بستن

سخنگوی شورا: سال بعد بیشتر به سراغ پروژه‌های کلان و زیرساختی می‌رویم

هفت‌برکه: #هفتاگرام شماره ۲۵ در روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ به گفتگوی زنده‌ی ماهیانه با علی بیضایی، نایب‌رییس و سخنگوی شورای اسلامی گراش اختصاص داشت. وضعیت کمیسیون‌های شورا با توجه به اضافه شدن عضو جدید، گزارش مالی شش ماهه شهرداری گراش، راه‌اندازی خط تاکسی ون شهری، آخرین وضعیت طرح تفصیلی، آسفالت و بهسازی بلوار سرداران. فیلم گفتگوی کامل را در صفحه اینستاگرام هفت‌برکه (اینجا) ببینید.

بخش‌هایی از صحبت‌های بیضایی:

📌 هفت‌برکه: پارک بانوان در محل قبلی آن منتفی شده و آیا برنامه‌ای برای این پارک در محل جدیدی است؟

بیضایی: جانمایی جدید آن مشخص شده و به مرحله‌ی نهایی رسیده است و با یکی از سرمایه‌گذاران و خیرین در حال رایزنی هستیم که به نتایج تقریباً خوبی هم داریم می‌رسیم. پارک قبلی در بحث فضای سبز آن هنوز هست و با تغییر کاربری از لحاظ بانوان و یعنی به صورت عمومی‌تر، یعنی یک فضای سبز عمومی است.

هفت‌برکه: با حضور مهندس فیروزی تغییری در ساختار شورا و حضور در کمیسیون‌ها اتفاق میافتد یا نه ؟ تقسیم کار بین اعضای شورا و اینکه هر کدام از عضور شورا کدام از بخش خدمات را پوشش می‌دهند؟ یا کمیسیون‌هایی که تشکیل می‌شود چطور است؟

بیضایی: در جلسه‌ی آقای فیروزی هم گفتم که کار در شورا واقعا سنگین است. در همه‌ی حوزه‌ها تقسیم کار است و همه‌ی اعضا در تا الان پای کار بودند. در بحث کمیسیون‌های عمران که در آن موقع آقای جعفری بودند، کمیسیون‌های ورزشی و بانوان …. کمیسیون ماده صد هم آقای جعفری بودند. کمیسیون تبصره‌ی ۲۰ ماده ۵۵، ورزشی و امور بانوان با آقای دانشور به صورت مشترک هستیم چون در این حوزه کارهای بیشتری است و در بحث فرهنگی هم با و جود اینکه تقسیم کار شده به کمک همدیگر بیاییم. آقای دلخوش هم در بحث کمیسیون ماده‌۷۷ / تبصره ۲۰ ماده ۵۵ / کمیسیون فرهنگ و مذهبی بسیار فعالیت دارند. اینقدر که در بحث کار بهم نزدیک هستیم که ممکن است در بعضی کمیسیون‌ها ۲ یا ۴ نفرمان در آنجا حضور داشته باشیم. در پایان سال همانطور که با ریاست شورا صحبت داشتیم و یک بازنگری در بحث این کارها با حضور مهندس فیروزی و تخصص ایشون صورت میگیرد.

هفت‌برکه: مهندس فیروزی قبلا هم با شما همکاری داشت؟

بیضایی: در حوزه‌های مختلف هم به عنوان مشاور در بحث عمرانی و فنی هم به عنوان نماینده شورا در کمیسیون معاملات و در جاهای مختلف با حضورشون و نظراتشون کنار ما بودند و الان هم کارشان بیشتر می‌شود و هم رسمیت پیدا کردند و از همان ابتدای شورا در کنار ما بودند.

