بستن

یادروز زلزله سال ۳۹در لار و گراش

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: ویرانی شهر لار و دهکده گراش به فاصله ۴ ساعت در اثر وقوع زلزله (۱۳۳۹ ش) لار نام شهری است در جنوب استان فارس.

شهر لار در فاصلهٔ ۵۷ فرسنگی جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد؛ و در حد فاصل شهرستان‌های داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده است. این شهر در استان فارس قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا ۹۱۵ متر است.

در میان ۷۵ بلوک فارس «بلوک لار» تحت عنوان (لارستان بزرگ) وسیع‌ترین از همه و۴۵x۵۷ فرسخ یعنی در حدود ۱۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. زلزله‌های فراوان لار را ویران کرده است که از۷۰۰ سال پیش تاکنون در تاریخ ثبت شده است.

تقریباً هر ۴۵سال یا ۹۰ سال یک بار لار ویران شده است. زلزله قبلی در سال ۱۳۳۹ رخداده است. لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

توضیح:اول این که :  این خبر مربوط به سال ۱۳۳۹ بوده است و متاسفانه به روز نشده است. ما هم به ایمیل باشگاه خبرنگاران جوان مراتب نقد خود را اعلام کرده ایم.

دوم این که گراش در آن سال فقط یک کشته داده و اصلاً تخریب نشده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

2 نظر

  1. قطعا از بی خبری این خبررو زدین؛
    گراش رو دهکده معرفی کردند؛ اون زمان؛ نمی زدین هم کسی گله ای نداشت؛
    نسبت به سایت های لار؛ که اندکی از اخبار گراش رو انعکاس میدن یا اصن نمیدن؛ شماها کاسه داغ تر از آشین؛ چقدر خبر از لار می زنین؟
    در ضمن تیتر خبرهاتونم؛ آبکیه اکثرا؛ کانهو مخاطبتون کودکان هستند!
    با تشکر؛ از انتقاد پذیریتون؛
    گراشی اصیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top