بستن

طرح بهسازی خیابان شهیدان محقق افتتاح شد

هفت‌برکه: پروژه بهسازی خیابان شهیدان محقق پس از سال‌ها کش و قوس سرانجام افتتاح شد و همزمان کلنگ شروع ساخت المان میدان شهید برزگران در روبه‌روی شهرداری نیز به زمین زده شد.

به گزارش هفت‌برکه صبح چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در گراش حضور داشت و در کنار فرماندار، امام جمعه و مدیران شهرستان دو طرح شهرداری گراش را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد. 

پایان چالش‌ها بر سر دیوار استادیوم؟ 

تخریب و عقب‌نشینی دیوار استادیوم شهدا از موضوعات چالش‌برانگیز مدیریت شهری گراش در سال‌های اخیر بوده است موضوعی که معاون استاندار نیز از آن مطلع بود و در زمان افتتاح به آن اشاره کرد. رضایی با اشاره به طومارهایی که در مخالفت با تخریب دیوار استادیوم ارسال شده بود. گفت: «از قبل از آمدن به استانداری طومارهایی در مورد اینجا نوشته می‌شد که شهرداری می‌خواهد فضای ورزشی را کم کند. اینجا پروژه خوبی برای گراش است اما در سطح استانی و ملی پروژه بزرگی محسوب نمی‌شود و ما بعد اجتماعی کار را در نظر می‌گیریم که خیلی سنگین بود. اگر همه کسانی که مدعی بودند از ورزشکاران، اهالی، شهردار و فرماندار و امام جمعه و … راضی باشند ما حرفی نداریم. اما اگر کسی ناراضی باشد بحث عوض می‌شود. اینجا هم راهگشایی شده است و انشاالله هم راضی باشند.»

افتتاح این پروژه به دست پدر شهید محقق انجام شد. 

علیرضا دانشور رییس شورای اسلامی شهر گراش درباره اهمیت این پروژه گفت: «به گفته اهالی این پروژه  تملک و تعریض خیابان شهیدان محقق خواسته ۲۳ ساله آنان بوده است. در انتهای این خیابان نیز سه مدرسه است و ایمنی مسیر و تردد و وجود پیاده‌رو اهمیت داشت.بیش از ۷ میلیارد تومان برای تملک، پیاده‌رو، جداره‌سازی هزینه شده است و در بخشی از دیوار، تصویر شهیدان محقق و سایر شهیدان کشیده خواهد شد.»

دانشور رییس شورای اسلامی شهر گراش گفت: «سه نفر از اعضای شورا روسای هیات‌های ورزشی هستند و دغدغه ورزشکاران را درک می‌کنند. در اوایل کار پروژه ورزشکارانی از روی دلسوزی نگران بودند آیا شهرداری به تعهد خود عمل می‌کند و به خاطر بی‌مهری‌هایی که از قبل دیده بودند، نگران بودند. اما در عمل وقتی دیدند ما صادقانه و شفاف هم دین‌مان به جامعه ورزش و هم اهالی محله را انجام داده‌ایم، رضایت کامل همه گروه‌ها جلب شد.»

رییس شورای شهر گراش گفت: «یک دو نفر از دلسوزان ورزش دغدغه این را داشتند که از فضای ورزشی کم می‌شود و این باور را داشتند شهرداری نمی‌خواهد جایگزینی بدهد در صورتی که اوقاف متولی ملک است و ورزش و جوانان اینجا مستاجر است. با این وجود ما هزار متر مربع بر خیابان اصلی تغییر کاربری به تجاری داده‌ایم چیزی که شاید بهترین کار برای درآمد ورزش و جوانان باشد که از نظر اعتباری مشکلات زیادی دارد. این بزرگترین خدمت به ورزش است.»

دلخوش عضو شورای شهر گراش گفت : «نگرانی ورزشی‌ها این بود که دیوار استادیوم ساخته نشود که ساخته شد.»

مسعود محسن‌زاده از اهالی این محله گفت: «من به عنوان عضو کوچکی از اهالی این محله دست و پیشانی مهندس حلیمی شهردار گراش، اعضای شورای شهر و همه مسئولین را می‌بوسم که همه همکاری کردند. ما بعد از ۲۱ سال پیگیری که نفعش برای عموم مردم شهر است و این یک کار جاودانه اینجا انجام شده و همه مردم راضی هستند و از خاطر مردم بیرون نخواهد رفت.»

اهالی محله نیز در لوحی تقدیر از شهردار گراش تقدیر کردند. رضایی معاون استاندار در مورد مهدی حلیمی شهردار گراش گفت: «در شهر خود ما دنبال شهردار می‌گشتند و یکی از گزینه‌ها خود آقای حلیمی بود. این هم کمک ما به شهر گراش بود که ایشان در شهر گراش ماند.»

بر اساس اطلاعات روابط عمومی شهرداری گراش دیوار جدید استادیوم ورزشی  در سه‌ نمای مختلف شامل دیوار با نرده‌ی فلزی و قاب، دیوار بلوکی همراه با شناژبندی و دیوار با بلوک مشبک و نمای میکروسمنت به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع اجرا شده است. خیابان شهیدان محقق نیز با – اجرای لبه‌گذاری و کانیواگذاری به طول ۸۰۰ متر، اجرای آسفالت به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع،  فرش پیاده‌رو به مساحت ۵۰۰ مترمربع و  تامین روشنایی به تعداد ۱۸ تیربرق ۳ متری طرح فانوسی و ۱۵ عدد براکت و چراغ لاک پشتی بهسازی شده است. 

