بستن

قیمتِ آزادِ کپسولِ گاز ۱۰ برابر شد

هفت برکه: قیمت گاز مایع به یک باره از اول آذرماه دو نرخی شد. گاز مایع برای مصرف‌کنندگان یارانه‌ای، بدون تغییر قیمت، ۲۷ هزار و نهصد تومان باقی می‌ماند اما مصرف‌کنندگان آزاد طبق نرخ «فوب خلیج فارس» با افزایش ۱۰ برابری قیمت گاز مایع روبه رو می‌شوند و برای هر کپسول گاز مایع غیریارانه‌ای، حدود ۳۳۰ هزار تومان باید هزینه کنند.

به گزارش هفت برکه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از یکم آذر ماه طرح ساماندهی توزیع الکترونیک گاز مایع را اجرا می‌کند. در این طرح، مصرف‌کنندگان که گاز لوله‌کشی ندارند مشمول دریافت گاز یارانه‌ای هستند و برای دریافت سهمیه خود باید مانند شرایط توزیع نفت، از طریق الکترونیکی و در سامانه سدف ثبت‌نام کنند.

محسنی، مسئول پست بانک محسنی و توزیع‌کننده نفت سفید در گراش می‌گوید: «ثبت‌نام سرپرستان خانوار و متقاضایان دریافت گاز مایع یارانه‌ای در سامانه سدف  انجام می‌شود و بعد از ثبت نام در صورت داشتن شرایط گاز مایع برای آن‌ها شارژ می‌شود. کسانی که سهمیه نفت سفید دارند در این مورد سریع‌تر کارشان انجام می‌شود.»

متقاضیانی که در منطقه گازدار قرار دارند و کدپستی‌شان در منطقه گاز‌دار است قطعا شامل سهمیه گاز مایع و نفت سفید نمی‌شوند مگر این که مشمول کد شرایط خاص قرار بگیرند. کل شهر گراش به عنوان منطقه گازدار شناخته می‌شود و متقاضیانی که به هر دلیلی نتوانستند، گاز کشی کنند برای دریافت کد شرایط خاص، به کارتابل شرکت گاز شهرستان منتقل می‌شوند و شرکت گاز شهرستان بررسی می‌کند که این فرد متقاضی مشمول دریافت نفت سفید و گاز مایع می‌شود یا نه؟ اگر او را در سامانه تایید کردند به صورت سیستمی وارد کارتابل شرکت نفت می‌شود و سهمیه آن‌ها شارژ می‌شود.

محسنی می‌گوید:«متقاضیانی که در منطقه گازدار قرار دارند و شرکت گاز هم شرایط آن‌ها را تایید نکرد، مشمول دریافت گاز مایع به قیمت یارانه‌ای نیستند. مثلا افرادی که علمک تا دم در خانه آن‌ها آمده ولی به هر دلیلی گازکشی نشده است. شرکت گاز هم می‌گوید هیچ دلیل قانع کننده‌ و توجیهی نیست که چرا گازکشی نکرده است و شرایط او را تایید نمی‌کنیم. و اگر تایید نکرد. سهمیه آن‌ها شارژ نمی‌شود و نمی‌تواند استفاده کند.»

نرخ تعرفه دولتی به روال سابق ۲۷ هزار و نهصد است. کسانی که مشمول دریافت گاز مایع می‌شوند کارت بانکی را می‌کشند و سهمیه‌ای که برایشان شارژ شده است به آن‌ها تعلق می‌گیرد. سهمیه هر خانوار ماهیانه ۴ سیلندر ۱۱ کیلویی است. اما قضیه به این سادگی نیست.

در گراش، شرکت گراش گاز، یک تعداد عامل توزیع در سطح شهر دارد. عاملان توزیع دستگاه پوزی دارند که نرم‌افزار توزیع فرآورده نفتی روی آن نصب شده است. صالحی یکی ز عوامل توزیع‌کننده گاز مایع می‌گوید: «روزی کمتر از یک ساعت سامانه کار می‌کند و افراد می‌توانند کارت بکشند و مثلا ساعت ۱۰ صبح به بعد دیگر سامانه از دسترس خارج می‌شود و نمی‌توان گاز یارانه‌ای فروخت.»

