بستن

سخنگوی شورا: بودجه ۱۴۰۳ شهرداری را به سمت درآمد پایدار سوق داده‌ایم

هفت‌برکه: #هفتاگرام شماره ۲۶ طبق روال ابتدای هر ماه به گفتگوی زنده با علی بیضایی، نایب ‌رییس و سخنگوی شورای اسلامی گراش اختصاص داشت. در آخرین گفتگوی سال ۱۴۰۲، بیضایی به این سوالات جواب داد: بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری گراش چگونه است؟ عوارض شهرداری چقدر اضافه شده است؟ نقش شورای شهر در انتخابات مجلس چیست؟ چرا طرح تفصیلی هنوز مصوب نشده است؟ پروژه‌های بهسازی شهرداری در آستانه نوروز چیست؟ شهردار گراش چگونه شهردار نمونه شد؟

این گفتگو روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ به مدت ۴۰ دقیقه در لایو اینستاگرام هفت‌برکه انجام شد و می‌توانید فیلم کامل آن را در صفحه اینستاگرام هفت‌برکه (اینجا) مشاهده کنید.

در ادامه بخش‌هایی از سوالات و صحبت‌های بیضایی، نایب رییس و سخنگوی شورا، را می‌خوانید:

شهرداری، بودجه و انتخاب شهردار نمونه

در مورد بودجه شهرداری: بودجه شهرداری برنامه‌ی عملیاتی یک سال شهرداری است که توسط شهرداری پیشنهاد می‌شود و به وسیله‌ی شورا به تصویب می‌رسد. سال گذشته بودجه شهر بیشتر با هدف سیما و منظر شهری بود.

بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری ۳۰ میلیارد تومان بود، با توازن ۶۰ به ۴۰ (عمرانی به جاری)، که سال اول یک سری محدودیت‌هایی برای انجام عملیات‌های سنگین و سخت وجود داشت. سال بعد (۱۴۰۱) از ۳۰ میلیارد به ۶۰ میلیارد رساندیم. که تا پایان سال ۷۵ میلیارد محقق شد. سال ۱۴۰۲ که بودجه شهرداری ۹۵ میلیارد بود، تا اینجای کار حدود ۹۳ میلیارد محقق شده است و به احتمال زیاد امسال متمم خواهیم داشت.

رویکرد بودجه امسال که بیشتر روی مبلمان شهری بود. چند تا پروژه‌ی بزرگ با هزینه‌های بالا هم اقدام شد.

بودجه در سال ۱۴۰۳ را به سمت درآمد پایدار شهرداری سوق می‌دهیم. ایجاد یک سری آیتم‌ها که شهرداری را از بحث عوارض‌ها دور کنیم و یک درآمد پایداری داشته باشد. ولی همچنان درِ صحن شورا باز است و هنوز مصوب نشده است و در مراحل پایانی است و نیاز به جمع بندی دارد.

بودجه در این سال (۱۴۰۳) با رویکرد درآمد پایدار شهرداری با پروژه‌ها عمرانی کلان به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان است.

آیا با ۶۰ درصد توازن عمرانی که بگیریم، از ۱۰۰ میلیارد بیشتر می‌شود یا نه؟ بله بیشتر می‌شود. شهرداری لار هم بوجه عمرانی خودشان را روی ۱۰۰ میلیارد بسته‌اند.

در بلوار سرداران، در بحث روکش آسفالت و رفوژ بلوار و بدون پیاده‌روها را بخواهیم کار کنیم، حدود ۲۴ میلیارد می‌شود. ما اگر بخواهیم چنین پروژه‌هایی را رقم بزنیم، شاید از مبلغ ۱۰۰ میلیارد ۴ تا پروژه‌ی کلان را ایجاد کنیم.

بودجه در مرحله‌ی نهایی است و پیش‌نویس نوشته شده است.

بزرگترین پروژه، تکمیل پروژه‌ی میدان ولایت است.

در سال آینده احتمال دارد که دو پارک محلی هم باشد که جانمایی آن باید صورت بگیرد و با رویکرد پارک‌های سنتی قدیمی نیست با رویکرد پارک‌های ورزشی است.

کمربندی منتظر دولت، آری یا نه؟ برآورد هزینه‌ی کمربندی هزینه‌ی بالایی است و طی جلسه‌ای که در فرمانداری با مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی لارستان گرفته شد و با تعیین سرفصل‌ها، متاسفانه کد ماده‌ی ۲۳ نگرفته است و اگر ما بخواهیم برای کد ماده‌ی ۲۳ اقدام کنیم باید اول طرح مطالعاتی و فاز صفر آن را انجام بدهیم.

