هفت‌برکه: با کمی مبلغ سرانه مدارس یکی از دغدغه‌های مدیران پرداخت قبض‌های آب و برق است، در آخرین مورد قبض ۲۳ میلیونی آب مدرسه دردسر تازه خانم شکوری مدیر مدرسه بود. مگر قرار نبود آب و برق مدارس رایگان باشد؟ آبفا می‌گوید که قبض مدارس فقط در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان است ولی قبض بعضی مدارس به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف میلیونی می‌شود و در صورت عدم پرداخت هم آبفا، آب مدارس را قطع خواهد کرد.

قبض آب آذر یا دی ماه سال ۱۴۰۲ دبستان دخترانه پاکزاد گراش ۲۳ میلیون تومان می‌شود. مدیر مدرسه و خدمتگزار بعد از پیگیری‌های متعدد با اداره آبفا، این جواب را می‌شنوند: «مصرف زیاد یا ترکیدگی لوله‌ها باعث مبلغ زیاد قبض آب شده است»

مدیر مدرسه پاکزاد، سمیه شکوری اما می‌گوید: «قبض آب در دوره‌های قبل مبلغ کمی بوده و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که حتی به یک میلیون تومان هم نمی‌رسید. بعد این که لوله‌کشی مدرسه روکار است و توکار نیست که ترکیدگی لوله مشخص نشود.»
مدیر مدرسه برای رفع مشکل به سراغ یکی از والدین بچه‌ها که استاد لوله‌کشی است، می‌رود. تمام موارد را چک می‌کند، نقص داخلی در ساختمان وجود نداشته است. ‌سعید علیپور رئیس اداره آبفا گراش در جواب سوال خبرنگار هفت‌برکه و توضیح دلیل آب بهای زیادمدرسه گفت: «این سوال را باید سرایدار و مدیر مدرسه جواب بدهند.»

PakZad 2

چهار دلیل قبض‌های میلیونی

علیپور در مورد دلیل قبض‌های میلیونی می‌گوید: ««برای قبوض بالا چهار اتفاق رخ می‌دهد. یک؛ کنتور مشترک خراب باشد که ما کنتور را باز می‌کنیم و در مرکز تست کنتور، ۲۴ ساعت کنتور را تست می‌کنیم و ضریب خطای کنتور را بررسی می‌کنیم و اگر ضریب خطا داشته باشد چه ضریب مثبت و چه منفی بررسی می‌شود و با فرم و گزارش به مشترک تحویل می‌دهیم.»

«کنتور مدرسه پاکزاد را برای بررسی باز کردیم و متوجه شدیم کنتور یازده درصد ضریب خطا دارد و یعنی کنتور هر قدر مصرف کند یازده درصد کمتر از مصرفشان نشان می‌دهد و این قبض ۲۳ میلیون تومان با ضریب خطا منفی یازده است. ما به آنها اعلام کردیم که از نظر ما کنتور مورد دارد، کنتور رقم بالا نشان نداده در صورتی که این کنتور کمتر از حد نرمال نشان داده و باید کنتور را تعویض کنید.»

«دلیل احتمالی دوم؛ اشتباه در قرائت است که مامور قرائت عدد کنتور را در نرم افزار بارگذاری می‌کند، ممکن است خطای انسانی باشد. این هم قابل بررسی است و کنتور که در ملک مشترک موجود است و عددی که مامور قرائت کرده و برای آن قبض صادر شده در سامانه است و چک می‌شود. سوم؛ در داخل ملک ترکیدگی صورت گرفته باشد و کارشناس، ملک را بررسی می‌کند. برای مدرسه پاکزاد هر سه احتمال بالا بررسی شد و مشکلی نداشت.»

جمع‌بندی علیپور دلیل چهارم است: «چهارم؛ مصرف در ملک زیاد باشد که این هیچ ارتباطی با اداره ندارد و خود مشترک ملک آب مصرف کرده باشد و آب از کنتور عبور کرده و مصرف شده و کنتور عدد انداخته است.»

برای صرفه‌جویی درخت‌های مدرسه را آبیاری نمی‌کنیم

این اتفاق سال پیش هم برای این مدرسه رخ می‌دهد و ترکیدگی لوله‌ها باعث آن بوده و بعد از رفع مشکل ترکیدگی همه چیز به روال قبل برمی‌گردد. شکوری می‌گوید: «ما حتی درخت‌های مدرسه را از سال گذشته تا الان آبیاری نمی‌کنیم و اگر باران ببارد و آنها را آبیاری کند که احتمالا در آینده خشک خواهند شد.» او البته اضافه می‌کند: «مدیریت مدرسه امسال به عهده‌ی من بوده، ولی سال گذشته تصمیم به خشکاندن درخت‌ها گرفته شده است. آن هم به این دلیل که فکر می‌کنم قبض آب حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آمده بود و بنده خدا چاره‌ای نداشتند.»

