخواسته‌ایم از لحاظ مراجع قانونی وارد شویم یا شکایت کنیم. مثلا ملکی هزار تومان است ولی تا اسم شهرداری می‌آید شما می‌گویید یک میلیون تومان. شورا یک ضوابطی دارد و قیمت کارشناسی هست و ما نمی‌توانیم چشم‌مان را روی ضوابط و قوانین ببندیم و بگوییم فقط طرح مصوب. طرح ما که خیلی وقت است آماده است. ما این کار را تا امروز نکرده‌ایم و دیگر هم نخواهیم کرد. می‌خواهیم یک مسیری پیش روی مردم بگذاریم تا خودشان بیایند.

هفت‌برکه: بعضی طرح‌ها هست که واقعا زیرساختی است، نمونه‌اش طرح تفصیلی که از لحاظ قانونی باید ۶ ماهه مصوب شود اما الان ۸ سال است طول کشیده است

دانشور: الان این طرح توی ده سال است. شما اول جواب این سوال‌تان را از هشت سال قبل از ما بپرسید. ولی ما این قول را می‌دهیم و تضمین هم می‌کنیم. گراش متاسفانه یک سری افراد سودجو یا منفعت‌طلب ارتباط‌هایی دارند؛ سنگ‌اندازی و نامه‌نگاری می‌کنند و گاهی تهمت‌هایی می‌زنند تا کار مدام وقفه بیفتد تا بر اساس خواست و منافع افراد خاص و نه منافع مردم بسته شود و دنبال آن بازدهی زمانی هستند. با همت و همراهی همه‌ی همکارانم  در شورای شهر و شهردار تا به امروز دلیل عدم بسته شدن [این است که] ما مقاومت کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم بسته شود و اجازه نداده‌ایم منافع کل مردم فدای منافع افراد خاصی شود. ما بر اساس وظیفه و مسئولیتی که داریم پیگیری کرده‌ایم. کسانی که دستی در این زمینه دارند می‌دانند که شما نمی‌توانید طرح تفصیلی را نبندید و بعد حرف از محدوده بزنید.

هفت‌برکه: به جز آن زمان سه سال در اختیار شما بوده و سه سال زمان زیادی برای طرح تفصیلی نیست؟

دانشور: شما بگویید زمان زیادی است اما اینجا هم گراش است و عرض کردم یک سری افراد هم هستند که متاسفانه با ارتباطاتی که می‌گیرند… من خدمت همه‌ی مسئولین هم شهرستان و هم استان [گفتم] و اولتیماتوم هم بهشان دادم و گفتم اگر تا یکی دو ماه آینده بسته نشود، یک سری صحبت‌هایی که نباید بگویم را می‌گویم و رسانه‌ای می‌کنم. باید طرح بسته شود و همه شورا و شهردار پشت این قضیه هستیم که بسته شود و انشالله قول هم گرفته‌ایم که نهایی شود، کما اینکه هفته‌ی آینده یکی دو تا جلسه پیرامون این موضوع است.

هفت‌برکه: به جز طرح تفصیلی، در طرح آب‌های سطحی هم همین مسئله را داریم که الان مدت‌هاست وضعیتش مشخص نیست.

دانشور: اینها را شما نمی‌توانید نقد به شورای حاضر بیاورید. وقتی طرح آب‌های سطحی شهردار و شورای وقت آمدند با یک آدم ضعیف که پول هم به او دادند. ما اگر بیاییم یک مشاور جدید بگیریم می‌گویند بیت‌المال حیف و میل می‌کنند. رئیس بحران قبلی آقای دکتر عبدالهی ما از ایشان قول یک هزینه‌ی بالای ۱۵۰ میلیارد تومان را گرفته بودیم که طرح آب‌های سطحی را ببندیم و شهرداری گراش واریز کند. ما داریم چوب ندانم‌کاری‌های آقایان را در ادوار قبل می‌خوریم. الان مشاور آماده، قرارداد آماده، هفتاد درصد کارش انجام داده و ما اگر سراغ یک مشاور جدید برویم حتما می‌گویند. در بحث آب‌های سطحی مشکل اصلی کار ضعف آن فردی است که شده مشاور طرح.

هفت‌برکه: در تفصیلی مشاور با شورا همکاری دارد؟

دانشور: طرح تفصیلی را ما رصد کردیم دیدیم مشاور پای کار است و همه‌ی مسائل است؛ عیب و ایراد از جای دیگری است؛ از یک سری افراد و گروه‌ها و فشارهای خاص است. ما آمدیم هم فشارها را خنثی کردیم, تازه مشاور را مجاب کردیم کارش را ادامه بدهد چون به او هم پول پرداخت شده است. اگر تا اتمام این شورا بتواهیم آب‌های سطحی یا تفصیلی را به نتیجه برسانیم کاری کرده‌ایم کارستان. چون ما را در باتلاق رها کرده‌اند و گفتند خودت را به فضای امنی برسان. اینطوری نمی‌شود.