با توجه به الزام قانونی که ما باید تا ۱۵ بهمن باید نرخ عوارض هم اعلام بشود و جدول عوارض هم افراد عادی از آن سر در نمی‌آورند. یکی از گلایه‌هایی که شهروندان دارند این است که به ویژه در بحث عوارض، در شهر گراش نسبت به شهر‌های همجوار حتی لار و اوز بالاتر است. ما برآورد کردیم و بررسی کردیم که نه، چنین اتفاقی نیافتاده است.

قانون اجازه‌ی افزایش را بر اساس نرخ تورم به ما می‌دهند و تورم ما ۴۵ درصد است و ما می‌توانستیم عوارض را تا ۴۵ درصد افزایش بدهیم. ما حداکثر ۱۸ درصد افزایش عوارض را داریم. در برخی موارد ما کاهش داریم. ما کاهش را در مسکونی داریم، به شرطی که قوانین را رعایت کند و تخلفی صورت نگیرد. ما محاسبه که کردیم، افزایش که نداشتیم، در برخی موارد مساوی با سال ۱۴۰۲ می‌شود. در مسکونی فرمول را کاهش دادیم. مثلا زیربنا با ۳۰ پی حساب می‌شده الان با ۱۰ پی حساب می‌شود.

اصل اینکه چرا عوارض گران است، برمی‌گردد به سیستم بازدارنده‌ای که در خصوص حذف پارکینگ آمد و قوانین خیلی سختگیرانه بود. و در بعضی مواقع موقع تردد شهر قفل می‌شد و علت آن هم حذف پارکینگ در سطح شهر و مجتمع‌ها و پاساژها بود. کمکی که الان به شهرداری کردند، عوارض را از پارکینگ برداشتند و الان عوارض پارکینگ صفر است، البته به شرط تامین.

قبلا به این صورت بود که مساحت پارکینگ در زیربنا محاسبه می‌شد ولی الان اگر پارکینگ باشه در زیربنا محاسبه نمی‌شود.

حذف پارکینگ خیلی دشوار شده است و گاها اگر در مجتمع‌های تجاری اگر خودشان بتوانند در شعاع ۱۵۰ متری تامین زمین کنند و پارکینگ را تامین کنند و نیاز هست و در برخی موارد برای ما اهمیت دارد.

بازار طلا و مسجد بقیه‌الله که افتتاح شد، بحث پارکینگ چه می‌شود؟ مشکل جابجایی اداره‌ی ثبت است به ساختمانی که مورد تایید باشد. آخرین بار تقریبا ۲۰ روز پیش جلسه‌ای با فرماندار گرفته شد و این نکات را گفتیم و آنجا اعلام کردیم که اگر این سمت بودیم شاید از طریق حقوقی بخواهیم دست به کار بشویم و به هر حال آن فشار هست برای بازار طلا و مسجد. تلاش می‌کنیم که این به نتیجه برسد.

برای مسکن ملی عوارض ساختمانی گراش با لار و اوز تفاوتی دارد؟ اگر هم تفاوتی دارد، سر قضیه منطقه‌بندی است. با شهرداری و اداره مالیات و دارایی و فرماندار تا حد امکان کاهش دادیم و استان هم پذیرفت.

طرح تفضیلی: چرا هنوز مصوب نشده و فکر نمی‌کنید که این اولویت شهر و شهرداری است؟ قطعا اولویت شورا است و ما را هم دچار مشکل کرده است. مالکین ما شاید در گذشته یک تفکیکی‌هایی صورت گرفته است که به مشکل خوردند و معذوریت این را داریم که قانونی بتوانیم پروانه صادر کنیم. مغایرت در کاربری‌ها زیاد است، چون طرح جامع ما یک طرح واقعا بدی بسته شده بوده است. ما اهمیت این را می‌دانیم و به جد دنبال کردیم. ابتدا در شورا به صورت محرمانه پیش رفت و در ادامه وقتی رسیدیم به کمیسیون لایه به لایه بررسی کرد و یک سری مغایرت‌ها را دیدند که تعدادی از آن نیاز بود که خود اداره کل راه و شهرسازی لارستان باید رصد کند و چند آیتم هم نیاز بود که خود دفتر فنی بیاید و حضور دفتر فنی در گراش با توجه به سفر رییس جمهور و بعد از آن سفر آقای استاندار و اتفاقات انتخاباتی که افتاد تا الان موفق نشدیم. ما منتظر هستیم که ایشان بیایند و مواردی را شبهه داشته و یا نیاز به بررسی داشته را بررسی کند که امیدواریم در اولین کمیسیون بررسی بشود و طرح بسته بشود. در کمیسیون این مغایرت‌ها گرفته شده و تصمیم بر بازدید میدانی بوده است. البته تعداد آیتم‌ها بالا نبوده و عدم بازدید باعث شده که عقب بیفتد.