او در مورد حفظ فضای سبز خاطرنشان می‌کند: «اتفاقا از اول مهر تا به حال به آقای معتمدی (بابای مدرسه) تاکید فراوان شده که حتما درخت‌هایی که زنده هستن آبیاری شوند چون مدرسه‌ی ما به شدت به فضای سبز و نیاز دارد و حیف است که درخت‌هایی که چند سال است به ثمر نشسته و حاصل زحمات مدیران سابق هستند، به همین راحتی از بین بروند. من تا سال گذشته معلم بودم و یکی از کارهایی که هر روز ساعت آخر انجام می‌دادیم به دانش‌آموزانم می‌گفتم آب بطری‌هایشان را پای درخت‌ها و دانه‌هایی که خودشان کاشتند خالی کنند. حتی توی کلاسمان پشت پنجره گلدان گل‌های طبیعی داریم که غالبا در آخر وقت با باقی‌مانده بطری آب بچه‌ها آبیاری می‌شدند.»

او ادامه می‌دهد: «خدمتگزار مدرسه‌ی ما آقای معتمدی خیلی این موارد رو چک می‌کند و خیلی حواس‌شان به این مسائل است. حتی مخزن آب شیرین‌کن را بعد از پر شدن می‌بندند که آب هدر نرود. روزهای چهارشنبه بعد از تعطیلی مدرسه خدمتگزار حتی کنتور آب را می‌بندد.»

«سیفون‌های سرویس بهداشتی همه بسته است. سرویس‌ها بلا استثنا هر روز صبح قبل از آمدن دانش آموزان توسط خدمتگزار با شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها شسته می‌شود.»

او در نهایت یادآوری می‌کند: «به هر حال مدرسه‌ی ما دوره‌ی اول ابتدایی یعنی پایه اول تا سوم است و طبیعی است که هر دانش‌آموزی با توجه به کم سن بودنشان، چندین بار به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کند یا شستشوی دست و صورتش. نوشیدن آب هم که نیازی به گفتن نیست. هر چند همه با بطری آب مخصوص خودشان به مدرسه می‌آیند. با این حال دو آبسردکن نصب است برای دانش آموزانی که ممکن است بطری با خودشان نداشته باشند یا بطری‌شان کفاف نکند تا زنگ آخر.»

چک کردن کنتور : ۱۵۰ هزار تومان

شکوری در ادامه گفت: «اداره‌ی آبفا به ما گفت که اگر می‌توانید بروید ۱۵۰ هزار تومان برای خرابی کنتور هزینه کنید.»

شکوری معتقد است که ۱۵۰ هزار تومان در مقابل قبض ۲۳ میلیونی چیزی نیست، اما اداره آبفا در جواب می‌گوید: «خودتان ۱۵۰ هزار تومان ضرر می‌کنید و ما می‌دانیم که کنتور شما خراب نیست، حالا بروید درخواست بدهید.»
بعد از درخواست خرابی از سوی مدیر مدرسه پاکزاد، اداره‌ی آبفا بعد از بردن کنتور از مدرسه و چک کردن آن می‌گوید: «کنتور شما خراب نیست ولی بهتر است که عوضش کنید.»

شکوری جواب رد به تعویض کنتور می‌دهد، اداره‌ی آبفا هم به درخواست نصب مجدد کنتور آب جواب رد می‌دهد و می‌گوید: «باید اول تسویه کنید و بعد ما کنتور شما را وصل می‌کنیم.»

شکوری از وضعیتی که در دو روز هفته برای بچه‌های مدرسه‌اش به وجود آمده گله می‌کند و می‌گوید: «۲۵۰ دانش‌آموز در مدرسه بدون آب چگونه می‌شود؟ دانش‌آموز ابتدایی که ممکن است در طول روز به چند بار سرویس بهداشتی رفتن نیاز داشته باشد.»

سه‌شنبه ۲۸ فروردین آبفا کنتور مدرسه را جمع و برای چک کردن خرابی آن می‌برد، چهارشنبه ۲۹ فرودین مدرسه در حالی که تمام مخزن‌های آب آن خالی شده و آب آن قطع است و تعطیل نیست. روز شنبه مدیر مدرسه از بازرسی اداره آموزش و پرورش پیگیری می‌کند و بازرسی اداره قول پیگیری می‌دهد، شکوری از اداره آموزش و پرورش گراش پیگیر مسئله می‌شود و آبفا در جواب به آنها می‌گوید: «اول دو میلیون تومان پول را واریز کنید تا ما بیایم کنتور را وصل کنیم.»
‌‌
شنبه مدیر مدرسه به آبفا مراجعه می‌کند و چون حساب مدرسه موجودی نداشته با کارت بانکی شخصی خودش برای پرداخت دو میلیون تومان اقدام می‌کند. از اداره آبفا به آنها می‌گویند باید تعهد بدهید که تا پایان ماه ۶۰ درصد مبلغ قبض را پرداخت می‌کنید تا ما این دو میلیون را قبول کنیم. بالاخره بلوری از طرف آبفا در آخر وقت روز شنبه اول اردیبهشت کنتور قبلی مدرسه را دوباره وصل می‌کند.

