هفت‌برکه: پس از ۲۰ سال، یک بار دیگر نام یک زن در میان کاندیداهای انتخابات مجلس در جنوب فارس دیده می‌شود. ماهرخ محبی تنها زن کاندیدا در انتخابات یازدهم اسفند در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم است. 

09 Mahrokh Mohebbi

ماه‌رخ محبی در گفت‌وگو با هفت‌برکه می‌گوید: «من متولد سال ۶۶ هستم و اصالت تهرانی دارم. اما این که چطور پایم به منطقه باز شده است برمی‌گردد به سال ۹۰ یعنی زمانی که برای تحصیل وارد دانشگاه اوز شدم.»

او لیسانس زمین‌شناسی، فوق لیسانس زمین‌شناسی اقتصادی از دانشگاه پیام‌نور اوز دارد و همین طور فوق لیسانس مدیریت دولتی مالی و بودجه عمومی نیز در سال ۹۹ از دانشگاه لار گرفته است.

محبی می‌گوید: «تحصیلاتم در سال ۹۰ در دانشگاه اوز  باعث شد با منطقه آشنا شوم و با همسرم که مادرش اهل اوز است و پدرش از ترکان خنج است ازدواج کنم و در منطقه ماندگار شوم. از سال ۹۷ به صورت مستمر در لار زندگی می‌کنیم. من به مدت هشت سال است که در اداره تامین اجتماعی شعبه لار شاغل هستم.»

او از اهدافی می‌گوید که باعث شد برای انتخابات ثبت‌نام کند: «هدفم از شرکت به عنوان کاندیدا در انتخابات این است که پیرو سخنرانی مقام معظم رهبری باید به سمت جوان پروری رفت و جوانان آتش به اختیار باشند و با افکار و تدابیرشان ایران را به سمت پیشرفت ببرند. از آن جایی که جوانان در جامعه امروز با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات و دغدغه جوانان را بیشتر متوجه می‌شوند و درک می‌کنند. از طرفی نقطه ضعفی که بانوی ایرانی دارند این است که با توجه به جمعیتشان که نصفی از جامعه را تشکیل می‌دهند امکان فعالیت کمتری دارند. ما در مجلس تنها ۱۵ نماینده خانم داریم. سهم بانوان ایرانی باید بیشتر باشد. معمولا قوانین با دید مردانه وضع می‌شود و خیلی از قوانین بدون درک درستی از خانمها وضع شده است.»

با وجود این که محبی می‌گوید که نزدیک دو سال است که برای حضور در انتخابات با همراهی گروه خود برنامه‌ریزی و فعالیت هدفمند داشته است اما در مهلت انتخابات نام او زیاد شنیده نشد و تبلیغات و فعالیت او گسترده نبود. محبی می‌گوید: «دلیل این که زیاد تبلیغ نکردم به این دلیل بود که آن اوایل از بعضی از حرف‌ها و برخوردها دلسرد شدم. اولین سوالی که می‌پرسیدند این بود که چقدر هزینه گذاشتید کنار؟ اول فکر می‌کردم برای این منظور که در ستاد غذا و مواد خوراکی توزیع کنم که من هیچ وقت این توهین را به مردم نخواهم کرد که عوام فریبی کنم.

«اما بعد فهمیدم موضوع چیزی دیگری است و دلسرد شدم و تصمیم گرفتم تبلیغ نکنم و جایی بنر نصب نکنم. واقعیت از برخی از مسئولین ناراحتم. سرشناس‌هایی که بحثشان این است که چه اندازه می‌خواهی پول خرج کنی که رای بیاوری.

«اما تصمیم نهایی‌ام این شد که بمانم. نمی‌خواهم به نفع کسی کناره‌گیری کنم و انصراف هم نمی‌خواهم بدهم. مانده‌ام، تا اگر رای آوردم برای مردم کار انجام دهم.»

او در پایان صحبت‌هایش از ایده‌ها و برنامه‌هایش می‌گوید: «دنبال این هستم که تحول زیربنایی در پنج شهرستان اتفاق بیافتد و مهم‌ترین و اولین هدفم این هست که پنج شهرستان یک پارچه باشد و از هم جدا نباشد. مثل پنج بازوی کارآمد که باید بین آنها وحدت ایجاد شود، که باعث قدرتمند شدن و پیشرفت بیشتر منطقه می‌شود. نماینده وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارد ولی نماینده  برای حل مشکلات مردم نیز باید تلاش کند، موانع دسترسی به آب شرب منطقه باید حل شود. در بحث راه‌سازی در طول این سال‌ها که بین تهران و لار در تردد بودم نقطه ضعف‌ها هنوز وجود دارد و جاده بریز که به جاده مرگ معروف است هنوز مشکلات حل نشده است. با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان در منطقه داریم ولی هنوز نقطه ضعف‌هایی وجود دارد که باید روی آن کار شود که دیگر مردم مجبور به مراجعه به شهرهای بزرگتر مثل تهران و شیراز نباشند.»

محبی ادامه می‌دهد: «در جویم و اوز استقرار ادارات به صورت کامل اجرا نشده است که باید روی آن کار شود. از لحاظ امکانات تفریحی، ورزشی ضعیف هستیم که نیاز است حتما برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم. ایجاد زمینه برای اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و نخبه پروری داشته باشیم. جذب نیروی بومی به ویژه در مناطق سنی نشین، نیروها بومی نیستند جذب این نیروها به دلیل این که با منطقه آشنایی بیشتری دارند محاسن زیادی دارد. حمایت از محرومین به خصوص افراد تحت پوشش مراکز خیریه و آموزش به آن‌ها به خصوص کودکان کار و افراد بد سرپرست و بی‌سرپرست. اصلاحات و الحاقات و بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزش، تاسیس کارگاه بزرگ صنایع دستی، رسیدگی و نظارت بر برداتشت نفت و گاز و فرآورده نفتی در خنج اوز، ایجاد گروه تخصصی از مردم و مسئولین شهر برای بهره‌برداری از ایده و نظرات سازنده، متناسب‌سازی حقوق  بازنشستگان و اصلاح ماده ۱۰ بیمه کارگران ساختمانی و البته این‌ها تنها بخشی از برنامه‌ها است.»

مردم از کاندیدا شدن او در انتخابات استقبال کرده‌اند، می‌گوید: «برخوردها خیلی عالی بود مخصوصا از سوی خانم‌ها که خوشحال بودند از این که یک بانوی ایرانی پا این به عرصه گذاشته است و آقایان نیز برخورد خوبی داشتند و جسارت من را برای حضور در انتخابات تحسین می‌کردند.»

بتول زیدآبادی نژاد تا این دوره تنها نامزد زن انتخابات مجلس در حوزه جنوب فارس بود. زیدآبادی‌نژاددر انتخابات مجلس هفتم با ۷۷۶ رای بین ۱۳ نامزد در جایگاه یازدهم قرار گرفت. با حضور ماهرخ محبی بعد از ۲۰ سال، یک بار دیگر نماینده زنان در رقابت‌های انتخاباتی حضور دارد. 

IMG 20240226 210155 309