هفت‌برکه: گزارش مالی ۶ ماه قبل شورا در لارستان منتشر شد. شورای شهر یکی از کارهای مثبتی که انجام داد در این دوره گزارش‌های مالی را منتشر کرد و در دو دوره‌ی اخیر این گزارش‌ها منتشر و ارسال نشده است؟ یعنی در ۶ ماه دوم ۱۴۰۱ و ۶ ماه اول ۱۴۰۲؟

بیضایی: در ۶ ماه اول ۱۴۰۲ شهرداری گزارش‌ها را برای ما ارسال کرده است. بودجه‌ی شهرداری گراش امسال ۹۵ میلیار تومان بسته شد و به صورت ۶۰/۴۰ بود، ۶۰ درصد عمران و ۴۰ بودجه‌های جاری. در ۶ ماه اول نزدیک به ۲۷ میلیارد تومان برای بحث هزینه‌های جاری/ ۲۲ میلیارد در بحث عمرانی هزینه شده و بودجه‌ای که محقق شده بود ۶۷ میلیارد تومان بود. در بحث متمم بودجه، با این عملکرد خوب شهردار قطعا بحث متمم را در بودجه داریم.

هفت‌برکه: بحث بودجه سال آینده را شروع کرده‌اید؟ الان اولویت‌هایی هم امده که تغییر کرده باشد یا بالاتر آمده باشد؟

بیضایی: ۱۴۰۲ چون در بحث منظر شهری کمتر کار شده بود تصمیم داریم بیشتر به منظر شهری توجه داشته باشیم. سال ۱۴۰۳ پروژه‌های کلان و زیرساختی داریم.

هفت‌برکه: کدام از این پروژه‌ها در اولویت است؟ طرح تفضیلی که تمام شد، اولویت‌ها چیست؟

بیضایی: طرح تفضیلی که تمام شد و آن چشم انداز شهرداری است و اولویت‌ها به سمت ساخت ساختمان‌هایی برای درآمد پایدار برای شهرداری می‌رود. همه در حال رایزنی است و به نتیجه نهایی نرسیدیم چون دوستان دیگر هم نظر می‌دهند. بحث گذرهای اصلی که نیاز دیده شده و نیاز به احداث و اصلاح و بهسازی است. الحاقات زیادی هم در شهر برای گسترش شهر داشتیم. بازنگری جامع‌مان بعد از طرح تفضیلی در دستور کار داریم.
برای طرح تفضیلی ما هنوز منتظر دکتر جمشیدی هستیم و چند بار هم تماس گرفتیم و ایشان با توجه به مشغله‌هایی که در استان داشتند نتوانستند در این یک ماه اخیر و در این هفته شروع کردند که ابتدا طرح لامرد که جلوتر از ما هستند و این هفته با لامرد و هفته‌ی آینده برای طرح گراش است. حضور دکتر جمشیدی به عنوان مدیرکل با دید مهندسی‌شان در مصوب کردن طرح خیلی به ما کمک می کند.
یک سری مغایرت‌ها در طرح وجود داشت که به مشاور ابلاغ شد و الان هم مغایرت‌گیری ها انجام شده و به تایید ارگان‌های مد نظر هم رسیده و منتظر برگزاری کمیسیون نهایی هستیم.

هفت‌برکه: در هفته گذشته یک خبر از بلوار سرداران که از قبل بحث ان بود که تا پایان سال حداقل یک بخشی از آن انجام بشود منتشر شد.

بیضایی: ما هنوز نمی‌توانیم بگویم که بلوار سرداران یا کمربندی بلوار اصلی مرکز شهر است، وضعیت مطلوبی از نظر آسفالت ندارد. خارج از بودجه انجام شد. چون ما چندین بودجه در کنار هم داریم. خیابان شهیدان محقق و جداره‌سازی آن که در نیمه‌ی کار است و میدان شهید برزگران که مناقصه‌اش برگزار شد و با هزینه‌ی ۴/۵ میلیارد تومان هزینه‌ی بهسازی آن انجام شود هم میدان و المان و همچنین المان مرکزی میدان که توسط مهندس مهرابی طراحی شده است. بهسازی گذرهای اصلی شهر که سال گذشته بلوار معلم و امسال هم بلوار سپاه را داریم. با هزینه‌ی برآورد شده اولیه ۱۱/۵ میلیارد تومان روکش هر دو سمت بلوار سرداران به مناقصه گذاشته شده و یک هفته گذشته و دو هفته‌ی دیگر را لازم داریم که برنده را اعلام کنیم.