هفت‌برکه : ولی در همین شورا هم سه سال گذشته است و سه سال زمان زیادی است.

دانشور: سه سال برای کسی که از ب بسم‌الله طرح آب‌های سطحی با امضای همان شورا و امضای همان شهرداری که شورا تعیین کرده، باشد و بعد وارد کار شود زیاد است. با مدیر کل قبلی ستاد بحران کشور ما جلسه گرفتیم ولی متاسفانه مشاورمان ضعیف است تا جایی که طرح شکایت و طرح دعوی از دادگاه کردیم که این طرح را به ما تحویل نمی‌دهد. یا بیاید بگوید من نمی‌توانم یا چیزهایی که ازش خواسته‌اند [انجام دهد] (استانداری نظارت می‌کند، کارگروه دارند؛ کارگروه می‌گوید عیب‌‌های طرح بچه‌گانه است) اگر ما ببندیم و قبول کنیم و بسته شود، فردا روز هر کسی بیاید جای ما می‌گوید: چرا شورا نیامده نظارتی بکند؛ طرحی بسته شده ولی هیچ چیز آن قابلیت اجرا ندارد. خب این به چه درد می‌خورد! حالا ما طرح آب‌های سطحی را هم بستیم؛ این ارزش ندارد.

هفت‌برکه: اگر بخواهیم بگوییم شورا در زمینه‌ی کارهای زیرساختی شهر کاری انجام داده، چه بوده است؟ طرح تفصیلی که گیر کرده…

دانشور: گیر نکرده! در کارهای زیرساختی همین بس که ما طرح تفصیلی را ببندیم، بزرگترین خدمت به مردم گراش است. ما به جِد دنبال این هستیم که این قضیه عن قریب انجام بشود. اگر نخواهد بشود هم آقای استاندار، هم معاونش، هم فرماندار، هم آقای امام‌جمعه، به همه گفته‌ام و حجت تمام کرده‌ام که این قضیه باید بسته شود چون ما هیچی پشت پرده نداریم. این که می‌آیند انگ می‌زنند؛ ما همه چیزمان شفاف است. استانداری؛ حراست اداره کل، حراست اینجا، فرمانداری، مراجع نظارتی، دفتر شهری، بازرس فرستاده‌اند، همه بررسی کرده‌اند و مثل روز همه چیز شفاف و در جهت منافع عامه‌ی مردم است. این طرح باید بسته شود…

هفت‌برکه: طرح دیگری که معطل مانده، طرح بافت فرسوده است. و این در جذب اعتبارات خیلی به ما ضربه می‌زند.

دانشور: مگر شوراهای قبل چند تا طرح بافت فرسوده داشته‌اند؟! سه سال است که ما بیشترین خدمات را به بافت فرسوده رسانده‌ایم. با افتخار می‌گوییم، بیشترین معبرگشایی، آسفالت و کانیواگذاری کرده‌ایم. اینها را با اسناد حتما برایتان ارسال می‌کنم و در ضمن دو تا طرح بافت هم در دست کار است، پروسه‌ی آن اداری است. این از سال دوم استارت خورده است و اتفاقا همین دیروز هم طرح اولیه‌اش را فرستاده بود و ما به آقای شهردار گفتیم مبلغی که طراح و مشاور درخواست داده به او پرداخت کنید که در کنار آن هم قیر و هم بودجه و هم اعتبار می‌دهند. طرح خانه‌های امام طرحی است که از دو سال قبل استارت زده‌ایم، یک سری گیرها داشت، بعد مشاور و طراحش عوض شد، اداره گفت طراحی که ما می‌گوییم باید طراحی کند؛ یک گیرهای اداری اینطوری؛ وگرنه ما دنبال این قضیه بوده‌ایم و هستیم و انشالله به اتمام می‌رسد و شما این را شک نداشته باشید، ولی ساز و کارهای اداری اینطوری پیش می‌رود.

 من دوست دارم این را بپرسم و بشنوم در بحث بافت فرسوده. مگر ما شورای ششم نیستیم؟ پنج شورا قبل از ما آمده‌اند خدمت کرده‌اند، شما باید بگویید مثلا شورای اول دو تا طرح مصوب در بافت داشته است؟ یا شوراهای بعد، به این شکل جلو بیایید. به نظر من همین که کلید زده‌ایم برگ برنده است، برای خودمان و همکاران‌مان. یعنی اینکه ما بی‌تفاوت نگذشته‌ایم که بیاییم قیر بافت را هم در کوچه‌ی سطح شهر هزینه کنیم. این برای ما افتخار است. بعد توقع از ما نباشد که ما شق‌القمر کنیم، نه ما ادعایی هم نداریم که مثلا شش طرح بافت فرسوده را به سرمقصد برسانیم. ما اگر بتوانیم در طول این دوره یک یا دو تا طرح را هم نهایی کنیم، افتخاری است اول برای کل مردم، بعد برای عزیزانی که در بافت هستند چون بودجه تزریق می‌شود کما اینکه تا به امروز هم از اعتبارات شهرداری، بدون اینکه یک وجب از قیر بافت جای دیگر هزینه شود، تا ریز آخر شخصا همه‌ی عزیزان شورا نظارت کافی و کامل را داشته‌اند که قبلا این مدل برخوردها و رفتارها نبوده. این را من به قولا خیلی قاطعانه می‌گویم چون من پرسیده‌ام از واحد عمران و فنی ما، اینها مثلا می‌گویند شورا نمی‌آمده بگوید درست است که قیر بافت است اما ما اینجا ضرورت نمی‌بینیم و باید بریزیم کمربندی. ما این کار را نکردیم.

