بستن

به جای قطع درختان، پیاده‌روها بهسازی شود

هفت برکه:  قرار است بهسازی بلوار سرداران یکی از طرح‌های کلنگ‌زنی دهه فجر امسال باشد. حجت عابدی، از فعالان اجتماعی و رسانه‌ای گراش پیش‌نهادهایی به شهرداری و شورای شهر گراش دارد و معتقد است «به جای قطع درختان در وسط بلوار سرداران باید بهسازی و همسان‌سازی پیاده‌روهای دو طرف بلوار و روکش آسفالت اولویت شهرداری باشد.»

حجت عابدی:  بلوار سرداران بیش از هر چیز نیاز به ساماندهی و اصلاح دارد نه قلع و قم درختان و ریختن سنگ و سیمان.در طرح شهرداری دلایل مختلفی برای حذف درختان کنوکارپوس یا کویتی بیان شده است که یکی از ان تخریب آسفالت و جداره‌هاست. در دوره شهرداری محمد نام‌آور در انتهای بلوار حاج شیخ احمد انصاری، رو به روی پمپ بنزین شهرداری بلوار را سنگ‌چین کرد، بیش از ۱۶ سال از آن زمان گذشته است . آیا درخت‌های معدودی که آنجا کاشتند، لابه لای سنگ‌ها رشد کرده‌اند یا نه؟ این یک تجربه است که عجولانه پیش نرویم. درخت موجود زنده است باید به حیات او کمک کنیم که در این منطقه گرم و خشک در واقع به حیات خودمان کمک کرده‌ایم.

مجموعه مدیریتی شهری در شورای شهر باید تلاش کند، خود را خارج از دایره شهرداری ببیند و بیندیشد که اگر قرار است طرحی اجرایی شود همه پسند و در خور شان و جایگاه مردم منطقه باشد. همین طور که یک المان می‌تواند معرف شهر ما به مسافران باشد، قطعا فضای سبز زیبای شهر هم باعث توقف بیشتر گردشگران در ایام نوروز در شهر می‌شود و زمینه رونق اقتصادی و اشتغال جوانان را نیز فراهم می‌کند.

در بخش پوشش فضای سبز پیش‌نهاد من به شهردار این است که هرچند شخصا به درخت نخل علاقه‌مندم اما در کنار درخت نخل، درختان هرس‌ شدی کویتی هم ظرفیت خوبی برای خودنمایی و زیبا‌سازی شهر دارد و چه بهتر که تا پخته‌تر شدن طرح، به صورت یکی در میان کویتی، نخل و یک المان در وسط این بلوار قرار گیرد.

در دوره شهرداری قائدی تقریبا همه بلوارها درختکاری و در مواردی چمن شد و با کمک احداث چندین پارک سرانه فضای سبز گراش به سطح استانداری رسید. اما حالا به دلایلی که چندان قابل قبول نیست رویکرد فعلی این است که وسط بلوارها را با سنگ و سیمان پر کنند و فضای سبز را محدود کنند. به جز حذف درختان از بلوارها، حتی پارک‌های تازه تاسیس مانند بوستان سردار سلیمانی نیز بدون داشتن فضای سبز و درخت طراحی و اجرا می‌شود. 

پیشنهاد اصلی اما این است که به جای تمرکز بر رفوژ وسط بلوار سرداران و از بین بردن درختان در طراحی‌ و اختصاص بودجه به پیاده‌روها بیشتر توجه شود و شهرداری هر چه سریع‌تر طرح همسان‌سازی دو طرف بلوار سرداران از میدان شهید برزگران تا بیمارستان و میدان شهید بهشتی را ادامه دهد. در این همسازی باید از مصالح یک دست استفاده شود.  نمونه‌ای از بهسازی پیاده‌رو در جلو فرمانداری از تقاطع خیابان ریحان تا تقاطع خیابان باقرالعلوم اجرا شده است. در این بخش هم درختان متنوع همچنان حضور دارند، فضای مناسب پارک خودرو وجود دارد و البته باید مسیر مشخصی برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری نیز در نظر گرفته شود. 

اولویت دادن پیاده‌روها و گذرهای دو سمت بلوار مزایای زیادی دارد: دو طرف بلوار یکدست و یکرنگ می‌شود و زیبایی خاصی به مبلمان شهری می‌بخشد. و همچنین می‌تواند محل پیاده‌روی مردم باشد و به عنوان پارک سلامت به ویژه برای بانوان عزیز موثر است و انگیزه‌ای برای ورزش همگانی ایجاد می‌کند که در واقع امر به معروف است. بهسازی پیاده‌رو در این طرح به افزایش عبور و مرور و رونق کسب و کار مغازه‌داران کمربندی منتهی می‌شود. در این طرح افزایش ظرفیت پارک خودروها نیز کمک دیگری به کسبه دو طرف بلوار سرداران است.

زمان اجرای طرح نیز از مواردی است که مدیریت نشده است. منظره‌ای که در حال حاضر از بلوار سرداران مانده حداقل تا ایام عید ماندگار باشد. در بهمن‌ماه برنامه‌های دهه فجر را داریم و بلافاصله تبلیغات انتخابات شروع می‌شود و در آستانه سال نو هم کندو کاو  در سطح شهر ممنوع خواهد شد. بگذارید مهمانان نوروزی و عبوری از شهر گراش امسال تصویر زیبایی به یادگار داشته باشند.

به شهردار تلاشگر و مجموعه محترم شورای اسلامی شهر توصیه می‌کنم که تلاش شود که نظرات و پیشنهادات همه گروه‌ها و سلایق را  بشنوند و بعد کارشناسی کنند و صرفا با دعوت از یک کارشناس و شنیدن نظریه‌ی او اکتفا نکنند. این که بدون در نظر گرفتن دیدگاه و نظرات غالب مردم طرح اجرا شود، کار ارزشمندی نیست.

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top