هفت‌برکه: آسفالت دور میدان روبه‌روی بنگاه سعید اگه تازه کار شده پس چرا خراب است؟

بیضایی: چون سرعت کار بالا بود و زمان کافی در بحث فرونشست نداشت و همه‌ی این‌ها باعث شد که یک روکش تقریبا استانداردی هم نبود چون ما دوباره قرار است که روکش جدیدی بکنیم و در بحث بهسازی از دور میدان شروع تا میدان شهید بهشتی می‌بریم.

رفوژ بلوار در سه فاز است، رفوژ بلوار اول بحث فضای سبز که توسط مهندس حامد عبدالهی پیشنهاد شده که غالب بلوار نخل بشود. طرح‌ها فضای سبز، نورپردازی، جداره سازی است. در فاز اول از سمت میدان شهید بهشتی به این طرف انجام می‌شود.

برای مسیر جایگزین هم با مشاورین که صحبت شده است، دو خط و یک خط آزاد انجام بشود که خیلی ترافیکی نداشته باشیم.

هفت‌برکه: برنامه تاکسی‌ها چیست؟

بیضایی: ایستگاه اصلی بقعه شیخ عبدالله است و مسیر اصلی میدان شهید برزگران و به سمت فرهنگیان است. ون دوم در بحث پلاک و کمبود نیروی انسانی و ما دوبار فراخوان زدیم برای اجاره و استقبالی نشد و نظرشان این بود که در مسیرهای مشخص شده توسط شهرداری تعیین شده نتوانند تردد کنند و اجازه نداشته باشند در مسیرهای دیگه ورود کنند. و شاید این مسئله باعث شده که استقبالی از ان نشود. هدف شهرداری و شورا بیشتر برای سوداوری نبود و بیشتر جنبه ی خدمات شهری را داشت برای شهروندان و راننده ان یکی از نیروهای شهرداری است. برای اینکه ما بتوانیم ون های بیشتری بیاوریم نیاز استقبال بیشتر شما شهروندان است.

هفت‌برکه: در مورد سر و سامان دادن به خیابان‌ها و کوچه های محمدآباد بیشتر خاکی است و در زمستان در گل و لای باید رفت و آمد کنیم و در تابستان گرد و خاک؟

بیضایی: خدا را شکر که این روستا را کد دار کردیم و به بنیاد مسکن هم ابلاغ شده و بعد از طی مراحل اداری انجام می‌شود و تا برسیم به معابر و خیابانها قطعا زمان بر است و مسئله حل شده است. در محدوده‌ی خدماتی شهر تمام استعلامات و خدمات برای شهرداری است و خارج از محدوده و حریم و روستاها که خارج از محدوده هستند با بنیاد مسکن است و بنیاد مسکن برای استعلامات و کمیسیون‌ ماده ۹۹ برگزار بشود برای ساخت و سازها که ان موقعی که انجام شده با مجوز نبوده و ما در استان یکسری پیگیری هایی انجام دادیم. با وجود اینکه روستا شده ما همچنان پیگیر مسائلشان هستیم. همانطور که نماینده قول دادند که یک مقداری از بودجه سال اینده را به این روستا اختصاص بدهند.

چند ماه از قانونی شدن این روستا می‌گذرد اما نه برق و آب و گازی به ما می‌دهند. پیگیری‌های این ها از سمت مردم است و اگر جایی یا اداره‌ای نیاز باشد من خودم سعی می‌کنم که تماس بگیرم. مصوبه شورا تامین در خصوص باغ موسی و کوچه دبیری در مسیر خودش دارد می‌رود و در محمد/سلطان آباد در بحث روستایی و اینجا در بحث ساماندهی اسکان ها غیر رسمی در شورای تامین دیده شده. در بازدید و مراجعاتی که بود با خود آقای نماینده و فرماندار از آنجا داشتیم و به این نتیجه رسیدم که ما تا زمانی که این قسمت را به محدوده ی خدماتی الحاق کنیم زمانبر است و شورای تامین هم مصوب کردند که انشعاباتی به آن بدهند و پیگیری‌هایی صورت می‌گیرد

هفت‌برکه: شهرک آزادگان در این چند ماه تغییراتی انجام شده است؟

بیضایی: اقداماتی که صورت گرفته در تهران توسط فرماندار و نامه نگاری هایی هم انجام شده و بعد از طبقه بندی اطلاعت ان شالله تصمیمات خوبی در انجا گرفته شود.

