بستن

آخرین وضعیت ۵ فاز اقدام ملی مسکن گراش تا آذر ۱۴۰۲

هفت‌برکه: در جلسه شورای مسکن، مشکلات و مراحل ساخت پنج فاز مختلف مسکن ملی در گراش و ارد بررسی شد. بعد از جلسهَ نیز فرماندار گراش و اعضای شورا از فاز یک و دو ساخت نهضت ملی مسکن بازدید میدانی داشتند. 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش؛ یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲، محمود طاهرزاده در نشست قرارگاه نهضت ملی مسکن گراش گفت: «از مجموع ۵۲۰۰ نفر که تاکنون برای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان ثبت نام کرده‌اند، ۲۵۰۰ نفر تایید نهایی شده‌اند و اکنون زمین مورد نیاز برای ۱۶۰۰ نفر از واجدان شرایط طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان گراش تامین شده است.»

محمود طاهرزاده با اشاره تامین ۱۹۰ هکتار زمین در شهر گراش و ۱۲ هکتار در شهر ارد برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن، گفت: «۱۳۲۸ پروانه ساختمانی در راستای اجرای طرح ملی نهضت مسکن در شهرستان صادر شده است.»

وی افزود: «فاز یک در ۱۶۴ واحد، فاز دو در ۹۰۶ واحد و ۱۵۸ واحدی مسکن ارد توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود و اجرای فاز ۳ و ۴ توسط راه و شهرسازی انجام خواهد شد.»

هفت‌برکه با توجه به سخنان مطرح شده در جلسه، پیشرفت فاز‌های مختلف مسکن ملی گراش تا ابتدای آذرماه ۱۴۰۲ را بررسی کرده است:

فاز یک، تا دو ماه دیگر اسکلت تحویل متقاضیان می‌شود

فاز یک مسکن ملی در ۱۶۴ واحد در انتهای خیابان عاشورا در دست ساخت. ثبت‌نام‌های این فاز آذر ۱۳۹۸ در دوره دولت قبل انجام شد و عملیات ساختمانی بعد از چند بار تغییر نقشه از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و کلنگ آن رسما بهمن ۱۴۰۱ به زمین زده شد. 

فرماندار گراش گفت: «طرح نهضت ملی مسکن در گراش با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اسکلت فاز یک در حال احداث است.»

نماینده عالی دولت در گراش با اشاره به تحقق ۷۵ درصد تعهدات اشتغالزایی دولت در این شهرستان در نیمه نخست امسال گفت: «طرح نهضت ملی مسکن، یک طرح پیشران است که نه تنها منجر به رونق اشتغال می‌شود، بلکه از ابعاد دیگر نظیر رفع چالش مسکن جوانان و جوانی جمعیت نیز حائز اهمیت است و در اجرای فاز یک بیش ۲۵۰ نفر به طور مستقیم در این طرح اشتغال‌زایی شده است.»

قیصری، رییس اداره راه و شهرسازی گراش، با اشاره به این که ۴۱ قطعه سند در فاز ۱ صادر شده است، گفت: «فاز ۱، ۱۶۴ واحدی است و ۴۱ قطعه سند صادر شده است. طبقه اول تکمیل شده است و برای طبقه دوم نیز دیوارچینی ستون‌ها کامل اجرا شده است و به مرحله سقف رسیدیم. امید داریم تا دو ماه دیگر بخش سفت‌کاری تمامی ۱۶۴ واحد به اتمام برسد و سقف دوم هم ساخته شود.»

آقایی، رییس بنیاد مسکن، با بیان این که مشکل ما در فاز ۱ آماده‌سازی معابر است، گفت: «این ۱۶۴ واحد در واقع ۴۱ قطعه ۴ واحدی است که پیشرفت فیزیکی ما در این فاز روی ۵۰ درصد است و پیمانکار قول داده که ظرف مدت دو ماه آینده اسکلت را تمام کند و دیوار حیاط هم زده شود و برای اجرای نما به متقاضیان تحویل داده شود. اداره کل راه و شهرسازی لارستان باید آماده‌سازی معابر را انجام دهد که تا به حال انجام نداده است. البته پیگیری کردیم و قول مساعد دادند تا ظرف مدتی آماده‌سازی انجام شود.»

فاز ۲ در مرحله فنداسیون

کلنگ فاز ۲ مسکن ملی شهریور ۱۴۰۲ به زمین زده شد و از مهرماه عملیات اجرایی با پیمانکاری مهندس حسن‌زاده آغاز شد. 

