بستن

درس آموزی از اولین کمپین انتخاباتی اوز‌ی‌ها برای مجلس

هفت‌برکه – فرهاد ابراهیم‌پور*: از میان ۱۵ کاندید نهایی انتخابات که در پنج شهرستان اوز، گراش، خنج، لار و جویم رقابت کردند. آقای علاالدین بروجردی پیروز این رقابت‌ها شد و آقای مهران عسکری کاندیدای اوزی بین ۱۵ نفر، پنجم شد.

ما در این مسیر که برای اولین بار بعد از ۴۰ سال کاندیدای شهرمان دکتر مهران عسکری تایید صلاحیت شده بود، با آنچه در توان داشتیم حضور پیدا کردیم و سعی نمودیم از ظرفیت شهر و نیروهایمان و ارتباطات با مردم شهر اوز، همچنین بخش‌ها و روستاها استفاده کنیم و در این مسیر به بیشتر نقاط حوزه انتخابیه در ۵ شهرستان رفتیم.

با تمام تلاش با وجود همه مشکلات

منطقه وسیع بود، جاهایی که شاید هیچ گاه در عمرمان نرفته بودیم و حالا به خاطر انتخابات آنجا می رفتیم، بعضی جاها دو بار رفتیم و با علما و معتمدین بسیاری از آن مناطق دیدار داشتیم در بیشتر دیدارهایی که داشتیم مورد استقبال و حتی وفاق قرار گرفتیم. مردم از این که از اوز و اهل سنت هم بعد از سالیان دراز نامزدی حضور دارند، خوشحال بودند و تشویق هم می‌کردند.

لازم به یاد آوری است، همشهریان و اهالی شهرستان و دیگر اهالی پنج شهرستان بدانند که ما نزدیک یک ماه فرصت تبلیغ و هماهنگی از دست دادیم چون اول تایید شدیم و بعد رد صلاحیت کردند و در آخر تایید کردند این امر موجب شد ما وقت گرانبهایی را برای تدارک تبلیغاتی از دست بدهیم و زمانی شروع به تبلیغات کردیم که خیلی از نقاط برای ما دیگر بنر و بروشور و … آماده نمی‌کردند.

با وجودی که خیلی جاها گفتیم و به بعضی ها هم رجوع کردیم متاسفانه منابع مالی ما بسیار کم بود، عزیزان اندکی حمایت کردند. نه پوستر آنچنانی داشتیم و نه بنرهای بزرگ و زیاد، ما به جای آن نداشتن‌ها به شهرها سفر کردیم و از فضای مجازی و ارتباط رودر روی مردمی استفاده کردیم .‌انتظار داشتیم که علما و معتمدین هم زبان خیر و تشویق بگذارند بعضی از معتمدین همراه شدند و علمای اوز و جناب شیخ زمانی نیز سعی نمودند زبان خیر و همراهی داشته باشند هر چند نمی‌توانستند به لحاظ قانونی دخالت مستقیم داشته باشند.

یک نامزد دیگر آقای صالحی در محلچه داشتیم که اصرار زیاد بر ماندن داشت و تا آخرین لحظه حاضر به اجماع نشد. لازم به یادآوری است که ایشان نه ستادی داشت نه تبلیغاتی داشت اما می گفت من رای دارم و می‌مانم و این اجماع صورت نگرفت. یک کاندید دیگر در منطقه صحرای باغ داشتیم آقای عیبجو که ابتدا ابراز تمایل به کناره گیری کرد اما عواملی باعث شد تا ایشان نگرانی پیدا کنند و عملا به خاطر شخص خاصی کنار نروند تا مورد مواخذه یا سرزنش افرادی … قرار نگیرد . ایشان و اهالی صحرای باغ در سفری که به آنجا داشتیم از ما استقبال کردند و وقتی آنها آمدند اوز نیز مورد احترام قرار گرفتند. در آخر هم که کناره گیری کردند اما عملا دوستی و‌ متانت و تواضع پیشه کردند و جا دارد ضمن تشکر برایشان آرزوی توفیق نماییم.

علت شکست ما در این آزمون

برای تاریخ و برای نسل‌های آینده مهم خواهد بود که چرا اوزی‌ها در اولین رقابت انتخاباتی مجلس که بعد از ۴۰ سال از اوز یک کاندیدای جوان داشت، نتوانست پیروز شود.

۱-مهمترین عامل و اصلی‌ترین عامل در شکست که برای ما بیشتر مشهود بود عدم استقبال مردم و به خصوص جوانان بود که از مشارکت دوری کردند مردمی که به حق خواسته های زیادی داشتند که در چندین دوره نمایندگان قبلی نه تنها برآورده نشده بود بلکه با انبوهی از نارضایتی همراه گردیده است و سبب قهر از صندوق رای شد. هر چند رسانه های خارج از کشور در این گرایش بی تاثیر نبودند ( البته این ریزش و قهر با صندوق رای فقط مختص اوز نبود و شامل اکثر نقاط کشور بود)