هفت‌برکه: امتداد بلوار شهید صیاد شیرازی تا کجاست؟

بیضایی: در اتصال بلوار صیاد شیرازی و خیابان بسیج هم بار ترافیکی را کم می‌کند و مشکلی که سر راه ما قرار گرفته است منزل مسکونی که در این محدوده قرار گرفته است. ما رایزنی‌هایی انجام دادیم و به تفاهم معتقد هستیم و کارگروه هایی هست که امیدواریم به نتیجه برسد. چون آنجا منزل مسکونی است و ما نمی‌توانیم با تحکم وارد شویم. در زمین های اطراف ان هم در بحث تفاهم نامه است و رایزنی هایی هم شده است.
۳ مورد درگیری شورا ۱) بلوار صیاد شیرازی، ۲) خیابان ساحلی و ۳) بلوار شهرک راهپیما است. بلواری که باید امتداد پیدا کند و به خلیج فارس برسد. اهالی شهرک‌ها در بحث عقب نشینی هم همکاری کنند.

هفت‌برکه: پیگیری شورا بر روی مسکن ملی تا کجاست؟

بیضایی: در بحث مسکن ملی ما نامه‌ها را زدیم و یک سری نقدها که مردم به شورا داشتند. و اعتراضی که به واگذاری‌هایی که در تنگ حسین داشتند و نامه نگاری ‌هایی انجام شده و نسبت به نهضت ملی مسکن بی‌تفاوت نیستیم.

در بحث واگذاری به افرادی که فرزند آخرشان در گراش به دنیا آمده است و امار نگران کننده است و با اقای فرماندار هم گفتم که ساکن شهر دیگری است و چون فرزند آخرش در گراش به دنیا آمده و ما پیگیری محکمی خواهیم کرد و واگذاری ها به این صورت نباشد

هفت‌برکه: در واگذاری به نیروی انتظامی و سپاه هم بحث هست که به ساخت و ساز منتهی می‌شود یا نه؟

بیضایی: به هر حال ساخت و ساز منتهی نشود تخلف است و ما نامه از سمت رهبری داریم در بحث تامین زمین به نیرو انتظامی و ما این اهمیت را درک می‌کنیم و دل نگرانی بابت این که رشد سریع یا توقف داشته باشه است.

هفت‌برکه: در بحث تامین زمین در شهرک جدید گراش اتفاق جدیدی افتاده است؟

بیضایی: آخرین وضعیت شهرک و نظر آقای افکاری به این سمت جلب بشود و یک سری ابهامات بود که این ابهامات رفع شد و نامه‌ی تایید را دادند به این شهرک و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد و الان در مرحله‌ی نهایی و در شورای عالی معماری شهری است.
در مرحله ی اول ما محدوده را مشخص می کنیم و بعد از شورای عالی معماری اینجا را برای یک شهر سازی مناسب دیدند و تایید شد اداره کل راه و شهرسازی و در ۲ فاز انجام می شود. و در فاز اول ۴۰۰ هکتار و در فاز دوم ۴۵۰ هکتار انجام بشود.

هفت‌برکه: واکنش شورا به الحاق ۴۰ هکتار به مسکن ملی لار چیست؟

بیضایی: این مسئله یک مسئله کهنه است و زمان زیادی از ان می‌گذرد و به هر دو شهرستان ضربه می‌زند. حساسیت در گراش داریم و به عنوان نمایندگان مردم به مراجع استانی رساندیم و خواهش کردم که به این مسئله ورود کنند و باتوجه به سلسله جلساتی که با خودشان داشتیم در استانداری و نامه‌ها و مستنداتی که لازم دارد فرستادیم و مطالبه ای که مردم دارند را پیگیری می‌کنیم. حتی در وبیناری که دکتر دانشور با وزیر داشتند هم در آنجا مطالبه همین بود و امیدواریم که اهمیت موضوع را درک کنند.

هفت‌برکه: جریان آبشار مارگون روی کلات چیست؟

بیضایی: هنوز طرحی نداریم و با توجه به لوله‌کشی که هست و برای فضای سبز ان است و در حد آبشار نیست. و بعد از طراحی به بحث سرمایه‌گذاری بگذاریم که سرمایه‌گذارها بیایند جلو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top