بستن

یک کارشناس ثبت اسناد: درخواست صدور سند فتحعلی خانی ارد، به نتیجه نمی‌رسد

هفت‌برکه: ارائه درخواست صدور سند ثبتی برای بخش زیادی از اراضی ارد از سوی یکی از نوادگان فتحعلی‌خان بیگلربیگی، نگرانی زیادی را در بخش ارد به وجود آورده است، اما یک کارشناس ثبت اسناد معتقد است این درخواست به دلیل اعتراضات متعددی که روی آن وجود دارد به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

۴ آذرماه ۱۴۰۲ آگهی تحدید حدود اختصاصی پلاک ۱۰۸۳۷ اراضی ارد که مناطق زیادی از جمله حسام‌آباد، نصیرآباد، آغصه، اخرانویه، کشکویه، فتح‌آباد، نصیرآباد، میلو، آسویه را شامل می‌شود، منتشر شد. در این آگهی، فرید بیگلربیگی به وکالت از متولیان موقوفه، خواهان صدور سند ثبتی شده است.

این موضوع واکنش‌های زیادی را در شهر ارد به دنبال داشت. از جمله به گزارش پایگاه خبری ارد شهر من، «جلسه فوق‌العاده‌ای ۶ آذر ۱۴۰۲ به میزبانی بخشداری ارد با حضور امام جمعه؛ سروان قائدی فرمانده حوزه مقاومت بسیج؛ استوار رحیمی از پاسگاه انتظامی؛ شهردار و اعضای شورای اسلامی برگزار شد.»

در این جلسه تصمیم گرفته شد: «در مرحله‌ی اول، شورای اسلامی شهر و دو تن از معتمدین محلی اعتراض و شکوائیه کتبی خود را مبنی بر عدم انجام این امر، به اداره ثبت اسناد شهرستان ارائه داده و در روزهای آتی، تمامی شاکیان به این امر، شکوائیه کتبی خود را همراه با مدرک به دادستانی شهرستان ارائه دهند. در ضمن از مردم شریف شهر ارد درخواست می‌گردد با امضای طومار اعتراضی به این موضوع، از مسئولین ذی‌ربط بخواهند با رد این تقاضا، از ایجاد تنش و نارضایتی جلوگیری نمایند.»

هفت‌برکه برای بررسی نتیجه احتمالی این درخواست، با یک کارشناس ثبت اسناد و املاک گفتگو کرده است. این کارشناس معتقد است این درخواست صدور سند به نتیجه‌ای نمی‌رسد: «با توجه به محدوده اعلام شده، این درخواست قطعا با اعتراض روبه‌رو می‌شود و پرونده به دادگاه خواهد رفت. افراد معترض حتما در مهلت قانونی اعتراض خود را به اداره ثبت گراش و دادگاه ارائه کنند.»

این وقف محدوده زیادی از جمله چندین روستا را شامل می‌شود و به سند کوه تا کوه معروف است. این کارشناس ثبت اسناد معتقد است امکان تحدید حدود برای این درخواست تقریبا وجود ندارد: «محدوده درخواستی بسیار بزرگ است و چون محدوده توصیفی است و نقشه‌ای ندارد، تعیین حدود آن با توجه به مشخصات موجود امکان ندارد. به نظر می‌رسد اداره ثبت گراش هم صرفا با توجه به درخواست ارائه شده برای رفع تکلیف قانونی، آگهی را منتشر کرده است اما کار در نهایت به دادگاه کشیده خواهد شد.»

وقف‌نامه فتحعلی‌خانی که مستند اصلی این درخواست است، در سال ۱۳۰۰ هجری قمری برابر با ۱۲۶۱ هجری قمری یعنی بیش از ۱۴۱ سال نوشته شده است. در آن فتحعلی‌خان وضعیت املاک و مزرعه‌های خود در ارد و همچنین جویم را مشخص کرده است. دکتر احمد اقتداری متن این سند تاریخی را در کتاب دیوان شیدای گراشی منتشر کرده است و اصل آن نیز در اختیار خاندان بیگلربیگی است.

این درخواست به صورت وقف خاص ارائه شده و ارتباط مستقیمی با سازمان اوقاف و امور خیریه ندارد. بر اساس نظر این کارشناس ثبتی، «نکته مثبت درخواست این است که پرونده‌ای در دادگاه تشکیل خواهد شد که البته فرآیند بررسی آن ممکن است سال‌ها طول بکشد. ولی در نهایت، مشخص شدن تکلیف وقف‌نامه فتحعلی‌خانی می‌تواند بسیاری از اراضی ارد را از بلاتکلیفی حقوقی خارج کند.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. ,وقتی اسناد متقاضی کاملا باشد.اگر روال قانونی زی شود دادگاه نمی تواند خلاف قانون و اسناد عمل کند
    در نهایت بعد از جدا شدت مستثتبات و ملی از منازل دست می کشند و زمیتها را سند می گیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top