یکشنبه از آبفا با معتمدی خدمتگزار مدرسه تماس گرفته می‌شود که هرچه سریعتر برای تسویه حساب اقدام کنید. اداره آبفا در جواب مراجعه مدیر مدرسه برای پرداخت قض به آنها می‌گوید: «نه ما نگفتیم دو میلیون پرداخت کنید باید ۴ تا ۵ میلیون پرداخت کنید.»

علیپور اما در جوابیه گفت: «به اداره مراجعه کردند و قبض را برای آنها تقسیط کردیم، بخشی از آن، ۳ میلیون تومان را پرداخت کردند، ما هم به دلیل اینکه بچه‌ها در آنجا هستند گفتیم ایرادی ندارد و به مرور هر وقت داشتید ۲ تا ۳ تومان پرداخت کنید.»

مگر قبض آب مدارس رایگان نیست؟

شکوری ادامه می‌دهد: «یک مدرسه‌ی دولتی با ۲۵۰ دانش‌آموز که روی هم رفته ۸۰ نفر هم پول خودیاری ندادند و آن پول‌ها هم خرج هزینه‌های جاری مدرسه می‌شود، ما از کجا ۲۳ و ۲۴ میلیون تومان پول بیاوریم که پول قبض را بدهیم؟ من دنبال خیر هستم که یک مبلغی را پیدا کنم که این قبض را پرداخت کنم تا مشکلی که در روز چهارشنبه و شنبه برای مدرسه پیش آمد دوباره تکرار نشود. الان هم هر روز از سمت اداره با ما تماس می‌گیرند که اگر برای پرداخت قبض اقدام نکنید کنتور شما را جمع می‌کنیم.»

شکوری می‌گوید: «اطرافیان به من می‌گویند که مگر نمی‌گویند که آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود و ما هزار بار از اخبار و شبکه‌های مجازی شنیدیم، پس کی قرار است این کار انجام بشود؟»

علیپور در جواب این سوال گفت:‌ «الان هم رایگان است. نیاز روزانه‌ی یک دانش‌آموز به آب در مقطع دبستان ۱۵۰ لیتر، راهنمایی ۱۰۰ لیتر و دبیرستان ۶۰ لیتر است. «به عنوان مثال شما ۶۰۰ دانش آموز دارید در روز مجازید ۶۰۰ تا ۱۰۰ لیتر مصرف کنید. تا این حجم از مصرف، از پرداخت آب بها معاف هستند و اگر نتوانستند الگو را رعایت کنند باید قبض را پرداخت کنند. اگر رعایت کنند اصلا قبضی برای آنها صادر نمی‌شود.»

علیپور تاکید دارد تعرفه آموزشی یکی از ارزان‌ترین تعرفه‌های آب‌بها است: «تعرفه‌ی مدارس آموزشی است. تعرفه‌ی آموزشی یکی از ارزان‌ترین تعرفه‌هایی است که ما داریم و حتی از تعرفه‌ی مسکونی هم ارزان‌تر است.»
‌‌
علیپور توضیحاتی در مورد ضریب مصرف ارائه داد: «آب مصرفی ضریب دارد، در یک دوره (چهل روز) مجاز قرائت مصرف در الگوی مصرف ضریب آن مشخص است. ده متر از آن تجاوز کند ضریب متفاوت‌ است و ضریب ۲۰، ۳۰ و ۵۰ هم متفاوت است.»

علیپور در مورد مصرف آب و ضریب مدرسه پاکزاد گفت: «۶۰۰ متر مکعب آب مصرف شده‌ی آنها برای یک دوره است و اگر آنها این مقدار آب را در سه دوره‌ی قرائت مصرف کرده بودند قبض آنها کمتر بود.»