هفت‌برکه: من بحث شما را کامل قبول دارم اما سوال من چیز دیگری بود. سوال من این بود که یکی از توقعاتی که از شورا بود این بود که کارهای زیرساختی باشد. آیا موردی است که بگویید این کار را در بخش زیرساختی انجام داده‌اید؟

دانشور: بزرگ‌ترین کار زیرساختی این شورا پیگیری و مصوب کردن شهرک هشتصد هکتاری بوده است. قاطعانه هم می‌گویم که بله، حمایت همه‌ی مسئولین بوده و در راس آن دنبال کردن خود شورا. اگر مردم این کار را به چشم کار زیرساختی در مجموعه‌ی گراش و شهرستان گراش نمی‌بینند، دیگر نظر شخصی خودشان است.

هفت‌برکه: اتفاقا کار زیرساختی هم است…

دانشور: دومین کار زیرساختی این است که ما داریم به جدیت و قاطعیت تمام، طرح تفصیلی که ده سال طول کشیده، اگر مصوب شود ما و شهردار می‌دانیم چه گره‌هایی از مردم باز می‌شود. بزرگ‌ترین و پرافتخارترین کار این است که طرح تفصیلی را به سرمقصد برسانیم.

هفت‌برکه: کمی موضوع را عوض کنیم و به سراغ نیروی انسانی برویم. سال گذشته یک تغییر در شورا داشتیم. آقای مهندس فیروزی به اعضای شورا اضافه شدند. برداشت شما از لحاظ همکاری اعضای شورا در سال گذشته چطور بوده؟ با توجه به اینکه یکی از نقدهایی که قبلا داشتید این بود که تیم‌مان ناقص است و ما چهار نفریم.

دانشور: البته ما نقد نداشتیم. اتفاقا خودمان هم خواسته‌مان این است که اگر به جای پنج تا بشود هفت تا هم خیلی بهتر است. آقای مهندس هم بحث فیزیکی که آزادند و کارمند نیستند و اینجا هستند و استفاده می‌کنیم و شاید صبح تا الان ده بار سر پروژه‌های مختلف رفته است و از لحاظ تخصصی و فنی رصد می‌کند، خیلی خوب و مفید است. من به جامعه‌ی مهندسین گفتم شما همت کنید ادوار آینده را نه یک مهندس، دو تا مهندس بیاورید چون لازم است. چون مهندس در شهرداری جایگاه ویژه دارد. چون در این مدت محدود که خدمت مهندس فیروزی هستیم واقعا اینقدر ملموس…

هفت‌برکه: الان تقسیم کارتان در شورا چگونه است؟ چون ما این بحث را از سال اول داشتیم که به نظر می‌رسد که آن تقسیم کار را شاید بین خودتان داشته باشید ولی برای مردم خیلی مشخص نیست که هر کسی چه بخشی را به عهده دارد. اگر این بخش تقسیم کار را برای مردم هم بگویید که به چه صورت است، شفاف باشد.

دانشور: بله ما شاید روی کاغذ یک کمیسیون‌های تخصصی تشکیل دادیم، مثلا آقای مهندس فیروزی کمیسیون عمران باشد یا آقای ایکس کمیسیون فرهنگی. ولی در عمل رویه‌ی شورای ششم بر این است، چه دوستان حضور داشته باشند چه سر کار و جلسات‌شان باشند، هر موضوعی باشد سعی می‌کنیم ماهیت شورا که و امرهم شورا بینهم است، حفظ شود، یعنی سعی می‌کنیم در همه‌ی موارد نظر کلی از همکاران‌مان داشته باشیم.

هفت‌برکه: چون اگر آن مناظرات دوره‌ی انتخابات یادتان باشد، تقریبا همه‌ی اعضا تاکید داشتند یک تفکیک کار انجام بشود. در ابتدای شورا چند کمیسیون تشکیل شد ولی آن کار اتفاق نیفتاد. فکر می‌کنید آن ایده اشتباه بود یا نه در عمل نمی‌شد اجرا کرد.

