بستن

حکیمه نادرپور: دوست دارم گواهینامه پایه ۱ بگیرم

هفت‌برکه: #هفتاگرام شماره ۲۲ (لایو اینستاگرام هفت‌برکه) به مناسبت هفته حمل و نقل و روز راننده، به گفتگوی زنده با حکیمه نادرپور، از رانندگان تاکسی تلفنی حجاب، در مورد مشکلات رانندگان زن اختصاص داشت. این گفتگو روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ انجام شد و می‌توانید آن را در صفحه اینستاگرام هفت‌برکه (اینجا) ببینید.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by هفت برکه گراش – گریشنا (@۷berkeh)

 

بخش‌هایی از صحبت‌های حکیمه نادرپور را بخوانید:

سال ۸۹ خواهرم حلیمه نادرپور امتیاز تاکسی بانوان را دریافت کرد و از آن سال به بعد، من و چند خانم گراشی به عنوان راننده آژانس در دفتر فعال هستیم و تا الان توانستیم آن را پیش ببریم.

شغل رانندگی در خون ماست. مرحوم پدرم اتوبوس داشتند و کار حمل و نقل انجام می‌دادند. برادرم عزیز نادرپور اولین تاکسی تلفنی گراش را با عنوان«تاکسی گراش» دایر کرد. برادرم حاج خسرو همچنان به عنوان راننده تاکسی فعالیت می‌کند. برادر دیگرم نادر، ترمینال داشتند، و حاج عباد که مدیر دفتر مسافرتی سیناتور است. برادرزاده‌ام حمید نیز دفتر مسافرتی نسیم بهشت ایرانیان را دارد و حتی نوه‌ی برادرم محمد اسدی نیز در این راستا فعال است.

در جمع خانوادگی ما بیشتر گفت‌وگوها حول محور رانندگی و شغل‌مان است.

بیشتر مشکل ما تاکسی‌ها بحث سوخت است. در این مدت فقط پنج، شش ماه سوخت به صورت یارانه برایمان شارژ شد ولی حدود یک سال است که سهمیه نداریم و شامل نمی‌شویم.

در طول مدت فعالیت آژانس رانندگان خانم زیادی با ما همکاری داشتند از جمله خانم‎‌ها عبدلیان‌پور، جعفری، رنگینی، آزادوار و صلاحی.

در گراش راننده خانم که پایه ۱ داشته باشد و روی ماشین سنگین کار کند نداریم. هر چند می‌دانم پیدا کردن کار روی ماشین سنگین برای خانم‌ها در گراش سخت است اما چند بار خواستم اقدام کنم ولی چون برای گرفتن مدرک آن موقع باید به تهران و شیراز می‌رفتیم برای من مقدور نبود. هنوز هم علاقه‌مندم و اگر شرایطش فراهم شود حتما ثبت‌نام می‌کنم.

هیچ تفاوتی بین رانندگی خانم و آقا وجود ندارد. فرهنگ‌های بسته و سنتی گاهی اوقات باعث می‌شد حرف‌هایی بشنویم ولی چه آن حرف‌ها و چه به سخره گرفتن رانندگی خانم‌ها تاثیری روی کار ما نداشت و ندارد و ما همچنان به کارمان ادامه می‌دهیم.

خانم‌های در رانندگی محتاط‌تر هستند و قانون را بیشتر رعایت می‌کنند ولی این دال بر راننده نبودن آن‌ها نیست.

ما فعلا فقط مجوز فعالیت در محور لار و گراش را داریم. بعضی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند صرفا با رانندگان خانم جابه‌جا شوند.

خودم به موسیقی سنتی علاقه دارم و شجریان گوش می‌کنم ولی اگر مسافران خواستند با بلوتوث آهنگ مورد علاقه‌شان را بشنوند همکاری می‌کنم.

برخی رانندگان  برای سرگرمی و داشتن استقلال مالی، برخی برای کمک هزینه بودن در بخش اقتصادی برای خانواده و برخی به عنوان سرپرست خانواده و برای رفع مشکل اقتصادی راننده تاکسی می‌شوند.

با توجه به تراکم جمعیت اصطکاکی بین افراد فعال در آژانس و اسنپ به وجود نمی‌آید.

هزینه‌های استهلاک خودرو سنگین شده است. یک تعویض روغن ۵۰۰ هزار تومان در می‌آید. تعویض لاستیک حدود ۴ میلیون آب می‌خورد. ما هر چقدر که سرویس برویم برای این هزینه‌ها اکتفا نمی‌کند. برای افرادی که رزق و روزی‌شان تنها رانندگی است این شرایط سخت‌تر است.

نرخ ثابت هزینه کرایه تاکسی تلفنی ۱۵ تومان است. فرقی نمی‌کند مسیر از فرهنگیان به مسکن مهر باشد یا از کوچه یک استادیوم به کوچه ۵ استادیوم. 

تا حالا سر نرخ کرایه با مسافران جر و بحثی نداشته‌ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top