بستن

هشدار قرمز هواشناسی برای سه‌شنبه‌ی بهاری

هفت‌برکه: پیش‌بینی ۵۰ میلی‌متر بارندگی از دوشنبه تا چهارشنبه باعث اعلام هشدار قرمز هواشناسی و جلسه کارگروه مدیریت بحران گراش شد. هواشناسی فارس می‌گوید اوج بارندگی در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین خواهد بود.

هواشناسی استان فارس صبح سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ نیمه‌ی جنوبی استان فارس به ویژه شهرستانهای لامرد، مهر، لارستان، گراش، اوز، خنج و زرین‌دشت شاهد بارش شدید باران همراه با رعد و برق، تگرگ و گاهی وزش باد شدید است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر همان روز ادامه داشته باشد. در پی اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی استان فارس مدیریت بحران شهرستان گراش با اعلام هشدار در حالت آماده‌باش قرار گرفت.
‌‌
محمود آذرایین کارشناس هواشناسی در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «از اواخر روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ سیستم بارشی قدرتمندی که چند روز است انتظار آن را می‌کشیم وارد منطقه می‌شود. از ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود با تمام توان و قدرت در منطقه فعالیت بکند و احتمال دارد تا اواخر وقت همان روز یعنی روز سه‌شنبه ادامه داشته باشد.»

آذرآیین در مورد پیش‌بینی میزان بارش گفت: «پیش‌بینی می‌شود فعالیت این سامانه‌ی بارشی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به صورت پراکنده و جسته و گریخته باشد. این سامانه عملا روز پنجشنبه از منطقه خارج می‌شود.شانس بارندگی سیستم پیش‌رو برای گراش حدود ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر است.»

آ‌ذرآیین در مورد هوای روزهای این هفته گفت: «‌‌در ساعات بعد از ظهرها شاهد وزش باد، رعد و برق و تگرگ برای کل شهرستان خواهیم بود و انتظار می‌رود افت دمای شدیدی برای روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه داشته باشیم، البته این افت دما کاملا موقتی است و هوای ایده‌آل زمستانه‌ بهاری تا پایان هفته در منطقه می‌ماند و پیش‌بینی می‌شود از هفته‌ی جدید روند افزایشی داشته باشد.»

هواشناسی در هشدار قرمز خود اعلام کرده است: «در اثر فعالیت این سامانه سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر به صورت گسترده، احتمال سرریز شدن برخی سدها، احتمال انسداد راه‌ها و احتمال خسارت به بعضی از زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره می‌شود.» با اعلام هشدار قرمز جلسه کارگروه مدیریت بحران نیز امروز یکشنبه ۲۶ فروردین در فرماندار گراش تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش محمود طاهرزاده فرماندار با تاکید آمادگی همه دستگاه‌ها گفت: «بنابر اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان فارس، بارش حدود ۵۰ میلی‌متر باران در ۴۸ ساعت پیش‌بینی شده است اما با توجه به احتمال بروز تغییراتی در این زمینه، مسئولان امر باید سوای این آمارها و پیش‌بینی‌ها، آمادگی ۱۰۰ درصدی داشته باشند. تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای مدیریت بهتر مشکلات احتمالی سامانه جدید بارشی در شهرستان در حال آماده باش هستند تا در صورت بروز هر گونه مشکل و یا حادثه‌ای فوراً ورود کرده و از گسترش آن جلوگیری کنند.»

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش افزود: «اولویت در راستای آبگرفتگی‌های ناشی از بارش های شدید، حفظ جان مردم است و برخی مکان ها به ویژه در محله پاقعله و ناکارامد به دلیل فرسوده بودن، امکان تخریب و افزایش صدمات و تلفات افراد وجود دارد که در این خصوص انتظار است هرجا اعلام به تخلیه سریع می‌شود، مردم همکاری خوبی با نیروهای امدادی داشته باشند.»

به گزارش هفت‌برکه امسال میزان بارندگی سال زراعی گراش تا امروز ۶۵.۷ است که بسیار کمتر از میانگین سالانه ۲۰۰ میلی‌متر بارش سالانه است. این امیدواری وجود دارد بارندگی‌های پیش‌رو بتواند بخشی از خشکسالی امسال را کاهش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top