دانشور: شما وقتی وارد کار عملیاتی می‌شوید اینکه بگویید این کمیسیون حتما سر موعد یا در طول سال یا ماهیانه جلسه داشته باشد، گاهی قابلیت اجرا ندارد. کمیسیون‌ها الان هم هست و مصوبه‌اش هم هست، ولی نه به شکل ماهیت اصلیش. ولی آن چیزی که مستمر و منظم باشد سعی می‌کنیم با علم به اینکه همه‌ی دوستان همراه هستند، وقتی بگوییم در این زمینه می‌خواهیم تصمیم‌گیری کنیم همه مشارکت می‌کنند و نظر می‌دهند. ما این رویه را در شورا تثبیت کرده‌ایم. این نیست که نظر عزیزی را چون حضور ندارد، نخواهیم. مرتبط با کمیسیون خودش باشد یا نباشد نظرخواهی می‌کنم در هر موضوعی حالا چه مثبت و چه منفی.

هفت‌برکه: یکی از ایده‌هایی دیگری که شروع شد و بعد ناتمام ماند، بحث همکاری با شورای شهرهای دیگر است. یک سری جلسات اولیه تشکیل شد بعد ادامه پیدا نکرد.

دانشور: همکاری‌ها باید دوطرفه باشد. هنوز هم این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد اما گاهی به دلیل برخی مصالح نمی‌توانیم آن را رسانه‌ای و عمومی کنیم. بالاخره این مراودات و جلسات هست ولی یک قسمتی از آن مسائلی هست که نمی‌شود رسانه‌ای کرد، چه بحث پیمانکارها چه کارهای مشترک. مثلا همین چهار روز قبل بحث پسماند که آقای مهندس به اتفاق آقای شهردار کیش بودند و رفتند با شرکتی وارد مذاکره شده‌اند. خب کاری که هنوز اجرا نشده، این بحث الان سه روز است که شکل گرفته و نمی‌شود عیان کرد.

هفت‌برکه: خب خروجی آن چه می‌شود؟ مثلا بحث زباله یا سگ‌های ولگرد …

دانشور: شما سریع می‌روید سراغ خروجی. من می‌گویم طرح موضوع شده.

هفت‌برکه: بحث من این است که سه سال گذشته و الان سال چهارم و زمان خروجی است.

دانشور: مثلا خروجی چه موضوعی؟

هفت‌برکه: مثلا اینکه بگویید ما با شوراهای دیگر همکاری داشته‌ایم، خروجی همکاری‌مان این بوده که مثلا ما برای سگ‌های ولگرد یک طرح مشترک بدهیم یا مثلا برای زباله یک مرکز دپو مشترک باشد.

دانشور: متاسفانه به نتیجه نرسید برای این دو موضوع که خودتان اشاره کردید.

هفت‌برکه: در ادامه‌ی بحث نیروی انسانی در شهرداری ما یک گفتگو در ابتدای مصاحبه داشتیم که این ایده اول بین اعضای شورا بود که نیروی بومی در شهرداری تقویت شود. اما الان کاملا برعکس شده. چه انتخاب شهردار که مسائل خودش را داشت، چه بحث معاونین و کارشناسان. عملا ما نیروی بومی در شهرداری نداریم.

دانشور: الان شما حکم هم دادید اما باید طرح سوال مطرح شود. این مستلزم این است که من بنشینم، بند به بند، مورد به مورد، مصداقی با شما صحبت کنم بعد شما نتیجه‌گیری کنید. شما الان در سوال‌تان نتیجه‌گیری هم کردید.

هفت‌برکه: فکت آوردم که مثلا شهردار و تمام معاونین غیربومی است..

دانشور: شما یک نفر گراشی که شرایط شهردار شدن را داشته باشد الان به من معرفی کنید ما فردا او را شهردار می‌کنیم.

هفت‌برکه: نمی‌خواهیم وارد جزییات شویم.

دانشور: نه باید بشویم. شما وقتی این حرف را می‌زنید عامه‌ی مردم از ضوابط و قوانین فردی که می‌خواهد شهردار بشود [آگاهی ندارند] اینها یک سری ضوابط دارد، قبلا می‌شد اما الان نمی‌شود. ما خواهش داریم که شما در این مورد شفاف‌سازی کنید.

هفت‌برکه: ما دو مورد داشتیم، یکی مهندس مهرابی بود که آن زمان هم مطرح بود و آقای خیلتاش. هر چند قبول داریم حق شورا هست شهردار را انتخاب کند.

دانشور: حق شورا است و اولویت ما هم نیروی بومی است شما یقین داشته باشید، اگر گزینه‌هایی بوده ما سراغ این عزیزان رفته‌ایم و به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که رفته‌ایم سراغ غیر بومی. و الان هم اگر ادعایی هست.

هفت‌برکه: در جذب و ورودی نیرو به شهرداری چطور؟

دانشور: جذب دست ما نیست. ما مکاتبات‌مان را با سازمان استخدامی انجام دادیم. همین نیرویی که الان زده‌اند. همین‌هایی که جذبند، کلا گراشی‌ها اگر با شهرهای همجوار بخواهی مقایسه کنی اصلا اراده‌ای برای کار دولتی ندارند. من دو سه تا از عزیزانی که شرایط را در گراش دارند و با پیگیری توانستیم مجوز جذب برای خانواده‌ی شهدا بگیریم، من به غیر از آزمون بهشان التماس کردم حتی قبل آزمون. اسم نمی‌برم شاید خودشان راضی نباشند، گفتم از لحاظ حقوق و همه‌ی مسائل حمایت می‌کنیم اما قبول نکردند. حتی این‌هایی که جذب شده‌اند، خودشان فعال نیستند و با خون دل اینجا هستند. حتی این‌هایی که با التماس آورده‌ایم، هر روز با اکراه می‌آیند و می‌گویند کاری کنید من از شهرداری بروم. فضای اداری همین است. شهردار گله می‌کند و می‌گوید اینها مگر برای شهر شما نیست، باید بیشتر دلسوزی کنند.

