بستن

کمد ۶۲: دموکراسی‌خواهیِ کره جنوبی بر پرده سینما

هفت‌برکه – سمیه کشوری: معرفی فیلم ۱۹۸۷: وقتی آن روز فرا برسد از سینمای کره جنوبی و قطعه «زندگی» از علیرضا قربانی

فیلمی از دموکراسی‌خواهی کره‌ای

فیلم «۱۹۸۷: وقتی آن روز فرا برسد» When the Day Comes در سال ۱۹۸۷ جریان دارد، زمانی که کره جنوبی توسط یک دولت نظامی اداره می‌شود. در واقع این فیلم رویدادهای مربوط به شکنجه و مرگ فعال دانشجویی باک جونگ چول و آغاز خیزش دموکراتیک ژوئن سال ۱۹۸۷ را به تصویر می‌کشد. فیلم در جشنواره‌های مختلف برنده‌ی جوایز متعددی شده که از میان آنها می‌توان به کسب سه جایزه در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم اژدهای آبی و کسب دو جایزه در پنجاه و پنجمین دوره جشنواره ناقوس بزرگ اشاره کرد. این فیلم در ژانر سیاسی و هیجانی، محصول سال ۲۰۱۷ کشور کره‌ی جنوبی است. بازیگرانی چون کیم تائه-ری، گنگ دونگ-وون، ها جونگ-وو، کیم یون سئوک، یئو جین-گو، یو-هائه جین، پارک هی-سون و جو وو-جین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم در ٨ آذر ١٣٩٧ طی جشنواره فیلم کره در پردیس کورش تهران به نمایش درآمد و کارگردان در نشست پرسش و پاسخ گفت: «فیلم را به مناسبت سی‌امین سالگرد این اتفاق ساخته‌ام. خاطراتی که حتی تا امروز مردم کشورم فراموش نکرده‌اند. در آن سال نمی‌توانستم در تظاهرات شرکت کنم و می‌خواستم سهم خود نسبت به قربانیان را ادا کنم.»

کره جنوبی با دموکراسی پویای فعلی شناخته می‌شود در صورتی که تاریخچۀ این کشور با دوره‌های متناوبی از حکومت‌های دموکراتیک و استبدادی نشان‌گذاری شده است. فیلم هم یک گزارش دقیق تاریخی است و هم یک سری از حوادث را به صورت قصه و تخیلی در آورده است. اما در نهایت، این موضوع به هدف و هسته‌ی ماجرا لطمه‌ای وارد نکرده است.

فیلم به دو بخش تقسیم شده است. بخشی که درباره‌ی مرگ دانشجو است و نحوه‌ی برخورد پلیس با این مقوله؛ و دوم، کشیده شدن پای دختری بی‌خبر از همه جا و غرق شده در دنیای کوچک خود به این مقوله‌ی بزرگ. مقوله‌ای که دنیای او را دستخوش تغییر می‌کند. هم در بازیابی هویت خود، هم در تصمیم‌گیری برای نحوه‌ی ادامه‌ی زندگی خود. فیلم سینمایی ۱۹۸۷ نشان می‌دهد چطور یک جنایت تاریخی پر از خشونت، با لطافت عشق عجین می‌شود و یک فیلم درست و حسابی و پر کشش را می‌سازد.

 

موسیقی زندگی

در اینجا آهنگ «زندگی» با خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی و تنظیم فردین خلعتبری را معرفی می‌کنیم. علی‌رضا قربانی خواننده نام آشنایی است که تقریباً همه حداقل یک آهنگ آن را شنیده‌اند، حالا یا در سریال و فیلم سینمایی یا قطعه آهنگ‌هایی که در قالب آلبوم یا تک‌آهنگ بیرون داده است. قطعه آهنگ «زندگی» مضمون و موسیقی شاد و فرح‌بخشی دارد. سبک این آهنگ سنتی و حال و هوایی عاشقانه داشته و در آلبومی به نام «ای باران» ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top