دهه فجر یک سری پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی شد. با توجه به عید نوروز و ماه رمضان، چقدر این کارها پیش می‌رود؟

اتفاقاتی که برای شهر در نوروز رقم زدیم که بیفتد، از بحث همان المان‌ها هست، تا بهسازی میادین و معابر و بلوارها. میدان شهید بهشتی تا پانزدهم اسفند تمام است. در جلسه‌ای که گرفته شد پیمانکار گفت که تا آن موقع تمام است.

پارک حاشیه‌ای و بلوار شیخ احمد هم تا ۱۵ اسفند تکمیل است.

نور دور کلات که تنها نوری که در آنجا جواب می‌دهد و امتحان کردیم نور سبز است، بعضی‌ها می‌گویند که شهر همجوار هر نوری استفاده می‌کند، ولی اینجا به دلیل ارتفاع و شیبی که دارد، هر نوری که بندازیم چون فاصله زیاد است سفید نمایش می‌دهد.

گلکاری سطح شهر و بلوارها برای نوروز است. رنگ‌آمیزی بلوارها و خط‌کشی‌ها اتفاق می‌افتد. روکش بلوار سرداران هم تا نوروز تمام می‌شود طبق قولی که پیمانکار به ما داده است. ۵۳ هزار متر مربع آسفالت است و شاید در خیلی جاها در یک سال انجام بدهند. آماده‌سازی پارک‌ها را داشتیم، از رنگ‌آمیزی گرفته تا تعویض برخی از نور و بهسازی فضاها.

ممکن است مذاکراتی انجام بشود که یک سری برنامه‌های نوروزی را انجام بدهیم. به دلیل اینکه روز گراش خیلی بازخورد خوبی داشتیم. برپایی سیاه‌چادر با هماهنگی انجمن و سفارش شهرداری خواهد بود.

روال تایید المان‌های شهری به چه فرم است؟ اول با صاحبان فن، من‌جمله آقای صلاحی مشورت کنند و سال جدید تمام المان‌ها به سمت بومی محلی خواهد بود. هرکدام متناسب با جانمایی خودش طراحی می‌شود. بلوار شیدای گراشی یا سنگ نوشته یا لوح اشعار باشه و طبق آن پیشنهادهایی که می‌آید باید مکان‌یابی صورت بگیرد.

در ادامه فعالیت شهرداری: یک سهمیه خودرو جمع‌آوری زباله از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت. ۱۰ درصد شهرداری و ۹۰ درصد کمک دولت بود. دو دستگاه ون هم با مشارکت خیر خریداری شد. سهمیه نیسان کمپرسی با تعرفه‌ی دولتی ۳۵ به ۶۵ از سازمان همیاری شهرداری‌ها گرفتد. در آخرین سفر شهردار هم قول سهمیه بیل مکانیکی را به صورت ابتدایی گرفته شده و نیازمند مکاتبات است. این ماشین آلات بار مالی را از شهرداری کم می‌کند چون ماشین‌آلاتی که ما اجاره می‌کنیم و در سال ممکن است به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه‌ی اجاره برسد.

مجوز پروژه‌ی تنگ آب و طرح آن در چه مرحله‌ای است؟

تفاهم‌نامه‌ی پیشنهادی ارسال شده است. تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه ببندیم بین منابع طبیعی، میراث فرهنگی و شهرداری به عنوان اقامت‌گاه که ظاهر آن حفظ بشود. چون خیلی‌ها نذر می‌کنند که برکه بسازیم و از حالت بکر آن خارج می‌شود و شاید مصالح سازگار با آن محیط استفاده نشود ولی اگر این ساز و کار اتفاق بیافتد، هم بحث آبادانی اتفاق می‌افتد و اینکه گراش نیاز به یک تفرجگاه با دسترسی آسان دارد.