هفت‌برکه: اگر جمع‌بندی بکنیم مسئله‌ای که دارید اینکه هم تعداد افراد کم است و هم اینکه تمایل افراد برای همکاری کم است.

دانشور: صد در صد. شاید دو تا نیروی رسمی داریم در شهرداری که آن هم قراردادی هستند. این یک نقدی است از سمت ما به شوراها و شهردارهای قبل. سازمان استخدامی آن زمان نامه زده که ده تا سهمیه دارید، شهردار وقت جواب داده ما نیاز به نیرو نداریم. ایشان باید پاسخگو باشد. حالا برای سال بعد به ما قول داده‌اند. من گفتم دو سه تا گراشی شرایط جذب داشتند که حتی راضی نشدند بیایند آزمون بدهند و آخر هم یا خالی می‌ماند یا یک سال و نیم می‌مانند و می‌روند. آقایان تلاشی، همتی، احساس نیازی نبوده که چهار تا نیروی متخصص در عمران، فنی وارد کار شود.

هفت‌برکه: یکی از کارهای خوبی که شورا در سال‌های اول انجام داد مربوط به شفاف‌سازی به خصوص در زمینه‌ی بودجه بود. ولی این اتفاق امسال نیفتاد. یک قولی هم که از سال اول بود اینکه یک شماره‌ی ارتباطی مستقیم ۱۳۷ باشد که مردم مستقیم‌تر بتوانند انتقادات را منتقل کنند.

دانشور: انتشار بودجه وظیفه‌ی شورا است. من از سوال‌تان تعجب کردم. چرا گذاشتید یک سال بگذرد؟ باید یک سال قبل سوال می‌کردید. من الان شک دارم. ما نامه‌اش را زده‌ایم و تا جایی که یادم می‌آید شش ماه به شش ماه نامه را می‌زنیم. امروز هم شهرداری را ملزم کرده‌ایم که برای من بفرستد.

هفت‌برکه: معمولا مردم به جای اینکه مستقیم به شورا و شهرداری مراجعه کنند، یک سامانه‌ای در شهرداری‌ها یعنی ۱۳۷ است و توقع بود زودتر راه بیفتد.

دانشور: ما با همه‌ی نواقصی که داشت و مسائل فنی و شبکه‌ای، اواخر سال قبل ماه دی با هرمز کامپیوتر وارد مذاکره شدیم و با مهندس هرمزی قرارداد بستیم که هم سایت شهرداری به‌روزرسانی شود و هنوز قراردادش تمام نشده است. این در ذیل همان موضوع برون‌سپاری به بخش خصوصی است چون از نیروهای اینجا این کار بر نمی‌آید. قرارداد با مهندس هرمزی، هم برای اینکه سامانه‌ی شهرداری به‌روزرسانی شود، هرچند در آخرین مشاهده یک سری نقدهایی داشتیم که خروجی آن را به مهندس داده‌ایم اصلاح کند و همین موضوع ذیل تعهدات ایشان است که یکی دو نیرو مشخص کند و شهرداری حقوق‌شان را بدهد.

هفت‌برکه: در ادامه‌ی همین بحث بودجه. بودجه‌ی امسال شما با چه رویکردی و چه مبلغی تنظیم شده است؟

دانشور: به نکته‌ی خوبی اشاره کردید. شاید شما بگویید زیرساخت و بپرسید کار زیرساختی شما چیست. همین دو سه موضوعی که به آن اشاره کردم یا چند تا از وسایل حمل و نقل که با کمک خیرین و پیگیری و اعتبارات دولتی فراهم شده. الان قدمت شهرداری گراش ۶۰ سال است. بودجه‌ی شهرداری گراش که تحویل شورای ششم شد، بسته شده بود خیلی محافظه‌کارانه و با دید بسته بود. بحث بودجه‌بندی بیش از دو هفته بند به بند آن در چندین جلسه بررسی شده، مالیات را جدا بحث کرده‌ایم تا جایی که دست ما باز بوده مثل عوارضات و چیزهایی که در اختیار شورا است، در جهت حمایت از مردم باشد و همه‌ی اعضای شورا می‌خواهند هم‌صدا اعمال شود.