۲- حریفان اصلی ما که در دو شهرستان لارستان و‌ گراش بودند تجربه چندین ساله داشتند. لاری‌ها که ۹ دوره همیشه نماینده داشتند و از لابی و جمعیت بالا و اعمال نفوذ در دیگر شهرها و بخش ها برخوردار بودند با کمک‌های مالی از خیرین و تکیه بر قوم و جماعت و لابی‌های بیشماری که در لار و منطقه ی چهار شهرستان داشتند جلودار این صحنه بودند و تجربه فراوانی داشتند گراشی ها که در دو دوره نماینده ای از شهرشان به مجلس راه یافته بود باز بیشتر از ما تجربه و امکانات داشتند و توانستند بهتر از ما عمل کنند، موقعیت اقوام و طایفه و جماعت درجامعه سنتی گراش وفاق بیشتری وجود آورده است ،تا جایی که در بین آرای ماخوذه کمتر غریبه دیده می شود و از سوی دیگر افرادی متمول داشتند که مخارج تبلیغی و تشویقی آنها را شاید صد برابر ما می‌کرد اما آقای فرسوده هم با آن همه تبلیغ و هزینه کرد نتوانست سکانی که در دست مهندس حسین زاده بود برای ۴سال دیگر نگه دارد.

۳-به نظر می رسد در این دوره از انتخابات برای جلب و جذب رای بیشتر، طرح دیگری اجرا شده است و‌ ان هم اضافه شدن تعداد نامزدهای تأیید شده و کمتر شناخته شده محلی بود. در این دوره ۲۷ نامزد تایید صلاحیت شدند که در آخر ۱۵ نفر باقی ماندند تنها فرد مطرح که سابقه حضور در چندین دوره مجلس داشت آقای علاالدین بروجردی بود، بقیه ناشناخته و اکثرا بدون سابقه سیاسی در سطح بالا بودند.

۴- عرصه رقابت‌ها نه سیاست و برنامه مدون برای کشور ،که قومی و طایفه‌ای و مذهبی و منطقه ای شد و آن که منطقه وسیعتر و جمعیت بیشتر و زور و پول و تبلیغات و تعصب بیشتر داشت توانستند بهتر بهره بگیرند و این تاسف بار است برای جامعه ما که در نبود حزب و تشکیلات، وعده دادن‌های بی پشتوانه ، زورکشی و جانبداری و حتی تخریب چاشنی رای آوری شده است.

آیا با این توضیحات صلاح بود که در انتخابات شرکت کنیم؟

بله بازهم باید شرکت می‌کردیم. قبلاً در نوشته‌ای دلایل روشن خود را برای شرکت و حمایت از دکتر مهران عسکری اعلام کرده بودم که می‌توانید بخوانید و این را نوعی تقویت باور در آینده شهر و جوانان اوز می‌دانم .کناره گیری از عرصه انتخابات و سیاست برای شهر اوز نه تنها مفید نمی‌دانم بلکه باعث شده در خودباوری و عنصر توانستن ذلیل شویم و همیشه دنباله‌رو همسایگان باشیم این انفعال که همواره با منفی‌نگری توام شده است نه بار معنایی تولید کرده است نه توانسته ما را از یک ناراضی فراتر برد تا جایی که همواره در حسرت شدن فلان شهر شدن به سر می‌بریم .‌

به هر حال این دوره مانند چندین دوره گذشته برنده انتخابات نماینده‌ای از لارستان بود و باید دید سیاست و رویکرد آقای بروجردی که اکنون نماینده پنج شهرستان است نسبت به لارستان و بخصوص چهار شهرستان جدا شده از لارستان چه خواهد بود. آیا به پیروی از نمایندگان پیشین در برخورد با خواسته‌های بحق مردم پیش خواهد رفت یا طرحی برای برون رفت از این انجماد پیدا خواهد کرد که با قومیت و گروه و جریان خودی و غیر خودی فاصله پیدا می‌کند . زمان و فعالیت ایشان نشان خواهد داد کدام سوی طریق آقای نماینده است؟

همشهریان عزیز ما اول راه هستیم، ما توان پیروز شدن نداشتیم اما گام مهمی برداشتیم تا انفعال پیشه نکنیم و برای نسل آینده مشوق باشیم. مطلب دیگری نیز در آنالیز آرای شهرستان اوز خواهم داشت که به زودی منتشر می‌کنم.‌

* فرهاد ابراهیم پور (محمودا) فعال اجتماعی اهل اوز و مدیر سایت خبری ستاره‌های اوز. ابراهیم‌پور این دوره مسئولیت ستاد مهران عسکری در شهر گراش را نیز عهده‌دار بود.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

1 نظر

  1. امیدواریم که ساز وکار انتخاب افراد در شورای نگهبان تغییر نماید تا افراد شایسته بیشتری. در آینده بتوانند برای. رقابت در نهادهای انتخاباتی مانند. مجلس وارد کار زار انتخاباتی. شوند دراین شرایط بیشتر شهرها. واز جمله. شهرستان. اوز. که پتانسیل. بالقوه دارد. شکوفا میشود و می‌توانند در عرصه رقابت های. اجتماعی. وارد. شوند البته شرایط. پیش. رو حکایت میکند که فضای. باز. سیاسی بیشتری در آینده ایجاد خواهد. شد. اینشالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top