رییس راه و شهرسازی گراش با بیان این که در فاز ۲ به مرحله فنداسیون رسیدیم، ادامه داد: «فاز دو، ۷۷ هکتار است که بالغ بر ۹۰۶ واحد تحویل بنیاد مسکن دادیم. از این ۹۰۶ واحد، اسناد کامل صادر شده است. پیمانکار هم برای آن تعیین شده و الان در مرحله اجرای فونداسیون هستیم. در این فاز مشکل برق و آب داشتیم که انشعاب داده شد و پیمانکار پرقدرت کار را انجام می‌دهد.»

رییس بنیاد مسکن با بیان این که فاز ۲ در مرحله خاکبرداری و بتن مگ قرار دارد، ادامه داد: «فاز دو، ۹۰۶ واحدی است یعنی دارای ۴۵۳ بلوک دو واحدی است. کل این فاز تحویل مهندس حسن‌زاده است و در سه منطقه؛ منطقه ۱، ۲ و ۳ شروع به کار کرده و پیشرفت فیزیکی در مرحله اجرای خاکبرداری و بتن مگ است و ان‌شالله تا ظرف یک ماه آینده فنداسیون تمام و به مرحله دیوارچینی می‌رسد.  مشکل این فاز آماده‌سازی معابر است که پیمانکار آماده‌سازی معابر این فاز مشخص نشده و مشکل برق داریم که در این جلسه انشعاب دو برق موقت به ما تحویل دادند و آقای فرماندار رایزنی کرد با رییس اداره برق که بتوانند یک برق اصلی به ما بدهند که رونق بیشتری به کار ما بدهد و بتوانیم سریع‌تر کار را انجام دهیم.»

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، با تاکید بر ضرورت تسریع در فراهم کردن زیرساخت‌های آب، برق‌، گاز و ایجاد معابر، تصریح کرد: «مدیران راه و شهرسازی، آب و برق، گاز و شهرداری بایستی جلسات منظم را برگزار کنند و هماهنگی‌های لازم برای ایجاد این زیرساخت‌ها را انجام دهند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.»

شروع فاز ۳ با پیامک واریزی

کار فاز ۳ مسکن ملی گراش در ۶۶ هکتار با ارسال پیامک به متقاضیان از آبان ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شد. 

رییس اداره راه و شهرسازی گراش می‌گوید: «فاز ۳ یا ۶۶ هکتاری در مجاورت ۷۷ هکتاری قرار دارد و ۶۱۰ واحد ما آنجا به مرحله قرعه‌کشی و افتتاح حساب رساندیم به متقاضیان پیامک داده شده است که به بانک مراجعه کنند و مبلغ اولیه را پرداخت کنند.»

او می‌گوید:«فاز ۳، ۴ و ۵، تحویل اداره کل راه و شهرسازی استان فارس است و بنیاد مسکن دخالتی در آن ندارد.»

در تنگ حسین تاکنون ۱۰۰ واحد به سپاه و نیروی انتظامی واگذار شده است

طرح اقدام ملی مسکن در تنگ حسین در سمت دیگر شهر گراش قرار دارد. قرار است واگذاری‌های این بخش بیشتر به تعاونی‌ها و کارمندان دولت باشد. 

فرماندار گراش در جواب به سوال وضعیت زمین‌های واگذاری به نیروی انتظامی گفت: «در ابتدا ۹۸ تا ۱۰۰ قطعه زمین در تنگ حسین برای نیروهای پلیس در نظر گرفته شده بود که با اعتراض و مخالفت مردم و شورا تعدیل و به ۳۴ قطعه زمین تغییر یافت. با دیدن مخالفت‌ها ما جلسه‌ای گرفتیم و گفتم نمی‌توانم یک طرف قضیه بایستم و باید این قضیه تعدیل شود. ایراد کار این بود که قبلا این واگذاری بدون اطلاع شورای مسکن شهرستان انجام شده بود و بعد مخالفت‌هایی شد و مدیر کل محترم حسب قانون لغوش کرد.»

رییس راه و شهرسازی گراش در مورد زمین‌های واگذار شده در تنگ حسین گفت: «در تنگ حسین ۳۰ واحد به نیروهای سپاه و حدود ۷۰ واحد هم به نیروی انتظامی تحویل داده شده است. سپاه انشعاب آب را گرفته و فنس‌کشی صورت گرفته و تحویل پیمانکار است که آن را اجرایی کنند. اما گزارشی از نیروی انتظامی هنوز به ما نرسیده که پروژه را به چه مرحله‌ای رساندند.»