جنگ طومارها برای یک دیوار 

تخریب دیوار استادیوم یک چالش ۲۰ ساله که در دوره‌های مختلف شورای شهر وجود داشته است و به جنگ طومارها تبدیل شد. در دوره شورای سوم اهالی محله با امضای طوماری خواهان عقب‌نشینی دیوار استادیوم شدند که با واکنش متقابل ورزشی‌ها روبه‌رو شد. در آغاز عملیات گوشه جنوب شرقی استادیوم تخریب و ورودی خیابان شهیدان محقق بهسازی شد اما همین موضوع یک قفل به قفل‌های پروژه اضافه کرد زیرا هیات امنا ورزش معتقد بودند «شهرداری و شورا هنوز خسارت عقب‌نشینی اداره ورزش از سمت بلوار معلم را که بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر مربع بود به ما نداده‌اند. از سوی دیگر شهرداری نیز پس از ساخت مسجد استادیوم اجازه نداد که در این مسجد به خیابان شهید محقق باز شود.»

تا این که ساعت ۴ صبح شهریور سال ۹۸ به یک‌باره بخشی از دیوار استادیوم شهدا خراب شد (+) و معلوم نشد چه کسی آن را خراب کرده است. علیرضا ثابت سروستانی، رییس وقت اداره ورزش و جوانان گراش، در اولین بازخورد خود نسبت به این موضوع از شهرداری شکایت کرد اما شورا و شهرداری وقت همه چیز را از بیخ تکذیب کرد. در آذرماه سال ۹۸ به دستور مرجع قضایی تا زمان تعیین تکلیف این دیوار به شکل اولیه خود بازسازی شد تا کشمکش اهالی خیابان شهیدان محقق و اداره ورزش بر روی ریل قبلی ادامه داشته باشد.

با انتخاب شورای ششم پرونده دوباره روی میز برگشت. درخواست‌های اهالی به شکل‌های مختلف مطرح می‌شد در نهایت شورای شهر راه حل دیگری پیدا کرد. با توجه به اوقافی بودن زمین ورزشگاه شورای شهر برای تخریب دیوار استادیوم با سازمان اوقاف به توافق رسید. موضوعی که باز هم واکنش ورزشی‌ها را در پی داشت در ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ با نوشتن یک طومار خطاب به سازمان اوقاف دوباره از بدعهدی شهرداری گله کردند. اما سرانجام دیوار استادیوم سرانجام ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ با تصمیم شورای تامین خراب شد تا عملیات تعریض خیابان شهیدان محقق آغاز شود. 

شهرداری در کمتر از شش ماه عملیات بهسازی خیابان شهیدان محقق و جداره‌سازی ضلع شرقی دیوار استادیوم را به پایان رسید اما باید دید این پایان جنگ طومارها ست و یا شهرداری با عمل به وعده تجاری شدن ضلع جنوبی ورزشگاه در بلوار معلم می‌تواند همه را راضی کند.

آغاز ساخت المان ۱۳ متری میدان شهید برزگران 

پس از افتتاح خیابان شهید محقق، محمود رضایی معاون استاندار و مسئولان شهرستان برای کلنگ‌زنی المان میدان شهید برزگران به این میدان رفتند.

کلنگ این میدان را قرار بود مسلم برزگران فرزند شهید ابراهیم برزگران به زمین بزند که او کلنگ افتتاح را به اسماعیل جعفری از کارگران گراش سپرد. مسلم برزگران به هفت‌برکه گفت: «پدرم به مردمداری و حمایت از کارگران شناخته می‌شد و من هم دوست داشتم در ادامه راه او کار در اینجا هم به دست کارگران که صاحبان اصلی شهر هستند به زمین زنده شود.»

حلیمی شهردار گراش گفت: «پس از نصب المان‌هایی در بلوار خلیج‌فارس و بلوار دکتر احمد اقتداری، اینک با ساخت المانی بتنی به ارتفاع ۱۳ متر و با الگوبرداری از طرح‌های سنتی گراش بخشی از پروژه‌ی اصلاح و زیباسازی میدان شهید برگزاران آغاز خواهد شد. محوطه‌سازی میدان به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع  و اعتبار این طرح ۴ میلیارد تومان انجام می‌شود.»

مهندس حلیمی با یادآوری پیشینه‌ی میدان و خطرات ترافیکی و تصادفات ناشی از آن گفت طرح پیش‌رو مورد تایید شورای ترافیک استان است. برای طراحی المان این میدان فراخوانی منتشر شد که  در نهایت طرح محمد مهرابی از مهندسان معمار گراشی به دلیل داشتن شاخصه‌های بومی و امکان اجرای مناسب‌تر، برای این میدان انتخاب شد. 

در این آیین کلنگ زنی، معاون عمرانی استانداری فارس با تاکید بر اهمیت طراحی و تناسب ارتفاع سازه‌ها و مساحت میدان در میادین شهری گفت: «فضای شهری مهم است و مردم باید تغییر شکل مثبت یک میدان را حس کنند. ساخت یک بنای یادگار و ماندگار برای شهر با رعایت تناسبات برای مردم اهمیت دارد.»

مهندس حلیمی با تکمیل توضیحات دکتر رضایی در این‌باره گفت: «در ابتدا ارتفاع سازه ۱۸ متر بود اما با دعوت از ناظرین و اساتید دانشگاه شیراز با در نظر گرفتن جوانب ارتفاع و مساحت، ۱۳ متر را یک ارتفاع استاندارد دانستند.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top