آبفا: اگر مدارس قبض را پرداخت نکنند، آب را قطع می‌کنیم

اگر مبلغی پرداخت نمی‌کردند کنتور را قطع می‌کردید: «بله قطع می‌کردیم. چون مهر سال ۱۴۰۲ مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به دستور استاندار فارس به مدیران آموزش و پرورش ۳۷ شهرستان استان نامه زد و مدیران مدارس را مکلف کرد که ظرف مدت دو هفته تمامی بدهی‌های مدرسه را به اداره آبفا تسویه کنند در صورت عدم تسویه آبفا می‌تواند نسبت به قطع و جریمه آنها اقدام کند. نامه با دستور استاندار برای ما آمد و ما مجدد روی آن نامه گذاشتیم و به آقای دکتر فرجی و موغلی اعلام کردیم که این نامه‌ی مدیرکل است و باید این کار را انجام بدهید. فرصت دو هفته‌ای مدیرکل آموزش و پرورش جدا، یک و دو هفته هم با مسئولیت خودم به شما مهلت می‌دهم که این کار را انجام بدهید و تا اسفند ماه تمکین نکردند. اسفند باز هم نامه زدیم به مدارس که باید بدهی‌ها را پرداخت کنید و مدیران مدارس خودشان مراجعه کردند و گفتند که ما نداریم و باید از انجمن جمع کنیم، تقریبا ۶۰ درصد مدارس مراجعه کردند.»

رییس آبفا گراش گفت: «برای همه در اسفند با وجود ممنوعیت تقسیط در ماه اسفند باز با هماهنگی آقای فرماندار و مسئولیت خودمان قبوض را برای آنها تقسیط کردیم که یک پرداختی داشته باشد و اگر استان از من گزارش خواست من به آنها بگویم تقسیط شده و یک سوم از بدهی‌هایشان را پرداخت کرده‌اند. آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ کرده که شما موظف هستید الگو را رعایت کنید و در صورت عدم رعایت الگو مصرف پرداخت قبوض به عهده‌ی مدیر مدرسه است و حتی آموزش وپرورش تقبل نمی‌کند که ریالی به آنها پرداخت کند.»

نکته دیگری هم رییس آبفا اشاره می‌کند: «مدارسی که سرایداری دارد قبوض مصرفی تابستان‌شان بیشتر از زمستان است.»

متوسط قبض مدارس ۳۵۰ هزارتومان است

در مورد مدارس دیگری هم از مدیر آبفا می‌پرسیم. علیپور می‌گوید: «قبض آب مدرسه شهید منفرد که ۱۲ میلیون تومان شده بود دلیل آن مصرف زیاد آب بود. آقای فیلسوف مدیر مدرسه به اداره مراجعه کرد و ما قبض را برای آنها به سه قسط تقسیم کردیم و هر سه قسط را پرداخت کردند.»

قبض معمولی برای یه مدرسه حدودا چقدر است: «از صد هزار تومان داریم تا زیر یک میلیون، قبض آب ۳۰ میلیون تومانی هم داشتیم ولی متوسط قبض مدارس۳۵۰ هزار تومان است.البته بستگی دارد مصرفی که انجام می‌دهند در چه بازه‌ای باشد و بازه زمانی آن مهم است که در یک دوره باشد یا چهار دوره»

علیپور در مورد قانون آب بهای مدارس و رعایت الگوی مصرف گفت: «سال ۱۴۰۰ یک نامه‌ای زدند با این مضمون که مدارسی که الگوی مصرف را رعایت بکنند از پرداخت آب بها معاف هستند. در بعضی از شهرستان‌ها بعضی از دوستان برداشت متفاوتی کرده بودند که مدارس از پرداخت آب بها معاف هستند. به هر میزانی مصرف‌شان را انجام داده‌ بودند، بعد که قبوض برای آنها صادر شده بود عدد سنگینی بود، تا آخر سال ۱۴۰۱ مدیران مدارس تمکین نمی‌کردند. چون نظرشان این بود که در قسمتی از بخشنامه گفته شده ما از پرداخت آب بها معاف هستیم و چرا قبض برای ما آمده است. نکته‌ی تکمیلی را دیدند و بخشنامه را کامل خواندند متوجه شدند که در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت آب بها معاف هستند.»

الگو مصرف آب چطور مشخص می‌شود؟  علیپور می‌گوید: «آموزش و پرورش زمان ثبت‌نام در مقاطع تحصیلی یک سامانه دارد که هر دانش آموز در هر مدرسه‌ای که ثبت نام کند اسم‌ او در آن سامانه ثبت می‌شود. ۳۱ شهریور و ۱ مهر اداره کل آموزش و پرورش استان فارس یک لینک از این سامانه را در اختیار اداره کل آبفا استان قرار می‌دهد و براساس تعداد دانش آموزان ثبت نامی هر مدرسه و تعداد شیفتی که آن مدرسه دانش‌آموز پذیرفته الگوی مصرف آنها اصلاح می‌شود.مثال یک مدرسه تک شیفتی با ۳۰۰ دانش‌آموز و یک مدرسه دو شیفته صبح و عصر با ۳۰۰ دانش‌آموز در هر شیفت الگوی مصرف آنها متفاوت است و در سامانه برای آنها اصلاح می‌شود. وقتی در یک دوره چهل روزه از ظرفیت مازادشان عبور کنند قبض برایشان صادر می‌شود و باید پرداخت کنند.»