فاز ۵ نیز در راه است

قیصری با تاکید روی این موضوع که در حال فراهم کردن مقدمات اجرای پروژه در فاز ۵ هستیم، گفت: «فاز ۵، ۱۷۷ هکتاری است که در مجاورت ۶۰ هکتاری و بعد از ۷۷ هکتاری به سمت جاده اوز، قرار دارد. داریم کارهایش را انجام می‌دهیم. تمام استعلامات آمده. تنها استعلامی که جواب داده نشده از سمت اداره آبفا است که قول دادند فردا نماینده از استان بیاید برای بازدید و ان‌شاالله بتوانند نظرشان را بدهند.»

اقدام ملی مسکن ارد در مرحله صدور پروانه

رییس راه و شهرسازی گراش در مورد اجرای پروژه در شهر ارد گفت: «در شهر ارد ما ۱۵۸ واحد تحویل بنیاد مسکن دادیم و اسناد را کامل صادر کردیم. شهر ارد هم در مرحله صدور پروانه است و ان‌شاالله بتوانیم آنجا هم پیشرفت خوبی داشته باشیم. در بخش تامین آب مشکلاتی داریم. طبق رایزنی که با شوای شهر داشتیم، می‌گویند خودمان از طریق  چاهی که به صورت ویژه در اختیارشان است، آب را برداشت و تامین می‌کنیم.»

آقایی در مورد پروژه ۱۵۸ واحدی مسکن ملی در شهر ارد گفت: «در شهر ارد، پروژه ۱۵۸ واحد است، یعنی هر بلوک یک واحد و یک طبقه دارد. پروانه ساخت هم گرفتیم و هفته آینده تحویل متقاضیان می‌دهیم و در بانک ملی ایران شعبه ارد، تشکیل پرونده وام هم دادیم. در ارد برای آماده‌سازی زمین و تامین آب و برق مشکل داریم، چون آب آنجا به صورت هیات امنایی است. در جلسه شورای مسکن امروز قول دادند مشکل تامین آب در ارد حل شود که بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم.»

مسکن ملی در انتظار آب و برق و گاز

فرماندار گراش با تشریح عملکرد شهرستان در حوزه طرح نهضت ملی مسکن از صدور سند ۱۵۸ واحد مسکن در بخش ارد، ۴۱ واحد مسکن در فاز یک و ۴۵۰ واحد مسکن در فاز دو خبر داد و افزود: «در آخرین رتبه‌بندی شهرستان‌های فارس در طرح نهضت ملی مسکن، گراش در رتبه ۱۴ استان قرار گرفته است که در رتبه‌بندی جدید با اقداماتی که انجام گرفته انتظار است به رتبه بهتری دست پیدا کنیم.»

وی با اشاره به این که تحقق طرح نهضت ملی مسکن نقش مهمی در جوانی جمعیت دارد، گفت: «بالغ بر ۲۲۰ نفر متقاضی واجد شرایط دریافت زمین رایگان نهضت ملی مسکن در قالب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در شهرستان گراش ثبت نام کرده‌اند که طی دو مرحله قرعه‌کشی از بین واجدان شرایط خانوارهای سه فرزندی، ۱۳۸ خانواده مشخص شده و زمین تحویل آنها شد.»

پایان جلسه شورای مسکن به پرسش و پاسخ بین فرماندار و اعضای شورای مسکن طی شد. طاهرزاده پرسید؛ «خدمات اولیه و زیربنایی آب و برق و گاز برای ۱۶۴ واحدی و ۷۷ هکتاری و تنگ حسین تا کجا رسید؟»

آقایی، رییس بنیاد مسکن گراش، در جواب به او گفت: «دستگاه‌ها پای کار هستند. وقتی زیرسازی معابر کامل شد، این خدمات نیز اجرا می‌شود. البته فاز ۱، ۲ و تنگ حسین و سپاه آب و برق و گاز موقت دارند. فاز ۱ بلافاصله بعد از این که معابر تعیین تکلیف شد شبکه توزیع داخلی کار می‌شود و مخزن دو هزار و پانصد متر مکعبی هم با پیش‌بینی دو هزار و پانصد واحد که آنجا مستقر می‌شوند آماده  تامین اعتبار شده و اسناد تهیه شده و برای مناقصه رفته است. در این سه فاز برای انجام عملیات زیربنایی ظرف یک ماه آینده، پیمانکار مشغول می‌شود.»

 

.

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top