آن‌هایی که مشمول دریافت گاز مایع نیستند به عنوان مشتری آزاد با نرخ FOB خلیج فارس، گاز مایع در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. نرخ FOB حدود کیلویی ۲۷ تا ۳۰ تومان محاسبه می‌شود و ماهیانه متغیر است. اما هنوز دقیق اعلام نکردند قیمت نرخ سیلندر آزاد چقدر است. اما طبق اطلاعیه رسمی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت هر کپسول گاز مایع حدود سیصد هزار تومان است.صالحی در مورد توزیع گاز آزاد می‌گوید: ««از ابتدای آذرماه فروش کپسول به قیمت آزاد تقریبا صفر بوده است چون این قیمت ۳۳۰ هزار تومان درب شرکت برای مردم نمی‌صرفد.» 

این شرایط برای اصناف هم وجود دارد و از آن‌جایی که متولی آن‌ها اداره صنعت و معدن و تجارت است متقاضیان باید از طریق این اداره اقدام کنند. اسماعیل بلبلی، رییس اداره صمت گراش می‌گوید:«چند صنف از جمله ایزوگامی‌ها، رستوران‌ها و ساندویچی‌ و سمبوسه‌ای‌ها سهمیه دریافت سیلندر گاز دارند. البته شرط نداشتن لوله‌کشی گاز و داشتن پروانه کسب هم وجود دارد. این اصناف باید در سایت ثبت‌نام کنند و از طریق اداره صمت سهمیه آنان تایید شوند تا سهمیه گاز دریافت کنند.»

اشخاص می‌توانند مستقیما از سامانه سدف به نشانی newtejaratasan.niopdc.ir برای ثبت‌نام اقدام کنند اما بهتر است که برای ثبت‌نام به دفاتر خدمات دولت الکترونیک که بین مردم به عنوان پست بانک شناخته می‌شود، مراجعه کنید. 

محمدرضا محسن‌زاده مسئول دفتر خدماتی بلوار معلم در مورد مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام می‌گوید: «برای ثبت‌نام حتما کارت ملی، کدپستی، سیم کارت به نام فرد و کارت بانکی به نام متقاضی را به همراه داشته باشید . البته باز هم تاکید می‌کنیم افرادی که منزل آنان گازکشی شده است امکان ثبت‌نام در سامانه را ندارند.»

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

10 نظر

  1. اخه شماها که مسخره کشورهای حاشیه خلیج فارس میکردین ومیگین که تمدن ۳هزارساله دارین چطورشد که کشورهای خلیج فارس شدن الگو برای شما خوب حقوقها راهم به قیمت فوب خلیج فارس برای مردم حساب بکنین مشکلی نیست ازادمیخریم یارانه هم بخوره توسرتون مسئولین بی لیاقت

  2. وجدانن به فکر مردمین یا به فکر خودتون کشور با این همه منابع گازی مگه میشه این قیمت چرا درامد مردم بر مبنای جهانی نیست گاز یارانه ای یعنی چه حالتون خوبه گاز با این قیمت کی میخره طرف میره بنزین میگیره ارزونتره پر حطر ترم هست از چمد روز دیگه فاجعه ها رو ببینین
    کشتار شروع شد. بابا مرحم باشین رو زخم نه نمک😑😑

  3. کاش مسعولان مملکت فقط بشینن و حقوقشونو بگیرن همینکه به هیچی دست نزنن و خرابکاری نکنن ازشون ممنون میشیم

  4. دولت به کسانی نیاز به مصرف خانگی و یا صنعتی مصرف گاز مایع دارن به صورت همان قیمت قبلی گاز ارائه می‌دهد به شرطی که در سامانه مربوطه ثبت نام کنند و فقط ثبت‌نام بقیه مثلاً مصرف برای خودرو و غیره آزاد شد

  5. متاسفم برای خودم که تو این مملکت به دنیا آمدم که واسه کپسول گاز که واسه گرم کردن وپخت وپز می خوام باید سه تا اداره منو تایید کنه آخرشم هم ۴تا کپسول میدهند.

  6. حقی که مال مردم این سرزمین هست روصادرمیکنیدچون نمیصرفه به ریال به مردم بفروشید اینکارهم کردین چون میدونیدکسی کپسول ۳۵۰هزارتومنی نمیخره چون راحتربتونیدبه دلار صادرکنیدآخه شماانصاف نداریدحقی که مال مردم هست گیرخودشون نمیادشمادترید صادرمیکنیداسمش هم گذاشتین یارانه ای

  7. خیلی جالبه هزینه ها به نرخ فوب خلیج فارس باشه ولی درامدها به نرخ پاکستان و افغانستان هم نباشه.
    دولت وظیفش هست و باید به فکر مردم باشه. مسئولین بهتره اول برن چند بار فیلم حضرت یوسف البته نسخه ایرانیش رو ببینند
    البته ما هم مقصریم که به سازشون رقصیدیم و ما رو ببو گلابی تصور کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top