 ما سال اول بودجه را صد درصد افزایش دادیم. گفتیم این بودجه برای شهرداری به عظمت گراش با این ساخت و ساز و جمعیت، بودجه نیست. همین بودجه در سال اول با صد درصد افزایش، استانداری مقاومت کرد و گفت طبق قانون تورم سی چهل درصد است و حالا ده درصد هم بیشتر. باز هم برای همان سال بستیم. باز برای سال بعد صد درصد افزایش دادیم و شد ۹۵ میلیارد که بین ۹۵ تا ۱۱۴ میلیارد شد، چیزی که بیشتر از مصوبه‌مان بود محقق شد. امسال هم با همین دیدگاه. امسال هم ۱۸۵ میلیارد کرده‌ایم باز با اولویت کارهای عمرانی و کارهای درآمد پایدار. الان ما چندین برنامه در جهت درآمد پایدار داریم و چند پروژه آماده است. ولی دید کلی بودجه‌ی امسال بحث عمرانی و زیرساختی است که فرداروز شهرداری صرفا نظرش تفکیک املاک ملکی و تجاری و عوارضات نباشد و دست شورای آینده باز باشد از جهت درآمد پایدار.

هفت‌برکه: کدام یک از موارد در بودجه‌ی پارسال تعریف شده که انجام نشده یا به اندازه‌ای که باید عملی نشده.

دانشور: فقط همین میدان است. ما از متمم یا جابه‌جایی‌ها پوشش داده‌ایم، یک بارگی می‌بینید یک جا از هفتصد میلیون تومان، دو میلیارد در آن پروژه هزینه شده است.

هفت‌برکه: برای امسال پروژه‌های اصلی شما چیست؟

دانشور: میدان ولایت به عنوان پروژه‌ی اصلی و پارک بانوان. البته با بودجه‌ی امسال امیدواریم حداقل بتوانیم دیوارکشی کنیم. البته با دو سه تا از خیرین مذاکره کرده‌ایم و به جای مثبتی رسیده‌ایم. چون هزینه‌ی آن بالا بود، می‌توانستیم در سطح پایین‌تر هم ببندیم اما امسال برای آن ۵ میلیارد تعیین کرده‌ایم که بتوانیم فعلا هم فضاسازی اولیه و دیوارچینی انجام دهیم و طرح اولیه هم باید اصلاح شود.

هفت‌برکه: یک بحث زیرساختی دیگر کمربندی است که نگاهتان این است که ولش کنید چون زورتان نمی‌رسد؟!

دانشور: ما رها نکرده‌ایم ولی از اعتبارات شهرداری خارج است و ما داریم با اصرار و فشار پیگیری می‌کنیم تا اعتبارات دولتی را بیاوریم.

هفت‌برکه: ما خبرش را کار کردیم و گفتیم مشکل کجاست. شما باید یک مشاور می‌گرفتید و مشاور طرح را می‌داد تا کد ۲۳ آن فعال می‌شد. آیا این اتفاق افتاده؟

دانشور: ما همین قبل عید، یک جلسه گرفتیم با مدیر کل راه و شهرسازی آقای شبانی و با حضور شهردار، فرماندار و کارشناسان. به طور ویژه قول دادند. کد ماده ۲۳ زمانبر است.

هفت‌برکه: ما پیگیری کردیم اما اداره‌ی کل راه و شهرسازی گفت به این دلیل که آن قسمت مطالعات آن انجام نشده و شهرداری باید مطالعات آن را انجام می‌داده و نداده، ما نمی‌توانیم بودجه اختصاص دهیم.

دانشور: ما به آقای شبانی گفتیم به شهرداری گفته‌ایم در یک ماه آینده مطالعات را انجام دهد. آیا شما تضمینی برای اعتبارات این می‌دهید؟ گفت نه! آقای فرماندار گفت من از وزارتخانه دارم پیگیری می‌کنم و آقای شبانی هم کمک کرده و می‌خواهیم از راه دیگری وارد شویم. ما گفتیم می‌توانیم مشارکت کنیم ولی اینکه صفر تا صد این جاده و کمربندی بخواهد احداث شود خیلی هزینه‌بر است، هزینه‌ی یک سال کامل. آیا ضرورتی در این حد است؟ هر چند طرح کمربندی مخالفانی دارد و بعضی می‌گویند شما اصلا اجازه‌ی این کار را ندارید. ما موافق اجرای آن هستیم. یک پیشنهادی آقای شبانی داد که ما بیشتر آن پیشنهاد را مدنظر داریم. هفتاد هشتاد درصد نظر ما در این پیشنهاد جلب شد. مستلزم جلسات منظم‌تری است چون پروژه‌ی کلانی است. آقای شبانی گفت چون من قرار است بازنشسته شوم اگر خودتان در این طرح پیشنهادی پیش‌قدم شوید من حمایت می‌کنم که حداقل طرح مصوب شود تا مدیرکل جدید که آمد در اولویت بگذارد.

