بستن

طلاق راه چاره نیست

خانم م- ف، یکی از خوانندگان گریشنا، برای ما نوشته است:

مادر عزیز، پدر گرامی!

دست نگه دارید. آیا به آینده‌ی فرزندتان اندیشیده‌اید یا فقط به زندگی حال خود باور کنید طلاق راه چاره نیست به ویژه اگر دارای فرزند هستیم راهکار چیز دیگری و در دست خود شماست. طلاق که در روایات از آن به عنوان منفورترین حلال یاد شده است به همین اندازه نتایج دردناک و غیر‌قابل جبران دارد به طوری که بدترین چیز برای یک بچه این است که خود را بشناسد و متوجه شود پدر و مادر از هم جدا شده‌اند.

زنی که طلاق بگیرد و یا از خانه‌ی همسر بیرون بیاید دیگر زن نیست قصد جسارت ندارم این را از قدیمی‌های بزرگترم شنیده‌ام. خواهر خوبم، بعضی مرد‌ها از خدایشان است که زن‌شان برود، آن‌ها منتظرند با جاخالی دادن شما دیگری را جایگزین کنند اما شما حتما این آرزوی داغ را بر دل آن‌ها بگذارید محکم بایستید و برای فرزندتان مادری کنید. و این سخن تامل‌بر‌انگیز قرآن کریم است که:« و چه بسیار شود چیزی را شما ناگوار شمارید ولی به حقیقت خیر در آن بوده و چه بسیار شود که چیزی را دوست دارید و در واقع شر شما در آن است.» بقره ۲۱۶ به راستی مادران قدیم چگونه با صبر و استقامت با سختی‌ها و مشکلات ساختند و توانستند نسل موفق امروز را پرورش دهند اگر صبر و ایمان مادران گذشته نبود خیلی از زندگی‌ها از هم پاشیده بود اما آن‌ها با همت و پایداری از هدیه و امانت سترگ خداوند مراقبت کردند و آنان را به قصد سلامت و سعادت رساندند.

آری الگوی علمی و عملی مادران گذشته و امروز، زندگی خردگرا یا نه حضرت زهرا و حضرت علی(ع) است که با قناعت و سادگی و صبر و ایثار زیباترین حیات انسانی را در تاریخ بشریت رقم زدند.

زنی که از همسرش جدا شده بود می‌گفت درس پسرم خیلی خوب بود اما امسال با دلسرد کردن او توسط پدرش، دچار افت تحصیلی شده و برگه سفید تحویل می‌دهد. درصدد نیستم مقصر اصلی را خود مادر یا پدر معرفی کنیم اما به نظر می‌رسد مشکلات بچه‌های طلاق پایانی ندارد و به همین اندازه برای هر یک از پدران و مادران و اطرافیان این بچه‌ها دردسرساز است و معلوم نیست عاقبت این بچه‌ها به کجا می‌انجامد. این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که مساله تربیت در گذشته راحت‌تر از امروز بوده است و همان‌طور که بچه هم پدر می‌خواهد و هم مادر وجود هر یک از آن‌ها نیز در جریان تربیت و رشد جسمی و عاطفی فرزند ضروری‌ است به خصوص تربیت پسر، منهای یکی از والدین، اگر غیر‌ممکن نباشد بسیار مشکل می‌نماید. از پدران و مادران انتظار می‌رود در شرایط کنونی که رسانه‌های دنیا در جنگ فکری و فرهنگی با همه‌ی توان اعتقادات و افکار نوجوانان و جوانان را هدف گرفته‌اند با درایت و قناعت عمل کنند و موفق میدان زندگی و کارگردان هنر‌آفرین برنامه فردی، اجتماعی و دینی خود باشند.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

4 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top