بستن

نگرانی فداغی‌ها از ترک‌های سد، چه کسی مسئول است؟

هفت‌برکه: نگرانی در مورد سد سنگ و سیمانیِ فداغ باعث شد فداغی‌ها برای تعمیر سد با خرید سیمان اعلام آمادگی کنند. اداره منابع طبیعی گراش می‌گوید تعمیر سد فداغ در برنامه‌‌ی سال ۱۴۰۳ قرار دارد، اما از مشارکت مردم برای تعمیر این سد نیز استقبال می‌کند.

در گزارش آبگیری سدها و بندهای شهرستان در هفت‌برکه، به نقل از اداره منابع طبیعی گراش اعلام شد که یک سوم سد سنگ و سیمانی فداغ با ظرفیت دو میلیون متر مکعب آبگیری شده است. بعد از انتشار خبر، یک بار دیگر موضوع ترک‌های روی دیوار این سد و تخریب قسمت آبریز مطرح شد. فداغی‌ها نگران شرایط سد هستند و حتی در گروه واتساپی صدای فداغ، مردم تا امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ برای اهدای بیش از ۱۱۰ پاکت سیمان اعلام آمادگی کرده‌اند. اما سوال اصلی در مورد متولی نگهداری و ترمیم سد است.



هفت‌برکه در تماس تلفنی با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان این موضوع را پیگیری کرد. مصطفی شادرام، روابط عمومی اداره منابع طبیعی، در جواب گفت: «یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۳ تعمیر و بهسازی این سد است که در برنامه‌مان است و برای آن بودجه مشخص شده است.»

اما مردم فداغ در قدمی جلوتر از نهاد مربوطه هستند و برای کمک به بازسازی سد اعلام آمادگی کرده‌اند. شادرام گفت: «بله، خود مردم اگر برای تعمیر هرچه سریعتر این سد می‌خواهند اقدام کنند باید به اداره منابع طبیعی شهرستان گراش مراجعه بکنند.»

حسن اخلاقی، عضو شورای اسلامی فداغ، در مورد پیگیری‌های انجام شده از سمت فداغ می‌گوید: «مکررا در مورد سد و رودخانه فصلی بالنگستان به فرمانداری و بخشداری مراجعه کرده‌ایم. چون به نتیجه‌ای نرسیدیم به ستاد بحران استان مراجعه کردیم. مدیر پیشین ستاد بحران استان اعلام کردند که نامه از فرمانداری بیاورید و ما از ستاد بحران بودجه اختصاص می‌دهیم و قرار شد مکاتبات از طریق اتوماسیون انجام شود. اما چون نتیجه‌ای نگرفتیم بیش از ده بار در مراجعات به استان این موضوع را هم پیگیری کردیم و مستقیم با ستاد بحران مستقیم مکاتبه کردیم. در این مدت مدیر ستاد بحران هم عوض شد و مدیر جدید معتقد است بودجه بحران برای بعد از حادثه است. به خاطر همین نامه‌ای به ادارات ذی‌ربط ابلاغ شد و ادارات در جریان وضعیت سد هستند که باید بودجه آن از محل بودجه شهرستان اختصاص داده شود.»

عضو شورای اسلامی فداغ به هفت‌برکه گفت: «سال قبل از منابع طبیعی گفتند که بودجه اختصاص پیدا کرده ولی مثل این که به صورت اوراق مشارکت بوده و به خاطر همین پیمانکاری حاضر به کار نشده است. سال جدید هم دوباره به اداره منابع طبیعی مراجعه می‌کنیم و پیگیر خواهیم شد.»

یکی از گلایه‌های اهالی فداغ این است که با احداث سد، نزدیک صد هکتار زمین‌های دیم پایین دست سد، آب خود را از دست داده‌اند ولی امکان استفاده از آب ذخیره شده را ندارند. از اداره منابع طبیعی پرسیدیم؛ چه کسانی و چه نهادهایی از آب سد استفاده می‌کنند و مجوز دارند؟ شادرام گفت: «فقط اداره‌ی امور آب شهرستان می‌تواند مجوز استفاده از آب را سد کند.»

‌مجتبی کاشفی، رییس اداره امور آب گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «هر گونه برداشت آب از سد فداغ ممنوع است و تمام سدها و بندهای خاکی شهرستان صرفا برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی است و مجوزی برای برداشت از آب سد صادر نمی‌شود.»

کاشفی ادامه داد: «در سال‌های پیش مجوزی برای برداشت آب برای کشت گیاهان دارویی صادر شده بود که در حال حاضر این طرح فعال نیست. به همین خاطر اگر موردی از برداشت از ذخیره آب سد وجود داشت، همشهریان به اداره آب گزارش کنند تا با آن برخورد شود.»‌

سد خشک فداغ در بارش اخیر کمی آبگیری شد اما استفاده بهینه از این ظرفیت و مواردی مانند مقاوم‌سازی سد، لایروبی، استفاده گردشگری، نگهداری از درختان حاشیه سد از دغدغه‌های مردم است. موضوعاتی که شاید با تعیین یک هیات امنا یا اجازه مشارکت و اختیارات بیشتر به شورای روستای فداغ، بتوان آن را بهتر مدیریت کرد. 

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top