هفت‌برکه: چرا نقش شورا در برنامه‌ریزی و مسکن ملی کمرنگ است؟

دانشور: اصلا. اینکه ما نمی‌آییم عکس بگیریم. یک شهروند عادی خارج از گود مسائل بروکراسی و اداری آن را نمی‌بیند، فقط می‌خواهد پشت هم بلوک‌هایشان ساخته و تحویل داده شود. شورای شهر روزی نیست که درگیر قضیه‌ی مسکن ملی نباشد. حالا چه با بنیاد مسکن، فرمانداری، راه و شهرسازی، پیمانکاران آن جلسات داریم. اتفاقا تنها مسئله‌ای است که روزانه هم شهرداری هم شورا و خیلی مواقع جلسات مشترک گرفته می‌شود.

هفت‌برکه: به نظرتان الان پیشرفت فازهای مسکن ملی مطلوب است؟

دانشور: نمی‌گویم عالی است، ولی قابل قبول است. یک شهرستانی می‌بینید که رشدش عالی است و ما منکر آن نیستیم ولی بخواهیم کل کشور را ببینیم و حتی استان فارس، اینجا قابل قبول است. می‌توانید آمار رسمی را از استانداری هم بگیرید و از سایت‌شان هم می‌توانید با درصدی خطا بگیرید. علیرغم اینکه یک مشکلاتی است اما دولت امسال می‌خواهد تمهیداتی انجام شود و تسهیلاتی برای پرداخت وام انجام دهد چون بسیاری از کارها دولتی است.

هفت‌برکه: خب با توجه به وعده‌ی دولت برای تحقق ساخت چهار میلیون مسکن و تعهدی که برای اختصاص سهمیه شهرستان داده‌اند، تا یک سال بعد این محقق می‌شود؟ با توجه به این دیدگاه نظارتی که دارید، چقدر امکان تحقق آن وعده وجود دارد؟

دانشور: من خیلی خوشبین هستم. ما نقش در تسهیل‌گری داریم و نه در اجرا. تا یک سال ممکن است محقق نشود. البته آقایان فنی که پای کارند بهتر می‌دانند.

مهندس فیروزی: پیش‌بینی من این است که به احتمال زیاد تا پایان امسال بالای ۹۹ درصد کار را در چندین فاز تمام می‌کنیم حتی در هفتاد و هفت هکتاری. به یک شرط، شیطنت‌هایی که الان بانک مسکن کرد به خاطر اینکه در پول مردم و اعضا گیر داده بود و پیمانکار قفل می‌شد و نمی‌توانست اجرا کند [نکند]. بانک مسکن پولی که در اختیار داشت را نمی‌داد. مجری طرح با هزینه‌ی شخصی خودش کار را تعطیل نکرد و کار خیلی پیشرفت داشته است، هرچند انجام کارهای زیرساختی مثل برق و آب با مشقت همراه بود اما کار را جلو برد. این یکی از نکات مثبت و پیشرفت داشتن طرح است به شرطی که بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مانع نشوند و اعضا به موقع پول‌شان پرداخت شود، پیش‌بینی ما این است که تا آخر سال فاز دو تمام می‌شود.

هفت‌برکه: در همین حوزه نقش شهرداری آیا نمی‌تواند تا زمانی که کار دارد انجام می‌شود بحث مثلا معابر و یا مشکلاتی که در مسکن مهر مدتی بود انجام دهد، تا اینجا این اتفاقات تکرار نشود؟

مهندس فیروزی: کار خراب می‌شود. وقتی کار اجرایی انجام می‌دهید، فکر شما در آسفالت یا زیرسازی است، باید اول اسکلت آن تمام شود تا بعد بهبود و سالم ماندن و ماندگاری آن.

هفت‌برکه: یک بحث دیگر مسیرهای دسترسی است. یا رودخانه‌ای که کنار فاز دو است وضعیت آن مشخص نیست. منظور اینکه موازی با ساختِ آنجا، شهرداری هم وارد شود. یعنی وقتی یک نفر اینجا می‌آید پول پروانه‌ی ساخت را می‌دهد، می‌گوید شهرداری این همه پول گرفت و کاری هم انجام نداد. می‌خواهیم کمی این ذهنیت تصحیح شود. شاید اگر بخشی از کارهایی که مربوط به شهرداری است انجام شود، همزمان این ذهنیت هم تصحیح شود.

دانشور: ما با شهردار مطرح می‌کنیم ولی در تایید صحبت آقای مهندس در خیلی از شهرک‌ها هم برخی ساخت و سازها هنوز تمام نشده. اینجا مثلا به دلیل اینکه هنوز ماشین سنگین در رفت و آمد است و بحث استهلاک آسفالت، بلاشک حیف و میل کردن بیت‌المال است. بله شهرداری تعهد دارد و حق‌السهم برداشته، اما بگذارید یک شکلی بگیرد و حداقل فقط کارهای خرده‌کاری بماند، بعد.

هفت‌برکه: یک بحث این است که نمی‌خواهیم انتقادی که شما به شورای قبل داشتید برای شورای خودتان اتفاق بیفتد.

