بستن

کمد ۶۴: اشک و لبخند در کریسمس

هفت‌برکه سمیه کشوری: معرفی فیلم «جامانده‌ها» از الکساندر پین (۲۰۲۳) و آهنگی از ملیسا و تامو

جاماندگان در شب کریسمس

فیلم جاماندگان The Holdovers یک کمدی‌درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی الکساندر پین، نویسندگی دیوید همینگسون و با بازی پل جیاماتی، داواین جوی راندولف و دومینیک سسا است. داستان این فیلم در سال ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد و داستان یک معلم تاریخ در یک مدرسه شبانه‌روزی نیوانگلند را دنبال می‌کند که مجبور می‌شود در تعطیلات کریسمس، تعدادی دانش‌آموز را که جایی برای رفتن ندارند، همراهی کند.

این فیلم برای اولین بار در پنجاهمین جشنواره فیلم تلوراید در ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و توسط فوکوس فیچرز در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ در ایالات متحده اکران شد. نقدهای مثبت منتقدان را دریافت کرد و ۱۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم همچنین به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۳ توسط هیئت ملی بازبینی و موسسه فیلم آمریکا انتخاب شد.

جاماندگان دومین همکاری الکساندر پین کارگردان و بازیگر پل جیاماتی پس «راه‌های جانبی» Sideways است. موسیقی اصلی فیلم توسط مارک اورتون ساخته شد. همچنین دارای چندین آهنگ کلاسیک کریسمس و آهنگ‌های دیگر از دهه ۱۹۷۰ توسط گروه برادران آلمن، تونی اورلاندو و داون، لابی سیفر و گربه استیونز است. موسیقی متن به صورت دیجیتالی توسط Back Lot Music در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ و بر روی دیسک فشرده و وینیل در ۱۷ نوامبر منتشر شد. در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز  Rotten Tomatoe، ۹۶ درصد از ۲۳۸ رای منتقدان به این فیلم، با میانگین امتیاز ۸.۴ از ۱۰ مثبت است. اجماع این وب‌سایت می‌گوید: «بسیار تلخ و شیرین، جاماندگان بازگشت رضایت‌بخشی را برای کارگردان الکساندر پین نشان می‌دهد» که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است. البته ریچارد برودی که برای نیویورکر می نویسد، فیلم را «انبوهی از کلیشه‌ها» توصیف می‌کند.

جاماندگان، فیلمی بسیار لذت‌بخش با بازی‌های فوق‌العاده و حال و هوای گرم همراه با فصل کریسمس دارد. گاهی اوقات خنده‌دار است، گاهی اوقات غمگین است، ولی احساس خوبی با خود به همراه می‌آورد. داستان فیلم به موضوعات بسیاری می‌پردازد، اما عمدتاً به غم و اندوه، گذشته، خانواده، و آنچه که یک فرد را آن گونه که هست می‌سازد. از طرفی فیلم، فیلمنامه، فیلمبرداری و موسیقی متن فوق‌العاده‌ای دارد و واقعاً حال و هوای دهه‌ی ۷۰ و لحظه‌های عمیق آن دهه را به نمایش می‌گذارد.

الکساندر پین فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای که دیوید همینگسون نوشت که افراد بداخلاق و نزاع‌گر تخصص او هستند. فیلم با تیزبینی در نشان دادن دقیق و پرطراوت و همراه با خرد در شخصیت‌پردازی بازیگرها، بسیار موفق عمل می‌کند. این شاید تا حدی ناشی از بچه‌هایی است که کمی بزرگتر از شخصیت‌هایشان به نظر می‌رسند. از طرفی این موضوع از ظرافت عاطفی پین ناشی می‌شود. تحول شخصیتی شخصیت اصلی فیلم بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد هانهام، شخصیت اصلی فیلم، مانند نام خانوادگی‌اش، تا چه اندازه می‌تواند درهم‌آهنگی پیچیده از یک انسان را داشته باشد.

فیلم در ایام کریسمس می‌گذرد که شخصیت‌هایش با گذشته‌های آشفته و رویاهای از بین رفته دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع یک مطالعه لطیف و مرتبط درباره‌ی تنهایی، افسردگی و نیاز به ارتباط است؛ در نتیجه این اثر سینمایی بدون شک یکی از برترین آثار سال ۲۰۲۳ است که باید تماشا کنید. از طرفی شاید طرح کلی به خودی خود ساده و سرراست باشد، اما شخصیت‌ها به قدری قوی نوشته شده‌اند، و فیلم به قدری زیبا جریان دارد که نمی‌توانید به تماشای آن ننشینید.

جاماندگان هشتمین فیلم بلند اکساندر پین است. «شهروند روث»، «انتخابات»، «کناره‌ها»، «درباره‌ی اشمیت»، «فرزندان»، «نبراسکا» و «کوچک کردن» پیش از این فیلم ساخته شده‌اند. پین کارگردانی بسیار گزیده‌کار است. مهمترین مشخصه فیلم‌های او این است که در ژانر جاده هستند و فیلمهایش به بازگشت به گذشته معروف هستند، چون در سفر شخصیت سعی می‌کنند گذشته شخصیت اصلی به مخاطب نشان دهند. داستان‌های فیلم‌های او بسیار ساده هستند و همین سادگی باعث واقعی بودن فیلم‌های او برای مخاطب است. همچنین فیلم‌های او روی روابط انسانی مخصوصا رابطه پدر و فرزند تمرکز ویژه‌ای دارند. شخصیت‌پردازی نقش‌های اصلی فیلمهایش بسیار کامل و خوب است و بازیگران نقش‌های اصلی فیلم‌های الکساندر پین معمولا به خاطر همین شخصیت‌پردازی کامل بازی خوبی از خود نشان می‌دهند. جرج کلونی و جک نیکلسون و بروس درن برای بازی در نقش اصلی فیلم‌های پین نامزد جایزه اسکار شدند.

من تنهام، نوایی گرم از رومانی

آهنگ «من تنهام» شاهکار ملیسا و تامو MELISA & TOMMO تصنیف دلنشینی است درباره‌ی تنهایی و اشتیاق برای همنشینی. این تک‌آهنگ در آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد که از اولین آلبوم آنها «یک روز جدید» گرفته شده است. این آهنگ که توسط خود ملیسا و تامو نوشته شده و دارای ترانه قدرتمندی است، که به بررسی احساس تنهایی و آرزوی ورود کسی به زندگی شما می‌پردازد. این آهنگ با حال و هوای مالیخولیایی خود، مطمئناً ریسمان قلب شما را خواهد کشید. مدت زمان این آهنگ (۰۲:۵۹) است. I’m Alone  یک آهنگ رومانیایی است که در کانال رسمی این شرکت ضبط و منتشر شد. این آهنگ رومانیایی چند بار در نمودارهای موسیقی گردآوری شده توسط Popnable ظاهر شد و در چارت‌های برتر محبوب مانند ۱۰۰ جدول موسیقی برتر رومانی، نمودار ۴۰ آهنگ برتر رومانیایی و غیره قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top