روال انتخاب شهردار نمونه چگونه بود؟ مجموعه هماهنگی و وحدت و همدلی شورا با شهرداری باعث کسب این عنوان شد. زمانی که ابتدا مهندس حلیمی را ما انتخاب کردیم، خیلی به ما نقد وارد بود و ما بررسی کرده بودیم. ما یک مدیری می‌خواستیم که پشتِ میزنشین نباشد و در میدان باشد و کار کند و در خارج از شهر به دنبال اهداف و منافع شهرداری باشد و ما این حکم را دیدیم. این دستاورد برای گراش است. درست است که الان مهندس حلیمی شهردار گراش است ولی این ماندگار است و برای گراش خواهد بود.

معیار انتخاب شهردار نمونه بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغیه‌ها وزارت کشور ۱۳۰ مولفه باید بررسی بشود به صورت نامحسوس توسط مراجع استانی و بعد از آن تصمیم می‌گیرند که شهردار نمونه را انتخاب کنند. ۱) بحث پروژه‌های عمرانی که رقم می‌خورد، پروژه‌هایی خوبی داشته که رضایت عمومی را به دنبال داشته است. ۲) محقق شدن بودجه است. در بعضی جاها مورد بوده که حقوق چند ماه کارمندها عقب بوده است. ۳) نظم اداری و سازمانی و پیگیری امورات شهرداری در استان و سازمان شهرداری‌های پایتخت. ۴) قانونمند کردن در اجرای مناقصات و مذاکرات در سامانه‌ی ستاد. بعضی از شهرداری‌ها رعایت نمی‌کنند و در بحث تخلفات این بولد می‌شود.

رضایت از برنامه‌های روز گراش

امسال برای روز گراش نسبت به پارسال تغییر رویه داشتید. آیا رضایت داشتید یا نه؟

اگر بگویم ۱۰۰ درصد که هنوز زود است، اما اینکه تغییر رویه داشتیم و از حالت مرکزیت بیرون آوردیم و به صورت پراکنده همه‌ی اقشار را درگیر این برنامه کردیم، خوب بود. روز گراش از دو جهت مهم است: ۱) بحث استقلال گراش؛ ۲) اینکه به پیشواز دهه فجر هم می‌رویم.

با همکاری دوستان برنامه را به سمت غیر متمرکز بودن بردیم. آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان، خانه‌ی چلپسین، ارشاد، هفت‌برکه و دیگر موسسه‌ها. ما امیدواریم سال آینده مغازه‌دارها و تالاردارها و بقیه اقشار جامعه هم وارد گود بشوند. همین که برنامه را به سمت غیرمتمرکز بردیم رضایت داریم ولی باید کیفیت را بالا ببریم.

جایگاه شورا در انتخابات، اجماع و تشکر از حسین‌زاده

جایگاه شورا در بحث انتخابات، جایگاهی است که هم مردم انتظار دارند و هم این جایگاه به سمتی برود که خروجی خوبی داشته باشد. شورا تصمیم‌ساز است. حضور جریان‌ساز دارد. شورا خودسرانه در مباحث اجماع وارد نمی‌شود و خواسته‌ی تمام مردم شهر و نامزدها بود. فرهنگ اجماع در گراش فرهنگ خوبی است. ثابت شده زمانی که یک نماینده نباشد، مشارکت افت می‌کند. خواسته‌ی ما افزایش حداکثری مشارکت است. ما ضرورت را دیدیم و کاندیداها خواستند در ابتدای آن جریان‌ها. تشکر می‌کنم از دوستان که اهمیت این داستان را می‌دانند و خودشان انصراف دادند. گراش ثابت کرد که آن وحدت و همدلی هست، فارغ از شخص، همیشه پای کار بودند و همیشه قدرت سیاسی را حفظ کردند و منطقه هم قدرت سیاسی ما را می‌داند.

جا دارد از مهندس حسین‌زاده تشکر کنم که در این ۴ سال زحمت کشیدند با وجود نقدهایی که به همه‌ی ما هست، در تمامی زمان‌ها پیگیری می‌کردند. در پروژه‌ی شهرک ۸۵۰ هکتاری از داخل جلسه من به ایشان پیام دادم و گفتم که لازم است شما ورود کنید و ایشان از صحن مجلس آمدند بیرون و کار را پیگیری کرده بودند. نقطه عطف مهندس حسین‌زاده که من همیشه می‌گویم، نگاه عدالت‌محورشان بوده است.

کاندیداهای گراشی همیشه نشان دادند که تمام منطقه را یکی می‌بینند، و این باعث می‌شود که مردم بگویند برای گراش چه کاری کردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top