دانشور: شورای ششم با کاسه‌ی خالی آمد و ملک و املاک و دارایی شهرداری تحویل گرفت. الان شما یقین داشته باشید هر شهرکی باید در همان تفکیکی خودش هزینه شود و نیامده‌ایم به دارایی شهرداری آتش بزنیم و از این قضیه ممانعت کرده‌ایم. ما چند صباحی هستیم و مسئولین آینده می‌آیند باید این حق برای آنها قائل باشیم و وجدان کار وجود داشته باشد. این کار را مصوب کرده‌ایم و پای آن ایستاده‌ایم، از نظر اخلاقی. بله از نظر قانونی قانون این اجازه را به ما می‌دهد که جایی را بفروشیم و خرج اینجا بکنیم ولی این یک دغدغه است. همان‌طور که استارت زده‌ایم که مثلا در بافت از قیر و اعتبارات آن باید در خودش هزینه شود، اینجا هم همین‌طور. استفاده‌ی بهینه و دنبال کردن قانونی که دولت مصوب کرده کاری است بس عذاب‌آور.

هفت‌برکه: اتفاقا بحث خود ما هم در هشتصد هکتاری است که اگر به نتیجه برسد، کار زیرساختی است. دلیل این است که این طرح برای لار و اوز هم بود و نتوانستند انجام دهند.

دانشور: در حوزه‌ی خودمان و استان فارس خیلی جاها نتوانستند. این افتخار اینجا برای کل مجموعه‌ی شهرستان است ولی ما بی‌خیال نبوده‌ایم. ما به سهم خودمان و خیلی بیشتر تلاش کرده‌ایم. آن روز به فرماندار هم پیشنهاد دادم که الباقی طرح نظارت ملی مسکن برود در یک فاز از هشتصد هکتاری. آباد کردن آنجا، آباد کردن اینجا است و مثلا هزار نفر را آنجا بلوک بهشان بدهید و به هر حال جاده و سایر مسائل هم زودتر و بهتر راه می‌افتد.

هفت‌برکه: سوال قبل از آخر. آقای دانشور دوره‌ی بعد هستید؟

دانشور: مطرح کردن این سوال زود است. ما در حال حاضر که داریم صحبت می‌کنیم ترجیح می‌دهم این سوال را جواب ندهم و موکول کنم به آینده. ولی عزم این شورا و شخص بنده قلبا خدمت به مردم بوده است هرچند هر خدمتی به مردم واقعا کم است به خصوص مردم ولایی گراش که دنیادیده هستند و همیشه پای نظام و انقلاب هم بوده‌اند و توقعات خاصی دارند. ما هم وظیفه داریم اگر تلاشی هست برای کسب اعتبارات دولتی، قیر رایگان، ماشین‌آلات با تعرفه‌ی دولتی همه‌اش در جهت محقق کردن خواسته‌های مردم و خدمت به آنها است. ما ادعایی نداریم و عالی نیستیم و قبل از ما هم خیلی زحمت کشیده‌اند. سعی کرده‌ایم لحظه‌ای کم‌کاری و غفلت نکنیم.

هفت‌برکه: برخی از افراد این دید را دارند که می‌توانند به شورای بیایند و به شهر خدمت کنند. توصیه‌ی شما به این افراد به عنوان کسی که می‌توان گفت الان کارکشته هستید، چیست؟ چه نگاهی به این قضیه داشته باشد؟

دانشور: اول با خانواده‌شان کنار بیایند و خانواده هم یک سری توقعات و مسئولیت‌هایی دارد. کسی که اینجا می‌آید نمی‌تواند خواسته‌های خانواده‌اش را بر اساس روال قبل، اجابت کند. بتوانند اول با خانواده کنار بیایند. بعد هم صداقت که بدون حاشیه و مسائل باند و باندبازی و فقط منافع مردم باشد. اگر حرفی می‌زند یا نامه‌ای امضا می‌کند در جهت خدمت به مردم باشد. اقشار هم فرقی نمی‌کند. همه‌ی اقشار مهم هستند. یک حق و و حقوقی دارند که وجدانی درست است. خیلی محدودیت‌ها برای فرد وجود دارد. تخصص و تعهد هم خیلی مهم است.

یک نکته‌ی ویژه که می‌خواهم بگویم تشکر ویژه از خیرین است. ورزشی‌ها و فرهنگی‌ها و مذهبی‌ها خیلی مواقع توقعاتی از شورا دارند و خود شورا اعتباری ندارد در حد حق جلسات که ماهیانه بین سه و نیم تا چهار میلیون است. در مسائل مختلف از عزیزانی که در زمینه‌های مختلف دغدغه دارند خیلی کمک گرفته‌ایم. این از قبل هم رویه ما بوده است و در ادامه هم توقعات بیشتر است. وظیفه‌ی شورا در اصل نظارت بر کار شهرداری است اما از سال اول شورا سعی کرده‌ایم وقتی عزیزی می‌آید دست رد نزنیم و به هر طریقی کمکی بکنیم و این میسر نمی‌شد مگر با کمک خیرین در همه‌ی زمینه‌ها؛ کمک‌های عام‌المنفعه، ورزشی، اعیاد، مناسبت‌ها.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top